Nieuwe woon-werk auto

Welke kiezen

• Totaal aantal stemmers
    12
  • Opiniepeiling gesloten .

S J 1001

Kilometervreter
Hola,

Ben ik weer. De lockdown lijkt rustig aan ten einde te komen, dus er wordt weer meer gereden. Leaseauto een tijd terug al ingeleverd, in de tussentijd een 2018 Fiesta voor de deur gehad waar misschien 3000 km mee gereden is. Maar ik moet zeggen, die auto is veel leuker dan ik had verwacht voor de 5x dat ik naar kantoor ben geweest.

Zeer binnenkort zal ik weten of ik per september 3x per week 30 km woon-werk verkeer ga doen of 2x 30 km en 2x 130 km. Het lijkt er momenteel op dat het laatste scenario realistischer wordt en er is een kans dat het zelfs nog meer wordt als we gaan verhuizen.

Ik zit te denken aan alle auto's die ik heb gehad (dat zijn er wel wat) en wat ik momenteel belangrijk vind. Het rijden op de Nederlandse wegen haal ik geen plezier meer uit, dus ik wil graag comfortabel kilometers maken. Wat is comfort voor mij? Laag verbruik, goede audio, panoramadak of schuif-/kanteldak en het liefst ACC en lane assist. Ik heb geen zin meer in hoge onderhoudskosten, ik heb geen grote auto nodig.

Na een beetje zoeken kom ik uit op een Fiesta. Maar dan één met B&O, panoramadak en ACC. Er staat er momenteel één te koop met die opties. Een ST line met 125 pk zou ik eigenlijk leuker vinden maar die missen altijd wel één van de drie opties.

[www.wensink.nl]

Ik heb jaren terug het vorige model Focus als 1.0 ST line en 125 pk als leasert gehad en dat was echt een fijne wagen. Ik kwam deze tegen, ook met alle opties die ik zou willen:

[www.dekkerautogroep.nl]

Nu is mijn vraag aan jullie, zijn er alternatieven? Ik wil geen Polo of Golf. Voor de rest sta ik best open voor auto's. Idealiter rijd ik een G30 530e of een Lexus GS300h maar met de opties waar ik naar zoek gaan we dan richting de 40k en dat is voor nu even teveel geld. Vooral de afschrijving van dergelijke auto's staat mij tegen.

Benieuwd of jullie nog wat ideeën hebben. Budget, 15-25k.

Als je de Focus als ST-Line fijn vond zou ik de Fiesta ook altijd als ST-Line kiezen. En wellicht ook met grote(re) velgen. Ik rij zelf ook een Focus ST-line met 18", en hoewel ik een normale Focus of Fiesta ook prima vind rijden en sturen, mis ik daar de scherpte en de sjeu. Vorige week nog een Focus wagon Titanium met 17" mee, dat is haast een zompig rijdende auto te noemen.

Als alternatieven zou ik kijken naar een Opel Astra K, dat is -als hatchback- een heerlijk lichtvoetige en wendbare auto, erg gewaagd aan de Focus, maar dan een tandje comfortabeler. Bovendien ruimer op de achterbank. Alleen is die volgens mij niet een ACC verkrijgbaar. Als je comfort zoekt dan kun je eigenlijk niet om de AGR-stoelen in de Astra heen, zeker de meest uitgebreid verstelbare met leer beklede variant is fijn, achtvoudig el verstelbaar met geheugen, zitingverlenger, verwarming + ventilatie, massagestand. Dat kun je in de Focus niet krijgen.

Daarnaast is een Kia Ceed denk ik interessant. Daarop zijn de opties die jij noemt zeker te krijgen. Zelf vond ik het echter een inspiratieloze auto om te rijden, het deed mij heel erg denken aan een Golf 7, afstandelijk en een tikkie log. Daarnaast is een Focus ST-Line een soort balletdanseres op 4 wielen.

