Nieuwe leaser! Keuze stress

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Enige tijd lees ik al mee op dit forum. Nu sta ik zelf voor de luxe keuze om een nieuwe lease auto uit te zoeken.
Ik ben aan het kijken naar een leuke C segmenter.

Mijn shortlist is momenteel verdeeld en zowel rationele als emotionele keuzes.
- Mazda 3 Skyactiv-X 180pk Comfort (18 inch/leer/bose)
- Ford Focus ST Line 125pk (18 inch/led/panoramadak)
- Toyota Corolla GR Sport 122pk

Zie ik hierbij nog belangrijke modellen over het hoofd? Ik wil graag een recent model rijden.
Waar zou jullie keuze naar uitgaan?

Bij het nieuwe model Golf kan ik nog niet wennen aan de neus.
Octavia voel ik mij nog te jong voor, dat is meer een gezinsauto.
Leon komt denk ik te laat beschikbaar.. Rond de zomer moet de nieuwe lease auto er zijn en volgens mij gaat de Leon dan pas te bestellen zijn of zelfs pas met prijzen komen.

Rij op dit moment een Renault Megane Bose uit 2017 (huidige model).

Ik zou de KIA Ceed er nog aan toevoegen. Ook een heel fijne auto namelijk, en als Proceed ook nog eens erg fraai.

Ga vooral de auto's echt bekijken dat kost je 10 minuten, als je op de juiste locatie bent doe je 4 merken in een uur. Soms zit een auto gewoon niet lekker, rare knoppen/schermen, zaken die in het echt toch tegenvallen.

Peugeot doet het heel aardig de laatste tijd met interieur/design vind ik.

Bmw 1 serie

Mercedes a-klasse (ook mooi als 4deurs)

Van het zelfde merk de cla (shootingbreak)

Als het recent vag moet zijn de Skoda scala, maar ja daar moet je van houden, aan ruimte geen gebrek

Zat ook nog aan de civic te denken, maar niet van bewust dat die alweer vanaf februari 2017 meeloopt.

De i30 is er ook recent in een soort van proceed uitvoering, die is er ook recent aan toegevoegd

Wat ik mis, dat is je budget want hoe moeten wok tips geven als we niet weten wat je kan uitgeven.

Ga die 3 auto's eerst maar eens rijden: je hebt het hier over 3 compleet verschillende aandrijflijnen.
Hybride automaat
Turbomotor
Ongeblazen benzine motor

En als je toch een proefrit maakt, probeer dan ook de 1.5 focus. Als je die Panorama dak en stylingpakket met 18" achterwege laat,zou dat moeten passen.
Als je dat donkere op het dak mooi vindt kun je ook gewoon een zwart dak nemen.

De KIA is nog het overwegen waard. Mercedes en BMW vind ik in de bijtelling echt te duur worden, wil je die leuk aankleden. Ik wil met de cataloguswaarde op max 35 duizend uitkomen.
Budget is max 900 bruto incl brandstof bij 48 maanden of 160dkm. Alles wat wij er onderblijven wordt bruto uitbetaald.

Het klopt het zijn echt 3 totaal verschillende auto's. Ik heb in alle 3 reeds proefgereden.
Qua interieur en zitpositie maakte de Mazda de meeste indruk ook reed deze heerlijk. Maar is ook de duurste van het stel. Volledig budget op.
Net als de Mazda reed de Focus ook zeer goed, voelde lekker vlot. Alleen het interieur doet zwaar afbreuk aan de hele auto. 125pk full option bijna 150 euro bruto over.
Bij de Toyota is het misschien wennen aan de CVT, deze is erg luidruchtig en gevoelsmatig een hogere zitpositie. Bijna 200 euro bruto over.

Ik neig zelf heel erg naar de Mazda, maar aangezien deze ruim de duurste van het stel is heb ik toch zo mijn twijfels.
Vandaar nu ook de keuze rationeel (Focus of Toyota) vs emotioneel (Mazda)

Opel Astra zou ook nog kunnen,of anders de nieuwe Megane hybride.
Kia’s hebben geen fijne stoelen hoor ik van enkele gebruikers.
De zittingen zijn vrij kort en na een lange rit hebben sommige rugklachten.
Nieuwe Focus is i.d. een top auto.

showtime zei:
Vandaar nu ook de keuze rationeel (Focus of Toyota) vs emotioneel (Mazda)
200€ is wel een hoop geld. Gaat het alleen om de looks van het interieur en buitenkant van de Mazda?
Qua emotie: 6 weken na aanschaf is het gewoon de auto en is alle emotie weg en baal je dat je geen voorruitverwarming hebt en moet krabben en geen automaat hebt in de file.

