Nieuwe Honda 1.0 motor ook distributieriem door de olie?

Adam2014

Wegverkenner
Beste autoliefhebbers,

Mijn vader heeft zijn zinnen gezet op een andere auto. Komende vanuit een Mazda 2 uit 2012 wil hij nu naar een jonge Honda Civic.

Hij heeft zijn zinnen gezet op een Honda Civic vanaf pakweg 2018 tot ongeveer 2021, maar nu heeft hij concreet een Civic op het oog met een 1.0 VTEC motor.

Nu heb ik ergens opgevangen dat deze motor ook een distributieriem in de olie heeft. Bij de Puretech motoren en de Ecoboost motoren is deze constructie erg kwetsbaar, zeg maar gerust onbetrouwbaar, maar hoe is dit bij Honda?

Ik heb zelf geen goed gevoel bij een distributieriem door de olie en zou mijn vader liever een Civic met 1.5 VTEC motor adviseren.

Wat weten jullie hiervan?
 
Die spookverhalen komen vooral vanuit de VS en van ene lennie. Ik zou sowieso de 1.5 verkiezen boven de driepitter want hetzelfde verbruik en meer power. Of anders een Honda Jazz hybride.
 
De 1.0 VTEC is geen echte Hondamotor maar werd ingekocht bij FEV. Reputatie niet al te best voor zover ik kan oordelen. Door de olie lopende riem lijkt inderdaad het geval te zijn. Ik kwam een comment tegen in een Review van een Civic 1.0 VTEC dat misschien wat inzicht biedt:

Motor ontwikkeld door het Duitse FEV. Ze zijn tevens verantwoordelijk voor de Ford 1.0 Ecoboost en die had vergelijkbare problemen. De natte distributieriem laat deeltjes achter die de olie voeringen verstoppen en hierdoor loopt de turbo te droog met motorproblemen als gevolg. Bovenop is deze Honda ook geproduceerd in Swindon UK (welke nu gesloten is). Naar mijn idee toch een meer Europese Honda. De nieuwe hybride Civic wordt wel in Japan gemaakt. Bij de huidige Civic 1.0 occasions zitten exemplaren tussen waarbij de motoren al vervangen zijn. Wel heel netjes van Honda dat het kosteloos (?) is gerepareerd.
 
Waarom geen Mazda 3?

Mijn vader heeft een Mazda 2 Bi-fuel uit 2012 en heeft daar zeer slechte ervaringen mee en mede ook door de Mazda-dealer waar de auto is gekocht. Dus daardoor is hij een beetje afgeknapt op Mazda. Ondanks dat een Mazda op benzine wel prima kan zijn.
 
De 1.0 VTEC is geen echte Hondamotor maar werd ingekocht bij FEV. Reputatie niet al te best voor zover ik kan oordelen. Door de olie lopende riem lijkt inderdaad het geval te zijn. Ik kwam een comment tegen in een Review van een Civic 1.0 VTEC dat misschien wat inzicht biedt:

FEV is een Duitse motorenproducent zie ik, ik wist niet dat Honda deze motor daar vandaan heeft. Maar deze motor is dus geen aanrader?
 
De 1.0 VTEC is geen echte Hondamotor maar werd ingekocht bij FEV. Reputatie niet al te best voor zover ik kan oordelen. Door de olie lopende riem lijkt inderdaad het geval te zijn. Ik kwam een comment tegen in een Review van een Civic 1.0 VTEC dat misschien wat inzicht biedt:
Heeft die auto geen oliefilter dan...? Kunnen deeltjes dan zo klein zijn dat ze door het filter gaan en toch zo groot dat ze de turbo verstoppen...?
Vreemd. Gewoon tijdig onderhoud volgens het boekje laten doen, vanaf nieuw.
 
Mijn advies : koop een auto met een distributieKETTING ipv een riem. Onderhoudsvrij uitzonderingen daargelaten.
En als je gelooft dat een turbo "verstopt" kan geraken zoals iemand schrijft :ROFLMAO: , als je dat gelooft, tja...
 
