Nieuwe auto

A

Anoniem

Guest
Beste,
Ik heb recent mijn rijbewijs gehaald. En nu zoek ik dus een auto. Alleen ik heb zelf niet z’n goed idee in welke richting ik moet denken. Mijn budget is 4000 tot 5000 euro het liefste zoek ik een auto met toch redelijk wat vermogen. En ook de mogelijk om zelf aanpassingen eraan te doen. Elke auto waaraan ik tot nu toe aan gedacht heb viel of buiten mijn budget of was in een zeer slechte staat. Ik hoor graag van jullie
 
Jerome 5525026 zei:
Beste,
Ik heb recent mijn rijbewijs gehaald. En nu zoek ik dus een auto. Alleen ik heb zelf niet z’n goed idee in welke richting ik moet denken. Mijn budget is 4000 tot 5000 euro het liefste zoek ik een auto met toch redelijk wat vermogen. En ook de mogelijk om zelf aanpassingen eraan te doen. Elke auto waaraan ik tot nu toe aan gedacht heb viel of buiten mijn budget of was in een zeer slechte staat. Ik hoor graag van jullie
En waar heb je zelf dan aangedacht en wat voor soort aanpassingen heb je in gedachten.
 
Had zelf gekeken voor een seat leon/ ibiza, golf/polo maar als je dan eentje vind met wat meer vermogen zijn deze vaak helemaal afgetrapt en niks meer waard.
 
Ik zou het in een iets andere hoek zoeken. Ik geef een paar voorbeeldjes van origineel Nederlandse auto's met kloppende kilometerstanden:

Suzuki Swift 1.5 Exclusive (102 pk): https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-5-exclusive-sport-33070754/details.html

suzuki-swift-1-5-exclusive-sport.jpg


suzuki-swift-1-5-exclusive-sport.jpg



Toyota Yaris T-sport (105 pk): https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/1-5-vvt-i-t-sport-airco-nl-auto-32074737/details.html

toyota-yaris-1-5-vvt-i-t-sport-airco-nl-auto.jpg


toyota-yaris-1-5-vvt-i-t-sport-airco-nl-auto.jpg



Mitsubishi Colt - CZ3 1.5 QS (107 pk): https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-5-qs-31397860/details.html

mitsubishi-colt-1-5-qs-1-5-qs.jpg


640x480.jpg


https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=35523&id2=27978&id3=46494

Alle drie kleine, rappe, leuk rijdende autootjes die daarbij ook nog behoorlijk betrouwbaar zijn. Daarnaast voor een beginnend bestuurder ook nog fatsoenlijk te verzekeren.
 
Zelf vind ik de Fiat Grande Punto met 120 pk T Jet motor een erg leuke auto, dit is een degelijke motor die van de Fiat een snelle en sportieve auto maakt, ik zou er niets aan aanpassen. De zelfde motor ligt ook in de Alfa Mito.

Binnen je budget kwam ik slechts 1 Renault Twingo RS met 133 pk tegen, wel zag ik een aantal GT modellen. Verstandiger is dan denk ik een gewone Renault Clio 1.6 16V zijn met 110 pk. Bij een atmosferische motor zoals de 1.6 16V hebben aanpassingen eigenlijk (vrijwel) geen zin, en zijn echt zonde van het geld.

Geld kun je vaak beter stoppen in goed onderhoud dan in aanpassingen, door aanpassingen wordt je auto meestal zeker niet meer waard maar eerder minder. Bij veel (speciale) modellen zijn vaak de mooie orginele exemplaren bij verkoop meer gezocht dus meer waard.
 
Swift en Punto zijn goede voorbeelden.
Waarom als beginnend bestuurder direct veel vermogen willen hebben? Beginnen met een normale auto, rijervaring opdoen en in de tussentijd sparen voor leuk speelgoed.

