Nieuwe occasion: Hyundai tucson vs peugot 3008? crossover suvs?

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi!

Na genoeg struinen op fora dacht ik toch maar eens posten. Station vs suv voor gezin, uitbehandeld, wordt de SUV.
Als we binnenkort weer regelmatig op kantoor mogen komen moet ik toch weer een auto hebben.

Ik ben tot nu toe uitgekomen op twijfelen tussen een Hyundai Tucson 2016 of nieuwer of de Peugot 3008 vanaf 2017.
Heeft iemand op of aanmerking over deze auto's? Zijn er ook nog alternatieven die ik moet bekijken?
Welke is motorisch beter? Ik achtte zelf de hyundai maar de peugot is dan weer minimaal zuiniger..
Beide auto's vind ik qua stijl mooi (lekker verschillend), vooral tucson met juiste grill is wel sportief (zo rij ik niet).

Wat ik zocht:
suv boven station, want ik wil zelf iets meer gemak dan alleen maar laadruimte (is toch nooit genoeg)
Kofferbak 500+ liters ivm gezin (hierdoor vallen niro en mg zesv ook af)
15ktot 20k max euro's
benzine of hybrid (20k km per jaar/ werk 30km enkele reis)
plan is 5 jaar of langer meegaan, dus auto tussen 60-100k km
auto mag keer ook wel beetje ok uitzien

afgevallen;
qashqai want toch net te klein
kadjar, te klein plus qashqai beter
honda crv, te zwaar
VW-tiguan 2016 niet mooi, 2017 te duur
kia sportage, tucson mooier
mazda cx 5, kofferbak te klein
skoda karoq, te nieuw en duur
seat ateca, wellicht wel overwegen maar ook aan de nieuwe/dure kant (wel 2017)
opel grandland x, niet mooooi

Als we het geld hadden, kochten we de skoda enyaq maar dat gaat nog wel 10 jaar duren...

Hyundai heeft een grotere kofferbak denk ik en meestal geen turbo: voordeel, het kan niet kapot, nadeel het is wat minder vlot.

Heb zelf de 3008 (facelift 2021) en bevalt me tot op heden echt helemaal top

Heb zelf de 1.2 3 cylinder en was aan de voorkant ook sceptisch hierover maar bevalt me echt helemaal top (nu al 11.500 kilometer)

Zal dan wel voor een Allure of GT gaan qwa uitvoering.
Staan er genoeg te koop.

Zou gewoon met beide lekker gaan proef rijden en dan de keus maken en rustig op zoek gaan naar het juiste exemplaar

Succes met de zoektocht

Zowel de Tucson als 3008 zijn prima keuzes. De 3008 levert meer koppel bij een veel lager toerental, en zal vlotter aanvoelen. De Tucson heeft wel een groter blok, 4 cilinders, en nog fabrieksgarantie. Voor beide auto's valt wel wat te zeggen, maak gewoon proefritten.

alternatief is de Dacia Duster, want dan rij je bijna nieuw en dan vanaf 2019 nieuw blok die ook in andere producten gebruikt worden.

Waar was sceptisch over?

Tussen welke autos heb je destijds getwijfeld?
Begrijp dat de 1.2 motor destijds nog wel opstart issues has... dat vind ik altijd wel een ding. Is toch het hart van de auto.

Garantietechnisch inderdaad hyundai slimmer, dan toch wellicht de kia zelfs...bijzonder dat daar niet meer een lijn in zit. Best grote uitgave altijd met gevoelsmatig garantie tot de deur... net alsof die paar maanden iets doen.

Roadtoad zei:
Waar was sceptisch over?

Tussen welke autos heb je destijds getwijfeld?
Begrijp dat de 1.2 motor destijds nog wel opstart issues has... dat vind ik altijd wel een ding. Is toch het hart van de auto.

Garantietechnisch inderdaad hyundai slimmer, dan toch wellicht de kia zelfs...bijzonder dat daar niet meer een lijn in zit. Best grote uitgave altijd met gevoelsmatig garantie tot de deur... net alsof die paar maanden iets doen.

De problemen met de Peugeot 1.2 Puretech waren vooral in de eerste bouwjaren, de 3008 van de 2e generatie die in 2016 kwam heeft daar niet veel last van, toen was het een goede motor, mits de juiste olie wordt gebruikt, en op tijd wordt olie ververst.

