Nieuwe ruimere auto max 11k

A

Anoniem

Guest
Na vele probleemloze kilometers is het tijd om mijn 3drs Mitsubishi Colt in te ruilen voor een andere meer praktische auto.
Ik rij ongeveer 25k kilometers per jaar. Ik ben op zoek naar een relatief goedkope, betrouwbare auto waar ik de komende jaren mee vooruit kan.
(evt. met voldoende bagageruimte voor een 1e kleine. Al zal dit nog wel 1,5 tot 2 jaar duren)

Eisen:
Budget max 11.000
Enigszins stil (De Colt was niet stil en gaf op de snelweg veel geluid.)
Minimaal goede airco, cruisecontrol, 5drs
Een trek voor de fietsendrager is geen pre, maar scheelt weer achteraf.
Zuinig (krachtige motor is voor mij geen pré)
Ik ben zelf relatief lang (1,95), goede stoelen zijn meegenomen. (Ook hier geldt in de Colt heb ik ook nooit problemen gehad)

Ik heb zelf al flink wat zitten rondspeuren en een paar goede opties op het oog in vooral het B segment. Honda Jazz is hier ook veel genoemd, maar valt voor mij af vanwege het uiterlijk.

Renault Clio Estate (Phase 2)
Heeft tot nu toe de voorkeur. De krappe achterbank en sobere opties zie ik wel al een nadeel.

Seat Ibiza ST station
Skoda Rapid/Spaceback (minder betrouwbaar?)
Kia Rio

Ik heb ergens iets opgevangen van een leuke rode Clio Estate die precies binnen je budget past. Woon je een beetje in de buurt van Arnhem? ;)

Antar12 zei:
Na vele probleemloze kilometers is het tijd om mijn 3drs Mitsubishi Colt in te ruilen voor een andere meer praktische auto.
Ik rij ongeveer 25k kilometers per jaar. Ik ben op zoek naar een relatief goedkope, betrouwbare auto waar ik de komende jaren mee vooruit kan.
(evt. met voldoende bagageruimte voor een 1e kleine. Al zal dit nog wel 1,5 tot 2 jaar duren)

Renault Clio Estate (Phase 2)
Heeft tot nu toe de voorkeur. De krappe achterbank en sobere opties zie ik wel al een nadeel.

der Magistrat zei:
Ik heb ergens iets opgevangen van een leuke rode Clio Estate die precies binnen je budget past. Woon je een beetje in de buurt van Arnhem? ;)

Riep daar iemand? :T
Edit: Nee, het is niet toegestaan om (zo opzichtig) je eigen auto op het forum te koop aan te bieden. Ik kan nu moeilijk een uitzondering maken.
Barri, AutoWeek moderator

@TS
Onze tweede auto, gekocht i.v.m. eerste en later tweede familie-uitbreiding, staat sinds dit weekend te koop. Clio IV Estate Dynamique (wél leuk uitgerust met o.a. climate control, elektrische ramen, ABS/ESP, keyless, etc. ) met betrouwbare TCe90-motortje. Elk jaar zelf onderhoud gegeven (lees: elke 5500 km verse olie en filters), en op wat kleine plekjes na in topstaat. Oh, slechts 50800 km op de klok.

Klein nadeeltje: morgenmiddag komt een neefje kijken. Het is vooral even kijken of de Clio lekker zit voor hem.
Mocht het niet wat worden, dan zal ik het je laten weten (y).

Haha hoopte vooral op nog wat andere interessante auto's waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. Maar je mag mij morgen zeker even een PB sturen over de Clio.

Je zou ook een Honda Civic kunnen overwegen. Maar ook dat uiterlijk moet je cup of tea zijn, net als de Jazz. Volgens mij is er niet zo veel mis met de Clio, die zou ik rustig kopen en er is veel aanbod. Overigens zijn de door jou genoemde Skoda's volgens mij zeker niet minder betrouwbaar dan de Seat.

Antar12 zei:
Haha hoopte vooral op nog wat andere interessante auto's waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. Maar je mag mij morgen zeker even een PB sturen over de Clio.

