Nieuwe leaser Skoda Octavia combi of Kia Proceed

A

Anoniem

Guest
Ben in de luxe positie, want zo zie ik een lease auto toch wel, om een nieuwe zakelijke lease auto uit te mogen kiezen. Als autofanaat is het uitzoeken al onderdeel van alle fun dus een aantal maanden terug begin het fantaseren over wat er mogelijk zijn zijn al wel. Dit gevolgd door zo onderhand, tegen beter weten in, toch al even op de website van de leasemaatschappij in te loggen of het uitzoeken toch al niet kon beginnen.

Gelukkig was daar afgelopen woensdag de melding van de wagenparkbeheerder dat de opvolger van mijn 2016 Peugeot 308 SW 1.2 Allure 110pk gezocht mocht worden. Dus het zoeken kon beginnen! De Peugeot heeft mij de afgelopen 100.000 km prima gevolgd op mijn ritten, maar zo hier en daar zijn er toch wel wat breukjes in de relatie gekomen o.a. doordat zij zo nu en dan besluit om de motor in een noodstand te zetten op langere ritten dan 200km, maar bij de dealer dan te zorgen dat er niets te vinden in de data. Dus op zoek naar wat anders. De dealer was ook niet altijd optimaal en klantvriendelijk dus maar op zoek naar een ander merk.

Uiteraard had ik al een shortlist gemaakt van wat ik zou willen rijden gecombineerd met wat ik weet dat er in de lease voorwaarden staat. De voorwaarden zijn zijn o.a.
- max 135 gram CO2 uitstoot
- Volledig elektrisch of een plug-in niet toegestaan (brandstof gaat niet via de leasemaatschappij, we hebben een eigen serie tankstations bij mijn werkgever en die moeten ook omzet draaien)
- benzine
- Alle kleuren zijn toegestaan zolang het maar metallic zwart of grijs is
- Niet alle merken zijn toegestaan, maar dat wisseld nogal door het jaar heen. Ligt vermoedelijk aan afspraken met de leasemaatschappij?

Zelf ook wel eisen:
- LED koplampen
- schuif-kanteldak
- moet minimaal 1300 kg kunnen trekken
- Goede stoelen met zijdelingse steun
- liefst wat meer vermogen dan de 110pk, maar zeker niet minder vermogen
- Station of een shooting achtige auto

En wat wensen met name op luxe:
- Stoelverwarming, goede navi, parkeercamera en verder liefst zo vol mogelijk in de opties iets kunnen samenstellen
- automaat, al zou ik deze nog laten vervallen voor wat extra opties

De short list die ik had, maar het niet hedden gehaald tot nu toe:
- Toyota Corolla 1.8 GR sport > erg mooie auto en goede ervaringen met het merk, maar qua leaseprijs niet echt interressant en trekgewicht is eigenlijk net te laag.
- Ford Focus 1.0 155PK aut ST line x > Sportiever uiterlijk, maar ik vind hem van binnen wel wat ouderweds ogen
- Seat Leon 1.0 110 PK Style > Mooie auto en ok redelijk goed in de opties en qau lease ook nog wel aardig. Maar ik wordt gewoon echt niet zo warm van het ontwerp hoe vaak ik er ook naar kijk.
- Audi A3 sedan (geen station, I know) in 30 TFSI Busines aut. > Altijd al een mooie auto gevonden maar ik mis toch wel wat luxe dan

De nieuwe Skoda Octavia Combi was tot begin deze week eigenlijk in mijn gedachten al de auto. Niet dat ik helemaal verliefd ben op de auto, maar de combinaties van uitvoering en de leasemogelijken leek dat de meest verstandige keuze. De Skoda dan met 1.0 DSG in Business plus uitvoering (met trekhaak, achteruitrijcamera en kanteldak) blijft in budget net onder het norm bedrag (al mag ik daar nog 10% boven komen). Maar qua bijtelling zou dit redelijk overeenkomen met wat ik nu betaal (had al 21% bijtelling in de Peugeot).

