Nieuwe banden

Dominique Moerman

Net ingestapt
Beste autoliefhebber,

Ik rij in een Hyundai i30,
Deze wagen heeft binnenkort nieuwe banden nodig.
Ik bemerk nu nogal wat bandenlawaai en wil dan ook banden aanschaffen die stiller zijn.
Is er iemand die mij daar advies over kan geven?
Alvast bedankt!

Kan het zijn dat je banden gecupt zijn? Dat kan een behoorlijk kabaal geven. Lastig te zeggen welke band stil is en welke niet. Bij de ANWB bandentest zie je op dit aspect nauwelijks verschil. Bij Autobild zijn de verschillen iets groter. Zie de tabel met Vorbeifahrgeräusche. De stilste banden zijn echter niet de beste. Uiteindelijk gaat het om de mix van eigenschappen.

Hier heb je een lijstje gesorteerd op "Laagste rolgeluid" bij een bandenshop:

https://www.kwik-fit.nl/webshop/band/selectie/overzicht?filters=eyJ3aSI6MTk1LCJwciI6NjUsInJkIjoxNSwic2UiOlsiU1VNTUVSIl19&page=1&sort=23A&max=50

Ik zou niet bezuinigen op banden ivm geluid. Ik zal altijd voor een A-merk gaan en dan kijken hoe het zit met het aantal decibel.

Verstandig is om naar het bandelabel te kijken, en een band te kiezen die weinig DB geluid produceert. Lees ook testen, ik vind die van tyrereviews.com altijd erg goed.

Zelf heb ik de Pirelli Cinturato all season SF2 all weather banden laten monteren, dit zijn stille en comfortabele banden. Dit is net een nieuw model van Pirelli.

Bij de zomerbanden zou ik bijvoorbeeld naar de Michelin Primacy 4 of Goodyear Efficiënt Grip Performance 2 banden kijken.

Welke banden heb je er nu onder? Ik heb zelf Falken Ziex zomerbanden 225/45R17, vanaf de 1e kilometers al lawaaiig en vanaf 15.000km zijn de achterbanden gaan cuppen, kruislings wisselen heeft het niet opgeheven, giganyisch bak herrie alsof een wiellager kapot is...

Volgende zomerset wordt Michelin Primacy 4, volgens echte bandenboys één van de stilste en overall beste band. Optie 2 Continental premiumContact 6.

Het zijn ook qua prijs premium setjes, maar ik vind het het altijd echt wel waard!

Ik vond mij i30's ook luidruchtig, zeker als er water op de weg lag. Een beetje gebrek aan geluidsisolatie bij de wielkasten. Michelin was een beetje stiller, maar Hankook Ventus S3 viel me ook wel erg mee.

Laat de oude banden ook even controleren, misschien klopt er iets niet met de sporing. Dan kan je dit bij de montage van de nwe. banden laten verhelpen door een uitlijning van het onderstel.

Terug
Bovenaan