Het loont om bij de rapid juist voor de liftback te gaan ipv de Spaceback, de liftback is namelijk ruimer en minder populair dus staan voor gunstigere prijzen te koop, wil je nog goedkoper ga dan voor de tweeling Seat toledo , voordeel van de Toledo is dat deze als liftback langer is geleverd hier, dus verbeterde techniek aan boort heeft zoals de 1.0 tsi. https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=seat--toledo/skoda--rapid&sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar&bouwjaar=2011--

:) het ging best lang goed Barri, maar terechte mod actie.

@antar,
Ik zal je een PB sturen. Meer info omtrent de Clio in mijn eigen topic:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5103726,6079498#msg-6079498

Als je positieve ervaring hebt met mitsubishi, waarom dan niet een lancer 1.6https://www.gaspedaal.nl/mitsubishi/lancer/hatchback?cmax=1600&srt=bj-d de 1.5 heeft ook kort in de lancer 5 deurs gezeten, maar daar kan ik je even niet aan helpen.

Auto encyclopedie zei:
Antar12 zei:

Het loont om bij de rapid juist voor de liftback te gaan ipv de Spaceback, de liftback is namelijk ruimer en minder populair dus staan voor gunstigere prijzen te koop, wil je nog goedkoper ga dan voor de tweeling Seat toledo , voordeel van de Toledo is dat deze als liftback langer is geleverd hier, dus verbeterde techniek aan boort heeft zoals de 1.0 tsi. https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=seat--toledo/skoda--rapid&sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar&bouwjaar=2011--

Goede tip, hier ga mij nog eens in verdiepen. Ik lees wat dubbele verhalen over deze TSI motoren. Zijn deze en dan met name de oudere 1.2 wel betrouwbaar genoeg?

Het zijn de nieuwere zoals de 1.0 die betrouwbaar zijn, de eerste generaties geven de meeste problemen.

Antar12 zei:
Auto encyclopedie zei:
Antar12 zei:

Goede tip, hier ga mij nog eens in verdiepen. Ik lees wat dubbele verhalen over deze TSI motoren. Zijn deze en dan met name de oudere 1.2 wel betrouwbaar genoeg?

1.2tsi met distributieketting overslaan, dezelfde 1.2tsi met distributieriem is ok. Maar daarvoor zou je eigenlijk naar de motorcode moeten kijken.

Carfanatic zei:
Antar12 zei:
Auto encyclopedie zei:
Antar12 zei:

1.2tsi met distributieketting overslaan, dezelfde 1.2tsi met distributieriem is ok. Maar daarvoor zou je eigenlijk naar de motorcode moeten kijken.

Meestal kun je het aan het vermogen zien de 85 en 105 pk heeft een ketting en de 90 en de 110 pk de riem. Advertenties wel dubbel checken niet op de bruine ogen van de handelaar gaan. En ook niet op bouwjaar gaan , sommige met ketting zijn later op kenteken gezet. Maar de rapid en toledo zijn natuurlijk kwalitatief niet van het niveau mitsubishi lancer

De door je voorgestelde Renault Clio Estate Phase 2 lijkt mij een hele goede keus, neem de 90 TCe.

Toyota Auris komt dan ook in het vizier:
https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-8-hybrid-lease-pro-navi-cruise-camera-nap-37434281/details.html?_ga=2.26656509.1734683896.1673867576-855514870.1673867576

Inmiddels hebben wij proef gereden in de Clio Estate en Skoda Fabia station. Qua looks en rijervaring beviel de clio goed. We wisten op voorhand dat de ruimte achterin beperkt zou zijn, maar dat viel toch in de praktijk toch echt tegen. (alvast vooruitkijkend op een kinderzitje)

Na veel research op internet zijn hier nu wat nieuwe kanshebbers bijgekomen en willen wij ons budget verhogen naar 12k

Renault Megane hatchback 4 (Nadeel betrouwbaarheid 1,2 motor bij evt. hogere KM standen en niet zo zuinig)
Renault Captur (net krap qua aanbod met ons budget)
Ford Focus (station/hatchback)
Suzuki Baleno (mogelijk te basic, maar de goedkope maandlasten zijn wel zeer aantrekkelijk)
Toyota Auris (uiterlijk minder, maar de betrouwbaarheid en zuinigheid zijn voor mij grote pluspunten.)
Enige waar ik toch wat huiverig voor ben zijn de relatief hoge KM standen, ondanks dat wat ik lees dit geen issue zou moeten zijn. Geldt dit ook als ik zelf de auto nog langere tijd wil behouden?

