Nieuwe zakelijke auto (max. 1 jaar oud) à €65.000

Alex46

Net ingestapt
Goedemiddag,

Vanaf het nieuwe jaar mag ik weer een nieuwe zakelijke auto kiezen. Bij ons bedrijf kopen we de auto's gewoon, waarbij de maximale aanschafwaarde (incl. BTW & BPM) is gesteld op €65.000 en mag deze niet ouder zijn dan 1 jaar.

Daarbij is er een beperking op merk. We mogen kiezen uit de merken BMW, Audi, Mercedes-Benz, Volkwagen en Volvo. Daarbij is diesel inmiddels geen logische meer, dus benzine, hybride of elektrisch.

Zelf rijd ik nu in een A3 E-tron welke me prima is bevallen. Stekkeren op het werk en in de straat en je rijdt zomaar 50% van de tijd elektrisch. Daarbij is het wel lekker dat je bij de laadpaal altijd plek hebt (in mijn straat in ieder geval), dus je hoeft nooit ver te lopen :).

De auto's waar ik nu aan zit te denken zijn de volgende:
BMW iX1
BMW i4
BMW 320e of 330e station
BMW 420i
Mercedes-Benz C300e station

Volvo valt voor mij af, want ben pas 30 en dan voelt een Volvo nog niet helemaal goed. Audi A4/A5 zou me goed passen, maar dan loop je binnen de kortste keren een modelreeks achter. Jammer dat er nog niets duidelijk is over de opvolgers.

Opties die ik zelf prettig vind zijn:
- voorverwarming
- stoel- (en stuur)verwarming
- Dimmende binnenspiegel
- Mooi infotainment, beetje gadgetachtig mag het wel zijn
- Mooie kleur (bijv. San Remo Grun op een 4-serie)
- Automatisch optrekken en afremmen in de file

Ik heb nog met geen van de auto's gereden en ben nu slechts op specificaties aan het zoeken.

Wie heeft er nog tips voor andere auto's die ik zeker in het vergelijk mee moet nemen, of zegt dat ik bepaalde auto's zeker moet laten staan, of heeft andere tips?

Hoewel ik de IX1 mooi vind zou ik hem niet willen als 30 jarige. De i4 is niet voorraad en geen idee hoelang de levertijd is. Persoonlijk zou ik voor een 4 serie gaan.

Frits79 zei:
Hoewel ik de IX1 mooi vind zou ik hem niet willen als 30 jarige. De i4 is niet voorraad en geen idee hoelang de levertijd is. Persoonlijk zou ik voor een 4 serie gaan.

Het is wel een voordeel dat ik ook een tweedehands of voorraad auto mag kiezen, als ie maar niet ouder is dan 1 jaar en niet teveel km’s. i4 is inderdaad slecht beschikbaar.

Alex46 zei:
Frits79 zei:

Het is wel een voordeel dat ik ook een tweedehands of voorraad auto mag kiezen, als ie maar niet ouder is dan 1 jaar en niet teveel km’s. i4 is inderdaad slecht beschikbaar.
Dat zou mijn keuze zijn, maar er staat een witte en zwarte te koop.
Is een 2 coupe nog een optie of is dat te klein

Hier een overzicht van de stekkerauto's van genoemde merken tot € 65.000.

https://www.autoweek.nl/nieuwe-autos/?auto=audi/bmw/mercedes-benz/volkswagen/volvo&prijs=--65000&plugin=plug-in

De 4-serie staat er niet tussen, als je vaak kunt stekkeren en je rijpatroon geschikt is lijkt de nieuwe BMW 320e Touring ook een logische voordelige optie.

Frits79 zei:
Alex46 zei:
Frits79 zei:

Dat zou mijn keuze zijn, maar er staat een witte en zwarte te koop.
Is een 2 coupe nog een optie of is dat te klein

4/5 deuren vind ik persoonlijk wel lekker. En moet er 4 jaar mee vooruit, dus beetje ruimte mocht er ooit een baby in moeten, dan is het wel lekker als je 4 deurs hebt.

Vind de 2 serie wel fraai overigens.

Een arteon https://www.autoweek.nl/auto/103762/volkswagen-arteon-1-4-ehybrid-r-line-business-plus/

Of de golf 8 is er ook in station

Auto encyclopedie zei:
Een arteon https://www.autoweek.nl/auto/103762/volkswagen-arteon-1-4-ehybrid-r-line-business-plus/

Volkwagen Arteon of Golf 8 vind ik qua interieur toch wel echt fors minder dan de ander genoemde auto's. Beetje ouderwets anno 2022. Arteon vind ik wel fraai qua exterieur.

Ik zou als ik dertiger was dus eerder een V60 pakken dan een Mercedes. Dat vind ik meer voor mijn leeftijd (op weg naar de 60). Een VAG-product komt er hier nooit in, iets met imago dat me niet aanstaat.

Een 3-serie zou ik geen verkeerde keus vinden. Een 5-serie van maximaal een jaar oud is ook niet te versmaden.

