nieuwe banden maar welke?

Welke band en waarom?

• Totaal aantal stemmers
    58
  • Opiniepeiling gesloten .

verlichting2

Wegverkenner
Binnenkort gaan de winterbanden er af en gaan de lichtmetalen velgen er weer op. Alleen de zomerbanden die er op zitten zijn zo goed als op. Alleen is het budget op dit moment niet geweldig. De auto heeft gezorgd voor een technische tegenvaller (ruim 1.200 euro aan kosten), heb toch maar geïnvesteerd in een nieuwe bril (varifocaal dus duur), de hypotheek is opengebroken naar een lange rentevaste periode (20 jaar vast!) waardoor er een stukje boeterente moest worden betaald. Meevallers als belastingteruggave of vakantiegeld zijn nog niet in zicht.

Vanwege een stukje veiligheid wil ik ook niet op mijn Semperit winterbanden (zijn overigens goed bevallen!) blijven rijden nu de temperaturen weer stijgen. Dus welke nieuwe banden kies ik voor mijn I20 Crdi van 9-2012. Het gaat dus om het formaat 185/60/15
Ik heb een voorselectie gemaakt en ik voeg een poll toe. Waarom zouden jullie voor welke band kiezen en waarom? De banden die ik uit heb gezocht zal ik via internet bestellen en laten monteren door mijn eigen onderhoudsbedrijf.
In volgorde van goedkoop naar duur zijn het de volgende banden:
1. Laufenn G Fit EQ brandstoflabel E nat wegdek label C 69dB (merk is van Hankook en dat vertrouw ik zeker!)
2. Nexen G Fit EQ brandstoflabel C nat wegdek label B 69dB
3. Kumho Ecowin KH27 brandstoflabel B nat wegdek label B 71dB
4. Falken Sincera Ecorun brandstoflabel C nat wegdek label A 69dB (mijn favoriet: goede value for money!)
5. Hankook Ventus Prime3 brandstoflabel C nat wegdek label A 70dB
6. Nokian i Line brandstoflabel B nat wegdek C label 67dB (zeer stille band, Finse kwaliteit)
7. Goodyear Efficient Grip Compact brandstoflabel B nat wegdek label B 68dB
8. Dunlop SP Sport Blue Responce brandstoflabel B nat wegdek label A 67dB (op de Getz (vorige auto) had ik de Streetresponse en dat vond ik een heel fijne band!)

Persoonlijk zal ik voor de hankook gaan. Erg goede band voor een nette prijs. Andere opties zijn zeker de Goodyear en de Dunlop. Alleen hebben die de neiging wat sneller te slijten.
De andere banden niet zulke goede ervaringen mee.
De Khumo is heeft erg snel last van droogte scheuren. De Falken cuppen redelijk snel.
Nexen is het niet helemaal en moet je echt als een budget band zien zo ook de Laufenn.

Kijk naar de ANWB Zomerbandentest 2017, deze test is gedaan met maat 195/65 R15, zeer vergelijkbaar jouw bandenmaat 185/60/15.

De Pirelli Cinturato P1 Verde komt als beste uit de test en is met 55 euro per band ook niet duur. (Continental en GoodYear zitten op 60 euro per band)

Hankook. Zeer te vreden over. Zeker prijs/grip/levensduur is zeer goed. Op me alfa had ik 13duizend km gedaan en er was maar 0.4mm weg gesleten.

Ga alsjeblieft voor iets goeds. Die budgetmerken laten het vaak halverwege de levensduur afweten mbt grip e.d.
Die BluResponse heb ik ook gehad, best prima onder een auto met niet te veel pk's (heb je wel veel pk's, dan zijn ze eigenlijk wat te zacht).

Ik heb bij mijn i20 de standaard Hankook 415 vervangen door Michelin Energy Saver. De Hankook hielden veel steentjes in het profiel vast. De wegligging vond ik wel erg goed, zowel nat als droog. Bij 60.000 km waren de voorbanden op, 2x Michelins erop gezet. Later 1 lekke band en gelijk deze en de andere door Michelins laten vervangen. Voordeel van de Michelins vond ik een betere stabiliteit, minder onbalanstrillingen (veel rustiger in het stuur), stiller. Ook grip, nat en droog, erg goed, op het niveau van de Hankooks. Bij 145k is de auto ingeruild en hadden de voorbanden (na ongeveer 60Kkm) nog 4mm profiel. Overweeg het, die paar tientjes extra.

Mc1 - zei:
Kijk naar de ANWB Zomerbandentest 2017, deze test is gedaan met maat 195/65 R15, zeer vergelijkbaar jouw bandenmaat 185/60/15.
Lijkt me het enige zinvolle antwoord. Vergelijken op basis van merk alleen zegt helemaal niks, de ene band is de andere niet.

Ik zeg ook energy savers, het is niet de beste band voor sportief rijden maar pa reed altijd 80.000 km met een set. En ik denk dat jij dat ook wel gaat redden verlichting. Zijn 65 euro in die maat geloof ik.