Een heel goed alternatief voor deze auto's is de betrouwbare Renault Grand Scenic 4.
Een aanrader is dan de krachtige, zuinige, stille en degelijke 1330 CC motor die in 2018 op de markt kwam. ( die zou ik kiezen) De Mercedes Renault motor ligt in veel modellen van Mercedes, Renault, Nissan en Dacia. De motor is uitgevoerd met een zeer degelijk uitgevoerde distributieketting, die een autoleven mee gaat.

Deze aantrekkelijke motor zit ook in de Renault Kadjar vanaf 2019, de Renault Kadjar is eigenlijk de betere Nissan Qashqai met een grotere kofferbak, en omdat de auto later op de markt kwam had de Kadjar geen kinderziektes die zijn technisch gelijke broertje de Nissan Qashqai wel in het begin had.

Opzich is de grandscenic 4 wel een mooie auto, maar nu nog niet
Ik wil echt nog mezelf voor de gek houden dat een cross-over SUV ook volstaat...

Opzich was kadjar wel optie, maar zelfde als de qashqai net te kleine kofferbak vergeleken met tucson en peugot en nog een paar modellen.
Dus ik zoek net die 500+L kofferbakken.

Waar komt de code oranje bij autointernationaal vandaan eigenlijk voor de 1.2 puretech motor?
Is dat hun eigen database, afgeschermd of openbaar?

Helaas heeft fiat geen degelijke suv op dit moment anders wist ik het wel, ze kunnen wel motoren bouwen in italie.
Inmiddels altijd goede ervaring mee... mechanisch doet dat wel goed, elektrisch is altijd 'een dingetje'.

Hoe ziet met de ateca dan met de 1.0 tsi motoren? Ook robuust of kampen die nog altijd met de 2010 issues (lijkt me toch niet)?

Roadtoad zei:
Opzich is de grandscenic 4 wel een mooie auto, maar nu nog niet
Ik wil echt nog mezelf voor de gek houden dat een cross-over SUV ook volstaat...

Opzich was kadjar wel optie, maar zelfde als de qashqai net te kleine kofferbak vergeleken met tucson en peugot en nog een paar modellen.
Dus ik zoek net die 500+L kofferbakken.

Waar komt de code oranje bij autointernationaal vandaan eigenlijk voor de 1.2 puretech motor?
Is dat hun eigen database, afgeschermd of openbaar?

Helaas heeft fiat geen degelijke suv op dit moment anders wist ik het wel, ze kunnen wel motoren bouwen in italie.
Inmiddels altijd goede ervaring mee... mechanisch doet dat wel goed, elektrisch is altijd 'een dingetje'.

Hoe ziet met de ateca dan met de 1.0 tsi motoren? Ook robuust of kampen die nog altijd met de 2010 issues (lijkt me toch niet)?

Bedankt voor de update, de Seat Ateca is volgens de ANWB redelijk betrouwbaar, zie verder hun occasiontest.

Wel even een waarschuwing, neem niet zo maar over de fabrieksopgave's van de kofferruimte over, sommige fabrikanten overdrijven enorm de inhoud, omdat ze weten dat dit een goed verkoop argument is. Kijk ook zelf of de ruimte voldoende is, en goed te gebruiken. Volgens een recent onderzoek van de ADAC waren Volkswagen en Volvo de grootste sjoemelaars. Bij een Volkswagen scheelde de opgave met de werkelijkheid maar liefst 325 liter. Dacia was het meest eerlijk in zijn opgave's.

De code oranje van de 1.2 Puretech had vooral te maken met kinderziektes in de eerste bouwjaren. Dit kwam door distributieriemen die niet goed tegen olie waren behandeld, en zwakke lagers, wat een voortijdig einde van de motor kon betekenen.

Fabrieksopgaves vertrouw ik op geen enkel vlak dus die valideer ik altijd met verschillende online test en review videos.
In de huidige wereld werkt het meeste met het "wij van wc eend.." principe.

Voor kofferbakken gaat ook wel een meetlintje mee. Maar je moet dan ook tegelijk de achterstoelen meenemen, niet dat je ruimte uitruilt.
Tenzij je naar een busje overstapt ofzo denk ik toch dat het nooit genoeg zal zijn dus dan maar optimaliseren.

Volgens een recent onderzoek van de ADAC waren Volkswagen en Volvo de grootste sjoemelaars. Bij een Volkswagen scheelde de opgave met de werkelijkheid maar liefst 325 liter. Dacia was het meest eerlijk in zijn opgave's.

