Nieuwe leaseauto., maar welke?

Chiel de Jong

Startmotor
Hallo allemaal,

Wegens wisseling van werkgever, mag ik op zoek naar een andere leaseauto! Altijd leuk, maar de keuze is reuze en dat maakt het weer bijzonder lastig..
Het normleasebedrag (Incl. brandstof) is 1200,-. Hierbinnen is dus echt wel een hoop mogelijk. Nu merk ik dat ik er een beetje in versla en zodoende dat ik mij hier meld. Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen adviseren over een leuke wagen!

Ter kennisgeving: wij zijn maar met z'n tweeën en de hond. Kinderen komen er eerst niet, maar hebben nu toch af en toe wel eens iemand op de achterbank zitten. Liever geen station., verder maakt het mij niet zoveel uit qua model, maar iets groter dan dat we nu rijden (Cactus) is wel de bedoeling. Betreft de kosten: probeer ik het zoveel mogelijk onder de 38.000 te houden., maar dit is dan ook wel weer een beetje afhankelijk van de auto.. Maar minder is beter😋.

Uiteraard heb ik een lijstje met auto's die mij wel aanspreken:
Renault Arkana - Hebben we al in gereden en vinden wij beiden een fijne auto!

Kia Ceed - In het echt gezien, niet mee gereden. Hele mooie auto en voor relatief weinig geld, erg leuk aan te kleden.

Mazda CX-30 - Mooie en degelijke auto in het echt, qua rijden nog geen idee. Wel is het scherm enkel te bedienen via de centrale knop..,

Kia Proceed - wel gezien, niet gereden. Hele gave bak met veel auto voor "weinig" geld. Alleen de vriendin is het hier nog niet helemaal mee eens.

Peugeot 2008 - Staat op het lijstje, maar nog niet gezien. Heb het idee dat deze iets groter is dan de Cactus?

Mochten jullie iets nuttigs (of niet😋) te melden hebben, dan hoor ik het graag! Alvast bedankt.

Iets elektrisch? Bijvoorbeeld een Kia Niro EV of Renault Mégane E-TECH EV.

We hebben afgelopen week een ander huis gekocht en helaas is het daar zo dat we geen eigen laadpaal kunnen plaatsen. Aan het eind van de straat staat wel een publieke laadpaal, maar dat loopt dan wel weer in de kosten.. Dan loopt het qua kosten (benzine t.o.v elektrisch) relatief weinig uit elkaar.
Opzich wil ik wel elektrisch rijden, maar met laden aan die publieke paal weet ik het niet zo goed.

Thuis laden is bij mij een klap duurder dan aan de openbare paal kan ik je vertellen...

Als je afhankelijk bent van openbare palen zou ik nooit elektrisch willen rijden. Maar ieder z’n meug natuurlijk.

Er is met jou budget heel veel keuze en je geeft wel heel weinig wensen aan en dat maakt het lastig om voorstellen te doen.
Hoeveel rij je per jaar? Want is het belangrijk of hij zuinig is? 10d of 30d per jaar is een groot verschil.
Je komt zelf met een SUV/Crossover, Station en Hatchback, specifieke voorkeur voor hogere instap?

Chiel de Jong zei:
We hebben afgelopen week een ander huis gekocht en helaas is het daar zo dat we geen eigen laadpaal kunnen plaatsen. Aan het eind van de straat staat wel een publieke laadpaal, maar dat loopt dan wel weer in de kosten.. Dan loopt het qua kosten (benzine t.o.v elektrisch) relatief weinig uit elkaar.
Opzich wil ik wel elektrisch rijden, maar met laden aan die publieke paal weet ik het niet zo goed.

Je krijgt een leaseauto toch....zakelijke lease neem ik aan? Ik zou ook elektrisch kijken voor 1200 euro in de maand heb je ook een Mercedes EQA voor de deur staan.

Of een Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, iets in die trant.

