Nieuwe bolide voor meer kms

Popeye89

Startmotor
Allereerst de beste wensen!

Ik ben op zoek naar een auto met wat meer beleving en toch ook wel comfort. Ik rij per jaar 30k. Nu een hyundai i10 die ik met aardige winst weg kan doen. Nadeel; traag en weinig beleving. En dan ook niet erg zuinig tov plezier.

Nu was ik aan het orienteren voor een swift na 2017. Hybrid? Boosterjet 1.4? Geen idee welke.... zijn er nog alternatieven? Baleno lijkt me traag eigenlijk, wel veel ruimte! Mazda 3 ook naar gekeken model 2014 en later...gemixte gevoelens, maar wel zeer luxe. Verbruik zelfde als de i10. Of ga ik gewoon voor een oudere fiesta met lage aanschafkosten? Cc, acc en parkeersensoren/camera is fijn. Goed multitainment en fijne stoelen voor langere afstanden.

Budget ca 15k.

Toyota Yaris hybride? Niet de meest spannende auto maar wel zuinig en erg betrouwbaar of zijn grotere broer een Auris.

Die lijkt me niet haalbaar voor 15k of wel? Vind hem wel gaaf uitzien, althans dat nieuwste model..

Misschien een Opel Adam? klik

In principe A+ segment wat betreft formaat en makkelijk B/C-segment wat betreft beschikbare opties en luxe, bovenstaand voorbeeld zit ook vol met zowat alle opties. Geen strepentrekker maar dan voldoet hij ook niet meer echt aan het zuinige gedeelte, want ook een Adam S met 150 pk is mogelijk maar dan gooi je die zuinig eis echt volledig overboord.

Adam S

Gezien het aantal kilometers per jaar zou ik aanraden om te kijken naar een Renault Clio 5 vanaf 2019 op lpg, of een Dacia Sandero op lpg.

Zelf heb ik ook een Clio 5, het is een hele betrouwbare, relatief ruime, en comfortabele auto om te rijden, en in mijn ogen en testen veel meer auto dan een Suzuki Swift.

Of koop gewoon een B segment diesel voor minder geld. Zoals een Peugeot 208, Renault Clio of Citroen C3. Ik heb in veel B segment diesels gereden, de 1.6 HDI en 1.5 DCI motoren zijn gewoon heel fijn, en betrouwbaar.

Nu was ik aan het orienteren voor een swift na 2017. Hybrid? Boosterjet 1.4?

Die vallen toch ook helemaal niet binnen dat budget van 15k? Zo snel te zien begint dat pas bij de 17k ongeveer.
Van de 1.0 zie ik wel net nog een paar opties binnen je budget.

Total Loss zei:
Nu was ik aan het orienteren voor een swift na 2017. Hybrid? Boosterjet 1.4?

Die vallen toch ook helemaal niet binnen dat budget van 15k? Zo snel te zien begint dat pas bij de 17k ongeveer.
Van de 1.0 zie ik wel net nog een paar opties binnen je budget.

En van de baleno bestaat er geen 1.4 boosterjet.

Van de yaris hybride kom je uit op de vorige generatie, de huidige zit boven het budget.

Nee daarbij bedoelde ik ook de 1.0 boosterjet bij Baleno. De clio op lpg kwam ik al eens tegen, maar inderdaad wat prijzig. Yaris lukt imo niet voor dat bedrag.

Zijn er nog meer opties? Vergeten te melden, 5 deurs is handig geen pré. De opel adam is niet zo mijn ding.....

Ipv een oudere fiesta , zal ik gaan voor een 3e generatie clio met de 1.2 tce, die zitten over het algemeen ook goed in hun uitrusting.

Popeye89 zei:
Nu een hyundai i10 die ik met aardige winst weg kan doen. Nadeel; traag en weinig beleving. En dan ook niet erg zuinig tov plezier.