Een Fiesta uit Duitsland (laten) komen wellicht? Zeker als 125pk St-line met genoemde opties lijkt het me echt een fijn ding.
Bij de Kia Ceed heb je alleen ACC icm de automaat.
Ik kijk ook wel eens naar auto's met jouw eisenpakket, en kom dan ook bij de Seat Leon (vorig model) uit.

Je hebt al een fiesta, dus waarom haasten? Geduldig wachten op de perfecte fiësta. Overigens kun je de 100pk prima chippen naar 145pk.
Alternatief: Mazda 2 GT-M

Een uitstekend alternatief voor de Ford Fiesta is de Renault Clio.

De Clio is comfortabeler en stiller dan de Fiesta, en Renault gebruikt zeer luxe en hoogwaardige materialen in het interieur, de kwaliteits uitstraling is gewoon heel erg goed voor deze klasse. De auto voelt heel stabiel aan, en doet zeker niet onder voor een C segment auto. Ik heb jaren met D segment auto's gereden, deze Clio doet daar meestal niet voor onder.

Zelf heb ik een Clio 130 TCe R.S. Line met 7 traps automaat. De auto heeft rondom camera's, afstandherkenning rondom, dode hoek herkenning, automatisch inparkeren, ACC, Lane assist, prima Multimedia met een goed geluid, spraakherkenning, navigatie die op afstand wordt geüpdatet, Android Auto, en Apple Carplay, verkeersbord herkenning, keyless go, verwarmde en automatisch inklapbare spiegels, led matrix verlichting die zich ook volledig kan aanpassen aan de omgeving, en sensoren voor en achter. ( ik zal vast nog wat vergeten zijn)

De relatief grote 4 cilinder 1330 CC motor loopt heel stil, zuinig en soepel. De motor en automaat zitten ook in veel andere modellen van Mercedes, Nissan en Renault.

De Clio is ook geleverd met een hele fijne, stille en krachtige hybride aandrijving met 140 pk. De Clio Hybrid was de winnaar in het B segment volgens Autoweek. Met deze motor met Hybride techniek heb ik gereden in een Captur, maar dan met 160PK.

Een open dak lijkt mij overbodig, en kom je vrijwel niet tegen.

De auto heb ik een jaar, de A onderhoudsbeurt bij Renault kost € 128,00 en de auto doet het gewoon erg goed, ik ben er nog steeds heel blij mee.

Vergelijk gewoon goed en maak proefritten.

@D2: Dank voor de reactie, ervaringen van Focus rijders zijn zeker nuttig. Grote velgen etc hoeft voor mij allemaal niet per se, maar moet zeggen dat de blauwe ST line bij Dekker wel lekker smoelt. Ik heb vanmiddag gebeld met ze en ze gaan een inruilvoorstel maken voor mijn Fiesta. Cee'd is zaaddodend maar een Astra zou wel kunnen. Zie alleen geen enkele met ACC en pano te koop.

@Barri: Zal eens even zoeken wat ik kan vinden. Nadeel is wel dat ik mijn Fiesta weer los moet verkopen. Niet veel aanbod op het eerste gezicht, maar deze lijkt alles te hebben:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-fiesta-1-0-l-ecoboost-st-line-navigation-led-b-o-benzine-zilver-9203e745-c63e-4a2b-9d08-731c50a87cf6?cldtidx=7&cldtsrc=listPage&searchId=-179482524

@Auto encyclopedie: Een Q30 is toch een mengelmoes van Mercedes, Renault en Nissan? Een CT200h van Lexus vind ik dan wel weer leuk, versie met ACC zit al tegen de 30k aan alleen.

@speedtouch/spoiler alert: Heb ook geen haast, verhuizing zal niet stuk lopen op een 10k meer of minder die ik moet bijleggen op de huidige auto. Rondkijken is altijd leuk en als er wat tussen zit.. wie weet heeft iemand hier toch de gouden tip. Stiekem zie ik dan ook dit voorbij komen. Slaat helemaal nergens op maar wel ACC en dakje als de advertentie klopt. Zie vaak auto's geadverteerd met ACC terwijl het er niet op zit.

