NIssan Primera P11 stottert en houd in tijdens rijden.

Guest
Beste lezers,

Sinds een paar dagen heb ik een probleempje met m'n Nissan Primera uit 1998.
Auto begon uit het niets flink te trillen (pook, gaspedaal). Veel harder als eerst.
Zelfs zo erg, dat mn voet natrilt nadat ik 45 minuten gereden heb.
Rij ongeveer 110 KM dagelijks met de auto, waarvan 60KM snelweg, en 50KM 80 weg.

Wat nu ook speelt is het inhouden/stotteren met gas geven.
Dit gebeurt in elke versnelling, maar is geheel willekeurig. Dus bij optrekken in de 1/2 en op de snelweg in de 5.
Heb niet het idee dat de auto langzamer optrekt, dus het vermogen is er wel.

Thermostaat of sensor gaat ook niet goed. Wijzer blijft op +/- 30/40 graden staan.
Verwarming wordt wel gloeiend heet. Ventilators gaan ook draaien.
Soms loopt de wijzer wel naar de 90, maar na een stuk snelweg zakt deze plots naar 45?

Bougies zijn 5 maanden oud, heb nu ongeveer 16.000 km gereden.
Injectiereiniger geprobeerd, helpt (nog) niet.

Iemand tips/ervaringen wat ik kan proberen?

Hoi Nico,

Nee. Komt helemaal geen (zichtbare) rook uit. Loopt ook niet vreem stationair. Netjes 700 toeren.

Want het is best wel apart, vanwege het trillen en de rare stijgingen en dalingen van temperatuur zou je zeggen dat de koppakking lek is, evt. kun je nog kijken of het koelwater onder druk staat na het rijden. Pas op! Dat is heet!

Trillen kan ook in de aandrijflijn zitten, of in de motorsteunen.

Het inhouden zit hem waarschijnlijk niet in de bougies, maar wellicht de gasklep (smoorklep) of in de bobine maar de P11 heeft penbobines en dan moet je dat wel merken in de loop. Zeker op stationair.
Dat moet je echter altijd merken, dus kan de sensor van het gaspedaal blijven hangen, iets wat willekeurig kan zijn.

Dat verklaart dan echter de temperatuur niet, dat kan dan in de thermostaat zitten of de aansturing van de fan, een sensor. En ik had het idee dat een koppakking redelijkerwijs net alles kon coveren. Maar het klinkt heel onwaarschijnlijk ondertussen.
Ik weet het verder niet. (y) Succes ermee, en anders maar even naar de garage.

Nico,

Bedankt voor je uitleg zo ver. Zal een dezer dagen eens een garage langs gaan.

Clavis zei:
Beste lezers,

Sinds een paar dagen heb ik een probleempje met m'n Nissan Primera uit 1998.
Auto begon uit het niets flink te trillen (pook, gaspedaal). Veel harder als eerst.
Zelfs zo erg, dat mn voet natrilt nadat ik 45 minuten gereden heb.
Rij ongeveer 110 KM dagelijks met de auto, waarvan 60KM snelweg, en 50KM 80 weg.

(..)

Heb je misschien niet een diepe kuil of stoep geraakt? Zodanig dat het karkas van een band beschadigd is (bolling te zien) óf dat er toch een loodje is afgeketst en daardoor nu onbelans in een wiel?

Dat van de temperatuurmeter.. zou op een defecte thermostaat kunnen duiden.. ook al wordt verwarming warm.. Is in ieder geval een relatief voordelige vervanging.

Nou, heb op mijn werk moeten parkeren op een best hoge stoep. Sinds dien speelt het probleem van het trillen....
Dus laten uitbalanceren?

Klopt, thermostaat/sensor is niet duur. Maar kan niet vinden waar hij zit bij de P11. Foto's op internet komen niet overeen met mijn motor?

Clavis zei:
Nou, heb op mijn werk moeten parkeren op een best hoge stoep. Sinds dien speelt het probleem van het trillen....
Dus laten uitbalanceren?

Eerst eens kijken of er een loodje mist of een velg/band beschadigd is.

haarr zei:
Clavis zei:
Dus laten uitbalanceren?

Eerst eens kijken of er een loodje mist of een velg/band beschadigd is.

Top, zal straks eens even de band inspecteren.

Clavis zei:
Dus laten uitbalanceren?

Klopt, thermostaat/sensor is niet duur. Maar kan niet vinden waar hij zit bij de P11. Foto's op internet komen niet overeen met mijn motor?

Misschien even in je instructieboekje kijken?

Anders is het de radiateurslang (bovenste) volgen richting motorblok... daar waar de slang het blok raakt zou in de regel de thermostaat moeten zitten.

https://www.carok.nl/doe-het-zelf/reparaties-bij-pech/thermostaat-controleren-en-vervangen

Heb de boekjes niet :/, heb wel een workshop manual gevonden, maar daar kan ik niets bijzonders vinden.

Dan zal ik daar eens gaan zoeken. Thanks.

Even een update.

Banden nagekeken, niets aan te zien.

Trillen is vooral bij de 3000 + toeren, in elke versnelling.

Wat betreft inhouden,
Monteur dacht LMM defect. Kan dit?
Gaat vrijdag naar een andere monteur...
Lijkt steeds erger te worden.

Okay, visueel is er dan misschien niks te zien aan de banden.. toch zou ik, op z'n minst, de velgen laten balanceren waarmee de stoep geraakt is.
Karkas kan ook binnenin gebroken zijn.. wat niet direct zichtbaar is aan de buitenkant, dacht ik.

Wat betreft dat inhouden.. het zou kunnen.. al is mijn ervaring met een kapotte luchtmassameter (diesel) dat er weinig vermogen is, niet stotteren oid.

Nico GTR zei:
evt. kun je nog kijken of het koelwater onder druk staat na het rijden. Pas op! Dat is heet!

Ho Stop... ALLE koelwatersystemen staan onder druk als je een tijd gereden hebt en dit is GEEN indicatie voor een defecte koppakking!!!!

Koppakking indicatie met betrekking tot het koelwaterreservoir is wanneer er vanaf start gelijk het begint te bubbelen in het vaatje en dan heb ik het niet over een incidentele luchtbel. En dan nog hoeft t dan niet persee een koppakkingprobleem te zijn.

Afijn na deze rectificatie kan ik inhoudelijk op de startpost reageren:
1. Slecht lopen/trillen doet mij vermoeden op een probleem met de ontsteking, zoals een defecte boegie of boegiekabels(indien nog aanwezig) als er penbobines aanwezig zijn kan daar er eentje van kapot zijn.
Defecte motorsteunen zijn ook een optie, maar daar gaat een motor niet slecht van lopen.
Luchtmassameter kun je vrij eenvoudig testen. Trek hem los met draaiende motor. Blijft de motor net zo belabberd draaien is die defect. Gaat de motor beter draaien is dat ook het geval.
Draait de motor kort even anders om daarna nog slechter te lopen is je LMM in de regel nog in orde.

2. Mogelijkheid dat de temperatuursensor en of de thermostaat defect is.
Als de thermostaat open blijft staan zakt de temperatuur na een snelwegritje ineens terwijl die tijdens die snelwegrit wel op de 90 graden komt.
Dit kan trouwens ook een probleem met de waterpomp aanduiden, als die niet voldoende opbrengst heeft, krijg je hetzelfde probleem.
En ook verkeerde signalen van de temperatuursensor kan een rare motorloop verklaren.

Terug
Bovenaan