Nieuwe auto zakelijk of prive kopen (of leasen) voor met name privegebruik

JC 7083650

Net ingestapt
Goedenavond,

Ik ben ondernemer met eigen bedrijf en voornemens een 2e hands auto te kopen van circa 1 jaar oud met een cataloguswaarde van 84.000 euro. Inclusief BTW zou me dit ongeveer nog 70.000 gaan kosten. De auto valt in het 22 procent bijtellingstarief.

Aangezien ik voor 80% prive met de auto rijdt en slechts 20% zakelijk, zal ik voor de auto bij zakelijke aanschaf een behoorlijk bedrag aan bijtelling moeten betalen, netto 9250 euro.
Omdat ik wel zakelijk de besparing van BTW á 12.000 + 90% afschrijving á 63.000 x 0,2 winstbelasting =12.600 euro + 1000 euro netto winstbelastingsbesparing heb na aftrek overige kosten, is dit ook een flinke post.

Als ik snel reken, zou zakelijke aanschaf me prive zoveel bijtelling kosten (nog afgezien van 2,7% extra van cataloguswaarde voor privegebruik!) dat dit niet interessant voor me is, correct?

FInancial lease ben ik zelf niet zo in thuis dus kan ik weinig over zeggen.

Bedoeling is om de auto in ieder geval uiteindelijk prive over te nemen.

Kunnen jullie me helpen of mijn redenatie klopt en wat zouden jullie zelf adviseren wat financieel het interessantst is?

Je kan brandstof, onderhoud, verzekering etc allemaal zakelijk aftrekken en tevens heb je dan nog een BTW voordeel. Juist omdat je de auto relatief veel privé gebruikt is het juist aantrekkelijk de auto zakelijk aan te schaffen.

Als ik kijk wat de directie hier doet dan zie ik dat ze (sinds jaar en dag) op de zaak een auto aanschaffen en daar vervolgens bijtelling over betalen voor het privégebruik. Die bijtelling is echter aardig gestegen de laatste jaren, dus hier wordt de ontwikkeling van de elektrische auto met interesse gevolgd. Ik sluit niet uit dat er hier binnen nu en een jaar een Tesla op het parkeerterrein staat, als je het over de jaren bekijkt dan weegt aanschaf/afschrijving van een dikke diesel niet meer op tegen de bijtelling die je betaalt. Dus ik denk dat je redelijk op het juiste spoor zit, in die zin dat je je niet alleen blind moet staren op de belastingvoordeeltjes. Bijtelling gaat de doorslag geven waarschijnlijk.

Wat is je exacte doel? Wil je voordelig rijden maar wel een "dikke" auto? Dan kun je een Tesla of een youngtimer overwegen. Wil je betrouwbaar maar gerieflijk van van a naar b dan kun je bijv een nwe Toyota Camry Hybrid leasen.

Wil je gewoon voordelig rijden dan kun je best prive een oudere, goed onderhouden auto kopen en de zakelijk kms a € .19 rijden.

In een gelijksoortige situatie (verhouding km zakelijk/privé, bijtelling 20%, niveau aankoopbedrag) koos ik ervoor om de auto privé te kopen. Moet er wel bij vermelden dat er geen rentekosten waren; anders kan de zakelijke aftrekbaarheid van de rente nog verschil maken. Vervelend puntje is dat je voor zakelijk gebruik slechts 19 ct. per km. belastingvrij kunt vergoeden; maar bij slechts 20% zakelijk gebruik is dat minder ernstig.

Bij een zakelijke aankoop betaal je de auto 2x. Immers aankoop en onderhoud etc. via eigen bedrijf + bijtelling privé.

Overigens moet je zakelijk jaarlijks een BTW-bedrag betalen/verrekenen voor het privégebruik: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/privegebruik_auto_van_de_zaak

Iets elektrisch zakelijk rijden of een iets oudere occasion privé. Bijtelling is meestal de domper tenzij je privé bizar veel kilometers rijdt en zo veel voordeel haalt uit de flatfee bijtelling.

En laten we eerlijk zijn, een A6 van een jaar oud heeft niemand écht nodig.

De rekensom is meer uitvoerig dan de componenten die je nu benoemt. Ik ga er van uit dat je een bv hebt, en dat je zowel in privé als in jouw bv voldoende liquide middelen hebt om welke keuze uit deze twee dan ook zo af te tikken. Anders komen er financieringslasten nog bij. En dan vergeet ik vast nog wat componenten.

Auto in privé
Kosten
- aanschaf en afschrijving
- verzekering
- onderhoud
- brandstof
- 'risico'
alles inclusief btw te berekenen

en aan zakelijke kant:
- kilometervergoeding ('netto' na aftrek 'voordeel' in vpb- en dividendbelasting tussen bv en privé)

"opbrengsten"
+ kilometervergoeding

Auto zakelijk
Kosten
- aanschaf en afschrijving
- verzekering
- onderhoud
- brandstof
- 'risico'
- btw over privé gebruik
alles EXclusief btw te berekenen

en aan privé kant:
- fiscale bijtelling (deze kun je wat 'manipuleren' door middel van een eigen bijdrage privé gebruik uit privé aan jouw bv te berekenen)

"opbrengsten"
+ eigen bijdrage uit privé aan bv
+ besparing op vpb en dividendbelasting

Bij auto op jouw bv en het toekomstplan om de auto naar privé over te nemen, kun je nog voordeel creëren. Auto zakelijk maximaal afschrijven, tegen bodemprijs naar privé zetten. (met dividenduitkering op dat moment qua cashflow relatief weinig nodig)

Financial lease betekent heel simpel koop op afbetaling. Dit doe je
a) wanneer jouw eigen cash met een andere inzet meer oplevert dan de rente in het financial leasecontract is,
b) of wanneer je de cash niet hebt maar wel de cash flow,
c) of wanneer je de auto eigenlijk niet kunt betalen :p

Bedankt voor de reacties, hier heb ik wat aan!
Ik kwam op dezelfde conclusie: met hoog bijtellingstarief á 22 procent is zakelijk kopen niet interessant en ben inderdaad niet op zoek naar een tesla o.i.d.
Ik ga mijn auto privé kopen en bij zakelijk gebruik met 19 cent de kilometer afrekenen.

Bedankt!

Terug
Bovenaan