En als je gelooft dat een turbo "verstopt" kan geraken zoals iemand schrijft :ROFLMAO: , als je dat gelooft, tja...
Misschien toch iets beter lezen? Dat is niet wat er staat hè :unsure:
Het oliecircuit - ook naar de turbo - kan (verstoppings-) problemen krijgen door de losgelaten deeltjes, waar de turbo dan indirect de gevolgen van zal ondervinden ...
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies : koop een auto met een distributieKETTING ipv een riem. Onderhoudsvrij uitzonderingen daargelaten.
En als je gelooft dat een turbo "verstopt" kan geraken zoals iemand schrijft :ROFLMAO: , als je dat gelooft, tja...
Het waren wel heeeeel erg veel uitzonderingen.....
 
Het hoeft niet fout te gaan met zo een in olie lopende riem...
... maar feit is wel dat olie en riemen niet altijd al te beste vrienden zijn, zeker als de olie wat verzuurd geraakt voor condens, brandstofdampen,...
Als die riem dan gaat afbrokkelen komt dit in de olie terecht.
Grote brokken kunnen de groffilter in de aanzuig van de oliepomp verstoppen waardoor je geen oliedruk meer opbouwt.
Kleine deeltjes worden dan weer in het oliefilter opgevangen. Zit deze vol? Dan is er meestal ergens een overdrukklepje dat opengaat om te voorkomen dat de motor droogloopt en voila er stroomt olie met brokjes door je motor - en dat wil je niet in je turbo.

Dusja genoeg van die motoren waar het prima gaat, maar er kan wel een heleboel extra fout lopen bij deze constructie.
Goed onderhoud doet wellicht veel.
 
Als het goed is vervangt Honda deze riemen kosteloos. Ik heb mijn Civic uit 2018 in onderhoud bij de dealer en die heeft een riem kosteloos vervangen afgelopen november ondanks dat de auto al uit garantie is. De dealer gaf aan dat er een "terugroepactie" was. Let wel op dat ik niet actief was benaderd. Ik kreeg pas de melding van de dealer toen ik een afspraak ging maken voor onderhoud.
 
Als het goed is vervangt Honda deze riemen kosteloos. Ik heb mijn Civic uit 2018 in onderhoud bij de dealer en die heeft een riem kosteloos vervangen afgelopen november ondanks dat de auto al uit garantie is. De dealer gaf aan dat er een "terugroepactie" was. Let wel op dat ik niet actief was benaderd. Ik kreeg pas de melding van de dealer toen ik een afspraak ging maken voor onderhoud.

Dan zal er wel iets met de originele riem zijn.

Maar nog steeds zou ik nooit een auto kopen waar de riem in de olie loopt. Maakt het motor zo fragiel. Voorbeelden te over. Daarnaast, als je een Honda koopt, dan wil je er toch ook gewoon een Japanse Honda motor in..
 
Mijn advies : koop een auto met een distributieKETTING ipv een riem. Onderhoudsvrij uitzonderingen daargelaten.
En als je gelooft dat een turbo "verstopt" kan geraken zoals iemand schrijft :ROFLMAO: , als je dat gelooft, tja...
Ja, een ketting is veel beter, die gaan nooit stuk. En als ze stuk gaan, zijn ze zo makkelijk te vervangen…

Bij mijn Insignia zijn ze 12 uur aan het sleutelen geweest om een ketting van 60€ te vervangen, die nog voor de vervangingsinterval van de distributieriem zover uitgerekt was dat die al de behuizing aan het weg slijten was. Werkt prima, zo’n ketting…
 
Ja, een ketting is veel beter, die gaan nooit stuk. En als ze stuk gaan, zijn ze zo makkelijk te vervangen…

Bij mijn Insignia zijn ze 12 uur aan het sleutelen geweest om een ketting van 60€ te vervangen, die nog voor de vervangingsinterval van de distributieriem zover uitgerekt was dat die al de behuizing aan het weg slijten was. Werkt prima, zo’n ketting…
"om een ketting van 60€ te vervangen, die nog voor de vervangingsinterval van de distributieriem zover uitgerekt was...";
op zich een interessante reactie en 12 uur is dramatisch, maar was het nu een riem of een ketting :unsure: ?
 