De binnenkant van de focus is niet aan te passen, het viel mij de eerste proefrit niet op, bij de 2e meteen bij instappen, omdat je er op let. Alle dashboards zijn van plastic, maar die van de focus is grijs ipv zwart en heeft geen lapje leer aan de bovenkant. Maar qua bediening en adaptive cc vond ik die Toyota niet oke en bij Ford veel beter. Idem voor geluidsisolatie op de snelweg.

Het multimediasysteem, rijhulpsystemen, ACC, bediening (via telefoon), waze, etc zijn fijn , maar is ook iets waar je je groen en geel aan kunt ergeren als het net niet goed werkt.

Mij tip is, ga weer terug naar de showroom en probeer dat soort dingen eens uit.

Vindt je de nieuwe Astra Ultimate geen aardig alternatief?

showtime zei:
Bij het nieuwe model Golf kan ik nog niet wennen aan de neus.
Octavia voel ik mij nog te jong voor, dat is meer een gezinsauto.
Leon komt denk ik te laat beschikbaar.. Rond de zomer moet de nieuwe lease auto er zijn en volgens mij gaat de Leon dan pas te bestellen zijn of zelfs pas met prijzen komen.

Rij op dit moment een Renault Megane Bose uit 2017 (huidige model).

Eigenlijk is je lijstje prima.

De facelift Mégane komt zeer binnenkort op de markt, er komt dan ook een zeer interessante plug in hybride. Daar zou ik ook naar gaan kijken.

De Kia XCeed vind ik ook een erg leuke auto.

Hoeveel km rij je per jaar? Misschien eens naar een E golf kijken goedkoop in de bijtelling.

Mijn shortlist is momenteel verdeeld en zowel rationele als emotionele keuzes.

het is lastig te bepalen.

Het zijn alle 3 prima auto's. Dus rationeel advies is, neem de goedkoopste

Maar het is ook emotie, je gaf al aan dat de CVT wennen is en je vind hem luidruchtig. Dat kan wennen zijn maar je moet niet willen dat je je daar 160.000 km aan moet gaan storen. Zulke dingen moet je voor jezelf op een rijtje zetten.

Voor mij zou het ook de Mazda zijn. Eigenlijk om precies de eerder door jou genoemde redenen. De CVT vind ik ook niet prettig, interieur van de focus niet mooi en bij de Mazda is eigenlijk het hele plaatje compleet + dat je ze niet heel veel ziet. Misschien het enige minpuntje is dat wanneer je een turbo motor gewend bent dat je het koppel laag in toeren mist.
Maar die mazda is ook dus een stuk duurder, is het je dat waard? Dat is lastig voor anderen om te bepalen natuurlijk :)

Alternatieven zijn er genoeg, zoals de KIA (pro) C'eed, komt goed uit de testen qua rij eigenschappen en kwaliteiten. Luxe uitgerust en ondanks die ook steeds duurder worden nog redelijk schappelijk geprijsd.

Goed om het interieur en de multimedia van de modellen nog eens na te gaan.

Een E Golf is voor mij momenteel nog een No-Go net als andere volledig elektrische modellen. Onder aan de streep zijn ze net zo duur als de benzine auto's.
Ik rij zo'n 50 tot 60 duizend kilometer per jaar. Dit is wel afhankelijk van de klanten.
Met deze huidige kilometers komt dit er op neer dat ik over ongeveer 4 tot 5 maanden de opvolger klaar moet hebben staan.

Ik ben inderdaad ook wel bang voor dat na 2 maanden de auto gewoon als een auto aan voelt.. En dan die 150-200 bruto meer veel geld is..

showtime zei:
Ik ben inderdaad ook wel bang voor dat na 2 maanden de auto gewoon als een auto aan voelt.. En dan die 150-200 bruto meer veel geld is..

