Nieuwe leaseauto: Mazda 3 sedan of Mercedes Benz CLA?

Welke zou jij kiezen?

• Totaal aantal stemmers
    38
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Hoi allen!

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken. Na wat georiënteerd te hebben en verschillende dealers te hebben bezocht ben ik uitgekomen op een shortlist van twee best verschillende auto's: een Mazda 3 sedan en een Mercedes Benz CLA.

Het uiterlijk van de Mazda 3 sedan spreekt mij wel aan. Ook is het een auto die je niet op iedere straathoek ziet staan. Het interieur is rustig vormgegeven met mooie materialen. Ook zit er gewoon nog een ouderwets atmosferische 2 liter motor in. Ik heb proefgereden met een automaat en vond deze niet bij de motor van Mazda passen, het zou dan een handgeschakelde 6-bak moeten worden. Dit vind ik geen straf omdat ik nu in een handgeschakelde Mazda 2 rijd en uit ervaring weet dat Mazda's heerlijk schakelen. De kosten voor deze auto zouden i.c.m. met de sportive uitvoering (150pk) uitkomen op +- 320,- per maand.

Dan de Mercedes Benz CLA. Om deze binnen het budget te kunnen leasen zou dit de CLA 250e moeten worden met 218pk. Dit is een auto met een totaal ander interieur, een "tech cabine" met veel toeters en bellen. Het uiterlijk van deze auto vind ik ook mooi, zeker in de amg line uitvoering. Verder is dit een auto met hybride technologie en een 8 traps automaat. De combinatie van de elektromotor en het relatief kleine turbo benzineblok geven de auto aardig wat vermogen en prestaties. In zo'n 6 seconden van 0 tot 100. Aan deze auto zou ik ongeveer 500 per maand kwijt zijn.

Welke zou jij kiezen? Alvast bedankt!

66e0a619b0414f0496e75d0a0b2dba00.JPG

mazda-3-299619-1920.jpg

Mazda-3-2.0-skyactiv-g-122-6mt-hatchback-interieur-dashboard-e1557827347530-1024x576.jpg

CLA.jpg

mercedes-benz-cla-class-amg-line-wallpaper-hd-92031.jpg

2-mercedes-benz-cla-250-2019-uk-fd-hero-rear.jpg

https://www.mercedes-benz.nl/passengercars/mercedes-benz-cars/models/cla/coupe-c118/design/design-
packages/_jcr_content/contentgallerycontainer/par/contentgallery/par/contentgallerytile_979584403/image.MQ6.8.20190911094413.jpeg

Hoofdzaak in deze situatie is: hoe vind je zelf dat ze rijden? Heb je al proefritten achter de rug?
Persoonlijk vind ik de Mercedes meer uitstraling/gevoel hebben, maar dan kom je weer op dat subjectieve gedeelte van het verhaal.

De Mercedes-Benz CLA 250 e is een plugin-hybride kun je dan niet beter de stap naar een volledig elektrische auto maken, b.v. de Tesla Model 3 ook een sedan.

vergelijking Mazda 3, Mercedes Benz CLA, Tesla Model 3: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=102861&id2=101820&id3=102079

Ik weet niet hoe het bij de leasemaatschappij van jouw werkgever is maar bij ons zijn Aziatische auto's veel duurder in de lease. Je krijgt dus een mindere auto voor meer geld, en wellicht dat je meer concessies moet doen om binnen het leasebudget te blijven.

Waarom igv de Mazda niet de skyactiv-x met 186pk?

Ik vind het allebei erg fraaie modellen. Plugin-hybrid staat mij qua concept wel nogal tegen. Ik ben ook benieuwd hoe de auto's zich verhouden qua binnenruimte. Heeft die CLA nog wel een fatsoenlijke kofferbak ondanks de batterij? En hoe is de achterbank? Als je ze allebei even aantrekkelijk vindt moet je naar dat soort zaken kijken denk ik. En uiteraard: welke vind je uiteindelijk het fijnst rijden?

Ik vermoed dat ikzelf uiteindelijk voor de Mazda zou gaan, mede dankzij de handbak en het toch wat puurdere karakter.

Beide auto's vind ik mooi. De motor van de Mercedes is heel erg fijn en zit in veel modellen van Mercedes, Renault en Nissan. En de Mercedes heeft een 8 traps automaat. Ik zou de Mercedes nemen vanwege de krachtige aandrijflijn, en automaat.

De CLA is natuurlijk geen goedkope auto, en is in deze klasse niet een hele ruime auto.

speedtouch zei:
Hoofdzaak in deze situatie is: hoe vind je zelf dat ze rijden? Heb je al proefritten achter de rug?
Persoonlijk vind ik de Mercedes meer uitstraling/gevoel hebben, maar dan kom je weer op dat subjectieve gedeelte van het verhaal.

Hij vraagt dan ook "Welke zou jij kiezen?". Duidelijke vraag..

Ik vind de CLA AMG-Line erg fraai. Interieur is wat meer high-tech maar daar heb ik niet zoveel mee. Vind dat paneel met die drie roosters goedkoop ogen maar verder zal het verder wel hoogwaardig zijn. De Mazda3 vind ik als hatchback meer kloppen en wat bijzonderder dan de sedan. Interieur is wel erg fraai en rustig. Denk dat aandrijving van CLA nog iets beter zal zijn. Maar zo'n CLA AMG-Line heeft wel een erg hoog foute Mocro-gehalte terwijl zo'n Mazda3 pretentieloos en imago-loos is (op een positieve manier). Zou eindelijk toch voor de Japanner gaan. Iets chiquer.

