Nissan e-NV 200 Evalia of Honda FRV

Steven 7261651

Net ingestapt
Beste allemaal,

Momenteel staan wij met ons gezin van 6 personen voor de (noodgedwongen) keuze van een andere auto. Momenteel hebben we een Honda CIvic Hybrid uit 2008 die bij beheerst rijden ook werkelijk zuinig is (4.5l/100 km), maar daar passen we niet meer met z'n allen in. Nu is het zo dat we ook gebruik zouden kunnen maken van een 'multimac' 4-zits kinderstoel, maar uit het oogpunt van veiligheid vinden we dat niet ideaal. We rijden erg weinig, hooguit 3500/4000 km per jaar, voornamelijk vakantiekilometers, daarnaast vrijwel niet. Nu ben ik zelf wel geïnteresseerd in een elektrische auto, maar buiten de Nissan e-NV 200 Evalia of de Model X is er bij mijn weten geen elektrische 7 zitter te koop. Budget is ongeveer maximaal 14.000 euro, waarbij ik de keuze zou willen maken tussen of volledig elektrisch of 'traditioneel' benzine. De Honda FRV heeft als voordeel dat deze 6 personen kan vervoeren met behoud van de kofferruimte (en een relatief goedkope optie is, ik maak in dat geval het budget niet op), de Nissan heeft als voordeel dat deze elektrisch is, 7 zitter en ook als 7 zitter nog behoorlijk wat kofferruimte over heeft.

Nadelen zijn er ook; de FRV wil graag benzine maar heeft geen beperkingen qua actieradius, de Nissan wil geen benzine maar heeft wel een flinke beperking qua actieradius, de 24 kwh variant (valt binnen het budget) komt niet verder dan 100 km per laadbeurt..., dat is niet handig tijdens een vakantie. Een Toyota Prius plus vind ik niet geschikt wegens de kleine kofferbak als 7 zitter en het feit dat deze iets zuiniger zal zijn dan een FRV maar niet volledig elektrisch is..

Ik ben benieuw naar reacties, wellicht zie ik wel wat over het hoofd ten aanzien van het maken van een geschikte keuze.

Met groet,

Steven

De Nissan zou ik laten staan met zijn beperkte actieradius en beperkingen qua laden, zeker de 24kWh variant.

FR-V lijkt mij ok, vraag mij alleen af of je nog comfortabel zit voorin zo met zijn drieën.

Met maar 4k per jaar zou het verbruik niet doorslaggevend zijn voor mij.

volgens mij is de elektrische variant van de Nissan bus er niet altijd in 7 persoons, maar dat is een kwestie van uitzoeken.

IPV een Prius plus kun je ook nog kijken naar een Toyota Verso.

"We rijden erg weinig, hooguit 3500/4000 km per jaar, voornamelijk vakantiekilometers, daarnaast vrijwel niet."

Voor een elektrische auto zou het eigenlijk net andersom moeten zijn, voornamelijk lokaal rijden en vrijwel geen vakantiekilometers.

Klopt, de Evalia is er in een 5 en 7 Zits variant. FRV is voldoende ruim, ook voorin omdat de middelste voorstoel naar achteren kan. Het zou inderdaad beter zijn als er weinig vakantiekilometers gemaakt zouden worden en meer lokaal, helaas is het andersom. Evenwel bedankt voor het meedenken, wellicht wordt het toch een FRV en op termijn de 40kwh variant van de Evalia.

. Nu is het zo dat we ook gebruik zouden kunnen maken van een 'multimac' 4-zits kinderstoel, maar uit het oogpunt van veiligheid vinden we dat niet ideaal.

niet ideaal, maar Op het achterste bankje van een Evalia zitten wel? Ik zit liever in de multimac dan op het achterste bankje van de nissan, zeker als je van achteren word aangereden. Bovendien als je de kofferruimte van een prius krap vind,.. een evalia is gevoelmatig niet heel veel ruimer
18tdieulhd-eNV200EVALIAHelios609_jpg_ximg_l_12_m_smart-1200x480.jpg

zoals volt hierboven al schreef, een EV (met beperkte range) is aantrekkelijk als je veel lokaal rijd. Bij jou is het andersom.

Met zo weinig kilometers, waarom zou je dan in een dure EV stappen met alle nadelen van dien, zeer beperkte keuze met minimaal 6 zitplaatsen? Stroom is bovendien ook niet gratis, zeker niet onderweg.

Met 4000 km per jaar betaal je bij 1 op 20 slechts 300 euro brandstof. bij 1 op 15 ongeveer 400 euro. En natuurlijk heb je dan nog wegenbelasting en met een EV (nog even) niet. maar zo'n auto koop je ook een stuk goedkoper.

Verbruik lijkt mij gezien het aantal kilometers per jaar niet belangrijk. En elektrisch lijkt mij gezien het gebruik van de auto niet erg handig. De Honda FRV lijkt mij dan een goede optie. Of kijk naar 7 persoons MPVs zoals de Renault Grand Scenic, Dacia Lodgy, Citroen C4 Grand Picasso, Toyota Corolla verso, Kia Carens of iets dergelijks.

Dat klopt, het wordt dus ook de Honda FRV. Dit zal mijn 4e Honda worden en ik ben er meer dan tevreden over. Uitgaande van een verbruik van 1:14/1:15 voor de 1.8 met 6 bak bij rustig rijden op de snelweg (stad doen we toch nooit met de auto) moet het wel goedkomen. Overigens vond ik de bagageruimte na de 3e zitrij in de Evalia best meevallen, daar bleef m.i. nog best wat over toen ik hem bekeken had bij de Nissan dealer.

Maar inderdaad, de nadelen van de EV zijn groter dan de voordelen t.o.v. een FRV en het aantal kilometers wat ik rijd.

Terug
Bovenaan