MoodyBlues
Wegverkenner
De vraag lijkt erg breed en dat klopt, want hoewel het in eerste instantie voor mij heel duidelijk leek: we gaan voor een EV, is dat toch een stuk genuanceerder komen te liggen. Waarom dan? Omdat de € 4.000 subsidie verre van gegarandeerd is en de 2021 pot in 2020 al op lijkt te gaan (RVO geeft te weinig info hierover) maar ook omdat ze relatief nog duur zijn en als je gaat kijken naar tweedehands (die subsidie lijkt voorlopig prima te verkrijgen) dan blijft er niet veel over.
En om de vraag in de titel nog een extra dimensie te geven: kiezen we voor een auto waarmee we op vakantie kunnen of houden we het bij een compacte, zuinige auto en huren we elk jaar (na corona) iets voor op vakantie. En met "op vakantie kunnen" zou dus ook een B-segmenter met dakkoffer kunnen betekenen, dat maakt niet uit.
Overigens snap ik dat een aantal vragen met name voor onszelf zijn bedoeld om te beantwoorden, ik ben dan ook benieuwd naar jullie ervaringen en wijsheden op dit gebied. Wat ik erbij kan aangeven is: mijn vrouw houdt niet van grote auto's en wil het liefst een zo klein mogelijke. Voor mij is dat minder van belang, al heb ik altijd een zwak gehouden voor B-segment auto's. In het verleden zonder kinderen heb ik een Opel Corsa en Renault Clio gehad en vond dat heerlijke auto's. Precies genoeg rijcomfort om het niet gelijk als een Aygo/Up aan te laten voelen voor langere ritten (mijn vrouw rijdt tegenwoordig in een Aygo, prima auto verder) en zeker tegenwoordig volwassen genoeg qua uitrusting.
Omdat de focus in eerste instantie uitging naar een EV hebben we met het gezin proefritten gemaakt in de Kia e-Niro MY20, Kia e-Soul MY21, Hyundai IONIQ (2018) en BMW i3 (94 Ah, 2018). De Tesla Model 3 heb dankzij collega's een paar keer in gereden en de Opel Corsa-e staat nog op het lijstje.
Eerdere conclusie: de e-Niro zou het moeten worden, rijdt heerlijk, mijn vrouw voelde zich gelijk comfortabel erin (we hadden eerst de IONIQ gereden, die vond ze verschrikkelijk) en ik denk dat het door de hoge zit komt die ik zelf gek genoeg ook wel als prettig ervaarde. Kinderen hebben zeeën van ruimte achterin en qua kofferbak én bereik groot genoeg om mee op vakantie te kunnen.
Waarom dan de twijfel? Simpelweg omdat hij nieuw te duur is, mede doordat er geen subsidie op zit (tenzij je voor de Dynamicline in witte uni lak gaat, jammer want metallic lak is écht een eis weten we dankzij de witte uni lak Aygo die we nu als 2e auto hebben). Tweedehands krijg je een MY19 zonder UVO app (wel MijnKia), maar zijn er slechts een handjevol van te vinden. Althans... marge auto's, meestal particulieren en meestal ExecutiveLines die geïmporteerd zijn (niet erg) maar niet de Nederlandse ExecutiveLine opties hebben (wel erg). De enkeling die overblijft is vaak snel weg en wij moeten vanwege de verkoop van onze woning sowieso nog een paar weken wachten. De btw auto's zijn natuurlijk ook prima, ware het niet dat ze daar nagenoeg nieuwprijzen voor vragen als je de btw erbij rekent. En de oplettende lezer zag het al: het gaat ons om particuliere aanschaf.
Ons budget is € 40.000 (uiterlijk) en dat is met eventuele subsidie meegerekend. De Kia e-Soul MY21 ExecutiveLine is 45k en daar gaat (als het lukt) 4k subsidie en 2k extra inruil van af. Komt dus precies uit, ware het niet dat die SEPP subsidie een groot vraagteken is geworden op nieuwe auto's. Er gaat namelijk geloot worden als er teveel aanvragen zijn. En het gaat om een broodje kaas die ik dan misloop, maar gewoon € 4.000, veel teveel om op te gokken.