Ik zou echt voor de 1.5 motor gaan die zeer betrouwbaar is. Een natte riem moet je echt niet aan beginnen. De merken die een motor met natte riem hebben of hadden, waren veel problemen mee. Ford, Stellantis en ook Honda. De 1.0 moet je echt overslaan.
 
"om een ketting van 60€ te vervangen, die nog voor de vervangingsinterval van de distributieriem zover uitgerekt was...";
op zich een interessante reactie en 12 uur is dramatisch, maar was het nu een riem of een ketting :unsure: ?
De auto had zowel een riem als een ketting. De krukas drijft met een riem de uitlaatnokkenas aan, aan de andere kant van de cilinderkop drijft de uitlaatnokkenas via een ketting de inlaatnokkenas aan.
De chef werkplaats vond het een absurde constructie en was verbolgen dat zoals hij het noemde, een fietsketting was gebruikt.

Ik had overigens nog geluk dat de versnellingsbak er niet af hoefde, want die varianten zijn er ook nog…
 
Wat ik bedoelde was, een ketting is geen regulier vervangingsonderdeel, een riem wel. Dus kan je het ontwerp en de plaatsing van de onderdelen van de motor daaraan aanpassen.
Als het echter wel moet gebeuren - was ook een kwaal bij bepaalde VW blokken door een ondermaats bemeten ketting - is het "bonjour la facture"...
 
En dat is ook precies wat ik tegen kettingen heb. Het is leuk als het heel blijft, maar als het dan toch vervangen moet worden ben je echt de klos. Dan maar een riem die zo geplaatst is dat vervangen mogelijk is. Maar goed, dit is natuurlijk helemaal offtopic…
 
Ik zou echt voor de 1.5 motor gaan die zeer betrouwbaar is. Een natte riem moet je echt niet aan beginnen. De merken die een motor met natte riem hebben of hadden, waren veel problemen mee. Ford, Stellantis en ook Honda. De 1.0 moet je echt overslaan.
Wat een broodje aap over die natte riem en die 'enorme problemen'. Zowel de reviews op deze site en bij ANWB komt dat er niet uit. Ik heb dat goed uitgezocht voordat ik een Ford Ecoboost kocht. Ja, de vervanging na 10 jaar kost best wel wat, je moet de juiste olie gebruiken, maar verder is er geen reden om die auto te laten staan.
 
Is niet off-topic EVV, integendeel een goede toevoeging.
Hier op het forum zitten wel wat mensen met een stevige technische basis en een berg sleutelervaring, hopelijk reageren ze nog in dit topic want ik wil het eigenlijk ook wel eens weten over ketting VS conventionele riem VS riem in de olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: EVV
Ja, de vervanging na 10 jaar kost best wel wat, je moet de juiste olie gebruiken, maar verder is er geen reden om die auto te laten staan.

.. én je moet de auto regelmatig gebruiken en niet voor korte ritten maar ook ff een snelwegrit van een uur en dan het liefst 's avonds of in de nacht zodat het op een wat hoger tempo mag en de techniek lekker warm wordt en de verontreinigingen verdampen.. ;)
 
Er is een reden waarom de meeste fabrikanten dit niet doen. Het is niet bedacht omdat een riem door de olie beter is dan een ketting of droge riem, technisch gezien althans.
En er is ook een reden waarom sommige fabrikanten er van terug komen en gewoon weer een ketting of riem plaatsen.
Als je dan ook nog eens een prachtig alternatief hebt in een Civic met hun eigen 1.5…
 
Ik denk juist dat er een paar technici zijn die wel degelijk voordelen zien van een riem in de olie: Spanrollen beter gesmeerd, minder weerstand van de riem op de tandwielen etc, dus een lager verbruik. Daarnaast de motor met nog maar 1 keerring af te sluiten aan de voorzijde en compacter te bouwen. En dan wordt het ingewikkeld als er onvoldoende getest wordt op de inwerking van diverse motoroliën en zuren op de riem of dat de riemleverancier beweert dat het ergens wel tegen kan, maar dat niet blijkt te kunnen.... Of de kwaliteit is wegbezuinigd door afdeling inkoop.
 
