nieuwe uitlaat maar lekt

Erik 9667124

Startmotor
Vandaag heb ik de midden- en einddemper van mijn Opel Zafira 1.8 (2009) vervangen. Omdat de einddemper afgebroken was van het middenstuk.( net na de klem)

Na de uitlaat vervangen te hebben en ik de motor starte hoorde ik een brom. Alle rubbers en ook de achterdemper heb ik losgehaald. Alle schuifmoffen gecontroleerd maar ik kreeg ze niet verder in elkaar.

Ten einde raad heb ik firegum gehaald en op de delen bij de moffen gesmeerd waarvan ik dacht dat er uitlaatgassen ontsnapte. Na ongeveer een kwartier de auto weer gestart maar de brom bleef. Wel had ik het idee dat het wat minder was.

Heb ik de firegum niet lang genoeg uit laten harden?

Ik heb het idee om als de motor draait met een kwastje een vloeistof (water met zeep) aan te brengen op alle schuifmoffen en dan te kijken of ik belletjes zie.

Wie heeft goede een methode hoe ik erachter kom waar de lucht ontsnapt?

Alvast dank!
 
Ik neem aan dat je vooraf de bestaande voorpijp hebt opgeschuurd voor je de schuifmof eroverheen hebt geschoven?
Roestig staal dicht niet goed af.

Mocht je U-klemmen hebben gebruikt, die kun je ook te hard aandraaien waardoor de schuifmof niet meer goed aansluit of de pijp platgedrukt is. In beide gevallen kan dat voor een lekkage zorgen.

Welk merk uitlaat is het? Aftermarket uitlaten hebben niet altijd de juiste pasvorm en zijn ook niet altijd op dezelfde manier dempend als origineel (het geluid kan dus verschillen).
Goedkoop is daarin duurkoop.
Vooral die cheap ass volledige uitlaatsets zijn veelal van zeer magere kwaliteit met vaak belabberde pasvorm en ze maken ook meer kabaal dan een originele uitlaat.


Firegum is bedoeld als extra afdichting tussen schuifmoffen in en is daarom vooral een soort pakkingsmateriaal.
Echt heel erg veel vult het niet op. Je kunt het vergelijken met vloeibare siliconenpakking.
Over een lekkage smeren heeft geen meerwaarde, dat blaast er gelijk weer af.

Voor lekkages van buitenaf kun je gungum gebruiken, maar dat spul brokkelt naderhand ook weer af.
Dat is eigenlijk alleen geschikt om ff snel door de apk te komen.
Daarom wordt het vaak gecombineerd met flexiwrap of bandage waardoor het een paar jaar uithoudt.


Het lek lokaliseren kan door (kortstondig!) een oude doek voor de uitlaatpijp te houden (2e persoon die dat even voor je doet is handig) waardoor de druk in de uitlaat hoger wordt en je de lekkage beter kan opsporen door gewoon te luisteren en te voelen rondom de uitlaat. Je merkt dan vrij snel waar het blaast want die lekkage heeft dan minder restrictie dan de uitlaatpijp zelf.

Water en zeep (doe je trouwens meestal gewoon met een spuitfles opbrengen) zal alleen werken als de uitlaat nog koud is.
Water verdampt nogal snel en als de uitlaat warm genoeg is bubbelt het water omdat het gelijk gaat koken ;)
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen maakt een nieuwe uitlaat wat meer geluid. De oude zat een laagje koolstof en roet in de pijp en ook dat dempt een beetje. Daarnaast kan het een brom op een andere toonhoogte zijn wat jij nu duidelijk hoort.

Kortom of het lekt is maar de vraag maar daar naar kijken is prima. Zo'n brom, als het niet lekt, is overigens meestal wel zachter te krijgen door op de juiste plasts de uitlaat wat te vervormen (met een grote rubber hamer) maar dat is specialistenwerk.
 
Nu 5 maanden na het vervangen van de uitlaat is de einddemper uit 1 van de 2 rubbers geschoten.. Gelukkig ontdekte ik dit op tijd. Ik heb de hele uitlaat bekeken en zag dat de schuifmof waaarmee het voorste deel en de middendemper aann elkaar zittten niet goed zat. De u-klem zat er nog goed omheen maar middendemper was ongeveer 3 cm uit de mof naar achter geschoven Ik heb de goede u-klem gebruikt (op kenteken gekocht bij de
automaterialenzaak). De uitlaat is trouwens aftermarket en merkloos.

Wie heeft er een idee hoe dit kan? Ik durf de u-klem niet nog vaster te draaien want ik ben bang dat de mof dan verbuigt.

Zou het helpen als ik om de mof 2 u-klemmen doe of zijn er andere oplossingen?
 
Terug
Bovenaan