Wat hebben we nu? Een Lexus IS 300h, een redelijk grote sedan maar de e-Niro is ruimer, ondanks dat deze korter is. De kofferbak van de Lexus is groot maar onpraktisch en daardoor zelfs slechter in de praktijk dan de vorige Lexus CT 200h. Desondanks, met de Lexus CT hebben we 2 vakanties met 2 kinderen en zonder dakkoffer gered, dat zegt genoeg ondanks de beperkte 380 liter.
Naast de twee Kia's die voor op vakantie prima lijken te zijn en qua range al helemaal, lijken de IONIQ en i3 ook prima auto's te zijn die rond de 20-25k te koop zijn in 2018 model. Bij de IONIQ zou het om de Premium uitvoering moeten gaan en bij de i3 minimaal de iPerformance. Velgen en uiterlijke kenmerken boeien ons niet zoveel. Sterker nog: i3 modellen met 20 of 21" velgen zou ik direct vermijden. Het liefst de 19" velgen die ze standaard hebben. Levert alleen maar schade op, rijdt minder comfortabel en banden zijn gemiddeld genomen duurder (al zijn de i3 banden sowieso heel anders en daardoor flink duurder, maar dat terzijde).
Wat me bij de i3 aanspreekt is dat de auto echt heel anders is, heerlijk licht en in 94 Ah uitvoering net genoeg range heeft voor dagelijks woon-werkverkeer en in het weekend hoogstens een keertje snelladen erbij pakken als we wat verder weg moeten en er op de bestemming niet geladen zou kunnen worden. Maar goed, idealiter zouden we thuisladen i.v.m. eigen parkeerplaats en nog aan te leggen zonnepanelen.
Ook fijn bij BMW: ze hebben een huuroptie voor bijv. een 3-serie Touring als je op vakantie gaat en als ik het goed begrepen heb is dat alleen voor BMW klanten en is het daarmee zelfs voordeliger dan zelf ergens iets huren. Dat spreekt me wel aan en BMW is sowieso een erg fijn merk in mijn ogen.
Dan de laatste overweging: bij hybride blijven en dan ofwel voor een nieuwe Toyota Yaris gaan (met dakkoffer voor vakanties) (full options 29k) of een jaar oude Toyota Corolla (23-29k afhankelijk van uitvoering). Die laatste lijkt echter niet een enorme besparing te gaan opleveren t.o.v. de Lexus en dat is wel een van de doelen. De Yaris is echter flink goedkoper op gebied van mrb, verzekering maar ook verbruik. De eerste journalisten geven aan dat met rustig rijden 1 op 30 gehaald moet kunnen worden, maar 1 op 25 geen moeite kost. Dat is enorm t.o.v. de huidige 1 op 16,5. En ja de Yaris is een flink kleinere auto, maar zoals gezegd levert dat ook flinke besparingen op, zo erg dat het aardig in de buurt komt van een EV én we er met een dakkoffer zelfs mee op vakantie kunnen. En door de lagere aanschaf t.o.v. een e-Niro/e-Soul duurt het een flink aantal jaren voordat je dat eruit hebt.
Wat willen we dan concreet bereiken?
Ten eerste: lagere maandlasten vanwege het veel minder gebruik maken van de auto dankzij corona en de verwachting is dat dit zelfs na corona veel minder zal zijn dan ervoor. EV's zijn dan ideaal, want je betaalt alleen verzekering en geen mrb (voorlopig). Onderhoud is ook nagenoeg niks, dus die ene keer per jaar stelt dan weinig voor.
Ten tweede: een prettige auto voor ons beide. Het doel is dat als we een EV of bijv. Yaris aanschaffen dat degene die het meeste moet rijden de nieuwe auto meepakt en de Aygo achterblijft voor de ander (dat zullen hoogstens boodschappen of de kinderen ophalen/wegbrengen zijn). Nu blijft namelijk de Lexus altijd staan en die kost ruim € 150 per maand aan mrb en verzekering. Daar willen we dus van af. En daarom moet het een auto zijn waar mijn vrouw zich ook prettig in voelt en niet te groot is. De e-Niro lijkt dus wel de perfecte balans te hebben, maar is dus erg moeilijk te krijgen in ons budget. De e-Soul vond ze weer minder prettig en dat kan ik beamen.