Tsja, ik heb links en rechts wat gegoogled op problemen met de 1.0 VTEC, kon eigenlijk niet veel vinden. Ook zie ik het bij aankoopadviezen niet genoemd worden. De review die ik aanhaalde, waarbij het onderblok vervangen was, lijkt ook redelijk buitencategorie.

Wel is deze motor volgens mij aanzienlijk minder verkocht dan de bekende andere wet belt motoren (Ford Ecoboost 1.0 en Stellantis 1.2 ), dan is de kans dat je tegen op internet beschreven klachten aanloopt natuurlijk ook wel een stuk geringer.

Wat ik wel weet is dat een familielid in bezit van een Focus 1.0 ecoboost de distributie preventief heeft laten vervangen, wat een rekening (inc nog wat dingetjes) van zo'n 3000 piek opleverde. Hij is geen expert en heeft het bij een grote merkdealer laten doen, dus ongetwijfeld kan dat goedkoper.

Volgens mij is het een prima motor mits je onderhoud tijdig en goed laat uitvoeren. En idealiter koop je een auto waarbij de onderhoudshistorie zo duidelijk en uitgebreid mogelijk gedocumenteerd is maar dat spreekt voor zich.
 
Ik denk juist dat er een paar technici zijn die wel degelijk voordelen zien van een riem in de olie: Spanrollen beter gesmeerd, minder weerstand van de riem op de tandwielen etc, dus een lager verbruik. Daarnaast de motor met nog maar 1 keerring af te sluiten aan de voorzijde en compacter te bouwen. En dan wordt het ingewikkeld als er onvoldoende getest wordt op de inwerking van diverse motoroliën en zuren op de riem of dat de riemleverancier beweert dat het ergens wel tegen kan, maar dat niet blijkt te kunnen.... Of de kwaliteit is wegbezuinigd door afdeling inkoop.
Kwestie van voor en nadelen afwegen dus.
Eerlijk gezegd stop mijn privé geld liever in een auto die geen natte riem heeft, maar tot nog toe heb ik geen problemen ervaren met de 1.0 ecoboost van de baas. Enkele collega's hebben er al wel problemen mee gehad, de meerderheid niet.

Wat een ketting betreft, deze is ook heel gevoelig aan onderhoud. Tijdig olie + filtertje verversen doet wonderen voor de levensduur van een ketting.

Ik vergelijk het even met mijn eigen daily auto - een 1,5DCI (K9K) van Renault. Dat ding heeft gelukkig een droge riem (die ik zelf gemakkelijk en goedkoop kan vervangen - vandaar gelukkig), maar ze zijn ook berucht voor hun uitgelopen drijfstanglagers.
Tenminste de West-Europese K9K's, waar we onderhoudsintervallen van 30.000km of 2 jaar hanteren. Ga je dan naar het Oostblok, daar blijkt het een uiterst betrouwbare motor te zijn waar weinig aan komt. En de onderhoudsintervallen daar? 15.000km/1jaar of sneller in geval van zware gebruiksomstandigheden.
Als een onderhoudsinterval al zoveel invloed heeft op 4 relatief grote lagers met druksmering, kan je je al inbeelden wat het doet met een ketting die meer dan 100 kleine bewegende onderdeeltjes heeft en het moet hebben van spatsmering.
 
Tsja, ik heb links en rechts wat gegoogled op problemen met de 1.0 VTEC, kon eigenlijk niet veel vinden. Ook zie ik het bij aankoopadviezen niet genoemd worden. De review die ik aanhaalde, waarbij het onderblok vervangen was, lijkt ook redelijk buitencategorie.

Wel is deze motor volgens mij aanzienlijk minder verkocht dan de bekende andere wet belt motoren (Ford Ecoboost 1.0 en Stellantis 1.2 ), dan is de kans dat je tegen op internet beschreven klachten aanloopt natuurlijk ook wel een stuk geringer.