@ak2: Clio vind ik erg leuk, al vanaf dat ze uitkwamen. Maar combinatie met dakje/acc/goeie audio zie ik ze niet te koop. Of kijk ik verkeerd? Dakje (dat open kan) is voor mij wel echt een must, ik vind het heerlijk.

S J 1001 zei:
@D2: Dank voor de reactie, ervaringen van Focus rijders zijn zeker nuttig. Grote velgen etc hoeft voor mij allemaal niet per se, maar moet zeggen dat de blauwe ST line bij Dekker wel lekker smoelt. Ik heb vanmiddag gebeld met ze en ze gaan een inruilvoorstel maken voor mijn Fiesta. Cee'd is zaaddodend maar een Astra zou wel kunnen. Zie alleen geen enkele met ACC en pano te koop.
De Astra is idd nooit met panoramadak geleverd, wel met een normaal glazen schuif-/kanteldak. Volgens mij hadden ze wel een systeem dat als adaptive cruise control werd betiteld, maar wat in praktijk alleen waarschuwde en niet actief ingreep bij naderen voorligger, oid. Lekker nuttig dus o_O Eén van de weinige dingen die ik niet op mijn Astra had. Dat schuifdak vond ik erg fijn. Heb nu een panodak in de Focus, maar eerlijk gezegd alleen zo'n jetser boven de voorstoelen ook prima. Dat panodak in de focus kost namelijk wel een klein beetje hoofdruimte achterin en het zorgt voor wat meer windgeruis.

Ik zag de V40 voorbij komen, dat is ook een erg fijne auto, maar daarbij kon het panoramadak niet open voor zover ik weet.

Maar goed, met een beetje mazzel rij je binnenkort dus een desert sky Focus! (y)

DeeTwee zei:
S J 1001 zei:
De Astra is idd nooit met panoramadak geleverd, wel met een normaal glazen schuif-/kanteldak. Volgens mij hadden ze wel een systeem dat als adaptive cruise control werd betiteld, maar wat in praktijk alleen waarschuwde en niet actief ingreep bij naderen voorligger, oid. Lekker nuttig dus o_O Eén van de weinige dingen die ik niet op mijn Astra had. Dat schuifdak vond ik erg fijn. Heb nu een panodak in de Focus, maar eerlijk gezegd alleen zo'n jetser boven de voorstoelen ook prima. Dat panodak in de focus kost namelijk wel een klein beetje hoofdruimte achterin en het zorgt voor wat meer windgeruis.

Ik zag de V40 voorbij komen, dat is ook een erg fijne auto, maar daarbij kon het panoramadak niet open voor zover ik weet.

Maar goed, met een beetje mazzel rij je binnenkort dus een desert sky Focus! (y)

De Astra is met modeljaar 2017 wel met ACC leverbaar gekomen. Maar blijkbaar niet zo vaak als optie besteld. Wij hebben het ook niet. En nu vind ik werking van een ACC over het algemeen ook niet echt goed. Ik heb het in de Talisman en wens soms dat ik het adaptieve zou kunnen uitschakelen.

Ben aan het appen met een verkoper van Dekker, dus wie weet komt daar wel een deal uit. Al moet ik zeggen dat die grijze Duitse Fiesta ook erg leuk is, staat ook bij een Ford dealer met goeie reviews zie ik. Ik laat hem uitrekenen door dezelfde garage die mijn huidige Fiesta uit Duitsland heeft gehaald, zie wel dat het een 140 pk versie is die in NL nooit geleverd is volgens mij. Extra uitstoot en dus BPM. Wat een systeem hebben we toch. Ik hoef geen pano maar een dak (dat open kan)! Fiesta heeft een mooi pandodak dat open kan, maar een schuif-/kanteldak is ook meer dan prima.

