Nieuwe banden ja of nee?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Zijn mijn banden aan vervaning toe? Of gaan ze nog wel even mee.
Volgens de garage zijn ze aan vervanging toe.
Via de link een foto: https://ibb.co/YdtPWwD

Daar zitten slijtage indicatoren op: je zit nog niet op de wettelijke grens van 1.6mm en kunt dus nog eventjes doorrijden. Echter ik denk niet dat de garage je een poot probeert uit te trekken, want dit zijn wel bijna kale banden hoor.

Meten is weten. Wat heeft de garage genoemd qua profieldiepte? Ga ervan uit dat een band met 2,5 wel echt klaar is.

Vervangen die banden, ik kan je uit ervaring vertellen dat als je door aquaplaning gaat rollen dat geen fijne ervaring is!

De slijtage indicatoren staan op 1,6 mm, dat is het wettelijk minimum.
De banden zijn gezien de slijtage vlak bij dit punt.

Ik zou ze dus zeker vervangen, de kans op aquaplanning bij regen is dan best groot.
Een band met minder dan 3 mm profiel zal bij regen veel sneller het contact met de weg verliezen.

Bespaar vooral niet op de banden, dit is het enige contact met de weg, dus erg belangrijk voor de veiligheid van je zelf, en anderen. Koop ook gewoon een goed geteste band, en bespaar hier vooral niet op.

Het advies van de garage is goed, met deze bijna gladde banden vergroot je enorm de kans op een ongeluk. Niet alleen heb je bij regen en een nat wegdek veel minder grip, maar ook een langere remweg.

Pietzoveel zei:
Gewoon < 80 km/u blijven rijden!
Wou net zeggen, je kunt ook je snelheid aanpassen en niet zoals het kuddevolk gewoon 100km/u blijven rijden bij hevige regenval. Dan kan je nog de beste banden hebben: je zich alleen is veel minder!

In zomerse omstandigheden kun je nog wel prima één of twee seizoenen doen met zulke banden, beetje afhankelijk van rijstijl en hoeveel kilometers je maakt. In koude en regenachtige omstandigheden zitten deze banden net op het randje waar ik me comfortabel bij zou voelen. Ik zou deze banden dus lekker laten vervangen want het duurt nog wel een paar maanden voordat het écht weer mooi weer wordt.

Bedankt allemaal voor jullie antwoord.
Ik ga een afspraak maken voor nieuwe banden. :)

Terug
Bovenaan