Nieuwe stationwagen diesel of benzine met oog op de toekomst

robert 2479772

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik ben nu al een aantal jaar in het bezit van een betrouwbare Volvo v40 diesel uit 2000. Hier heb ik nu bijna een ton mee gereden zonder ook maar echt dikke onderhoud te hebben gehad. Maar nu is het moment toch echt aangebroken om een nieuwe auto te gaan zoeken i.v.m. de versnellingsbak die het niet goed meer doet. (Op de snelweg gaat die af en toe uit de 5 de vrij in)

Ik ben nu al een tijdje aan het oriënteren wat mijn volgende auto zal moeten worden. Alleen kom ik er zelf niet uit als ik voor een diesel of een benzine auto moet gaan. Qua kilometers is voor mij een diesel het voordeligst rijden. (20.000 a 25.000 km p.j.) Alleen hoe zit het met de toekomst van de dieselauto's? Gaan we er echt heen dat je alleen maar 100 mag rijden, gaat de wegenbelasting van de diesel omhoog om zo het diesel rijden tegen te gaan en worden straks alle dieselauto's verboden in de grote steden?? En hoe goed kun je straks je eigen dieselauto weer verkopen?

Hier een aantal punten voor mijn volgende auto.
-Genoeg ruimte om mijn windsurf spullen in te vervoeren.(Board is 230 lang)
-Comfortabel voor de lange ritten. Ik rij 1x p.w. Groningen- Roosendaal op en neer
-Het liefst zo zuinig mogelijk. (Ik kan als ik in Roosendaal ben eventueel in België benzine tanken)
-Niet meer dan 200.000 km op de teller.
-Maximale prijs van 10.000 euro.
-Geen franse auto.
-2010 of jonger.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Groetjes robert

.

is een chevorlet cruze misschien iets, die deelt techniek en onderstel met de opel astra

Deze is wel een import , maar staat wel bij een nette garage.

cruze

chevrolet-cruze-sw-1-4-navi-140pk.jpg

Vanaf 2020 zullen er 2 milieuzones zijn, de strengste milieuzone is verboden voor diesel auto's van 15 jaar of ouder, of verboden voor diesel auto's van 20 jaar of ouder. Met een 5 jaar oude diesel mag je nog ruim 10 jaar overal in.
Bij een auto tot € 10.000 zou ik me niet al te druk maken over de inruilwaarde. Veel benzine en diesel auto's zijn na 10 jaar en meer dan 200.000 km toch vrijwel niets meer waard.

Het goedkoopste is LPG, als je kijkt naar het aanbod dan kom je al snel uit op de Dacia Logan MCV (of de Renault Mégane 1.6 16V.)

Met het aantal kilometers zou een diesel wel voordeliger zijn dan benzine. Jammer dat je Franse auto's uitsluit. Want juist de Renault Clio 4 1.5 DCI Estate, Renault Mégane 3 1.5 DCI Estate, Peugeot 308 2 1.6 HDI passen perfect in je wensen, en zijn goede, betrouwbare en comfortabele auto's die heel veel waar voor het geld bieden. En ze hebben goede en fijne diesels.

Ik zat dan te denken aan de Kia Ceed 2 vanaf 2012 of de Ford Focus Station 1.0 Ecoboost benzine of kijk naar een 1.6 TDCI met 115 pk, de motor komt van het Franse PSA. Overigens ligt er in je Volvo V40 gewoon een Franse Renault dieselmotor.

Bij een aanschaf van €10k zou ik me over de toekomst geen zorgen maken. Als je zo'n onaantrekkelijke diesel voor €2000 minder koopt en je bespaart nog €500 per jaar wat maakt jou die inruil dan nog uit in de verre toekomst.

Waarom geen Franse auto?
In jouw budgetrange hebben zij misschien wel de beste diesels. Zoals hierboven al geschreven de Megane 1.5dci en 308 1.6hdi.

Vaak wordt geen Franse wagen genoemd vanwege de slechte naam die die merken hebben, zoals Bobslee ook al aanhaalt: dat is voor de jongere Renaults zeker niet meer het geval. Liever een jonge Renault diesel dan bijv. een VAG als je het mij vraagt. En door de slechte naam zijn zo ook nog eens lekker voordelig. Megane 1.5 DCI kun je een zeer jonge auto voor je budget gaan rijden. Ik zou ook even naar de nog iets ruimere Laguna kijken, met zowel de 1.5 als 2.0DCI zijn dat prima auto's en voor de lange stukken natuurlijk nog net wat relaxter dan een Megane en wat extra ruimte.

Als Volvo je goed bevalt en je een ruime auto zoekt, zou ik een Volvo V70 kiezen. Deze doen het goed op Lpg en zijn zelfs af fabriek met LPG (bifuel) geleverd.

Kijk eens naar een Mitsubishi Lancer Station (op LPG) , voor minder dan de helft van de prijs. Met een goeie kun je weer járen vooruit, en het rijdt ook nog eens heel fijn.

Donkeyman zei:
Ford Mondeo 1.5 wagon diesel, zeer ruim en comfortabel. Ik rijd met fluwelen voet gemiddeld 1:21.

Heb even snel gekeken, maar de Mondeo's lijken nog wel wat aan de prijs, of heb je een paar voorbeelden van de 1.5DCI binnen het budget van de TS?

Dit zou een leuke Laguna kunnen zijn:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1480789347-renault-laguna-estate-1-5-dci-expression-navi-cruise-bj-2014.html

Leuke is: die auto staat al 5 dagen online en is nog geen een keer als favoriet opgeslagen: zoals hierboven al uitgelegd: Renault kampt nog met zijn slechte imago uit het verleden. Deze 1.5 DCI is absoluut een van de betere diesels verkrijgbaar (weet overigens niet hoe die zich verhouden tot de 1.5/1.6 motoren die Ford gebruikt).
Op de vraagprijs moet nog flink te onderhandelen zijn, ik verwacht dat je met 6K of net daarboven echt een heel eind moet komen. Houd je fijn wat geld achter de hand, en wat je niet uitgeeft kun je niet afschrijven want ik vrees dat diesels harder zullen blijven afschrijven.

Om je koopt voor 1000 euro een andere V40 op diesel voor de komende paar jaar.
Daarna zijn de electrische auto's goed betaalbaar

Grappig, geen Franse auto. Zover ik weet zit er in een V40 diesel uit 2000 een Renault motor...
Is het niet een kwestie van de versnellingspook afstellen, of wat ophangrubbers vernieuwen, om daarna weer een ton te kunnen rijden?

Terug
Bovenaan