Nieuwe auto

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn huidige Suzuki SX4 1.6. Ik ben door vervangend werk veel meer kilometers gaan rijden en ben niet zo 'in to auto's'. Wel denk ik goed te weten wat ik wil:

- Budget max 12.000.
- Ik ben vrij lang, zit graag zeer comfortabel en het liefst wat hoger op de weg.
- Ik rijd per week zo'n 600-700 km. Ik rijd met mijn huidige suzuki (ik ben een felle rijder) 1 op 13 en wil véél zuiniger gaan rijden. Als het kan 1 op 20 of zuiniger.
- Moet ik op basis van bovenstaande gegevens voor een diesel of benzine auto gaan? Of is hybride het beste? Zoals gezegd, ik ben geen autokenner.

Wie geeft me tips en helpt me? Meer vragen? Stel ze gerust!

Ohja,

Mijn huidige Suzuki SX4 1.6 is een sunlight copper editie uit 2009. Puur ter info wat ik nu rijd.

Wat hoger op de weg en zuinig word al wat lastiger, hoe hoger de auto hoe meer weer stand hoe hoger het verbruik. Maar met 32200km alleen al aan woon/werkverkeer kan een diesel al uit. Maar wat zijn de eisen aan de auto? Moet je er met meerdere personen in kunnen zitten of met maar 1/2 personen, moet je er iets achter kunnen hangen of is dat niet van belang? Zijn er nog opties die je er in wilt hebben of dingen die je absoluut niet wilt?

Epica zei:
Wat hoger op de weg en zuinig word al wat lastiger, hoe hoger de auto hoe meer weer stand hoe hoger het verbruik. Maar met 32200km alleen al aan woon/werkverkeer kan een diesel al uit. Maar wat zijn de eisen aan de auto? Moet je er met meerdere personen in kunnen zitten of met maar 1/2 personen, moet je er iets achter kunnen hangen of is dat niet van belang? Zijn er nog opties die je er in wilt hebben of dingen die je absoluut niet wilt?

Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat, als je hoger op de weg ligt, je meer rug- en zitcomfort hebt. Maar misschien is dat een broodje aap. Er iets achter kunnen hangen is niet nodig, meer dan twee mensen er in kunnen vervoeren moet wel kunnen maar is niet het meest belangrijk, aangezien dit alleen soms gebeurt en voor korte afstanden. Het gaat er om dat ik comfortabel/lekker/veilig/relaxed achter het stuur zit.
Ik vind cruise control, climate control echt een vereiste.

Als ik dit zo hoor moet ik eigenlijk meteen aan een Renault Megane 1.5 dCi denken
Afgezien van de hoge instap voldoet deze auto eigenlijk aan al je eisen
Bovendien staan er meer dan genoeg van te koop en zuiniger dan 1 op 20 is een eitje, zonder je overigens als een slak door het verkeer te bewegen
Vaak erg luxe uitgerust, met name de Bose en Limited uitvoeringen
Voorbeeld:

2015 Renault Megane Estate 1.5 dCi Limited - 43.500 km
renault-megane-estate-1-5-dci-limited-airco-elekt-pakket-zeer-weinig-km.jpg

Gezien de eisen zijn in mijn ogen de Renault Megane 1.5 DCI en Peugeot 308 1.6 HDI (vanaf 2014) goede keuzes die door het grote aanbod heel veel auto voor het geld bieden.

Ik had nog een post gedaan maar die is blijkbaar verdwenen.
Zat te denken aan een Volvo V40 D4 die hebben prima stoelen, een Citroen C4 of C4 Cactus.

Dank allen voor de input. De cactus zag ik zelf ook voorbij komen. Is de Renault Captur ook een optie?

Welke Cactus versie is in mijn geval de beste keuze? Qua benzine/diesel, inhoud motor en andere opties?

Gewoon voor een moderne turbo benzine gaan of een sky active van Mazda. Die rijden lekker zuinig en hebben redelijk koppel. Een Suzuki s-cros bijvoorbeeld met 1.0 turbo

Renault Captur, Nissan Juke, Peugeot 2008 of deze:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/sx4-s-cross/44247070
0-ea430921-f5b0-4bf4-9f06-48dbc5439421.jpg

Teun 8617132 zei:
Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat, als je hoger op de weg ligt, je meer rug- en zitcomfort hebt. Maar misschien is dat een broodje aap.

Wat een broodje aap inderdaad.
Als je weinig korte stukjes rijdt, zou ik ook een diesel aanraden. De één is beter dan de andere, dus wellicht toch zelf je voorkeur aangeven dan.

Persoonlijk vind ik de zithouding in de C4 Cactus niet zo best, maar dat komt vooral doordat het stuur niet in diepte verstelbaar is.
Ga er anders een keer inzitten, misschien zit jij er wel fijn in.

Verder is het, zeker met de 1.6HDI, een erg fijne auto.

Terug
Bovenaan