Ik wil eerst eens weten wat het profiel is dat ik nog heb op de zomerbanden. Als die daarmee de APK haalt (moet voor 11 mei) dan laat ik ze nog even zitten. Dan maar (eventueel) een aantekening van een band die tussen de 1,6 en 2,5 mm zit op het APK rapport. In dat geval ga ik het liefst voor de Dunlops.

Dus eerst in overleg met het garagebedrijf. Als de banden de APK niet redden dan wordt het waarschijnlijk toch een goedkopere band. De Nexen N Blue Premium is dan mijn eerste kandidaat.

Ik hoef niet persé een A-merk op mijn auto te hebben. De Semperits kwamen ook goed uit de test en bevallen mij prima. In de ANWB test zat bijvoorbeeld ook het merk Aeolus. Ken ik niet maar scoorde toch zeer redelijk. Al ben ik voor die heel onbekende merken toch wat huiverig.

verlichting2 zei:
Ik wil eerst eens weten wat het profiel is dat ik nog heb op de zomerbanden. Als die daarmee de APK haalt (moet voor 11 mei) dan laat ik ze nog even zitten. Dan maar (eventueel) een aantekening van een band die tussen de 1,6 en 2,5 mm zit op het APK rapport. In dat geval ga ik het liefst voor de Dunlops.

Dus eerst in overleg met het garagebedrijf. Als de banden de APK niet redden dan wordt het waarschijnlijk toch een goedkopere band. De Nexen N Blue Premium is dan mijn eerste kandidaat.

Ik hoef niet persé een A-merk op mijn auto te hebben. De Semperits kwamen ook goed uit de test en bevallen mij prima. In de ANWB test zat bijvoorbeeld ook het merk Aeolus. Ken ik niet maar scoorde toch zeer redelijk. Al ben ik voor die heel onbekende merken toch wat huiverig.

waarom vraag je het dan en maak je die poll?

Snap ook niet dat je ook maar iets zou overwegen wat niet het hoogste label voor grip op nat wegdek heeft eerlijk gezegd.

Als de APK de norm is dan kun je natuurlijk er ook voor kiezen om de winterbanden (mits voldoende profiel) ook er even weer onder te zetten voor de keuring.

Of het verder verstandig is om met zomerbanden die onder de APK norm zit nog een jaar door te rijden is een tweede.

Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, maar even op het geld letten en twee nieuwe banden aanschaffen voor 100 á 150eu moet lukken toch? Als je met je versleten banden in de regen ineens wel een keer moet uitwijken of een noodstop moet maken dan kan dat wel het verschil zijn tussen schade of geen schade.

verlichting2 zei:
In de ANWB test zat bijvoorbeeld ook het merk Aeolus. Ken ik niet maar scoorde toch zeer redelijk. Al ben ik voor die heel onbekende merken toch wat huiverig.
De Aeolus band krijgt een voldoende voor slijtage, de Pirelli band krijgt voor slijtage een zeer goed. Je hebt een goedkope bandenmaat dus de prijsverschillen zijn daarmee relatief beperkt. Ik vraag mij dus af of je wel goedkoper uit bent met een Aeolus band...

Mc1 - zei:
verlichting2 zei:
In de ANWB test zat bijvoorbeeld ook het merk Aeolus. Ken ik niet maar scoorde toch zeer redelijk. Al ben ik voor die heel onbekende merken toch wat huiverig.
De Aeolus band krijgt een voldoende voor slijtage, de Pirelli band krijgt voor slijtage een zeer goed. Je hebt een goedkope bandenmaat dus de prijsverschillen zijn daarmee relatief beperkt. Ik vraag mij dus af of je wel goedkoper uit bent met een Aeolus band...

Op slijtage scoren de meeste slechte banden juist vrij goed, zijn vaak keihard namelijk, rolweerstand en droog wegdek gaat ook nog wel goed. Daardoor laten ze het in natte omstandigheden dan ook afweten.

Aan iedereen die tot nu toe heeft gereageerd: dank jullie wel voor het meedenken.

Ik heb de poll aangemaakt omdat ik het zwarte rubber heel belangrijk vind, en een poll er aan koppelen is gewoon leuk.

Vandaag uitsluitsel gekregen van mijn garage. De zomerset is nog niet zo slecht als ik dacht. Alle banden zijn tussen 3,5 tot 4,1mm. Ze gaan er aanstaande donderdag op en ook de APK (inclusief grote beurt) gaan ze makkelijk halen. Dan komt eind mei er een hele klap geld binnen met vakantiegeld en kan ik alsnog voor mijn eerste keuze gaan, de Dunlops Sport Blue Response. Als die net zo goed zijn als de Streetresponse dan gaan die weer ruim 60.000 kilometer mee op de voorwielen en 120.000 kilometer op de achterwielen. En dat zou met een net nieuwe set winterbanden/wielen wel eens genoeg (weliswaar krap) kunnen zijn tot einddoel van de auto: 300.000 kilometer.

Als je een volwaardig reservewiel, in dezelfde maat in de kofferbak hebt liggen kun je die ook gebruiken.
Het is zonde om een nieuwe band op reserve te hebben.
Scheelt toch weer een paar 10-tjes.

Terug
Bovenaan