Bijna 60% Aufpreis in de lease voor de Benz? Of voor 2,5 seconde sneller op de 100 als je tot het gaatje gaat?

Persoonlijk zou ik het er niet voor over hebben, vooral ook omdat ik de Mazda ontzettend fraai én een veel originelere keuze vind dan de zoveelste baby-Benz met AMG-pakketje, die vind ik inmiddels een erg hoog kijk-mij-eens gehalte hebben (krijg je ws. een Gucci zonnebril en heuptasje bij) zoals ook MCW12 subtiel omschrijft ;)

Eens. Mazda is veel stijlvoller, bijzonderder. Zeker zo'n AMG line geeft bij mij ook een behoorlijke foute associatie...

De MB, in een niet te ordi uitvoering. Technisch is die toch verder, de auto is meer hightec, kan deels elektrisch rijden en is sneller. Maar goed, daar betaal je dan ook voor.

Van het prijsverschil kan je, met partner, iedere maand minimaal één keer zeer goed uit eten... De Mazda dus.

Pietzoveel zei:
Van het prijsverschil kan je, met partner, iedere maand minimaal één keer zeer goed uit eten... De Mazda dus.

Dat zou voor mij echt een argument zijn als je dat etentje door keuze voor de MB echt moet laten. Eerst het leven, dan een auto.

Algeheel qua design zou ik voor de Mazda gaan. Kan niet wennen aan het achterwerk van de Mercedes. Vooruitdenkend aan de huidige ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit zou ik zelf denk ik iets elektrisch overwegen als de actieradius voldoende is.

Belangrijke vraag blijft natuurlijk ook hoe de auto gebruikt wordt. Veel kilometers of niet, lange ritten of korte, internationaal of voornamelijk in Nederland, trekgewicht? Wat zijn de laadmogelijkheden, thuis en op het werk of alleen maar openbaar? etc. etc.

Volt zei:
Belangrijke vraag blijft natuurlijk ook hoe de auto gebruikt wordt. Veel kilometers of niet, lange ritten of korte, internationaal of voornamelijk in Nederland, trekgewicht? Wat zijn de laadmogelijkheden, thuis en op het werk of alleen maar openbaar? etc. etc.

Als de keuze Mazda3 of CLA blijft dan zijn laadmogelijkheden niet im frage.

Jay DoubleYou zei:
Volt zei:

De genoemde CLA 250e is een plugin-hybride

https://www.autoweek.nl/auto/101820/mercedes-benz-cla-250-e/

Volt zei:
Jay DoubleYou zei:
Volt zei:

De genoemde CLA 250e is een plugin-hybride

https://www.autoweek.nl/auto/101820/mercedes-benz-cla-250-e/

Is waar ook. Sorry. Had ik niet bij stil gestaan. ;)

Met dit prijsverschil sowieso de Mazda 3. Veel leuke dingen die je voor die €180 kan doen. Zou er zelf een cabrio o.i.d. voor ernaast bij nemen, maar genoemde etentje is ook leuk. Of een keer extra op vakantie in het jaar.

Die Mazda vind ik echt prachtig! Ik zou een goede proefrit nodig hebben om te kijken of ik kan wennen aan het atmosferische blok, maar dat zal wel goedkomen. Het is de Skyactiv-G denk ik? Ik zou dan ook een proefrit met een Skyactiv-X doen om vast te stellen of die nog meerwaarde heeft (ik denk het wel).
Kleur: donkerblauw of 'soul red' met een licht interieur!

Wel een bijzondere keuze tussen 2 auto's die behoorlijk van elkaar verschillen, ook qua prijs. Benieuwd of TS nog iets van zich laat horen.

Zelf mag ik binnenkort ook nieuwe auto uitzoeken. CLA stond ook op m'n lijstje, maar wel de shooting brake. Die stond qua uiterlijk bij mij op 1. Maar qua ruimte achterin (passagiers) is het een redelijk drama. Dus als je vaak mensen achterin hebt zitten, zou ik verder kijken. Maar wellicht is dat met de mazda 3 ook zo. Maar aangezien jij specifiek voor deze 2 modellen kiest, heb ik het idee, dat dit bij jou niet het geval is. Plug in hybride vind ik zelf juist erg fijn, dus ik zou voor de cla gaan!

Jeffrey 2688110 zei:
...Maar qua ruimte achterin (passagiers) is het een redelijk drama. Dus als je vaak mensen achterin hebt zitten, zou ik verder kijken. Maar wellicht is dat met de mazda 3 ook zo.
Ja dat is bij de Mazda 3 ook zo, prima voor kleine kinderen maar niet meer dan dat. Maatje groter is er ook: Mazda 6.
Is de Cupra Formentor niks?

Dank allen voor het meedenken en de suggesties!
Ruimte op de achterbank is mooi meegenomen, maar naar verwachting geen deal breaker de komende tijd. Nu de proefritten achter de rug zijn en de reacties te hebben gelezen laat ik het even op mij inwerken.

Terug
Bovenaan