Nico GTR zei:
Je krijgt een leaseauto toch....zakelijke lease neem ik aan? Ik zou ook elektrisch kijken voor 1200 euro in de maand heb je ook een Mercedes EQA voor de deur staan.

Of een Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, iets in die trant.
TS geeft aan dat hij onder de 38000 euro wil blijven. Ervan uitgaande dat dat is vanwege de bijtelling en van normaal bijtellingstarief: Bij een EV is de bijtelling (2023 tarief) even hoog tot een cataloguswaarde van circa 46.000 euro. Dus dat is dan de max cataloguswaarde waarvan hij zou kunnen shoppen, en daar haal je geen "Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, iets in die trant" van. Van die modellen zijn de instapversies al duurder.

Chiel de Jong zei:
Ter kennisgeving: wij zijn maar met z'n tweeën en de hond. Kinderen komen er eerst niet, maar hebben nu toch af en toe wel eens iemand op de achterbank zitten. Liever geen station., verder maakt het mij niet zoveel uit qua model, maar iets groter dan dat we nu rijden (Cactus) is wel de bedoeling. Betreft de kosten: probeer ik het zoveel mogelijk onder de 38.000 te houden., maar dit is dan ook wel weer een beetje afhankelijk van de auto.. Maar minder is beter😋.

Uiteraard heb ik een lijstje met auto's die mij wel aanspreken:
Renault Arkana - Hebben we al in gereden en vinden wij beiden een fijne auto!

Kia Ceed - In het echt gezien, niet mee gereden. Hele mooie auto en voor relatief weinig geld, erg leuk aan te kleden.

Mazda CX-30 - Mooie en degelijke auto in het echt, qua rijden nog geen idee. Wel is het scherm enkel te bedienen via de centrale knop..,

Kia Proceed - wel gezien, niet gereden. Hele gave bak met veel auto voor "weinig" geld. Alleen de vriendin is het hier nog niet helemaal mee eens.

Peugeot 2008 - Staat op het lijstje, maar nog niet gezien. Heb het idee dat deze iets groter is dan de Cactus?

Je zou het moeten gaan proberen bij de dealer, maar ik denk dat van de modellen die je hier opsomt alleen de Arkana en de Proceed (wat toch echt wel een stationwagon is overigens!) daadwerkelijk ruimer overkomen dan je Cactus. Op papier is het mogelijk een ander verhaal.

Als je geen stationwagon wilt maar wel meer ruimte dan een Cactus: Op papier zouden de meeste C-segment hatchbacks ruim genoeg moeten zijn, dus dan heb je het over onderandere de VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308, Kia Ceed, Hyundai i30, etc. Buitenbeentje in dat segment is de Skoda Octavia, staat op het platform van de VW Golf en is vergelijkbaar geprijsd maar een stuk groter en ruimer. Mijn keuze, als ruimte wel belangrijk is maar niet allesoverheersend: Focus, Astra of 308. Met name die laatste vind ik om te zien erg gaaf. De Astra staat op hetzelfde platform als de 308 maar is iets minder fancy. Schijnt meer de rijdersauto te zijn tov de 308. Ik heb ermee gereden en ik vond het een erg fijn ding. Erg goede stoelen ook! De Focus tot slot staat ook bekend als de keuze voor de enthousiastere bestuurder, al moet je dan wel echt voor de ST-Line uitvoering gaan.

Echter zijn dit toch wel ander soort auto's dan de Cactus. Zoek je toch meer een hoge auto, dan zou je qua budget net de instappers kunnen kiezen van bijvoorbeeld de Mazda CX-5, Peugeot 3008, Kia Sportage, Hyundai Tucson. Die zijn duidelijk groter en ruimer dan de Cactus.

Heb je verder nog eisen/wensen behalve "<= 38000 euro, geen stationwagon en ruimer dan een Cactus"?

Terug
Bovenaan