Even los van je leeftijd, een verzekering op een hoog vermogende auto zonder enige schadevrije jaren kost je kapitalen.
 
zo'n Swift is wel een leuk ding zoals Jazzik toont. (zo'n colt of zo zou ik persoonlijk niet zo enthousiast van worden)

Zo'n Swift heeft relatief vlot met eenvoudige techniek. Stuurt goed, betrouwbaar, weegt niet veel (y)

Dashboard is wel wat plastic gehalte en op de snelweg vind ik het wel een enorm lawaai ding. Kom je daar niet al te veel lijkt mij dat een prima keuks (y)
 
Jerome 5525026 zei:
Had zelf gekeken voor een seat leon/ ibiza, golf/polo maar als je dan eentje vind met wat meer vermogen zijn deze vaak helemaal afgetrapt en niks meer waard.

Als het vag moet zijn dan kun je ook kijken naar de mindere populaire modellen. De cordoba is er ook in 3 deurs of de toledo van de 2e generatie of bij vw de bora.
 
Jazzik zei:
AsconaGT zei:
Zo'n Swift heeft relatief vlot met eenvoudige techniek. Stuurt goed, betrouwbaar, weegt niet veel (y)

Grappig, is de zwaarste van de drie die ik noem... :rolleyes:

nee klopt de anderen wegen ook relatief weinig. Doelde meer op dat de topicstarter het ook had over een leon of golf. Dan is dit een stuk lichter. Los van het gewicht stuurt zo'n Swift ook gewoon heel lichtvoetig. Is gewoon echt een leuk ding om te rijden. zelfs de simpele basis uitvoeringen zijn van zichzelf al gewoon leuk om te rijden.

Als je dan met zo'n colt rijd, ieder zn ding, dat is echt prima om van A naar B te gaan. Mijn schoonvader heeft ook zo'n ding en ja, het rijd en er mankeert doorgaans weinig aan. Maar elke vorm van plezier is er niet. je zit er ook een beetje raar in. Ook een CZ3 heb ik eens gereden (welliswaar op LPG o_O ) maar dat was, los van wat meer vermogen, ook gewoon een draak van een ding. niet te vergelijken met een Swift.
 
De Colt CZ3 1.5 met 107 pk bij 935 kg. is duidelijk rapper dan de genoemde Swift (0-100 zo'n 2 sec.) en rijdt prima. Enige nadeel vind ik de uitzichtsbelemmering door de A-stijl.
Overigens is (maar dat is persoonlijk) dat onaanzienlijke Yarisje echt de leukste van de drie. Een wolf(je) in schaapskleertjes, wel herkenbaar overigens als T-Sport. Zo'n ding(etje) moet je echt een keer gereden hebben... https://www.youtube.com/watch?v=-P53aKWOgb4 https://www.youtube.com/watch?v=6gKaRizT7fo https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/toyota-yaris-t-sport/

Dat deze Swift het duidelijk aflegt tegen de Mits en Yaris is ook niet zo gek. Hij verplaatst bijna 10 kg. per pk, de beide anderen iets meer dan 8,5 kg. Hij ziet er wel fraai uit met leren bekleding etc. en is voor een beginnend bestuurder ook vlot genoeg (denk ik zo...).
De Swift Sport met 1.6 en 125 pk verplaatst 8 kg per pk, is 0-100 een tiende sneller dan de Yaris en heeft een iets hogere topsnelheid. Maar probeer daar maar eens een nette (geen twijfelachtige import) van te vinden binnen budget....
 
Tot nu toe worden kleine A en B segmentertjes genoemd. Is een D segmenter ook goed? Of is dat te duur voor je wegenbelasting?
 
Greg 190780 zei:
Tot nu toe worden kleine A en B segmentertjes genoemd. Is een D segmenter ook goed? Of is dat te duur voor je wegenbelasting?

de ene is zwaarder dan de ander, das een kwestie van kenteken checken en op de website van de belasting kijken wat je moet betalen.

wegen belasting berekenen

De seat toledo en de vw bora die ik aangaf is een auto uit het c-segment.
 
https://www.autosmits.nl/Ford/Fiesta/1.6-16V-Rally-Edition-3759798/1250/1/3/details.aspx?zoek=&mrkid=26&mrk=Ford&so=gallerij

https://www.hboccasions.nl/occasion/toyota/corolla/16-vvt-i-anniversary/occ14921281-66734ace?utm_source=autotrack&utm_medium=referral#voorraad
 
Terug
Bovenaan