Wat hou je in hemelsnaam netto over van dat bedrag?
Genoeg om 1x/maand met je vrouw een stukje te gaan eten?
Dus toch niet iets om je vooral emotioneel onderbouwde keuze te laten vallen!!!

seat-auto-emocion-door-handledecal-4-pcs.-sea0007-800x400.jpg

Dus neem gewoon die Mazda en dan nog het liefst in Soul Red (y)

Bij 50 tot 60 k per jaar zou ik niet gaan muggenziften over die 150 of 200 Euro die je dan misschien Bruto extra over zou kunnen houden.
Gewoon dat hele leasebedrag opmaken aan een zo comfortabel mogelijke auto.
Heb je al gekeken of een D-segmenter niet in aanmerking komt voor dit leasebedrag?
Als ik op directlease kijk zou dat ook moeten kunnen, lijkt me nog een betere keus.

British Racing Green en Total Loss jullie hebben beide helemaal gelijk. Ik zit meer in de auto dan thuis op de bank.

Een D Segment auto zou van bepaalde merken ook binnen budget passen, alleen vind ik dat zelf echt te groot.
Als het uiteindelijk echt de Mazda wordt, gaat het zeker de kleur Soul Red worden.

showtime zei:
Goed om het interieur en de multimedia van de modellen nog eens na te gaan.

Een E Golf is voor mij momenteel nog een No-Go net als andere volledig elektrische modellen. Onder aan de streep zijn ze net zo duur als de benzine auto's.
Ik rij zo'n 50 tot 60 duizend kilometer per jaar. Dit is wel afhankelijk van de klanten.
Met deze huidige kilometers komt dit er op neer dat ik over ongeveer 4 tot 5 maanden de opvolger klaar moet hebben staan.

Ja na 2 maanden voelt de auto gewoon aan, maar je vind de Focus en de Corolla nu al niks, dus je gaat je dan alleen maar meer ergeren aan de dingen die je noemt.

Epica zei:
Ja na 2 maanden voelt de auto gewoon aan, maar je vind de Focus en de Corolla nu al niks, dus je gaat je dan alleen maar meer ergeren aan de dingen die je noemt.
Als de nieuwigheid eraf is gaat de pure functionaliteit tellen. En die is erg goed bij de Focus. Ik kan het weten want ik had ook bij de eerste proef zit al geconcludeerd dat het interieur gewoon geen luxe uitstraalt. Toen lag ik er niet van wakker maar een jaar later al helemaal niet meer maar waardeer ik bij iedere rit weer hoe logisch en gemakkelijk alles functioneert. Het enige wat ik mis is dat de deuren automatisch vergrendelen bij wegrijden. Top zijn (in willekeurige volgorde) alle aflegruimte en de afwerking daarvan, de zonnebrilhouder (wel panodam nemen igv st Line), de instelbaarheid en scherpte van de achteruitrijcamera, de ACC met verschillende modi (kun je switchen naar normale cc), de zitpositie, de bak en koppeling, de instelbaarheid van de airco, de besturing, de zitruimte, etc, etc etc.

DeeTwee zei:
Als de nieuwigheid eraf is gaat de pure functionaliteit tellen. [...] dat het interieur gewoon geen luxe uitstraalt. Toen lag ik er niet van wakker maar een jaar later al helemaal niet meer maar waardeer ik bij iedere rit weer hoe logisch en gemakkelijk alles functioneert.
Dat verschilt heel erg per persoon. Ik vind het fijn om tegen een mooi dashboard aan te kijken omdat het toch een plek is waar je redelijk wat tijd doorbrengt.
Daarnaast is het in mijn geval zo dat de meeste functionaliteiten ik 1x instel en daarna nooit meer aan kom. Maar dat kan ik natuurlijk niet voor showtime invullen.

406c zei:
Dat verschilt heel erg per persoon. Ik vind het fijn om tegen een mooi dashboard aan te kijken omdat het toch een plek is waar je redelijk wat tijd doorbrengt.

Ik vind het helemaal niet fijn om tegen een mooi dashboard aan te kijken. Daar heb ik namelijk alleen tijd voor als ik stilsta. Tijdens het rijden kijk ik door de voorruit. Daar buiten schijnt het allemaal te gebeuren.
Lieden die tijdens het rijden hun dashboard zitten te bestuderen (of bezig zijn met hun stupidphone) rijd ik liever niet tussen...
a038.gif

"Ik wil met de cataloguswaarde op max 35 duizend uitkomen."
"Ik rij zo'n 50 tot 60 duizend kilometer per jaar."

Dan zou ik voor de Toyota Corolla hybride gaan maar wel met de 2.0 liter. Rijdt toch rustiger en relaxter, zeker met zoveel kilometers en je hebt een zeer zuinige, sterke en betrouwbare aandrijflijn.

Toyota Corolla 2.0 Hybrides

Terug
Bovenaan