Wat ik wel weet is dat een familielid in bezit van een Focus 1.0 ecoboost de distributie preventief heeft laten vervangen, wat een rekening (inc nog wat dingetjes) van zo'n 3000 piek opleverde. Hij is geen expert en heeft het bij een grote merkdealer laten doen, dus ongetwijfeld kan dat goedkoper.

Volgens mij is het een prima motor mits je onderhoud tijdig en goed laat uitvoeren. En idealiter koop je een auto waarbij de onderhoudshistorie zo duidelijk en uitgebreid mogelijk gedocumenteerd is maar dat spreekt voor zich.
Dus bijna 3000 euro voor een riemwissel. Ben benieuwd naar de specificatie.
 
Ik vergelijk het even met mijn eigen daily auto - een 1,5DCI (K9K) van Renault. Dat ding heeft gelukkig een droge riem (die ik zelf gemakkelijk en goedkoop kan vervangen - vandaar gelukkig), maar ze zijn ook berucht voor hun uitgelopen drijfstanglagers.
Tenminste de West-Europese K9K's, waar we onderhoudsintervallen van 30.000km of 2 jaar hanteren.
De eerste series van deze motor kende dit probleem, mogelijk mede door de lange intervalperiodes van onderhoud, maar ook door het nieuwe rijden... (te) lage toerentallen en een hoop koppel. de krachten op de lagers worden dan heel groot op het moment dat de smering niet voldoende is. (Je kent ze wel: "Als ik bij 1.500 toeren schakel en vol accelereer gaat; ie ook nog zonder horten en stoten")
 
Nog wat info om te doen met die natte riem..

(..)
Die riemen worden aangetast door een aantal zaken:
- De verkeerde olie, en dat is heel gevoelig: Alleen die volgens Stellantis voldoen aan B71-2290 spec zou ik gebruiken, dat de fabrikant van de olie hem aangeeft als B71-2990 of goed vindt is niet genoeg. . Een andere olie kan viscositeit verbeteraars etc bevatten die de riem aantasten. Ik zou er dus die Total Ineo RCP in doen.

- Ethanol in de benzine door blow-by.
Als je regelmatig langere afstanden rijdt wordt de olie warm en verdampt de ethanol snel.
Maar als je veel korte stukjes rijdt en niet regelmatig de motor warm rijdt, en dus weinig rijdt dan is die ethanol in de benzine door de blow-bye een potentieel probleem. Dan kun je beter 98 tanken. ( En als je weinig rijdt dan maakt dat toch niet veel uit in de kosten).

- Service interval: Als je weinig rijdt kun je beter de olie 1 keer per jaar al laten vervangen: Dan heeft de vervuiling minder kans. De “dood in de pot” voor deze motor is weinig rijden en iedere 20.000 km of meer een beurt.
Ondanks de slechte naam van die riemen rijden en honderden duizenden auto’s rond met die riemen die vele kilometers zonder problemen rijden.


~~~~~~~~

Video (van Robert Bosch -wegenwacht vlogger-) over de vervanging van een riem in een Opel Grandland, na 50 duizend kilometer.

Op minuut 9.40 zie je de haarscheurtjes mooi zitten. (helaas).

An passant hoor je nog wat info over de Ecoboost.. daar schijnt het echt een dag werk te zijn, de riem te vervangen.

 
De gemakkelijkheid van vervangen is helaas geen maatstaf voor de kwaliteit van de constructie.

Hoewel ik een 12 klepper Toyota starlet in dat geval iedereen kan aanbevelen, die distributieriem vervang je op 15min met je ogen dicht, en die motoren hebben vrijwel het eeuwige leven :ROFLMAO:

Maar bij de Puretech motor is het eigenlijk ook relatief simpel om een nieuw riempje te steken en er zijn ook best veel mensen tevreden over deze motor. Maar er waren ook veel mensen tevreden over een Laguna 2, dus je zal maar net de pechvogel met ene ellende-exemplaar zijn.

Bij de Ford, tja daarin staat in de procedure dat je de uitlaat voor een stuk moet verwijderen, de brandstofverstuivers verwijderen,... Dat is inderdaad een groot werk voor een riempje te vervangen - bovendien nog veel kans dat 1 van de te demonteren onderdelen stuk gaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan