Nieuwe zuinige goedkopere optie

Sean 7147228

Startmotor
Beste allen,
Ik ben opzoek naar een auto
Die zuiniger gaat zijn dan mijn 206 1.4 45liter

Ik betaal nu 400 euro tank
55 verzekering
25 wb

De tank is 400 omdat ik 1x p week dit tank
Ik rijd 5x80km p dag

Ik zat te kijken naar lease private of financial maar dan kom je niet per se goedkoper uit of toch wel??

Kunnen jullie mij misschien helpen

Stel je voor een 108 op financial lease voor 80 euro p maand zou dat goedkoper zijn of niet

Who can help me out

Een Peugeot 108 gebruikt 5,4 l/100km een 206 verbruikt 6,77 l/ 100KM, beiden gemiddelden van Autoweek gebruikers. Kortom, je bespaart ongeveer 1,37l per 100KM. Je rijdt 5*80KM per week (denk ik). Das dus 5,48L per week, is ongeveer 22 liter per maand. Uitgaande van een benzineprijs van 2,50 per liter, bespaar je 55 Euro per maand. Dat is puur op benzine. De nieuwe auto schrijft ook meer af, maar je hebt waarschijnlijk (nu) minder onkosten aan onderhoud.

In mijn eerste berekening heb ik per ongeluk het laagste verbruik vergeleken met het gemiddelde verbruik. Vandaar de edit.

Wat wil/kan je uitgeven per maand? Je brandstof kosten kunnen omlaag maar afschrijving gaat omhoog.
Wen Honda CRZ heb je vanaf 7k een Civic voor minder. Zijn allebei Hybride

Krijg je van je werkgever onkosten vergoed? Hoeveel kilometers heeft de 206 inmiddels gedaan? Zou het nog zin hebben om LPG in te bouwen?
Bij de ANWB kun je de 108 al niet meer leasen, de auto is namelijk uit productie, natuurlijk zijn er elder nog wel voorraden beschikbaar.

206 al sinds 2019 met 23k gekocht inmiddels 107k erop
Ben benieuwd of ik met lease elektrish of iets op max 350 p maand kan komen inc alles met deze km

Zelf heb ik niet het idee dat je veel gaat besparen. Je brandstofkosten gaan iets omlaag, maar de afschrijving wordt waarschijnlijk een stuk meer.
De kans is zelfs groot dat dit meer gaat kosten.

Als de Peugeot 206 in goede staat is en je kunt er nog 3 jaar of langer mee rijden dan zou je ook kunnen overwegen om de 206 op lpg te laten rijden.

Als je thuis kunt laden, en je hebt zonnepanelen dan zou je ook een elektrische auto kunnen overwegen als bijvoorbeeld de Renault Zoe, Smart Forfour, Renault Twingo, VW e Up, en Skoda Citigo.

ak2 zei:
Als de Peugeot 206 in goede staat is en je kunt er nog 3 jaar of langer mee rijden dan zou je ook kunnen overwegen om de 206 op lpg te laten rijden.

Dat opperde ik ook al, daarop nog geen reactie!

Lijkt me vrij sterk dat je goedkoper zou kunnen rijden dan met een oude Peugeot 206.
Waar wel winst valt te behalen lijkt me bij het verbruik van de auto, dat lijkt nogal buiten proportie te zijn als ik zo goed en kwaad als het kan met deze info ga omrekenen. Dus gewoon zuiniger gas geven en gewoon maximaal 100 rijden waar je 100 mag bijvoorbeeld.

Laten we eens even gaan rekenen:
400€ is pakweg 177 liter benzine en daar zou hij 400 km mee rijden alleen aan woon-werk verkeer, maakt 1 liter op 2,5 km.....

Iets klopt er niet aan de warrige opgave.

Kees 9379262 zei:
Laten we eens even gaan rekenen:
400€ is pakweg 177 liter benzine en daar zou hij 400 km mee rijden alleen aan woon-werk verkeer, maakt 1 liter op 2,5 km.....

Iets klopt er niet aan de warrige opgave.

Dat staat er niet, volgens mij tankt hij 1x per week een benzinetank van 45 liter, doet hij 400 km per tank, geeft hij 400 euro per maand uit aan brandstof en rijd hij 5x per week 80 km per dag.

Veel mensen lopen met deze vragen rond momenteel..

Een paar vrekken opties.

