Nieuwe wagen advies gevraagd

Renate 1652600

Startmotor
Hallo allemaal

Mijn naam is Renate en Wij zijn op zoek naar een andere auto:
Even wat achtergrond informatie,

Ik rij nu een Seat Ibiza Style 1.2 Diesel. Zeer complete auto alleen met inmiddels 295000 op de teller begint er meer aan te mankeren dan het standaard onderhoud. Inmiddels heb ik er 3 jaar in gereden en vind ik het tijd voor wat anders. Wij rijden ongeveer tussen de 35000 en 40000 km per jaar. Waarvan woon werk verkeer zeker 140 km per dag waarvan 80% polderwegen en 20% snelweg.
Kinderen zijn inmiddels groot die willen hooguit nog 1 a 2 keer per jaar mee dus we hoeven geen grote gezinsauto.

Nu twijfel ik enorm wat ik als volgende auto moet kiezen.

Ga ik weer voor een diesel, of overweeg ik een hybride omdat ik zoveel polder rij ( 80 en 60 km wegen )
Of zelfs Bi fuel/ Gas

Budget is ongeveer 8000 euro inclusief de inruil van de Ibiza ( ik denk dat deze tussen de 1000 en 1500 op inruil doet)
Eisen In ieder geval automaat, cruise controle en airco.

Auto's waar ik over twijfel:

Toyota Yaris Hybride 1.5
Toyota Auris Hybride geen idee welk type 1.8 of?

Citroen DS3 Diesel
Renault Clio 1.5 Diesel

Gas/BiFuel ik heb geen idee van merk/type

Ik heb geen verstand van auto's dus heb het forum al meerdere keren doorgebladerd, om de adviezen bij elkaar te brengen.
Maar misschien zie ik belangrijke dingen over het hoofd.
Ik ga zeker proefritten maken natuurlijk, maar wil wel gericht kunnen zoeken.

Mijn eigen garage is van de VAG auto's dus die zal me geen ander merk aanraden dan dat.

Ik hoop dat jullie mij van wat adviezen kunnen voorzien.

Gr Renate

Clio Diesel lijkt me prima. Hybride is 'te populair' dus je betaalt veel. Je rijdt lange stukken snelweg plus polderwegen, hybride is waarschijnlijk wat efficiënter in echt stadsverkeer.

De DS3 diesel ken ik niet echt.

Neem de Auris, niet de Yaris. Qua aanschaf scheelt het niet veel, maar de Auris is echt meer auto.
Vooral op de snelweg heb je erg veel plezier aan de sterkere motor van de Auris, de Yaris op de snelweg is: gas geven, veel lawaai en er gebeurt amper iets.
Er is maar 1 Auris Hybrid: de 1.8, dat is makkelijk. To
In de categorie Hybrid Automaat is ook een optie: Honda Jazz 1.4 Hybrid

Automaat diesel is wat lastiger te vinden: voor je budget alleen modellen met torenhoge km-standen.
Die auto's zijn toch wat onderhoudsgevoeliger van een Hybrid.

Voor dat budget.. is het raar als ik zeg dat je dan beter kan investeren in die ibiza en intussen verder sparen?

Kleine automaat diesels met weinig erop of een kleine hybride - die zijn gewoon erg duur

Grote kans dat je meer problemen koopt dan je wegdoet

Voor dat budget.. is het raar als ik zeg dat je dan beter kan investeren in die ibiza en intussen verder sparen?

Kleine automaat diesels met weinig erop of een kleine hybride - die zijn gewoon erg duur

Grote kans dat je meer problemen koopt dan je wegdoet
heb ik ook over nagedacht maar:

Dit jaar al een kostenpost van €700 euro gehad bovenop de apk in februari.

Daar komt nog bij wat niet voor de apk nodig was. Maar wel gaat komen.
Motorstoringslampje brand vanwege roetfilter, kosten over de 650 euro
2 nieuwe banden
4 x schijfen en remmen.
Uitlijnen alle wielen, door een klapband is 1 van de wielen niet lekker uitgelijnd.
Alle vloeistoffen zijn alweer aan de beurt.
De ibiza is geen automaat merk dat schakelen ook wel is te wensen over laat en hij stottert nog wel is als ik hem in de ochtend weg rijd.
Dus ja deze kosten worden me teveel voor deze auto.