Dus, lang verhaal kort: we twijfelen wat nu de beste optie is en of het gezien budget en beschikbare auto's wel het beste moment is om nu al een EV aan te schaffen. Want let wel: de nieuwe auto moet wel gewoon 10 jaar meegaan, dat is wel ons doel. Als het een tweedehands zou worden (i3 bijv) dan iets minder, maar tot de auto 10 jaar oud is zeg maar, dat zie ik altijd als grens.
Als laatste: ook een reeks nieuwe EV's heb ik overwogen, maar helaas lijken de meeste een compromis te zijn, zijn ze qua formaat bijna allemaal B-segment SUV (op zich niet erg) maar kan er dan weer geen dakkoffer op en/of wil je dat niet vanwege het beperkte bereik. Neem de Opel Mokka bijvoorbeeld: prima prijs, maar te klein voor op vakantie zonder dakkoffer met zo'n 250-270 km rijbereik standaard zal dat nog minder worden met dakkoffer. Dat is dus geen vergelijk met bijv. de Kia's die zeker 380-400 km ver komen. En de Skoda Enyaq ziet er erg mooi uit maar is een joekel van een auto, dat is qua lengte gewoon mijn huidige Lexus en dan in SUV uitvoering, dat gaat hem zeker niet worden. Plus dat zowel de Skoda als de VW standaard heel kaal zijn en met de gewenste opties gewoon te duur worden. Want dat is ook een ding: het is niet zozeer dat ik elke denkbare optie erop wil, maar als ik uit pakketten moet kiezen waar koppelverkoop in zit en ik net die ene feature wel wil hebben, dan wordt je toch soort van gedwongen. En wat meespeelt is dat ik daar bij een nieuwe auto van 40k geen compromis in wil moeten doen. De ID3 1st Max is bijvoorbeeld (als je subsidie meerekent) € 9.500 duurder dan de ID3 1st Plus en dat is niet goed te praten, maar een paar extra opties op de ID3 1st Plus is dan weer geen mogelijkheid voorlopig.
En om de vraag in de titel nog een extra dimensie te geven: kiezen we voor een auto waarmee we op vakantie kunnen of houden we het bij een compacte, zuinige auto en huren we elk jaar (na corona) iets voor op vakantie. En met "op vakantie kunnen" zou dus ook een B-segmenter met dakkoffer kunnen betekenen, dat maakt niet uit.
Overigens snap ik dat een aantal vragen met name voor onszelf zijn bedoeld om te beantwoorden, ik ben dan ook benieuwd naar jullie ervaringen en wijsheden op dit gebied. Wat ik erbij kan aangeven is: mijn vrouw houdt niet van grote auto's en wil het liefst een zo klein mogelijke. Voor mij is dat minder van belang, al heb ik altijd een zwak gehouden voor B-segment auto's. In het verleden zonder kinderen heb ik een Opel Corsa en Renault Clio gehad en vond dat heerlijke auto's. Precies genoeg rijcomfort om het niet gelijk als een Aygo/Up aan te laten voelen voor langere ritten (mijn vrouw rijdt tegenwoordig in een Aygo, prima auto verder) en zeker tegenwoordig volwassen genoeg qua uitrusting.
Omdat de focus in eerste instantie uitging naar een EV hebben we met het gezin proefritten gemaakt in de Kia e-Niro MY20, Kia e-Soul MY21, Hyundai IONIQ (2018) en BMW i3 (94 Ah, 2018). De Tesla Model 3 heb dankzij collega's een paar keer in gereden en de Opel Corsa-e staat nog op het lijstje.
