nieuwe zomerbanden hoe en wat?

GetSwifty

Net ingestapt
Goedendag allen,

Sinds kort heb ik een suzuki swift (2005),
Nu zitten daar winterbanden onder en heb er een setje zomerbanden met velgen bij gekregen,
de zomerbanden moeten vervangen worden maar de velgen zien er nog top uit.
Nu wil ik nieuwe banden kopen en ze op de auto laten zetten.

Ik zag dat er een hoop wordt aangeboden om de banden ter plekke te laten plaatsen, maar heb geen probleem met naar een garage rijden.
Ook las ik dat je je wielen moet laten uitlijnen.
En is er een groot verschil in de goedkopere banden vs A-merken?

Dit is mijn eerste auto dus heb eigenlijk geen idee wat wijsheid is.

Uitlijnen hoeft waarschijnlijk niet persé, maar de wielen moeten wel opnieuw gebalanceerd worden nadat er nieuwe banden op zijn gelegd. Vrijwel iedere bandenzaak doet dit sowieso standaard en zit vaak bij de prijs van montage inbegrepen.

Het verschil in A en B merk banden zit hem vaak vooral in slijtage, comfort en afrolgeluid. Als je niet het uiterste uit je auto haalt qua wegligging kun je best voor een goede B-merk band (Hankook, Falken, Firestone, Uniroyal, BF Goodrich, Vredestein, Toyo..) kiezen, al zullen anderen daar misschien een andere mening over hebben :)

Even inlezen in recente bandentests geeft vaak veel inzicht. Deze bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/185-65r15h-getest-in-2019

Kijk voor jezelf even wat belangrijk is, laat je niet te veel leiden door de prijs want dat zegt niet alles (dat zie je in bovenstaande link wel). Persoonlijk staat voor mij het resultaat op nat wegdek bovenaan, dat zie je in Nederland toch regelmatig en dat zijn over het algemeen ook de situaties waarbij je het meeste van de banden vraagt. Ik zie in dit geval eigenlijk geen reden om niet voor de nr. 1 (Bridgestone) of nr. 2 (Vredestein) te gaan. Beste resultaat voor een acceptabele prijs. Waarbij de Vredestein voor de gemiddelde rijder nog wel eens de beste keus kon zijn, je levert heel iets in op rijgedrag bij nat en droog maar daardoor wel minder bandenlawaai en ze gaan langer mee.

Kijk eens bij de ADAC autobandentest 2018, er staan ook b merken in deze tabellen, bandenmaat bv 175 / 205 misschien helpt dat? ANWB heeft ook een test. Ik heb net via de ADAC site gezien dat voor mijn maat de Bridgestone Turanza T001 evo de 2de plaats scoorde. Deze heb ik dan besteld bij mijn dealer.

Bedankt voor de goede tips!!
Ik denk dat ik er uit ben, heb gekozen voor "Uniroyal RainExpert 3".
nu nog even uitzoeken waar ik de banden op mijn velgen en auto ga laten zetten.
ik woon zelf in den haag, iemand ervaringen met garage's hier in de buurt? tips?
alvast bedankt!!

GetSwifty zei:
Bedankt voor de goede tips!!
Ik denk dat ik er uit ben, heb gekozen voor "Uniroyal RainExpert 3".
nu nog even uitzoeken waar ik de banden op mijn velgen en auto ga laten zetten.
ik woon zelf in den haag, iemand ervaringen met garage's hier in de buurt? tips?
alvast bedankt!!
Ik heb het de laatste keer door bandenthuis laten doen, komen bij jou thuis of op je werk op afspraak.

Terug
Bovenaan