Als ik idd voor het budget niks vind houd het even op, en probeer ik richting de 10.000 euro te sparen.

Of je gaat weer schakelen. Dan is er nog best wat te vinden.

Onderhoud wat je moet doen kost zo een 1000,-? Motorlampje niks aan doen? auto levert 500-1500 op bij inruil, als je een auto van 8k koopt zit daar al 1-2k marge van de handelaar in.

Links of rechts ben je 1-2k kwijt.

Edit:

Deze kopen en 10k sparen, dan deze inruilen voor een jongere automaat

Laatst bewerkt:
In deze prijsklasse zou ik een auto met handbak kiezen.
Die zijn een stuk goedkoper, en koop je dus veel jonger, en met lagere kilometerstanden.

De Renault Clio 1.5 DCI is gewoon een hele goede keus , net als de Citroën DS3 1.6 e-HDI en C3 e-HDI. Mijn vriendin heeft al sinds 2014 een Citroën C3 1.6 e-HDI.

Bij de Clio 4 kwam in 2016 de facelift, die zijn beter afgewerkt en stiller.

Ik heb ook gekeken naar het aanbod in de Clio 5 vanaf 2019, die ik zelf heb, maar dan is het budget te laag. De Renault Clio 5 is net als de Dacia Sandero met 1.0 motor op lpg geleverd. Die zijn erg aantrekkelijk, maar zijn duurder.

Als je een zuinige benzine auto met automaat zoekt, dan is de Honda Insight nog een goede optie.

Ik had niet verwacht dat het zo tegen zou vallen, we gaan het er over hebben.
We hebben wel wat leuke auto's gezien, en een keuze maken waar we op inleveren, of dat we het helemaal niet gaan doen.

Ik wilde natuurlijk aangezien ik zoveel rijd een beetje luxe van automaat bv, dat lijkt er nu niet in te zitten.
Beetje teleurstellend maar allemaal bedankt voor het meedenken.

Gr

Auto’s zijn de afgelopen jaren veel duurder geworden helaas. Ben wel benieuwd wat de keuze uiteindelijk wordt.. deel je dat nog met ons?

Hoi

Natuurlijk zal ik dat delen.
:)
We hebben in ieder geval wel besloten om wat proefritten te gaan doen in de verschillende handgeschakelde auto's.
Waarom, om te kijken of dat gewoon beter rijd en dus de inverstering waard is voor de komende 3 jaar.
Ben vooral nieuwsgierig naar de citroen ds3, ik vind dat een mooie auto om te zien.

Als je richting de 10 k gaat en schakelen niet erg vind dan kun je met jouw eisen rationeel gezien eigenlijk niet om deze heen:

Suzuki Baleno - 1.0 Boosterjet 112pk High Executive 5-Drs Navi|Cam|LMV|Adapt.Cruise (klik)

Slechts 880 kg en meer ruimte dan in je Ibiza of menig ander B-segmenter. Het model is smaakgevoelig en moet je aanspreken. Kwa rijden niet de meest verfijnde auto maar dat is ook voor iedereen persoonlijk, wat je eisen zijn en wat je gewend bent. Ik denk dat je kwa vaste lasten / benzineverbruik / belasting etc. alles bij elkaar niet meer en misschien nog wel goedkoper uit bent dan met een Yaris of Auris hybride.

De baleno is een hele goede optie.

De ds3 is leuk om te zien maar matig qua betrouwbaarheid in mijn ervaring. Kan best goed gaan, maar met een Baleno gaat het eigenlijk vrijwel altijd goed.

De baleno is een hele goede optie.

De ds3 is leuk om te zien maar matig qua betrouwbaarheid in mijn ervaring. Kan best goed gaan, maar met een Baleno gaat het eigenlijk vrijwel altijd goed.
De betrouwbaarheid van de DS3 hangt sterk van de motorkeuze af.
We hebben zelf al 10 jaar een Citroën C3 1.6 e-HDI uit 2011,
die de techniek deelt met met de Citroën C3, en kan niet anders zeggen dat het een betrouwbare auto is met een zeer degelijke, betrouwbare, en zeer zuinige dieselmotor.