Eerdere conclusie: de e-Niro zou het moeten worden, rijdt heerlijk, mijn vrouw voelde zich gelijk comfortabel erin (we hadden eerst de IONIQ gereden, die vond ze verschrikkelijk) en ik denk dat het door de hoge zit komt die ik zelf gek genoeg ook wel als prettig ervaarde. Kinderen hebben zeeën van ruimte achterin en qua kofferbak én bereik groot genoeg om mee op vakantie te kunnen.
Waarom dan de twijfel? Simpelweg omdat hij nieuw te duur is, mede doordat er geen subsidie op zit (tenzij je voor de Dynamicline in witte uni lak gaat, jammer want metallic lak is écht een eis weten we dankzij de witte uni lak Aygo die we nu als 2e auto hebben). Tweedehands krijg je een MY19 zonder UVO app (wel MijnKia), maar zijn er slechts een handjevol van te vinden. Althans... marge auto's, meestal particulieren en meestal ExecutiveLines die geïmporteerd zijn (niet erg) maar niet de Nederlandse ExecutiveLine opties hebben (wel erg). De enkeling die overblijft is vaak snel weg en wij moeten vanwege de verkoop van onze woning sowieso nog een paar weken wachten. De btw auto's zijn natuurlijk ook prima, ware het niet dat ze daar nagenoeg nieuwprijzen voor vragen als je de btw erbij rekent. En de oplettende lezer zag het al: het gaat ons om particuliere aanschaf.
Ons budget is € 40.000 (uiterlijk) en dat is met eventuele subsidie meegerekend. De Kia e-Soul MY21 ExecutiveLine is 45k en daar gaat (als het lukt) 4k subsidie en 2k extra inruil van af. Komt dus precies uit, ware het niet dat die SEPP subsidie een groot vraagteken is geworden op nieuwe auto's. Er gaat namelijk geloot worden als er teveel aanvragen zijn. En het gaat om een broodje kaas die ik dan misloop, maar gewoon € 4.000, veel teveel om op te gokken.
Wat hebben we nu? Een Lexus IS 300h, een redelijk grote sedan maar de e-Niro is ruimer, ondanks dat deze korter is. De kofferbak van de Lexus is groot maar onpraktisch en daardoor zelfs slechter in de praktijk dan de vorige Lexus CT 200h. Desondanks, met de Lexus CT hebben we 2 vakanties met 2 kinderen en zonder dakkoffer gered, dat zegt genoeg ondanks de beperkte 380 liter.
Naast de twee Kia's die voor op vakantie prima lijken te zijn en qua range al helemaal, lijken de IONIQ en i3 ook prima auto's te zijn die rond de 20-25k te koop zijn in 2018 model. Bij de IONIQ zou het om de Premium uitvoering moeten gaan en bij de i3 minimaal de iPerformance. Velgen en uiterlijke kenmerken boeien ons niet zoveel. Sterker nog: i3 modellen met 20 of 21" velgen zou ik direct vermijden. Het liefst de 19" velgen die ze standaard hebben. Levert alleen maar schade op, rijdt minder comfortabel en banden zijn gemiddeld genomen duurder (al zijn de i3 banden sowieso heel anders en daardoor flink duurder, maar dat terzijde).
Wat me bij de i3 aanspreekt is dat de auto echt heel anders is, heerlijk licht en in 94 Ah uitvoering net genoeg range heeft voor dagelijks woon-werkverkeer en in het weekend hoogstens een keertje snelladen erbij pakken als we wat verder weg moeten en er op de bestemming niet geladen zou kunnen worden. Maar goed, idealiter zouden we thuisladen i.v.m. eigen parkeerplaats en nog aan te leggen zonnepanelen.
Ook fijn bij BMW: ze hebben een huuroptie voor bijv. een 3-serie Touring als je op vakantie gaat en als ik het goed begrepen heb is dat alleen voor BMW klanten en is het daarmee zelfs voordeliger dan zelf ergens iets huren. Dat spreekt me wel aan en BMW is sowieso een erg fijn merk in mijn ogen.
Dan de laatste overweging: bij hybride blijven en dan ofwel voor een nieuwe Toyota Yaris gaan (met dakkoffer voor vakanties) (full options 29k) of een jaar oude Toyota Corolla (23-29k afhankelijk van uitvoering). Die laatste lijkt echter niet een enorme besparing te gaan opleveren t.o.v. de Lexus en dat is wel een van de doelen. De Yaris is echter flink goedkoper op gebied van mrb, verzekering maar ook verbruik. De eerste journalisten geven aan dat met rustig rijden 1 op 30 gehaald moet kunnen worden, maar 1 op 25 geen moeite kost. Dat is enorm t.o.v. de huidige 1 op 16,5. En ja de Yaris is een flink kleinere auto, maar zoals gezegd levert dat ook flinke besparingen op, zo erg dat het aardig in de buurt komt van een EV én we er met een dakkoffer zelfs mee op vakantie kunnen. En door de lagere aanschaf t.o.v. een e-Niro/e-Soul duurt het een flink aantal jaren voordat je dat eruit hebt.
Wat willen we dan concreet bereiken?
Ten eerste: lagere maandlasten vanwege het veel minder gebruik maken van de auto dankzij corona en de verwachting is dat dit zelfs na corona veel minder zal zijn dan ervoor. EV's zijn dan ideaal, want je betaalt alleen verzekering en geen mrb (voorlopig). Onderhoud is ook nagenoeg niks, dus die ene keer per jaar stelt dan weinig voor.
Ten tweede: een prettige auto voor ons beide. Het doel is dat als we een EV of bijv. Yaris aanschaffen dat degene die het meeste moet rijden de nieuwe auto meepakt en de Aygo achterblijft voor de ander (dat zullen hoogstens boodschappen of de kinderen ophalen/wegbrengen zijn). Nu blijft namelijk de Lexus altijd staan en die kost ruim € 150 per maand aan mrb en verzekering. Daar willen we dus van af. En daarom moet het een auto zijn waar mijn vrouw zich ook prettig in voelt en niet te groot is. De e-Niro lijkt dus wel de perfecte balans te hebben, maar is dus erg moeilijk te krijgen in ons budget. De e-Soul vond ze weer minder prettig en dat kan ik beamen.
Dus, lang verhaal kort: we twijfelen wat nu de beste optie is en of het gezien budget en beschikbare auto's wel het beste moment is om nu al een EV aan te schaffen. Want let wel: de nieuwe auto moet wel gewoon 10 jaar meegaan, dat is wel ons doel. Als het een tweedehands zou worden (i3 bijv) dan iets minder, maar tot de auto 10 jaar oud is zeg maar, dat zie ik altijd als grens.
Als laatste: ook een reeks nieuwe EV's heb ik overwogen, maar helaas lijken de meeste een compromis te zijn, zijn ze qua formaat bijna allemaal B-segment SUV (op zich niet erg) maar kan er dan weer geen dakkoffer op en/of wil je dat niet vanwege het beperkte bereik. Neem de Opel Mokka bijvoorbeeld: prima prijs, maar te klein voor op vakantie zonder dakkoffer met zo'n 250-270 km rijbereik standaard zal dat nog minder worden met dakkoffer. Dat is dus geen vergelijk met bijv. de Kia's die zeker 380-400 km ver komen. En de Skoda Enyaq ziet er erg mooi uit maar is een joekel van een auto, dat is qua lengte gewoon mijn huidige Lexus en dan in SUV uitvoering, dat gaat hem zeker niet worden. Plus dat zowel de Skoda als de VW standaard heel kaal zijn en met de gewenste opties gewoon te duur worden. Want dat is ook een ding: het is niet zozeer dat ik elke denkbare optie erop wil, maar als ik uit pakketten moet kiezen waar koppelverkoop in zit en ik net die ene feature wel wil hebben, dan wordt je toch soort van gedwongen. En wat meespeelt is dat ik daar bij een nieuwe auto van 40k geen compromis in wil moeten doen. De ID3 1st Max is bijvoorbeeld (als je subsidie meerekent) € 9.500 duurder dan de ID3 1st Plus en dat is niet goed te praten, maar een paar extra opties op de ID3 1st Plus is dan weer geen mogelijkheid voorlopig.