Ik ken je rijstijl niet, met een I10 zou je toch 1 op 18 moeten kunnen rijden?
De Peugeot 208 (82 PK)staat ook bekend als zuinig.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-208-1-2-puretech-signature-carplay-originele-km-1e-benzine-rood-5cfda94f-ec28-4c50-a078-27b0b4102011?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=8&position=8&search_id=y3sqbly07k&source_otp=t10&source=listpage_search-results

Normaal, soms wat steviger doorrijden en snelweg 120 130 als het is toegestaan dan is de i10 echt wel onzuinig.

Popeye89 zei:
Nee daarbij bedoelde ik ook de 1.0 boosterjet bij Baleno. De clio op lpg kwam ik al eens tegen, maar inderdaad wat prijzig. Yaris lukt imo niet voor dat bedrag.

Zijn er nog meer opties? Vergeten te melden, 5 deurs is handig geen pré. De opel adam is niet zo mijn ding.....
Hoe bedoel je Yaris lukt niet?
Toyota yaris Hybride

Hoi Frits, dankje. Bedoelde eigenlijk de nieuwere yaris. Vind ik veel mooier om eerlijk te zijn. Tov de oude yaris weinig verandering.

Qua fun gehalte en prijs is er dan nog een alternatief voor de swift? 1:18 hoeft het niet perse te zijn.. maar zuinig rijden moet wel mogeljjk zijn op kruissnelheid. Die clio 1.2 lijkt me toch niet echt een rap leuk wagentje toch? Of vergis ik me?

@speedtouch, De peugeot is niet zo mijn ding..

De 1.0 boosterjet valt helemaal niet tegen. Mijn vrouw had deze in haar S-Cross. Dat reed prima.
Zal in de lichtere Baleno helemaal voldoen.

Popeye89 zei:
Hoi Frits, dankje. Bedoelde eigenlijk de nieuwere yaris. Vind ik veel mooier om eerlijk te zijn. Tov de oude yaris weinig verandering.

Qua fun gehalte en prijs is er dan nog een alternatief voor de swift? 1:18 hoeft het niet perse te zijn.. maar zuinig rijden moet wel mogeljjk zijn op kruissnelheid. Die clio 1.2 lijkt me toch niet echt een rap leuk wagentje toch? Of vergis ik me?/quote]

Denk dat je vergist tussen de 1.2 en de 1.2 tce , die laatste heeft best nog wel wat vermgen en koppel, en is in tegenstelling tot zijn opvolger wel betrouwbaar.

https://www.gaspedaal.nl/renault/clio/Hatchback?bmax=2012&cmax=1400&vmin=70&drn=59,60&srt=bj-d

Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive Navigatie/ Cruis
€ 11.900,00
https://link.marktplaats.nl/m1918285909?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Of deze rode Suzuki Baleno met weinig km
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/159137296/app-andr?s=59-20-20-20-1-8&portals_amount=3&portals_dealersite=1&sorteren=df-a

Even een maal proefrijden met deze motorisering.

Oke. En over t algemeen ook zuinig? Tce uit welke bouwjaren moet ik dan naar kijken? En welke uitvoering? Mijn ex had een clio, haar touchscreen hing vaak vast.. dacht uit 2018 dat ie was...

haarr zei:
€ 11.900,00
https://link.marktplaats.nl/m1918285909?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/159137296/app-andr?s=59-20-20-20-1-8&portals_amount=3&portals_dealersite=1&sorteren=df-a

Dankjewel. Ga ze zo eens bekijken!

Popeye89 zei:
haarr zei:
€ 11.900,00

Dankjewel. Ga ze zo eens bekijken!

De S-Cross van mijn vrouw deed ongeveer 1 op 17. Overwegend afstanden minder dan 10 km.
De 1.0 boosterjet heeft 112 pk en 180 nm bij (volgens mij) 2000 toeren.
In vergelijking met een i10 is dat een grote verbetering.

Wat fun betreft zou ik eens gaan kijken naar een Ford Fiesta, goed sturende auto's en een turbo motor.
Ford Fiesta
Zeer luxe exemplaar.

Mazda 2 is ook een optie.
Mazda 2

Mini Cooper
Mini Cooper
Is er ook als 5 deurs en 6 deurs station. Met de 3 deurs 1.5 kan je op lange stukken op de CC 1:20 halen zonder problemen.