De Baleno is een goede auto, maar weet niet hoe fijn die rijdt.

Proefrit was goed, rijd vele malen beter als mijn seat.
We krijgen nog 1000 voor de seat terug.
Niet slecht.
Als ik rondkijk zijn de prijzen allemaal hoger.
Hij is completer dan onze seat ook.

Ik laat hem straks weten of we interesse hebben.

Laatst bewerkt:
Ik heb van 2012 tot 2014 zo'n DS3 eHDI gereden. Fijne auto.
Ik vind 6k nog wel redelijk wat geld voor zo iets maar het is inderdaad wel een fijn en vrij goed ding.
Hou er wel rekening mee dat ie stugger is dan de Ibiza. Maar hij rijdt echt honderd keer fijner. Toen ik de DS3 reed, reed een collega zo'n Ibiza.
Als je 120 rijdt kan je bijna 1:20 halen, rij je 100 dan is ie vanzelfsprekend nog zuiniger.

Fijn dingetje bij zo'n DS3: als je de Mode button van het multimedia systeem twee seconden ingedrukt houdt, gaat het scherm op zwart, net als de toerenteller en nog meer verlichting. Heerlijk voor een nachtelijke rit over een donkere snelweg!

Nou ik zou Vaartland terug bellen, helaas krijg ik nu de melding dat de auto verkocht is. Niet netjes, maar dan mocht het niet zo zijn.
Wat gaan we doen:

in ieder geval hebben we besloten dat een andere auto zeker een vooruitgang is alleen het comfort al.
We hebben ook besloten dat het een schakel word om binnen budget te blijven
We gaan ook buiten de DS3 ook nog proefrijden in de
Clio 1.5 DCI
En misschien ook nog in de Peugeot 208 Diesel versie.

Dank jullie wel

Om het compleet te maken is vandaag tijdens mijn rit naar huis het dynamo lampje gaan branden. Heb hem bij de garage gezet en morgenochtend een afspraak voor opties.

Het enige wat de garage waar ik altijd kom heeft staan is een audi a1 diesel uit 2012 met 177000 op de teller... ik heb geen idee of dat wat is. Verder wil ik hem vragen of hij eventueel aan een Renault clio kan komen, zodat we daar ook in kunnen proefrijden.

De seat is denk ik verleden tijd.

Gr

Ik zou persoonlijk niet zo snel bij Vaartland een auto kopen.
Staat nog een DS3 in Surhuisterveen
En toch weten ze op Trustpilot nog gemiddeld 4 sterren te scoren: dat is hoger dan Tesla, met slechts 1 ster. Maar als je individuele reviews gaat lezen, dan springen er toch de nodige negatieve ervaringen uit.

Dan zou ik ook niet bij Vaartland gaan kopen.

En toch weten ze op Trustpilot nog gemiddeld 4 sterren te scoren: dat is hoger dan Tesla, met slechts 1 ster. Maar als je individuele reviews gaat lezen, dan springen er toch de nodige negatieve ervaringen uit.

Dan zou ik ook niet bij Vaartland gaan

Ik heb mijn garage gevraagd of hij is wil rondkijken. Ik kom nooit meer bij Vaartland. Alleen maar commissie werk

Een Renault Zoe zou ook nog kunnen, eentje met 40kwh accu zou goed aan je eisen voldoen

Met jouw soort ritten kan elke auto in potentie zuinig zijn. Lange polderwegen, zonder al te veel afremmen en optrekken zijn ideaal. Overweeg dus ook zeker gewoon een benzine. Wil je graag bij VAG blijven omdat je garage daarin doet, of maakt dat niet uit?

Hi allen

Deze garage kom ik al 12 jaar en heeft me al meerdere keren goed geholpen.
De vorige 2 keer heb ik een auto gekocht bij hem die probleemloos een ton erbij konden.

