Nieuwe gezinsauto

ThomasVDB f655098

Startmotor
Dag allemaal,

Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe gezinsauto, onze huidige is een ford focus 2020 hatchback waar we heel tevreden mee zijn, dus we gaan deze houden als 2de wagen ( we zijn bezig voor 2de kindje ). Nu zitten we enkel in het dilemma welke motor we zouden nemen. Ik twijfel tussen de 183pk sterke FHEV AWD Kuga of de 243pk sterke PHEV Kuga.

We gaan 5 a 6 keer peer jaar op reis met de auto, afstanden van 300km naar Centerparcs tot 1000+km naar Frankrijk etc.
Ons woon-school-werkverkeer komt op 15km enkele reis dus 30km per dag.

Een PHEV kan handig zijn omdat we een nieuw huis aan het bouwen zijn waar voor 5KW aan zonnepanelen zal voorzien worden of meer en 3 fase stroom voorzien is.

Een FHEV vind ik dan weer handig omdat je niet moet laden etc en ook de AWD lijkt me wel fijn op een SUV.

Wat is jullie mening hierover.

Voor de genoemde ritten, zijn beide auto's geschikt. Het ligt er gewoon aan wat je wilt. Wil je regelmatig stukken elektrisch rijden, dan kies je de PHEV, wat natuurlijk wel regelmatig stekkeren vereist. Is dat een ongewenst, dan kies je de HEV uitvoering. Deze kan kleine stukjes ( max. 1 á 1½ km) elektrisch rijden, maar is toch hoofdzakelijk een benzineauto, met elektrische ondersteuning. De meerwaarde van AWD lijkt me op z'n minst discutabel. Je zal het vrijwel nooit nodig hebben.

ps, voor zover ik weet, kan je een PHEV niet met 3 fasen stroom laden. Gewoon insteken aan een 230 volt stopcontact.

Wat wil je zelf? Denk je dan een forum het beter weet dan jijzelf, wat je wilt?

Ik kan dit model niet vinden in de carbase!

:unsure:
België misschien?
In Nederland heeft de Politie als enige de hybrid kunnen bestellen.

Ik zou geen plugin nemen: meer gewicht en meer onderdelen die kapot kunnen gaan of storingen geven. In België is de plugin 3000€ duurder. Plus kosten laadpaal. Je krijgt de € er nooit uit.

Maar ga sowieso proefrijden, ook met de 1.5: de 1.5 rijdt als een Focus, de hybrid als een Toyota vanwege de CVT.

NB: ik rij nu de focus en heb vorige maand proefgereden in de Kia Sportage hybrid: rijdt met z'n 230pk niet verkeerd (en geen CVT automaat)!

Dankjewel voor de reacties, het is inderdaad in België dat ik woon, de 1.5 spreekt mij ook wel aan met handbal, heb nu de de focus de 1.0 125pk met handbak en dat rijd en schakelt fantastisch. Ik vermoed dat het extra gewicht van de kuga gecompenseerd wordt door de extra pk en slagkracht.

Omdat mijn vrouw last heeft van heupproblemen en de instap van de kuga lost dit echt wel op na meerdere keren testen in prefacelift.

Electrisch rijden kost 5 cent/km (thuis)
Hybride benzine 10 cent/km (België)
Verschil: 5 cent/km
€3000/€0,05 = 60.000km electrisch rijden om break-even te worden.
PHEV, dus vakanties rij je volledig op benzine. Reken maar uit hoeveel jaar je nodig hebt om een break-even te krijgen.
Stel je rijdt elke dag (365 dagen/jaar) 30km electrisch.
11000km per jaar, na 5,5 jaar heb je het eruit.

Dit is exclusief de hogere kosten van bijvoorbeeld wegenbelasting, verzekering en reparaties voor een PHEV.

NB: een hoger gewicht rijdt logger door de bochten en minder verfijnd over drempels. Dat is niet te compenseren met meer PK's. Maar dat merk je wel in de proefrit. De 1.5 is er ook als automaat. Rijdt echt fijn hoor, een automaat...

NB2: plugin schrijft sneller af. Dus misschien kun je een jonge 2e hands scoren die aan al je eisen voldoet voor een nette prijs.

Een PHEV zou ik alleen overwegen als je thuis kunt laden (check) en je een behoorlijk percentage elektrisch gaat rijden (zeg 50-80%)! Misschien kun je dat laatste zelf even uitrekenen en ook het totaal aantal kilometers per jaar. Een (plug-in) hybride is wel wat gecompliceerder en de aandrijflijnen zijn niet allemaal even verfijnd!