Popeye89 zei:
Oke. En over t algemeen ook zuinig? Tce uit welke bouwjaren moet ik dan naar kijken? En welke uitvoering? Mijn ex had een clio, haar touchscreen hing vaak vast.. dacht uit 2018 dat ie was...

De 3e generatie clio https://www.gaspedaal.nl/renault/clio/hatchback?bmax=2012&cmax=1400&drn=59,60&srt=bj-d&vmin=70

Auto encyclopedie zei:
Popeye89 zei:

De 3e generatie clio https://www.gaspedaal.nl/renault/clio/hatchback?bmax=2012&cmax=1400&drn=59,60&srt=bj-d&vmin=70
Wat moet je met de derde generatie, dat zijn oudere auto's, met de budget heb je ook de vierde generatie.

Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
Popeye89 zei:

Wat moet je met de derde generatie, dat zijn oudere auto's, met de budget heb je ook de vierde generatie.

Als je de hoofdpost goed leest geeft ts ook een andere optie aan ( auto met lage aanschafkosten), vandaar dat ik die weg ook even insla. Ps jij ook nog een gelukkig Nieuwjaar, iedereen trouwens.

Frits79 zei:
Wat fun betreft zou ik eens gaan kijken naar een Ford Fiesta, goed sturende auto's en een turbo motor.
Ford Fiesta
Zeer luxe exemplaar.

Mazda 2 is ook een optie.
Mazda 2

Mini Cooper
Mini Cooper
Is er ook als 5 deurs en 6 deurs station. Met de 3 deurs 1.5 kan je op lange stukken op de CC 1:20 halen zonder problemen.

Dank Frits! Die cooper en die fiesta, gaaf! Mazda 2 lijkt me weer heel klein ogen. De Mini... volgens mij kan onderhoud duur zijn, maar zijn ze kwalitatief ook enorm verbeterd is het niet? Die Fiesta staat me ook aan, lijkt me zeer volwassen en lijkt me zuiniger dan de Mini. Die lijkt me dan wel weer leuker te rijden. Echter; meer voordelen aan de Fiesta denk ik.

Wie doet er nog een extra duit in het zakje? En ja, het mocht ook iets ouder zijn, maar heb ergens twijfels bij Renault.. geen idee waarom.

Voor je budget heb je een basis uitvoering Clio V.
De Fiesta is nieuwer en luxer maar ik vind de Mini weer fijner rijden. De 2 is inderdaad niet de ruimste in zijn klasse, maar rijdt zeer volwassen en je hebt wel een 4 cilinder.
Kia Rio of het grote broertje van je i10, de i20 DS DS3.
Dat is het wel zo'n beetje, de rest is prima maar rojd gewoon. Anders ga je naar een segment groter

Ja, de rio had ik ook al bekeken, helemaal niet zo zuinig. De mini heb je zelf? Of gewoon proefgereden? ook ervaring met de Fiesta vanaf 2017?

Ja ik heb zelf een Mini een 1.5 Cooper. Heb wel eens proefgereden in de huidige Fiesta maar geen honderden kilometers.
Maar je hebt nu wat opties, ik zou eens gaan proefrijden om te kijken of je het wat vind.

Super! Mag ik je wel nog vragen naar je bevindingen? Wellicht kan dat via een privébericht? Qua onderhoud, kosten, verbruik, ruimte en luxe en evt nadelen? Vind zeer weinig reviews op autoweek namelijk. Hoor het wel van je via een berichtje als je dat wilt doen! Dankjewel voor de hulp alvast :)

Ben nu goed aan het zoeken tussen de 2. Ze ontlopen elkaar niet veel. Kan ook nog kijken naar een clubman. De Fiesta is volgens mij wel vaak geleased.. Zitten hier ook voordelen aan of alleen maar nadelen? De Mini lijkt me ook wel erg waardevast...

Ford Fiesta vanaf 2017 nieuw model t.o.v. de Mini (evt Clubman).. Wie o wie heeft ervaringen en bevindingen? Heb hier en daar al autoweek afgespeurd, maar die zijn soms wat rooskleurig of karig juist.