Hoe is je rijstijl? Anticipeer je goed of ben je een stoplichtsprinter? Je rechtervoet bepaald veel.
Zijn je banden goed op spanning? Hou de hardste spanning aan die de fabrikant opgeeft.
Hoe is het gesteld met het onderhoud? Kan ook ietsje schelen.
Tank je bij het goedkoopste tankstation of spaar je zegeltjes voor weer een domme messenset? Installeer een app op je foon die je laat zien waar je op dit moment het goedkoopste kan tanken.
Zo min mogelijk stroomverbruikers aan.

LPG inbouw zou nog een optie zijn als de motor er voor geschikt is. Reken op 15/1800 aan kosten, reken het eens uit.

De aloude PSA TU 1.4 en 1.6 doen het voorzover mij bekend goed op LPG.
Voor de inbouwkosten koop je w.s. wel iets op LPG, maar dan met veeeeel meer kilometers.

Tegenwoordig is het niet moeilijk om je auto voor een goede prijs te verkopen op marktplaats.
Maar probeer maar eens een goede andere auto te vinden voor een redelijke prijs.....
Met een Up, Aygo en i10 rij je makkelijk 1:20. Ik reed 1:23 met de Aygo op snelheid 100-110km/u. Goedkoop in de wegenbelasting en verzekering. Maar het rijdt wel een klasse lager...
Ik ben van Aygo naar Fiesta Ecoboost gegaan: 1:19, maar reed wel een stukje rapper. Let wel: turbomotoren verbruiken 1:14 in stadsverkeer...

Wat zal zo'n 206 opleveren? 2000 euro? Dan moet er 5k bij voor een Nederlands exemplaar van de Fiesta Ecoboost.

Als ik het goed begrijp rij je nu 1 op 9 met de 206, dat kan véél zuiniger. Zet je bandenspanning op 2,7 bar, trek rustiger op en hou je aan de maximum snelheid dan ga je al makkelijk 150 Euro per maand besparen.

Thanks iedereen

Ik moet idd rustiger rijden dat zei mijn pa ook al
Nu is het natuurlijk ook dat ik auto buiten werk oook af en toe gebruik

Ben gewoon benieuwd als ik een aygo of in die trant voor 2/3k zou kopen
Een 1.0 me op die kilometers gaat besparen

En bv een renault zoe
Op financial lease 125-200 p maand ongv

Met die kms hoeveel gaat laden me per maand kosten ben ik dan ook niet onder €350 qua kosten?

Als je het echt voor elkaar krijgt met een 206 1:9 te rijden gaat een andere je auto je weinig opbrengen. Ik zou eerst je rijstijl aanpassen.

Een andere auto kopen kost geld, dat jemaar moeizaam terugverdient, begin gewoon met zuiniger RIJDEN
In de lastechniek kennen we het OMA principe om op de duur productiekosten te besparen:
Optimaliseren
Mechaniseren
Automatiseren

Sean 7147228 zei:
En bv een renault zoe

Met die kms hoeveel gaat laden me per maand kosten ben ik dan ook niet onder €350 qua kosten?

Denk dat je zelf de enige bent die dit goed kan uitrekenen, wat het kost is in elke situatie anders.
Zonnepanelen en overdag laden, laadpaal aan huis, openbare paal, gratis laden op het werk etc. maken nogal verschil.

Je kunt wellicht al veel op brandstof besparen door kleine ritjes met de fiets te doen ipv met de auto, maar ik weet niet of je dat met de auto doet.
Ik ga hier in de stad nog wel eens eten afhalen, dat is max. 5 km enkele reis en dan heb ik de neiging om te zeggen dat 2,50 bezorgkosten teveel zijn en ik het zelf beter kan gaan ophalen. Maar met koude motor haalt mijn Toyota Auris TS hybride niet eens 1:10, ondanks het gemiddelde van 1:18. Dus ja, als je het uitrekent kunnen die 2,50 bezorgkosten dan met gemak uit! Een reden om niet meer zelf ervoor te gaan rijden dus en boodschappen op de fiets te doen.

Ik zou om te scheuren een PS4 kopen met Assetto Corsa en me met de Peugeot gedragen.

Wat is de reden dat je zo’n rijstijl hebt dan?

Sean 7147228 zei:
En bv een renault zoe

Je zit nu al op 400 euro per maand aan enkel brandstof toch?
Dan kan je een zuinigere auto zoeken, maar aan € 350,- totale kosten ga je niet komen.

