Nieuwe velgen steken, maat moeilijk te vinden

H 8742114

Net ingestapt
Hoi iedereen,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een mazda 2 2020. Nu ben ik al wat vooruit aan het lopen, maar denk erover na een set velgen met winterbanden voor deze wagen te kopen. Maar ik zit met wat vragen.

Momenteel liggen er velgen op met afmetingen 16inch, 5.5j en 40 ET. Qua banden liggen er 185/60 16 inch op. Op het gelijkvormigheidsattest wordt er ook vermelding gemaakt van de mogelijkheid om 15inch, 5.5j, 40 ET te steken icm 185/60 15 banden.

banden.png

Nu ben ik van plan om voor de winterbanden sowieso 15 inch te nemen (daar die een hogere bandrand heeft en dus de velg beter beschermt + 16 inch kwaliteitsbanden in die afmeting zijn moeilijker te vinden en duurder).

Maar als ik kijk op bijvoorbeeld https://www.banden-pneus-online.be/autovelgen/zoeken-voertuig/ , dan zie ik dat er slechts 1 alu velg is die zij aanbieden die 15 inch is, 5.5 breed en een ET heeft van 40. Nu had ik al wat opgezocht over afwijkende ET en kwam toch vaak tegen dat je hiervan beter niet afwijkt (vanwege andere belasting op de lagers).

Ook zijn de meeste velgen op de bovenstaande website 6.0 breed (ipv 5.5), wat ook weer een aanpassing vormt in de spoorbreedte van de wagen; dus dit lijkt mij ook niet echt ideaal. De velg zou 6 mm uitsteken zowel naar buiten als naar binnen als er gekozen wordt voor 6.0 ET 40 (ipv 5.5 ET 40).
Daarnaast weet ik ook niet of dit wel mag (ik ben Belg, dus wagen zal gekeurd worden in België).

Wat zouden jullie doen? Is er een website die jullie kennen die wel 5.5 15 inch ET40 velgen aanbiedt?

Hartelijk bedankt iedereen !

Nu ben ik van plan om voor de winterbanden sowieso 15 inch te nemen (daar die een hogere bandrand heeft en dus de velg beter beschermt + 16 inch kwaliteitsbanden in die afmeting zijn moeilijker te vinden en duurder).

De maten 185/60/15 en 185/60/16 hebben de zelfde bandrand hoogte, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Als je daar echt bang voor bent kun je sowieso beter staal nemen, dat kan iets beter tegen een stootje (y) Bij opel heb ik zelfs wel eens stalen velgen gezien die het design hebben van lichtmetalen velgen. Haast niet te onderscheiden.

Maar als je echt precies wil weten welk aanbod er is kun je het makkelijkste eens 1 of meerdere bandenboeren raadplegen. Heb je gelijk een indicatie qua prijs.

Hier in NL zijn de regels niet heel streng als je iets afwijkt van ET waarde en J, zolang het maar niet buiten de carrosserie van de auto komt. Van 5,5J naar 6J gaat doorgaans hier in NL geen enkel probleem opleveren. maar geen idee hoe dat in belgië is.

De maten 185/60/15 en 185/60/16 hebben een omtrek verschil van 8 cm. Dat lijkt me een beetje te veel. 185/65/15 lijkt me de juiste vervanger, zo staat het ook in je boekje en is ook een courantere maat.

6 J is prima geschikt voor 185 breed. https://www.bandenleader.nl/advies-banden/overeenkomstige-maten-velgen-en-autobanden

Hey bedankt iedereen voor de reacties. Er was een misverstand ontstaan vanwegen een typefout in mijn eerste bericht. Er liggen momenteel dus 185/60 16 inch op en wens die te vervangen door 185/65 15, vanwegen weinig keuzen in de winterbanden 16" met die afmetingen.

Ik weet dat een wielbreedte van 6 inch geschikt is voor een 185mm band, maar ik weet niet hou het zit met monteren van een bredere velg als op het gelijkvormigheidsattest staat, vandaar.

Terug
Bovenaan