Nu scrolde ik gisteren door de lease aanbiedingen en daar zag ik in eens de Kia Proceed staan. Dus toch eens de samenstelling opgezocht en de Kia website bezocht. En ik was echt verbaasd! Wat een gave wagen die we te weinig op de weg zien. En ook nog en lekker 160pk blok. Diverse autotests en video's opgezocht en die feedback was niet verkeerd. Dus vandaag naar de enige autodealer in het dorp die toevallig KIA dealer is. Erg nette service, maar door een motor en uitvoerings wijziging is er maar zeer weinig bekend over de 2021 versies.

De nieuwe 1.5-T GDI motor is weinig over bekend en hij komt eerst alleen als een GT-line Edition. De dealer wist ook niet was daarvan de uitrusting was, maar heeft zijn best gedaan om mij zoveel mogelijk te helpen alleen leverde dat niet een gerust stelling op. Conculssie was dat het een minder volle uitvoering is dan de GT-line voor een scherpe prijs.
Dus KIA NL gebeld, maar die kwamen met een antwoord "we denken dat de uitvoering ongeveer gelijkwaardig wordt aan de GT-line". Ja, daar kan je dus ook weinig mee.

Issue is dat ze niet weten of en wanneer de andere uitvoeringen beschikbaar komen zoals er eerder meerdere niveau's waren en ik voor de kerst moet orderen van de wagenparkbeheerder om een opvolger tijdig binnen te hebben.
Zit dus nogal met wat twijfels wat er nu aan uitrusting in de KIA Proceed zit.

Keuze zal dus gaan hangen om de KIA gewoon blind te bestellen en eventuele wensen en eisen voor lief te nemen of te kiezen voor een "toch wat saaiere" zakelijke keuze en de Skoda te selecteren die wel zeker bepaalde extra's heeft.

Wat zouden jullie doen? Of weet iemand hoe ik de juiste samenstelling van de uitvoering kan achter halen?

Je lange ( en duidelijke ) verhaal begon met het woord "autofanaat", als dan aan het eind de keus overblijft tussen een Skoda of een ProCeed dan lijkt me de keus niet zo heel erg moeilijk.

kia-pro-cee-d-1-4-t-gdi-gt-plusline-automaat-dct7-full-options-navi-camera-18-lm-7-jaar-g.jpg

@Total Loss
Ja, ik neig er echt enorm naar, je foto zegt al genoeg eigenlijk.
Maar grootste struikelblok vind ik wel dat het erop lijkt dat de GT-Line Edition geen LED verlichting aan de voorzijde heeft. Ik vind dat toch eigenlijk wel een must na 2 auto's met Xenon en de Peugeot met Full led. Ik weet zeker dat ik mij hier aan zou ergeren.

Woon wel in het westen tussen de grote steden in, maar kon toch veel op onverlichte landwegen en lokale wegen. En de LED verlichting geeft ook in de verlichte gebieden toch wel echt een beter zicht met al die fietsers zonder verlichting.

KIA kan dit dus niet duidelijk bevestigen of het er wel of niet op zit. Op de normale GT-line zit het wel.

Maar kan je dan geen andere uitvoeringen bestellen nu? ( dus de bestaande uitvoeringen waarvan uitrusting bekend is )
De motor die je noemt is blijkbaar ook nieuw ( 160 pk ) dus gaan dan alle uitrustingnivo's op de schop?
Wel vreemd dat de Kia dealers niets weten, kon je ook geen duidelijkheid krijgen over wanneer ze wel iets weten?
Alleen al vanwege de motor zou ik al de Kia kiezen, 50 pk meer is me nogal een verschil!

@Total Loss
Ze hebben het hele programma omgegooid. De dealer kent in zijn bestelboeken nog de 1.4 T met de oude uitvoeringen en voorraad auto's , maar de lease maatschappij heeft alleen de nieuwe versies voor 2021 in het bestelboek staan. Voor de proceed 2 versies: 1.0T GT Line Edition en de 1.5 T GT-line Editon verder niet.
Voorraad auto mag niet weet ik uit andere cases van collega's.