Ik zou gewoon eens in beide gaan proefrijden om te kijken wat jij het fijnste vind. Wij kunnen van alles roepen maar jij moet er uiteindelijk mee gaan rijden en dat is het enige wat telt.

Popeye89 zei:

Zelf heb ik een Clio (5) 130 TCe met automaat uit 2020 (dus de opvolger) waar je gemakkelijk en comfortabel 1 op 18 mee kan rijden. De 100 TCe is natuurlijk ook prima, maar je hoort wel dat dit een 3 cilinder is.
Bij veel snelweg kan dat natuurlijk nog zuiniger. In de zomer is het gemiddelde rond de 1 op 20.

Met deze Renault die ik nieuw gekocht heb en de vorige Renault ( die ik 9 jaar heb gehad) heb ik geen enkele elektronische storing of pech gehad. Ze zijn/ waren erg betrouwbaar en degelijk.

De Clio 4 die je ex heeft gehad staat ook bekend als een goede auto met erg weinig problemen.
De genoemde storing komt weinig voor, en is vaak eenvoudig op te lossen met een update.

Eigelijk is de tip ga gewoon proef rijden, dan merk je de verschillen. Ik heb zelf in veel B segment auto's gereden, de verschillen in comfort en geluid zijn best groot.

Dan ervaar je ook zelf dat een Clio 5 opvallend leuk, volwassen en comfortabel rijdt.

Vind ik een goede tip: De Nissan Micra vanaf 2017 is ook een hele leuke auto, zeker met de 1.0 motor is het een auto waar ik zeker naar zou gaan kijken.
De 0,9 en 1.0 zijn goede motoren, en het is een betrouwbare auto. De auto verdient in Nederland gewoon meer waardering.
De Nissan Micra wordt net als de Toyota Yaris in Frankrijk geproduceerd.

Auto encyclopedie zei:
Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
nissan micra nog een idee ? https://www.gaspedaal.nl/nissan/micra?pmax=15000&srt=bj-d
Wat is daar fun aan?

Vergeleken met de baleno?
Nee vergeleken met de Mini en Fiesta, wel blijven volgen voor je wat roept.
Ik zelf wou nog de Mito noemen, maar die is er alleen maar met Twin-air of je komt bij oudere auto's terecht.

Ik kwam deze heel toevallig tegen, geen idee of het "fun" is. Wel genoemd, maar heb voorheen op LPG gereden, heel wat auto's. Tank in België..
Als deze voor 15k gekocht zou kunnen worden.... hmm?

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/renault/m1912701425-uniek-renault-clio-zen-1-0-tce-100pk-2020-grijs-bifuel-lpg

Auto encyclopedie zei:
Nico GTR zei:
Hij is niet echt vlot te noemen, maar het rijd echt heel volwassen en goed!

Als frits het maar goed vindt
Waar slaat dit nou weer op? Je bent goed in het plaatsen van onzin. Ik ben niet degene die op zoek is naar een auto en als TS een Clio op gas wil moet hij dat zelf weten. Wat ik daarvan vind is niet belangrijk. Het probleem is alleen dat een hoop mensen hier half lezen.

Popeye89 zei:
Ik kwam deze heel toevallig tegen, geen idee of het "fun" is. Wel genoemd, maar heb voorheen op LPG gereden, heel wat auto's. Tank in België..

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/renault/m1912701425-uniek-renault-clio-zen-1-0-tce-100pk-2020-grijs-bifuel-lpg
Het hoogste bod staat al over de 15k heen, maar voor 15.5/16k heb je wel een 2 jaar oude auto met fabrieksgarantie en lpg.

Popeye89 zei:

Ik heb in heel veel auto's gereden, en mij viel deze 100 TCe heel erg mee.
Voordeel van de Clio is dat het een hele moderne auto is met alle gemakken, en de auto heeft een heel goed onderstel.

Op lpg kun je erg voordelig auto rijden. Zeker een exemplaar om te overwegen.

Terug
Bovenaan