Dit is stemmingmakerij.

Ik neem aan dat je deze test bedoelt: ADAC
Als je het hele artikel leest kan je dus concluderen dat het een kwestie van interpreteren is:
vanaf waar je gaat meten, tel je een opbergvak mee, hoe ver je een stoel naar voor of achter schuift enzovoort.

Elke fabrikant heeft (en mag!) zijn eigen interpretatie en de ADAC heeft er dus ook een.
En ja, dan krijg je dus verschillen.
Heeft dus niets met sjoemelen te maken...

mirafiori zei:
Volgens een recent onderzoek van de ADAC waren Volkswagen en Volvo de grootste sjoemelaars. Bij een Volkswagen scheelde de opgave met de werkelijkheid maar liefst 325 liter. Dacia was het meest eerlijk in zijn opgave's.

Dit is stemmingmakerij.

Ik neem aan dat je deze test bedoelt: ADAC
Als je het hele artikel leest kan je dus concluderen dat het een kwestie van interpreteren is:
vanaf waar je gaat meten, tel je een opbergvak mee, hoe ver je een stoel naar voor of achter schuift enzovoort.

Elke fabrikant heeft (en mag!) zijn eigen interpretatie en de ADAC heeft er dus ook een.
En ja, dan krijg je dus verschillen.
Heeft dus niets met sjoemelen te maken...

Ik snap dat er enig verschil kan zijn door de manier van meten, die van de ADAC is zeer realistisch. De verschillen bij een aantal fabrikanten zijn echter dermate groot in minder liters dat dit overduidelijk bedoelt is om de klant om de tuin te leiden. Dus in mijn ogen bewust sjoemelen, je mag het zelf ook interpretatie noemen, maar de klant is hier wel de dupe van omdat hij heel veel minder bagage kwijt kan dan volgens de opgave van de fabrikant.

De kofferbak is ook niet heilig hier... moet alleen upgrade zijn ten opzichte van een B-segment auto...

Iedereen lijkt altijd een auto te kiezen die 1x in de week voldoet (weekend met half voetbal elftal), dus een station.
Ik zit dadelijk 3 tot 5 dagen per week alleen in die auto, in het weekend een keer niet...
Dus mijn eigen comfort gaat wel voorop, zolang je de basale dingen maar meekrijgt (dat lukt wel).

In nederland is het spelletje gewicht, verbruik, fotmaat nogal irritant.
Een qashqai valt qua gewicht net gunstig uit maar is dan vrij klein vergeleken met een peugot.

Begin trouwens ook ook wel naar een seat ateca te neigen maar die zijn spaarzaam/duur als 2017 model.
Het is ook waar je van houdt... de kia sportage 2017 heeft echt een waardeloze voorkant, rest valt nog wel mee.

Hoevaak leg je je kofferbak helemaal vol?
Hier alleen met vakantie en dan gaat de dakkoffer er op voor de reis. Hoef je in ieder geval daarom niet te rijden in zo'n bakbeest ;-)

En anders: de Peugeot wmb, met name vanwege het (vind ik) veel mooiere dashboard. En dat zie je toch het meest als je er in rijdt...

Qashqai proefgereden, prima maar wel afgevallen.
Proefgereden is hyundai sante FE (verhuur), ook prima auto dan verwacht ik dat Tucson gelijk is qua rijden maar niet de ruimte.
Peugot 308 gereden, vind ik ook prima auto maar huidige bediening stijl is soms wel omslachtig via display maar geen big issue.
Dus wil z.s.m. de 3008 en Tucson proefrijden inderdaad.

Ik ben qua rijden niet heel erg kritisch eigenlijk, uit economisch perspectief rij ik meestal behoudend (rustig optrekken, maar wel 15km te hard rijden).

Ik ga van ruime hatchback naar SUV eigenlijk (station nooit echt overwogen).
De vaste meerkosten voor SUV is 10 euro per maand ongeveer dat is geen ramp. Grootste verschil komt vanuit verbruik in mijn rekensommetjes...

Alle 3 auto's gezien, opzich prima en doen niet voor elkaar onder...

Wat is betrouwbaarheid per motor dan volgens jullie?

1 de 1.6 gdi?
2 de 1.2 puretech na 2017
3 de 1.4 tfsi vanaf 2016?