Wat ik doe,
Ik doe proefritten in de auto's die ik interessant vind.
Ik vraag hem om advies. Ik bespreek het budget en hij zoekt de auto en checkt deze.

Zo doen we het nu ook weer.
Het lijkt erop dat het een renault clio 1.5 dci gaat worden, mocht hij binnen budget iets vinden.

De yaris viel idd ook af wegens comfort.
De zoe had ik nog niet over nagedacht ik ga het is bekijken en bespreken.
VAG is wat hij verkoopt standaard. Hij behandelt alles.

Heb zelf ook een tijdje een Clio 4 uit 2013 gehad met de 1.5DCI
Fijne auto! Ik had de estate. Kost amper extra en heeft wel veel meer kofferbak.

Zuinig te rijden en ook nog sterk genoeg voor een caravan gebleken.

De Renault Clio 1.5 DCI is gewoon een goede en betrouwbare auto. Er zijn er veel verkocht, keus genoeg om een uitstekend exemplaar te vinden.

De garage die opzzoek was naar een renault heeft deze staan en ik ga vanmiddag even langs voor een proefrit.
De renault clio is amper aan te komen.
Is er specifiek iets waar ik bij deze auto's op moet letten?

De garage die opzzoek was naar een renault heeft deze staan en ik ga vanmiddag even langs voor een proefrit.
Er staat geen Clio te koop

Ik zou voor de beste deal altijd in de buurt zoeken en niet model specifiek. Je bent flexibel, je investeert geen anderhalf uur rijden waardoor je meer geneigd bent te kopen en je garantieafhandeling is makkelijker.

Ja de Clio is een prima auto, maar de Fiesta, Mazda2, i20, Kia etcetera ook. De minieme betrouwbaarheidsverschillen zijn verwaarloosbaar. Als er één beter rijdt en meer ruimte biedt is heel fijn, maar jij specifiek kan bijvoorbeeld weer veel meer waarde hechten aan goede stoelen of audio.

Hij had de link niet gepakt, mijn excuses
Het gaat dus om een Peugeot 208 (1) faceliftmodel zie ik.

De 1.6 HDI is een fijne, goede en solide motor, die zijn sporen al lang verdiend heeft. Laat wel op tijd de olie verversen.

Dit is een BlueHDI dat betekent dus wel dat je er goed op moet letten om Ad Blue op tijd bij te vullen. Door deze toevoeging voor schonere uitlaatgassen heb je wel een iets grotere kans op storingen. ( er zit gewoon meer op , wat ook stuk kan)

Voor de rest kijk of de motor soepel en vlot oppakt ook bij lagere toeren, de auto goed schakelt, de airco goed koelt, geen rare lampjes branden etc.

Het is een import auto, die in 2021 is ingevoerd. Check de historie op schade en kilometerstand.

De 208 is een fijne auto om te rijden.

Succes.

Laatst bewerkt:
Het gaat dus om een Peugeot 208 (1) faceliftmodel zie ik.

De 1.6 HDI is een fijne, goede en solide motor, die zijn sporen al lang verdiend heeft. Laat wel op tijd de olie verversen.

Dit is een BlueHDI dat betekent dus wel dat je er goed op moet letten om Ad Blue op tijd bij te vullen. Door deze toevoeging voor schonere uitlaatgassen heb je wel een iets grotere kans op storingen. ( er zit gewoon meer op , wat ook stuk kan)

Voor de rest kijk of de motor soepel en vlot oppakt ook bij lagere toeren, de auto goed schakelt, de airco goed koelt, geen rare lampjes branden etc.

Het is een import auto, die in 2021 is ingevoerd. Check de historie op schade en kilometerstand.

De 208 is een fijne auto om te rijden.

Succes.
Hoi

Dank je wel voor de info.
Ad blue was ik niet bekend mee, dus dat ga ik zeker doen.
Import, schakelen lage toeren, airco, lampjes check!
Garage kom ik al heel wat jaren en heb mijn auto's daar in onderhoud gehad, gelukkig nooit geen gekke dingen..

We gaan het zien.

Terug
Bovenaan