Vandaag naar 2 dealers gereden om de phev en de 1.5 te testen, mijn keuze zal gaan naar de 1.5, rijd zoveel lekkerder en lichtvoetiger, alsook het verschil is 7000€ in aanschafprijs, dit is toch wel heel veel, hoeveel jaar moet ik wel rijden eer dat eruit is.

Maar dat is natuurlijk ook niet gek, de 1.5 is 300 kilo lichter. Maar is de gewone hybride niet nog een optie?

Nu nog een laatste vraag, onze focus heeft 80.000km gereden en zouden we graag nog 6 jaar rijden, lijkt jullie dit haalbaar aan een 7500km per jaar of zouden we beter geld opzij houden voor binnen een kortere termijn reeds een nieuwe 2de auto? Auto gaat altijd keurig op onderhoud en heeft nog niet echt kosten gehad buiten onlangs nieuwe banden,

Met zo weinig kilometers kan je echt nog jaren door. Zo lang je niet te ver over de 200.000km gaat zal het met de restwaarde ook nog wel meevallen.
Maar hij levert nu nog wel wat op. Geen gek idee om, aangezien je best wat zonnepanelen hebt, eens te kijken om 'm in te ruilen op een EV. Wij hebben ook een EV als tweede auto en dat bevalt goed.

Nu nog een laatste vraag, onze focus heeft 80.000km gereden en zouden we graag nog 6 jaar rijden, lijkt jullie dit haalbaar aan een 7500km per jaar of zouden we beter geld opzij houden voor binnen een kortere termijn reeds een nieuwe 2de auto? Auto gaat altijd keurig op onderhoud en heeft nog niet echt kosten gehad buiten onlangs nieuwe banden,
Natuurlijk, 80.000km is net ingereden. Voor de verkoop is 100.000 een magische grens en 150.000km. Gewoon doorrijden, op dit moment is het nog klungelen met een PHEV of een EV die het nét niet is. Over 4 jaar is dat totaal anders met veel goedkopere en betere batterijen.

Dan denk ik hem gewoon te houden tegen binnen 6 jaar zit ik nog niet aan 150.000km en we hebben de focus ook vanaf 0km zelf gereden, was wel een stockwagen ipv nieuw besteld maar was toen ook al full option.

Dan denk ik hem gewoon te houden tegen binnen 6 jaar zit ik nog niet aan 150.000km en we hebben de focus ook vanaf 0km zelf gereden, was wel een stockwagen ipv nieuw besteld maar was toen ook al full option.
Had ik ook gedaan in 2020. Bijna 20% korting gekregen t.o.v. de prijs in de folder. Ik kreeg eigenlijk 6 optie pakketten cadeau. Afschrijving tot dus ver is maar een 5 procent per jaar, omdat nieuwe auto's belachelijk duur zijn en nog duurder worden en vanwege de korting.

Korting bij mijn was nog groter, full option 22.000€ ipv 33.000€, maar vandaag zijn de prijzen van een focus gewoon te zot voor woorden, dat is de reden van een kuga. Is precies toch meer auto voor je geld. En zit al een 44.000€ nu.

Korting bij mijn was nog groter, full option 22.000€ ipv 33.000€, maar vandaag zijn de prijzen van een focus gewoon te zot voor woorden, dat is de reden van een kuga. Is precies toch meer auto voor je geld. En zit al een 44.000€ nu.
De Kuga is niks meer dan een hoge Ford Focus. Een Focus Station heeft bovendien meer binnenruimte. Bij de Kuga krijg je een automaat en een batterij erbij. Je betaalt een stuk meer MRB met de Kuga vanaf 2025 dan op de Focus.

Ik vind overigens de Kia Sportage een betere SUV en daar kun je een hybride nemen zonder het extra gewicht van een grote batterij en zonder CVT aandrijving. De Kuga komt ook qua interieur erg verouderd over t.o.v. de Kia, dus die Sportage is wel echt een vooruitgang.

Maar goed, je rijdt door met je Focus, dus succes ermee!

Nene hoor, Kuga is besteld nieuwe versie, focus wordt 2de auto, cvt met hf55 bak is gewoon zalig rijden, interieur is echt mooi na facelift en MRB is niet van toepassing, ik woon in België en wegentaks is 550€ per jaar. En van die grotere batterij, het is een FHEV AWD 183pk met 1,1kw batterij die ik besteld heb, in België bestaat die wel.

Ja die bestaat in NL helaas niet. Alleen voor de politie, die gaat die wel rijden dacht ik.

Terug
Bovenaan