Qua opties kent KIA alleen een schuif-kanteldak, dus ik kan de LED verlichting ook niet op een andere manier aanvinken mocht het niet in de uitvoering zitten.

De dealer doet zijn best om nog e.e.a. te achter halen, maar was ook nog niet volledig op de hoogte gesteld van de nieuwe 2021 versies.

Ik zou het gewoon even overleggen met de wagenparkbeheerder.
Kan nooit heel lang duren voordat de exacte specificaties etc. bekend zijn bij Kia.
Iets langer doorrijden met je huidige auto of een auto uit de pool of iets dergelijks is vaak geen probleem.

De Kia Proceed is denk ik de meest bijzondere auto, als autoliefhebber zou dat denk ik de meest voor de hand liggende keus zijn.

Volledig elektrisch of een plug-in niet toegestaan (brandstof gaat niet via de leasemaatschappij, we hebben een eigen serie tankstations bij mijn werkgever en die moeten ook omzet draaien)
Prachtig!

De Proceed vind ik wel heel gaaf. Een Octavia is ook wel mooi, maar zelfs de climate control via het scherm gaat mij te ver.
Jammer van de kleur, maar zilvergrijs kan nog wel. Staat er niet ergens eentje op voorraad?

Eens met totall loss. De Octavia is rationeel best een prima ding, maar verbleekt bij de Kia pro Ceed. Wat een fraaie auto! Even geduld, het gaat vast niet lang duren voordat het e.e.a. bekend word.

Auto encyclopedie zei:
denk dat de Octavia wel representatiever is dan de Proceed

0u1yci8b9ypx_480.jpg

Wat een onzin.
Ook nogal eigenwijs om met een blauwe hatchback op de proppen te komen terwijl TS het liefst een station wil die of grijs of zwart moet zijn. ;)

Auto encyclopedie zei:

De nieuwe sedan van de ocativa is echt niet lelijk, maar met een Berner sennen pup in huis (die toch nog wel wat gaat groeien) wordt dat wel wat lastig in de auto vervoeren.

Grappig. Al zal dat er wellicht eerder mee te maken hebben dat de vorige Pro'Ceed wel een hatchback was.

Carb zei:
Auto encyclopedie zei:

De nieuwe sedan van de ocativa is echt niet lelijk, maar met een Berner sennen pup in huis (die toch nog wel wat gaat groeien) wordt dat wel wat lastig in de auto vervoeren.

Het is geen sedan , maar een liftback, maar idd met een hond in huis , zal ik geen achterklep doen die schuin afloopt. Met een hond is het heel fijn als de achterklep in zoveel in 90 graden sluit. De Octavia break is denk ik hondvriendelijker dan de proceed.

Maar puur ter informatie dit is de kofferbak van een octavia liftback
dsfy343b4nxq_480.jpg

Auto encyclopedie zei:

0u1yci8b9ypx_480.jpg

Representatiever? Laat jij je imponeren door de auto waarmee iemand komt voorrijden? Waarschijnlijk niet, dus waarom zouden anderen dat wel doen.

Gefeliciteerd, dit zijn allebei erg mooie wagens hulde aan de makers.
En dan vooral aan de tekenaars van kia want die zetten de laatste tijd prachtige wagens op de weg.
Mijn keuze zou dan ook de kia zijn.

Ik heb gisteravond weer even zitten 'Marktplaatsen'. Zo'n Proceed is voor mij nog te duur, maar wat een prachtig model is dat.

De dealer wist mij inmiddels te bevestigen wat de uitrusting van de Edition uitvoering is. Is inderdaad de GT-line maar dan iets uitgekleed in samenstelling. Een paar dingen die er niet inzitten kan ik wel mee leven, maar de LED koplampen hebben ze gek genoeg voor halogeen vervangen. Dealer vond dit ook apart omdat de Proceed altijd als standaard LED koplampen had t.o.v. de normale Ceed.

De vraag staat nu uit of dat achteraf aan te passen is na levering.

Dit zou de Edition missen t.o.v. de reguliere GT-line:

Snelheidsbordenherkenning (SLIF)
12,3" digitaal interactief instrumentencluster
Smart key met start-/stopknop
LED-koplampen
Projectie mistlampen vóór
Hoogglans zwarte afwerking middenconsole
Stoelverwarming vóór
Stuurwielverwarming

Met de KIA vrijdag proef gereden. De Skoda staat voor volgende week gepland.

Heb eerder al wel met de focus en corola van collega's een rondje gereden. Al was de focus een dieselversie toen.

@Carb ik snap de twijfels gezien de tijdsdruk om te bestellen met jouw wensenlijst. Echter moet je bij de Proceed ook rekening houden met je lengte. Gezien de schuine daklijn EN ook de lagere dak van de Proceed in vergelijk met de Ceed SW.

1,5 week geleden kreeg ik na 4 maanden wachten, mijn Proceed GT-Plusline (1.4 T-GDi DCT7) geleverd. Vóór het bestellen uiteraard heel veel onderzoek gedaan en reviews gelezen. Bij de Proceed is 1 issue welke steeds terugkomt. Lengte als persoon.
Mijn GT-Plusline heeft elektrisch verstelbare stoelen, deze is hoger dan de normale stoelen. Zelf in de laagste stand. De normale stoelen kunnen lager ingesteld worden.

Daarnaast heb je ook een panorama-schuifdak op je wensenlijst. Dakhoogte met panorama schuifdak is aan de binnenzijde wat lager dan een Proceed zonder panorama dak.
Ik heb zelf al heel veel forums gelezen waarbij mensen met een lengte vanaf ongeveer 1.85m afhaken en de keuze maken voor de Ceed SW.
Dit omdat de Ceed SW aanzienlijk veel meer ruimte heeft qua hoogte. Gezien de gewone GT-line geen elektrisch verstelbare stoelen heeft, denk ik niet dat de GT-line Edition die ook zal krijgen.
De halogeen lampen kun je eenvoudig vervangen of laten vervangen door LED.

Ik ben nooit de langste geweest en had ook dezelfde wensenlijst als die van jou. Zodoende de keuze gemaakt voor de GT-Plusline met automaat en panorama schuifdak.
Heb je dan toch alle opties, op één na (automatisch parkeren). Ook vind ik de 1.6 liter met 215 pk van de GT iets teveel voor een dagelijkse auto.
Nu al 1,5 week in bezit en krijg overal waar ik kom, diverse complimenten. De achterkant wordt al gauw gerelateerd aan een Porsche en het is zeker ook geen auto die je vaak op de weg ziet rijden. Ben benieuwd naar je keuze!

IMG_3789.jpeg.d40552fd18a5e74ffbeec1fa31c7f8c1.jpeg

IMG_3822.jpg.66da8cc1012727a177ee2051e5010c65.jpg

IMG_3823.jpg.c1b3db09ccda2670436f5c50f7ab12e2.jpg

IMG_3861.jpg.9608f59d9444129ac6f4478e6c9b6d1c.jpg

MercedesMitch zei:
1,5 week geleden kreeg ik na 4 wachten, mijn Proceed GT-Plusline (1.4 T-GDi DCT7) geleverd. Vóór het bestellen uiteraard heel veel onderzoek gedaan en reviews gelezen. Bij de Proceed is 1 issue welke steeds terugkomt. Lengte als persoon.
Mijn GT-Plusline heeft elektrisch verstelbare stoelen, deze is hoger dan de normale stoelen. Zelf in de laagste stand. De normale stoelen kunnen lager ingesteld worden.

Daarnaast heb je ook een panorama-schuifdak op je wensenlijst. Dakhoogte met panorama schuifdak is aan de binnenzijde wat lager dan een Proceed zonder panorama dak.
Ik heb zelf al heel veel forums gelezen waarbij mensen met een lengte vanaf ongeveer 1.85m afhaken en de keuze maken voor de Ceed SW.
Dit omdat de Ceed SW aanzienlijk veel meer ruimte heeft qua hoogte. Gezien de gewone GT-line geen elektrisch verstelbare stoelen heeft, denk ik niet dat de GT-line Edition die ook zal krijgen.
De halogeen lampen kun je eenvoudig vervangen of laten vervangen door LED.

Erg mooie uitvoering! Heel veel plezier ermee.

De hoogte is inderdaad een punt, ik moest de elektrische stoelen wel flink laag zetten (ben zelf 1.90m) en je had inderdaad het gevoel tegen het dak te zitten. Dus dat weegt nog wel mee, maar wat blijft het een mooie verschijning om te zien.

Vanochtend een testrit gemaakt in de Octavia in nagenoeg de uitvoering die ik in gedachten had, maar de keuze wordt er niet makkelijker op. Beide modellen hebben plus en min punten.

Kia Proceed GT Line Edition 1.5 T
+ uiterlijk
+ 50pk meer
+ de sportstoelen zitten erg lekker
+ mag 100kg meer gewicht trekken

- uitrusting is iets minder (geen digitaal display met tellers, automatische achterklep, verwarmde stoelen)
- niet ge gewenste LED koplampen, maar dat lijkt wel om te bouwen te zijn achteraf (of de leasemaatschappij dat leuk vind is een tweede)
- lager dak (je zit er toch wel wat tegenaan soms en helemaal rechtop zitten ging niet met mijn lengte)
- iets ouder model (2jr) en interieur oogt ook wat minder modern.

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business plus
+ erg vol uitgerust
+ geheel nieuwe model
+ erg ruim en interieur oogt ook wel mooi strak van binnen

- wat vlakkere stoelen, maar zit ook weer niet slecht
- Is een wat saaier model van buiten (18" velgen mogen helaas niet om het op te vrolijken)
- minder motor vermogen (maar heb nu ook 110pk dus ga er in ieder geval niet op achteruit)

Met beide was het rijgedarag niet echt enorm afwijkend. De Kia voelde als een wat bredere auto dan de Skoda. De Kia was een automaat (en maar 140pk) maar die voelde wat nerveus met schakelen. Zou zelf in beide gevallen een handbak de voorkeur geven.
De Skoda was wel wat

De leaseprijs is op 3 euro per maand na gelijk. De fiscale waarde van de KIA is wel lager, en dat levert een paar tientje voordeel in bijtelling op. Over periode van 5 jaar +/- € 1.500 verschil.

Wordt nog even flink wat voor en nadelen afwegen komende dagen

Auto encyclopedie zei:
of gewoon een ceed station

esdydptbzsic_480.jpg

Dat lijkt mij aanzienlijk logischer om als alternatief tegenover een Octavia combi zetten dan een ProCeed. En ongetwijfeld gunstiger geprijsd.

Hoe ziet TS dat?

DeeTwee zei:
Dat lijkt mij aanzienlijk logischer om als alternatief tegenover een Octavia combi zetten dan een ProCeed. En ongetwijfeld gunstiger geprijsd.

Hoe ziet TS dat?

De gewone Ceed vind ik eigenlijk niet zo mooi van buiten, daarom had ik deze eerder ook niet meegenomen in een short list.

Als de ruimte verder voldoet zou voor mij persoonlijk zou het makkelijk zijn; niet dat de skoda slecht is, integendeel, maar;

De kia ziet er heel veel fraaier uit (subjectief) dan de wat saaie skoda
stuk meer vermogen
fatsoenlijke 4 cilinder ipv een 3 cilinder
lagere bijtelling

De Proceed heeft vanaf dit jaar al (versie MY2020) een digitaal instrumentarium. Denk dat de auto waarmee je een testrit hebt gemaakt, de eerste generatie is.
Die hebben inderdaad nog de standaard tellers. Zie onderstaand filmpje als voorbeeld:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=OIGw9y2pj-A&feature=emb_title[/video]

Gek genoeg voelt de automaat in normale stand inderdaard wat nerveus. In het begin valt het heel erg op, maar naarmate je de auto rijdt, merk je daar niks meer van.
In sport modus vindt ik hem juist lekkerder doorschakelen. Maar heb altijd nog de schakelflippers, dat is dan weer het mooie van.