Die Talisman is best gaaf. Grote luxe baguette. Wil wel even uitzoeken wat voor automaat dat is, heb het niet zo op die moderne automaten. Doe mij maar een planetaire bak. Altijd wel een Safrane of C6 met V6 willen hebben, nooit aangedurfd. (Een 164 V6 dan wel weer). Mini en Cee'd vind ik niks, een V40 had ik voor de Focus als 14% hok. Wel zo een ocean race uitvoering met alles erop en eraan, was een prima auto maar hoef er niet weer 1.

Iemand enige ervaring met een GS(300h)? Geen ACC, wel Mark Levinson en dakje. En een paar klasses hoger..
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1702563796-lexus-gs-300h-luxury-line-2013-mark-levinson-luxe-uitvoering.html

Ik heb de RX450h regelmatig gereden en de CT200h ook wel eens, beide bevielen erg goed. De CVT vind ik geweldig, de rust die je krijgt tijdens het rijden en de drang om zuinig te rijden zijn erg fijn voor in Nederland. Ik kan nog wel eens een zware rechtervoet hebben. Het is natuurlijk minder fun dan een Focus/Fiesta ST-line, veel meer km's en veel ouder.

Ik denk dat ik volgende week een dagje ga proefrijden, lekker het hele land door. Fiesta ST-line, Ford ST-line, Talisman en een GS300h.

In de Talisman TCe 150 en TCe 200 met 1.6 Nissan motor zit een Duitse 7 traps automaat met natte dubbele koppeling van Magna/ Getrag.

De problemen die je hoort waren in de eerste bouwperiode, uit mijn hoofd productie tot mei 2017, en hadden te maken met de koeling. Bij zeer zware omstandigheden, ( zoals bijvoorbeeld met een zware caravan/ aanhangwagen in de bergen) kon de automaat te heet worden en stuk gaan. Latere automaten hebben een betere koeling, en ik heb zelf de indruk dat ze sofwarematig ook anders en beter zijn afgesteld.

Als je de auto niet te zwaar belast dan heb je overigens niet snel problemen.

Vanaf de productie mei 2017 heb je ook Android Auto en Apple Carplay en snellere software.

Belangrijk is laat de TCe200 niet chippen naar meer vermogen/ koppel, de automaat is daar niet op geproduceerd.

Deze 7 traps automaat zit in heel veel modellen van Renault, Mercedes en Nissan en heeft een prima reputatie. Ik heb deze automaat ook in mijn Renault Clio 130 TCe ( 1330 CC) uit 2020 waar die het prima in doet. Handig is ook dat de auto zich automatisch op de rem zet en dan niet kruipt als die in Drive staat.

De Talisman is later ook geleverd met een 1330 CC Mercedes Renault motor, en een 1800 CC Renault motor die ook in o.a. de Renault Megane RS en Alpine A110 zit. De Talisman is met goede motoren geleverd.

De andere opties zijn natuurlijk ook prima.

Kijk, dit is goede informatie. Ben niet zo een Renault-man maar weet wel dat de 1.6 TCE goed is. Dus een Talisman na 5/2017 is prima te kopen, snellere software is ook prettig want ik kan mij herinneren dat ik het irritant vond hoe langzaam het infotainment systeem werkte (in een Renault zonder carplay). Ben sowieso niet van het chippen..

@R J G Ruiters: Volgens mij was de ACC in de Astra sowieso enkel icm automaat te krijgen (optie ZQ3) , en ik begreep destijds van iemand dat het niet functioneerde zoals je van een ACC mag verwachten. Maar er is sowieso weinig over te vinden. In de uitrusting- cq optielijsten van de huidige Astra is het ook niet terug te vinden...

@S J 1001: Ik zie nu pas die grijze Fiesta. Die is leuk zeg!

Die Duitse Fiesta heeft ook al 140 PK, da's wel lekker hoor. Je bent nu waarschijnlijk 100 PK gewend in je eigen auto, maar dat is wel een verschil. Ok, de pk's merk je strikt genomen niet zo, de Nm's wel :cool:

De GS300h handelaar wilt geen Fiesta inruilen.