Alex46 zei:
Auto encyclopedie zei:

Volkwagen Arteon of Golf 8 vind ik qua interieur toch wel echt fors minder dan de ander genoemde auto's. Beetje ouderwets anno 2022. Arteon vind ik wel fraai qua exterieur.

Helder, trouwens hoe is het met de suzuki alto uit 2009 afgelopen?

De aanschafprijs mag dus ook onder de 65.000 EUR liggen, wat vind je hier van?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/nissan-ariya-63kwh-advance-intro-korting-elektrisch-bruin-035ece4e-958a-4c85-aef6-1474eb93cf46?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=10&position=10&search_id=6kuoxfbjds&source_otp=t10&source=listpage_search-results

speedtouch zei:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/nissan-ariya-63kwh-advance-intro-korting-elektrisch-bruin-035ece4e-958a-4c85-aef6-1474eb93cf46?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=10&position=10&search_id=6kuoxfbjds&source_otp=t10&source=listpage_search-results
Het is alleen geen BMW, Audi, Mercedes-Benz, Volkwagen en Volvo. en daar mag hij uit kiezen.

Auto encyclopedie zei:
Alex46 zei:
Auto encyclopedie zei:

Helder, trouwens hoe is het met de suzuki alto uit 2009 afgelopen?

Haha, goed dat je dat nog weet (hebt gezien). De Alto heeft destijds een software-update gehad en daarmee was het probleem verholpen.

speedtouch zei:

Vind deze auto niet per se fraai als ik eerlijk ben. Je rijdt wel een stukje goedkoper qua bijtelling en ik geloof zeker dat ie bomvol opties is, maar ik wil wel hebberig worden als ik een auto zie en dat heb ik bij deze niet.

Nico GTR zei:
Een Mercedes EQA?

Is een optie, maar toch vind ik dat elektrische design van Mercedes niet erg goed gelukt. Zelfde geldt voor de Q4 e-tron. Waarom moeten die auto's er allemaal zo 'spaceship-like' uitzien? Doe mij dan dus maar gewoon een i4 die eruit ziet als een normale 4-serie.

Alex46 zei:
Nico GTR zei:
Een Mercedes EQA?

Is een optie, maar toch vind ik dat elektrische design van Mercedes niet erg goed gelukt. Zelfde geldt voor de Q4 e-tron. Waarom moeten die auto's er allemaal zo 'spaceship-like' uitzien? Doe mij dan dus maar gewoon een i4 die eruit ziet als een normale 4-serie.

Ook een solide keuze. Alhoewel het juist BMW is die wel een behoorlijke spaceship kan maken als je kijkt naar de iX. Ik vind in de Mercedes met name het interieur heel fijn, de eindeloze mogelijkheden en alle informatie die je maar zou wensen die je op kunt roepen en heen en weer kunt schuiven.
Qua design voel ik meer voor de EQE maar goed die is ietsje te duur op 71k.

Het design moet je verder liggen idd. Ik zou uit de Q4 modelreeks toch sneller voor de Skoda gaan. En eigenlijk vind ik dat het ID platform erg bemoeizuchtig is, qua rijden en de adaptive cruisecontrol. (ja alles kan uit, maar het basis systeem mag wat mij betreft beter werken dan het momenteel doet)
Ik vind in de ID reeks het stuurwiel vervelend. Het is ff wennen, en ik snap niet wat er mis was met het stuurwiel zoals in een Golf 7 gemonteerd. Goede knoppen, ergonomisch etc.

Ik heb helaas nog geen i4 mogen rijden, maar desalniettemin, tikt ook veel goede specificaties aan. Maar ik durf te wedden dat je bij Mercedes ook wel blij gaat worden. In ieder geval is het een complete en goede keus op specificaties. Ga er in ieder geval ff mee rijden voor dat je op zoek gaat naar een i4.

Is het een optie op een auto uit het buitenland te halen? Daar is de keuze iets ruimer.

der Magistrat zei:
30 jaar zeg je? Jammer van het merkbeleid, anders had ik je zo de Abarth 500e aangepraat. :)

Haha, dan had je van goede huize moeten komen. De normale 500 Abarth altijd een zwak voor gehad, maar de elektrische versie kan me alles behalve bekoren. Zeker nadat ik de prijs zag…

Nico GTR zei:
Alex46 zei:
Nico GTR zei:
Een Mercedes EQA?

Ook een solide keuze. Alhoewel het juist BMW is die wel een behoorlijke spaceship kan maken als je kijkt naar de iX. Ik vind in de Mercedes met name het interieur heel fijn, de eindeloze mogelijkheden en alle informatie die je maar zou wensen die je op kunt roepen en heen en weer kunt schuiven.
Qua design voel ik meer voor de EQE maar goed die is ietsje te duur op 71k.