Keuzes, keuzes stress ;)

Wij hebben zelf toevallig enkele maanden terug een Clio 4 estate gekocht met de zelfde gedachtengang. We hebben de TCE90 S&S Eco2 (phase 1)
Ik heb er achteraf wat luxere stoelen ingezet uit de phase 2 Intens (half lever). Deze stoelen zitten veel beter (ik ben zelf 1,90).
De stoelen zijn aan de achterkant ook naar binnen getrokken, waardoor je (zeker als de stoel ver naar achteren staat) extra centimeters ruimte maakt voor een kleine.
wij hebben een isofix base met een zitstoel waar onze 96cm kleine in zit en het kan voor mijn gevoel allemaal (net).
Kijk vooral hierna. Wij hebben een mooie blauwe ph2 laten staan in Friesland, omdat het voor ons net te ver weg was.

Betreft windruis is er een bekend probleem onder de Clio (ph1 heel erg, maar ph2 blijkbaar ook nog wel).
Ik dachter er niet te veel van tot we de nieuwe auto naar huis reden over de autobaan. Dit kan heel simpel opgelost worden met een paar zeem rubbers.
Oplossing gevonden op de Clioforum.

Verder zie je wel dat een Clio een B segmenter is en dat dingen als geluid en afwerking daar aan getuigen. Wij wouden eigenlijk naar een Megane 4 kijken, maar de occasion prijzen zette hier gauw een streep door. Voor de rest een erg fijne en zeker ruime auto. Wij rijden met veel autobaan kilometers ongv. 1 op 17 (boordcomputer is nog wat rooskleuriger met 1 op 18 a 1 op 19). Kwa wegligging is deze mooi en direct en bijna tegen sportief aan (vind ik persoonlijk heel erg fijn).
Tank is voor mijn gevoel ook klein en we tanken elke keer 36 a 37 liter bij een tankbeurt.

Succes met de zoektocht.

Auto encyclopedie zei:
Nissan pulsar is wellicht ook interessant, das echt een ruimte wonder en voor gunstigere prijzen dan de 4e generatie megane
Nadeel daarvan is dat er dezelfde 1.2 in zit die hij niet wilt hebben en je de 1.6 niet hebt voor het budget.

Ga voor de viercilinder als je kijkt naar een Rapid of andere wagen uit de vag stal van die generatie. Hoe jonger het model hoe minder problemen.

Denk dat van de nieuwe mogelijke kandidaten zowel de Captur als de Baleno echt ook wel te krap gaan blijken, maar goed, meten is weten!

Ook een prima mogelijkheid lijkt me, Astra Hatchback vanaf 2015.

Astra voorbeeld

Veel keus/aanbod.

Ramon 4854910 zei:
Wij hebben zelf toevallig enkele maanden terug een Clio 4 estate gekocht met de zelfde gedachtengang. We hebben de TCE90 S&S Eco2 (phase 1)
Ik heb er achteraf wat luxere stoelen ingezet uit de phase 2 Intens (half lever). Deze stoelen zitten veel beter (ik ben zelf 1,90).
De stoelen zijn aan de achterkant ook naar binnen getrokken, waardoor je (zeker als de stoel ver naar achteren staat) extra centimeters ruimte maakt voor een kleine.
wij hebben een isofix base met een zitstoel waar onze 96cm kleine in zit en het kan voor mijn gevoel allemaal (net).
Kijk vooral hierna. Wij hebben een mooie blauwe ph2 laten staan in Friesland, omdat het voor ons net te ver weg was.

Succes met de zoektocht.

Kijk dat is redelijk vergelijkbaar, als ik jouw ervaringen dus begrijp moet het allemaal wel net passen!
De zoektocht gaat overigens rustig verder. Deze week staat een proefrit met een Captur gepland. Daarnaast ben ik toch ook wel gecharmeerd van de Opel Astra K Hatchback, vanwege de luxere uitrusting en ruimte. Ik heb mij veel ingelezen en lees redelijk positieve berichten over de betrouwbaarheid van de Astra met de 1.0. Zijn de meningen hier ook zo? Ook rekening houdend met kilometerstanden vanaf 120k.

Terug
Bovenaan