@Leon: Sterker nog, het is de 71 pk 1.1 die nu voor de deur staat. Hilarisch autootje, doet mij denken aan m'n eerste auto - Golf 2 1.3 met 54 pk. Maar dan wel met airco en stoelverwarming.

Die grijze Fiesta is inderdaad erg leuk.. even m'n Duits afstoffen en bellen. Gaat dat wel goed, 140 pk uit een 1.0? Die 125 pk geloof ik nog wel, maar zoveel specifiek vermogen uit een 998cc torretje..

Ik heb toevallig net mijn 1.0 laten chippen naar 145pk... Maar vooral het koppel is aardig toegenomen, deze af-fabriek 140pk heeft nog wel het redelijk standard koppel.

Barri zei:
Ik heb toevallig net mijn 1.0 laten chippen naar 145pk... Maar vooral het koppel is aardig toegenomen, deze af-fabriek 140pk heeft nog wel het redelijk standard koppel.
Same here, had verwacht dat het koppel ook af-fabriek wel mee zou gaan dan.

S J 1001 zei:
Gaat dat wel goed, 140 pk uit een 1.0? Die 125 pk geloof ik nog wel, maar zoveel specifiek vermogen uit een 998cc torretje.
Alles kan kapot natuurlijk, maar de EcoBoost-blokken van Ford staan bij mijn weten wat dat betreft goed bekend. Dat is inmiddels redelijk bewezen techniek in de wondere wereld van de driecilinders. Grootste aandachtspunt is wat dat betreft eerder de versnellingsbak dan de motor, met name ook vanwege het koppel dat overgebracht moet worden. Uiteraard is daar ook wel ellende van te vinden (zelfs een eigen Facebook-groep, dus dan is het echt), maar wat ik daar van heb gezien vindt dat vooral in de VS plaats.

S J 1001 zei:
Iemand enige ervaring met een GS(300h)? Geen ACC, wel Mark Levinson en dakje. En een paar klasses hoger..
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1702563796-lexus-gs-300h-luxury-line-2013-mark-levinson-luxe-uitvoering.html

Ik heb de RX450h regelmatig gereden en de CT200h ook wel eens, beide bevielen erg goed. De CVT vind ik geweldig, de rust die je krijgt tijdens het rijden en de drang om zuinig te rijden zijn erg fijn voor in Nederland. Ik kan nog wel eens een zware rechtervoet hebben. Het is natuurlijk minder fun dan een Focus/Fiesta ST-line, veel meer km's en veel ouder.

Ik denk dat ik volgende week een dagje ga proefrijden, lekker het hele land door. Fiesta ST-line, Ford ST-line, Talisman en een GS300h.

Een CT200h is met ACC echt wel voordeliger te krijgen...

https://www.autowereld.nl/api/iframe/6b872cf97d13/occasion.html?nr=34735649

Wel is dat een iets minder luxe ACC als die tegenwoordig op nieuwere auto's geleverd wordt. Volgens mij gooit ie 'm eraf onder de 40 km/h.

Alles kan kapot natuurlijk, maar de EcoBoost-blokken van Ford staan bij mijn weten wat dat betreft goed bekend. Dat is inmiddels redelijk bewezen techniek in de wondere wereld van de driecilinders. Grootste aandachtspunt is wat dat betreft eerder de versnellingsbak dan de motor, met name ook vanwege het koppel dat overgebracht moet worden.
Het probleem speelt bij de 5-versnellingbak die geleverd werd bij de 100pk, die kon max 170nm aan.
De 6V heeft dit probleem niet, heb ik begrepen.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik wilde nog even laten weten waar de keuze op is gevallen: W212 E250 met distronic, spurhaltassistent, camera, etc. (geen dakje helaas, maar distronic was al lastig te vinden). Uiteindelijk heeft emotie toch gewonnen.

Terug
Bovenaan