Hyundai:
https://www.autoweek.nl/reviews/hyundai/tucson/?bouwjaar=2017--
Peugeot
https://www.autoweek.nl/reviews/peugeot/3008/?bouwjaar=2017--
Seat
https://www.autoweek.nl/reviews/seat/ateca/?bouwjaar=2017--

Reviews lezen vind ik wel lastig, zeker omdat die technisch vlak motor vaak overslaan.

Waarom is er voor zoiets triviaals als de auto (2e dure investering naast huis) geen openbare database op motor betrouwbaarheid?
If is die er wel? Nog altijd op zoek naar de bron 'code oranje' voor puretech motoren?

Simpele marktplaats/google/auto-verkoopsites site showen het volgende:

1.4 tsi motor vanaf 2013 --> erg veel met 250k+ km
1.6 gdi motor vanaf 2013 --> meeste rond 200k km
1.2 puretech vanaf 2013 --> meestal onder 200k km

De aanname die je dan kan doen (goed of fout) is dat de tsi motor kilometers kan maken en dus betrouwbaarder oogt?

Dat heeft meer te maken met de verkoopcijfers en of een auto veel in de lease wordt gebruikt, dit zegt dus niets over de degelijkheid van de motor.
Als je zoekt op motorrevisie 1.4 TSI dan krijg je ook op afstand de meeste hits, of problemen 1.4 TSI. Bij de 1.4 TSI hoor je nog steeds over een hoog olie verbruik.

Ik denk zelf dat de 1.6 GDI het meest duurzaam is, omdat Kia en Hyundai relatief weinig vermogen halen uit deze motor, maar de tijd zal het leren.

De Nissan 1.6 TCe, die ook Renault gebruikt in diverse modellen is code groen, en ook de 1.3 TCe 1330 CC staat heel goed aangeschreven.

ak2, waar haal je die code groen informatie op?

Wel gelijk dat de VW-group auto's erg veel in de lease zitten overal VW/SEAT/Skoda..

1.4 tsi 2006-2012 --> problemen
1.4 tsi 2012-2019 --> lijkt ok?
1.6 gdi 2009-huidig --> toch weinig met hoge km (maar goed, je koopt deze ook niet voor 40k km/jaar)
1.2 puretech 2012-2015 problemen
1.2 puretech 2016+ --> beter?

Er staat een stuk op autointernationaal met code oranje Peugeot en Citroën.
Hierin staat ook dat de motoren van Renault beter scoren en de 1.6 TCe scoort met donkergroen bijzonder goed. De BMW Peugeot 1.6 THP vanaf september 2014 scoort lichtgroen.

Het stuk is wel zo geschreven dat mensen het eerder gaan lezen.

Er waren wel problemen maar het hoeft niet te betekenen dat jij ze ook krijgt. Er zijn ook erg veel motoren van geproduceerd, en kinderziektes zijn in de loop van de productie opgelost.
Een 1.2 Puretech uit 2016/ 2017 of later zou ik om die reden wel aandurven. De historie van de auto is wel belangrijk omdat PSA net als Ford bij de ecotec motoren een natte distributieriem toepast, op tijd olie verversen en met de juiste olie is dus heel belangrijk

Enige nuancering is dus wel op zijn plaats.

De 1.4 TSI had in latere bouwjaren een distributieriem, de problemen met de distributieketting waren toen opgelost. Ze kunnen nog wel last hebben van vervuiling en een hoog olieverbruik.

Nou, inmiddels de proefritten verder.

Ik zou normaal voor de peugot gaan, maar kritisch onderhoud, twijfelachtige robuustheid, vind ik toch te risicovol. Is prima auto voor 0 tot 4 a 5 jaar. Maar van 5 tot 10 is voor nu nog 'glad ijs'. Ditzelfde geldt voor mij toch voor de ateca, wellicht iets mindere mate. Echt perfect voor de lease, minder perfect voor de occasionmarkt als je redelijk wat km maakt (zeker 20k/jaar).

Blijft over de tucson, ja iets trager maar verder ook prima auto.
Weet iemand nog hoe je een tucson van 1354 kg naar 1350kg haalt voor een RDW herkeuring? Wat een bak...
Bij gelijke gewichten was ik ook wel voor de Tucson gegaan,

Peugot meest relax, prima auto.
Seat gewoon wat directer, maar comfort peugot beter.
Tuscon beetje van alles maar dan op 'budget niveau'.

Terug
Bovenaan