Het interieur van de Proceed is inderdaad wat standaard als je het vergelijkt met de nieuwste auto's, maar bediening werkt zeker nog wel het fijnst met knoppen. Je kunt nog bij wijze van spreken, met ogen dicht de temperatuur wijzigen.
Tegenwoordig krijgen bijna alle nieuwe auto's "touch" gevoelige knoppen en blijkt dat tijdens het rijden je langer even naar beneden kijkt waar en welke vlak te moeten bedienen.

18" velgen zijn alleen beschikbaar in combinatie met automaat trouwens en de 140pk blijkt in de praktijk 160pk te zijn. Er gaan diverse filmpjes rond waar Proceed's met 1.4l de 160pk aantikken. Uiteraard weet ik niet hoe de 1.5-T GDI zal presteren.

MercedesMitch zei:
De Proceed heeft vanaf dit jaar al (versie MY2020) een digitaal instrumentarium. Denk dat de auto waarmee je een testrit hebt gemaakt, de eerste generatie is.
Die hebben inderdaad nog de standaard tellers. Zie onderstaand filmpje als voorbeeld:

[Het interieur van de Proceed is inderdaad wat standaard als je het vergelijkt met de nieuwste auto's, maar bediening werkt zeker nog wel het fijnst met knoppen. Je kunt nog bij wijze van spreken, met ogen dicht de temperatuur wijzigen.
Tegenwoordig krijgen bijna alle nieuwe auto's "touch" gevoelige knoppen en blijkt dat tijdens het rijden je langer even naar beneden kijkt waar en welke vlak te moeten bedienen.

De Edition heeft het digitale instrumentarium juist weer niet. de GT-line edition is in basis gewoon de Ceed Dynamic line uitvoering met de looks van de GT line aan de buitenzijde.

Heb nu in mijn Peugeot 308 ook al bijna alle bediening Incl klimaat regelingen via een centraal display, maar echt vervelend vind ik dat niet. Kan na een tijdje ook alles blind vinden. Ben wel fan van meer knopen, maar vanochtend wat gespeeld met de Skoda display is dat veel makkelijker te bedienen dan die van de Peugeot.

bij een berner sennen hond, zal ik voor een volwaardig station gaan en niet voor een shooting break oid. Denk dat je bij een Octavia ook beter een bench op maat kan vinden, zodat je hond en bagage gescheiden houd. Honden houden er niet van als schuivende bagage tegen hun aan komt of op hun komt in de auto tijdens het rijden.

Niet geheel onbelangrijk. In geval van een hond zou ik ook voor de station/break gaan. Let je ook op de instap. Bij de meeste liftbacks heb je ook nog een behoorlijke drempel bij de achterbak. Ik weet niet of je je berner iedere keer in de auto wil tillen.

Berner Sennen, dan sowieso station. Dus kom je uit op een Ceed SW vs Octavia. Buren hebben er nu 2. Oudste van de 2 weegt iets van 70kg en dochter kan er bijna op paard rijden.

Lijkt me een prima plek voor een hond, je laat de keuze van een auto toch niet ( volledig ) afhangen van een huisdier?
( dat je hem niet in een sedan zet of in de kofferruimte van een A-segmenter snap ik ook wel )

kia-proceed-gt-test-2019_180.jpg

We heben hhet wel over een levend wezen, lijkt me dus wel dat je rekening houdt.

Wij staan altijd op een honden camping, sprak daar mensen waarbij de hond bijna out was gegaan omdat ze geen geblindeefde ramen hadden achter en in kofferruimte.

Total Loss zei:
Lijkt me een prima plek voor een hond, je laat de keuze van een auto toch niet ( volledig ) afhangen van een huisdier?
( dat je hem niet in een sedan zet of in de kofferruimte van een A-segmenter snap ik ook wel )

Hier is de cla wel degelijk afgevallen voor de hond ten faveure van de kodiaq. Ik zag het niet zitten iedere keer 50 kg hond in de auto te tillen.

michel1975 zei:
Total Loss zei:

Hier is de cla wel degelijk afgevallen voor de hond ten faveure van de kodiaq. Ik zag het niet zitten iedere keer 50 kg hond in de auto te tillen.

Dat kan, al is de CLA zo te zien een 90 liter krapper dan de hier voorgestelde ProCeed. Zie alleen niet zo in waarom je bij de ene auto de hond wel zou moeten tillen en bij de andere niet? Ik zie het een klein beetje als een topic met de titel : "Eerste baby onderweg, rijden nu een Picanto is een Mercedes E-klasse station groot genoeg of hebben we een 7-persoons busje nodig?". Beetje erg overdreven natuurlijk maar beetje in die richting ;)

de ene hond is atletischer dan de ander, een berner senner valt in de categorie klonterdoos die springt niet zo makkelijk in een auto met een tildrempel als bijvoorbeeld een Australische collie oid. Bij het uit de auto springen kunnen ze zich ook bezeren. Onze vorige hond sprong tot hoge leeftijd gewoon vanuit stilstand de auto in , maar onze huidige heeft er meer moeite mee.

Verder is het handig als je auto achter zoveel mogelijk in 90 graden loopt, een "jonge" hond kan zo in een hyper bui uit de auto willen springen terwijl de klep nog maar half open staat.

Total Loss zei:
michel1975 zei:
Total Loss zei:

Dat kan, al is de CLA zo te zien een 90 liter krapper dan de hier voorgestelde ProCeed. Zie alleen niet zo in waarom je bij de ene auto de hond wel zou moeten tillen en bij de andere niet? Ik zie het een klein beetje als een topic met de titel : "Eerste baby onderweg, rijden nu een Picanto is een Mercedes E-klasse station groot genoeg of hebben we een 7-persoons busje nodig?". Beetje erg overdreven natuurlijk maar beetje in die richting ;)
Dat heb ik je net uitgelegd. Bij heel veel auto's is er een hoge tildrempel. Daar gaat de hond niet inspringen. Dat is ook de reden dat ik in de Kodiaq de zitrij er bij heb besteld want dan is de laadvloer vlak. Anders moet hij in een zwart gat springen. Vergelijking die je maakt is wel heel erg gechargeerd. TS vraagt advies en geeft ook aan dat er een Berner Senner is. Niet de meest handzame hond. En ja sommige mensen houden daar wel rekening mee. Dat jij het onzin vindt is jouw ding.

En jij denkt serieus dat een Ceed Stationwagen en een ProCeed een compleet andere tildrempel hebben? Of praat je nu in je eigen straatje waar je een station met een SUV vergelijkt ( met optionele extra zitrij voor een vlakke vloer ). Appel en peren en totaal niet van toepassing in dit topic natuurlijk, keus gaat namelijk niet tussen een station en een SUV. Gaat hier puur om een iets schuiner aflopende kofferklep.

Total Loss zei:
En jij denkt serieus dat een Ceed Stationwagen en een ProCeed een compleet andere tildrempel hebben? Of praat je nu in je eigen straatje waar je een station met een SUV vergelijkt ( met optionele extra zitrij voor een vlakke vloer ). Appel en peren en totaal niet van toepassing in dit topic natuurlijk, keus gaat namelijk niet tussen een station en een SUV. Gaat hier puur om een iets schuiner aflopende kofferklep.
Zo te zien heeft een PoCeed inderdaad een tildrempel en de station niet. Ik kan op de foto niet goed zien hoe hoog die is maar dat kan inderdaad een obstakel vormen. Bij de CLA was die behoorlijk hoog. Dan moest ik met zo'n loopplank gaan werken.

michel1975 zei:
Total Loss zei:
Zo te zien heeft een PoCeed inderdaad een tildrempel en de station niet. Ik kan op de foto niet goed zien hoe hoog die is maar dat kan inderdaad een obstakel vormen. Bij de CLA was die behoorlijk hoog. Dan moest ik met zo'n loopplank gaan werken.

In dat geval snap ik het wel maar mijn reactie was in eerste instantie op de opmerking van Auto Encyclopedie, dat je dan beter of perse de station variant kon pakken. Naar mijn idee zit het verschil hem bij deze lifestyle uitvoering hem juist puur in dat kortere dak en de schuinere kofferklep.
Eventueel "zwart gat" of wat hogere tildrempel zou je misschien kunnen oplossen met een mooi dik kussen/matras?
Dan ziet de hond waar hij springt en hij ligt lekker zacht! ;)

De keuze is niet makkelijk zeg! Een auto met een uiterlijk met meer emotie en vermogen of een naar mijn smaak toch wat mooier interieur van de Skoda en meet luxe.
Heb er zelf al van wakker gelegen 's nachts.

De benner zal niet enorm vaak mee gaan in de auto. We wonen dicht bij duinen en stand op loopafstand (als de hond wat ouder is). Bij langere trips of dagjes weg kan zij ook prima bij mijn ouders verblijven, want we leren de pup ook aan om daar te zijn. En zij hebben ook een benner en dat gaat prima samen.
In de Kia moet zij opzich ook passen want meer tegen de achterbank is ruimte genoeg. kwestie van aanleren dat ze bij het sluiten van de klep helemaal doorloopt. De instap van de Kia is wel een fractie hoger dan van de Skoda, maar ontloopt elkaar niet mega veel.

Mijn ouders hebben een 3008 (1ste gen.) en die gebruiken voor de oudere hond een oploop plank en dat werkt ook goed. De kofferbank van de 3008 is overigens fysiek kleiner (korter, maar wel ietsje hoger).

Ik zou echt proberen om een keer met die nieuwe 160 pk versie van de Kia te rijden.
Wat dat betreft is het verschil gigantisch natuurlijk, 110 vs 160 pk, bijna 50% meer, dat is voor het gevoel echt wel zo anders rijden!
Aan de cijfers van de I30 met die motor te zien ( hierboven ) wordt de Kia met die 160 pk een serieus rappe auto voor dit segment.

8,6 s 210 km/h 118 kW (160 pk) 253 Nm ( cijfers I30 )
10,9 s 202 km/h 81 kW (110 pk) 200 Nm ( Skoda )

Alleen hiervoor zou de Kia echt al een hele grote voorsprong hebben, Kia een 1.5 4-cilinder, Skoda een 1.0 3-cilinder.

Veel succes met maken van proefritten, vergelijken etc. (y)

Veel succes met je keuze, er zijn ergere dingen om over wakker te liggen. Leer de benner, maar snel naast de fiets te lopen en dan komt het wel goed(y)

*trom geroffel* De keuze is gemaakt!

Was geen makkelijke keuze, maar na maandagmiddag nog een bezoekje aan beide dealers toch de knoop door gehakt en op de bestelknop gedrukt bij de leasemaatschappij. Beide hadden sterke plus en min punten zoals eerder al benoemd, maar de keuze is gevallen op de Skoda.

Zorg daardoor helaas niet voor wat meer speciale modellen in het wagenpark en ik zal bij het zien van de Proceed altijd wel even omkijken, maar de Skoda bood toch een betere zit positie in de zithoogte. En zithoogte is toch echt wel belangrijk hoe lekker meer pk's ook is. De Skoda is wel weer wat luxer uitgevoerd dus dat maakt qua comfort weer wat goed.

De uiteindelijke bestelling voor levering eind maart 2021:
Skoda Octavia 1.0 TSI Business Edition Plus
(handbak versie, vond dat toch lekkerder dan de DSG die vrij onrustig was)

Als extra opties:
- Functie pakket (verwarmd stuurwiel, en wat extra USB aansluitpunten en 230v)
- Panaoramadak
- Wegklapbare trekhaak
- Bagagescheidingsnet achter de achterbank
- Achteruitrijcamera
- Black magic metallic

Terug
Bovenaan