Het design moet je verder liggen idd. Ik zou uit de Q4 modelreeks toch sneller voor de Skoda gaan. En eigenlijk vind ik dat het ID platform erg bemoeizuchtig is, qua rijden en de adaptive cruisecontrol. (ja alles kan uit, maar het basis systeem mag wat mij betreft beter werken dan het momenteel doet)
Ik vind in de ID reeks het stuurwiel vervelend. Het is ff wennen, en ik snap niet wat er mis was met het stuurwiel zoals in een Golf 7 gemonteerd. Goede knoppen, ergonomisch etc.

Ik heb helaas nog geen i4 mogen rijden, maar desalniettemin, tikt ook veel goede specificaties aan. Maar ik durf te wedden dat je bij Mercedes ook wel blij gaat worden. In ieder geval is het een complete en goede keus op specificaties. Ga er in ieder geval ff mee rijden voor dat je op zoek gaat naar een i4.

Ja, uiteraard wordt er in het nieuwe jaar een bezoek gebracht aan zowel de Mercedes dealer als de BMW dealer.

Wat je zegt, de knoppen van de Golf 7 en mijn huidige A3 werken zo vlot en vlekkeloos. Je drukt werkelijk nooit verkeerd. Maarja, touch is vernieuwend en mits intuïtief, heb ik er niet zoveel op tegen.

Alex46 zei:
...
4/5 deuren vind ik persoonlijk wel lekker. En moet er 4 jaar mee vooruit, dus beetje ruimte mocht er ooit een baby in moeten, dan is het wel lekker als je 4 deurs hebt.

Allemachtig man, op je 30ste eindelijk een echte auto uitzoeken (na de A3) en dan al voorsorteren op een baby? Mocht het echt zo lopen kan je vast wel wat regelen met je baas.

Ik spuugde op die leeftijd op stations. Al was het een RS6 of M5 station, ik keek er niet eens naar :D Veel wijzer en ouder: ja zeker aan te raden.

Word je wijzer als je wat consumindert? 20k verschil in bijtelling is 2000 per jaar netto bijtelling minder? Ik weet niet of je daar wat mee kan (voor de babykamer) en of de baas dan nog een extraatje voor je kan regelen.

Ik zou lekker wat rond shoppen en offertes tegen elkaar wegstrepen. En maak jezelf niet gek, ik zie hier dat een 3-serie van zeg €35k naar €50k is gegaan in 20 jaar tijd. Ik zou mezelf 20 jaar geleden met de auto prijzen nog steeds het advies willen geven: neem lekker een maatje kleiner en doe wat leuks en verstandigs met de rest van het geld.

Iets leuks doen met je geld kan ook gewoon mooie auto zijn toch?
Heb je ook naar de nieuwe X1 gekeken is echt een baby X3 geworden.

Koen V zei:
Iets leuks doen met je geld kan ook gewoon mooie auto zijn toch?
Heb je ook naar de nieuwe X1 gekeken is echt een baby X3 geworden.
Vind ik een hele mooie auto, maar niet voor 30 jatige

Vorq zei:
Alex46 zei:
...

Allemachtig man, op je 30ste eindelijk een echte auto uitzoeken (na de A3) en dan al voorsorteren op een baby? Mocht het echt zo lopen kan je vast wel wat regelen met je baas.

Ik spuugde op die leeftijd op stations. Al was het een RS6 of M5 station, ik keek er niet eens naar :D Veel wijzer en ouder: ja zeker aan te raden.

Word je wijzer als je wat consumindert? 20k verschil in bijtelling is 2000 per jaar netto bijtelling minder? Ik weet niet of je daar wat mee kan (voor de babykamer) en of de baas dan nog een extraatje voor je kan regelen.

Ik zou lekker wat rond shoppen en offertes tegen elkaar wegstrepen. En maak jezelf niet gek, ik zie hier dat een 3-serie van zeg €35k naar €50k is gegaan in 20 jaar tijd. Ik zou mezelf 20 jaar geleden met de auto prijzen nog steeds het advies willen geven: neem lekker een maatje kleiner en doe wat leuks en verstandigs met de rest van het geld.

Ik vind stations juist wel fraai, maar ook praktisch. Rij nu vaak met de banken plat om bijv. een racefiets mee te nemen. Die babies, daar hou ik zeker nog geen rekening mee, maar een coupé is gewoon wel erg onpraktisch en in mijn ogen niet per se altijd fraaier.

Gelukkig hoef ik mijn consumptie niet te beperken. De auto is een luxegoed die ik me gelukkig kan veroorloven. Al moet de bijtelling ook weer niet de pan uit rijzen, keer houdt t ook wel weer op hè haha. Dat die prijzen de afgelopen tijd natuurlijk sowieso al fors zijn gestegen, is erg jammer.. Anders had je voor 65k echt een dikke wagen kunnen halen, waar je nu nog steeds keuzes moet maken en zaken moet wegstrepen. Bizar eigenlijk...

Je krijgt tegenwoordig wel redelijke entertainment en verlichting erbij voor die bedragen. Of is het nog steeds een cassette speler en halogeenlampjes?

Terug
Bovenaan