Financial lease zou ik zeker afraden.
Die € 125,- tot € 200,- p/mnd betreft alleen afschrijving en rente. De brandstof (benzine of elektra), verzekering, wegenbelasting, reparaties, onderhoud en banden moet je zelf allemaal nog betalen buiten dat maandbedrag. En aan het einde van de financial lease moet je de auto ook nog kopen voor het restantbedrag, dus je moet ook zorgen dat je elke maand genoeg opzij zet om dat te kunnen doen.

Sportbekkie zei:
Sean 7147228 zei:
En bv een renault zoe

Dan kan je een zuinigere auto zoeken, maar aan € 350,- totale kosten ga je niet komen.

Die € 125,- tot € 200,- p/mnd betreft alleen afschrijving en rente. De brandstof (benzine of elektra), verzekering, wegenbelasting, reparaties, onderhoud en banden moet je zelf allemaal nog betalen buiten dat maandbedrag. En aan het einde van de financial lease moet je de auto ook nog kopen voor het restantbedrag, dus je moet ook zorgen dat je elke maand genoeg opzij zet om dat te kunnen doen.

Financial lease kun je helemaal zelf bepalen hoe je dat invult. Als je het slim doet hoef je de auto helemaal niet te kopen op het einde. Maar het is alleen zakelijk aantrekkelijk. Dan is de rente aftrekbaar. Privé niet. Volgens mij kan het privé ook niet eens.

Sean 7147228 zei:
Thanks iedereen

Met de beste wil van de wereld, krijg een je het niet voor elkaar om slechter dan 1:15 te rijden met een Aygo. Het is het mij nog nooit gelukt om slechter dan 1:17 te rijden, en dan doe ik mijn best!

Je rijdt 5X 80 KM per week. Dat klnkt als 40 km enkele rijs naar je werk. Ik kan me niet voorstellen dat je dan 1:9 haalt tenzij je handrem aangetrokken is, je banden op 1.0 bar staan en je niet verder komt dan de 3 versnelling. 1:11 is een verkeerde rijstijl. 1:9 is een technisch mankement als je toch regelmatig redelijk lange ritten rijdt.

spoiler alert zei:
Sean 7147228 zei:
Thanks iedereen

Met de beste wil van de wereld, krijg een je het niet voor elkaar om slechter dan 1:15 te rijden met een Aygo. Het is het mij nog nooit gelukt om slechter dan 1:17 te rijden, en dan doe ik mijn best!

Het meest winst ga je halen met een veel zuiniger rijstijl. Met een goed afgestelde en netjes bereden Peugeot 206 haal je dan gemakkelijk rond de 1 op 15.

Ik zou zelf geen Aygo kopen in deze lage prijsklasse tot € 3000, daar staat ook veel oude rommel inmiddels tussen. Het is een populaire auto dus duur.
We hebben zelf 7 jaar lang een nieuw gekochte Toyota Aygo gehad uit 2007 gehad, die we met 99000 km hebben verkocht.
De auto begon al snel veel olie te gebruiken en had last van kantelende zuigers. Het gemiddeld verbruik was slechts 1 op 15. De kwaliteit viel ons erg tegen. De motor moet ook erg hard werken op de snelweg.

Met de opvolger een Citroën C3 1.6 e-HDI met inmiddels bijna 220.000 km halen we heel eenvoudig 1 op 22. En met de andere auto een Renault Clio 130 TCe uit 2020 1 op 18.

EV0 II zei:
Sportbekkie zei:
Sean 7147228 zei:
En bv een renault zoe

Financial lease kun je helemaal zelf bepalen hoe je dat invult. Als je het slim doet hoef je de auto helemaal niet te kopen op het einde. Maar het is alleen zakelijk aantrekkelijk. Dan is de rente aftrekbaar. Privé niet. Volgens mij kan het privé ook niet eens.

Bij een financial lease heb je een koopverplichting aan het einde van het leasecontract, omdat je zelf vanaf het begin af aan economisch eigenaar bent van de auto. Het restwaarde risico moet bij jou als klant liggen, anders is het geen financial lease. Dat het privé een stuk minder interessant is ben ik met je eens.

Private lease kan ook voor een gebruikte auto, scheelt weer een stuk.
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/private-lease-occasion

Sean 7147228 zei:
Hi alleen is t zo dat een private lease met 30K een stuk duurder is dan dat ik nu uit ben

Maar je schrijft toch zelf:
Ik zat te kijken naar lease private of financial maar dan kom je niet per se goedkoper uit of toch wel??
unquote

En ik heb het woord 'gebruikt' eraan toegevoegd, had je dat ook al bestudeerd?

Terug
Bovenaan