Nieuwe auto gekocht en prijsstijgingen

A

Anoniem

Guest
Ik heb in mei een nieuwe auto gekocht met aflevering in januari 23. Nu zie ik dat mijn nieuwe auto nu €2500 duurder is geworden als je hem nu bestelt. Gaat de dealer mij die hogere prijs laten betalen? Inruilprijs voor oude auto is ook gebaseerd op levering januari.

Dat hangt af van wat er in de koopovereenkomst staat. Als daar niks in staat over het doorberekenen van prijsstijgingen, dan wordt de prijsstijging niet doorberekend.

Er staat: prijzen zijn gebaseerd op de huidige consumentenprijzen en ook prrijswijzigingen zijn voorbehouden. Dus dan weet je het wel. Zou de inruilprijs ook nog onderhandelbaar zijn, om het leed te verzachten? Die worden tenslotte ook duurder

speedtouch zei:
Staat er ook ergens in je koopovereenkomst dat je van de koop kunt afzien?
Nee, dat staat er niet. Wel is mij toegezegd bij het tekenen, dat ik van de koop af mag zien, als de verwachte leverdatum bij PON ( week 47) niet gehaald wordt en dit het nieuwe jaar wordt, en er daardoor een prijsverhoging volgt ik van de koop af mag zien zonder kosten.

Idefiqs zei:
Ik zou met de dealer in gesprek gaan, daar begint het.
ga ik ook wel doen, want ik moet vrijdag toch voor een beurt, maar ik wil van te voren wel van anderen weten wat wel of niet gevraagd kan worden.

Dit is één van de redenen dat ik nooit een nieuwe auto zou bestellen. Ik las hier eens: dat is gelijk aan het tekenen van een blanco cheque. Je weet niet wat je krijgt, je weet niet wanneer je het krijgt en je weet niet wat het kost.

Bij Toyota had ik gewoon een vaste prijs, het enige voorbehoud was veranderingen in de belastingen. Prijsstijgingen werden niet doorberekend voor bestaande bestellingen.

Volt zei:
Bij Toyota had ik gewoon een vaste prijs, het enige voorbehoud was veranderingen in de belastingen. Prijsstijgingen werden niet doorberekend voor bestaande bestellingen.

Precies dit. Helemaal geen gesprek aangaan, maar gewoon wachten. Je hebt iets gekocht voor een bepaalde prijs. Behalve als de belastingen inderdaad wijzigen, dat wordt altijd wel netjes doorberekend (en staat ook in de kleine lettertjes). Ga je het gesprek aan, dan geef je de dealer een opening die er niet is...

Terence zei:
Volt zei:

Precies dit. Helemaal geen gesprek aangaan, maar gewoon wachten. Je hebt iets gekocht voor een bepaalde prijs. Behalve als de belastingen inderdaad wijzigen, dat wordt altijd wel netjes doorberekend (en staat ook in de kleine lettertjes). Ga je het gesprek aan, dan geef je de dealer een opening die er niet is...
Zo ging dat altijd ja, en ik heb diverse nieuwe auto’s gekocht op deze manier, maar we leven nu in andere tijden…

Terence zei:
(..). Ga je het gesprek aan, dan geef je de dealer een opening die er niet is...

Jawel, er is een koopovereenkomst gesloten waarin staat dat prijswijzigingen zijn voorbehouden.
Verkopende partij heeft één gunst verleend, namelijk dat er kosteloos van de koop afgezien kan worden wanneer de auto in 2023 geleverd wordt én er sprake is van een prijsverhoging (belastingen uitgezonderd, lijkt mij).

Het is helemaal niet raar dat er geen prijsborging zit op in bestelling staande producten.

Kijk maar eens op de bouwplaatsen nu.. pallets met dankpannen staan soms in de weg als er beton voor de fundering gestort moet worden.. o_O

Ik zou de auto persoonlijk niet kopen als die duurder is geworden. Ik koop persoonlijk niks als er staat dat de prijzen nog kunnen wijzigen. Onder de noemer Corona heeft men de mensen al veel blaasjes kunnen wijsmaken, nu probeert men hetzelfde te doen met de Russische Invasie in Oekraïne.

Thomas Colijns zei:
Ik zou de auto persoonlijk niet kopen als die duurder is geworden. Ik koop persoonlijk niks als er staat dat de prijzen nog kunnen wijzigen. Onder de noemer Corona heeft men de mensen al veel blaasjes kunnen wijsmaken, nu probeert men hetzelfde te doen met de Russische Invasie in Oekraïne.

Probeer maar eens een huis te laten bouwen......

Dat klopt helaas. Wij hebben een totaalrenovatie gedaan in 2019 die in maart 2020 is afgerond, voor eigenlijk alles begon met Covid etc. In mei heb ik mijn handtekening gezet om een zonnepanelen installatie te laten plaatsen, als er stond onder voorbehoud van prijswijzigingen ging ik toch mijn handtekening niet hebben geplaatst. Ze hebben die vorige week uiteindelijk geïnstalleerd. Factuur ontvangen en netjes bepaald. Enkel €80 meer regiewerk waar ik al van op de hoogte was.

Voor een auto zou ik absoluut geen meerprijs betalen omdat het aanbod gewoon zeer groot is. Voor mij moet een auto een betrouwbaar en veilig zijn. En er is keuze zat denk ik op de 2de hands markt en in stockverkoop, maar goed dat is ieders keuze natuurlijk.

Thomas Colijns zei:
Dat klopt helaas. Wij hebben een totaalrenovatie gedaan in 2019 die in maart 2020 is afgerond, voor eigenlijk alles begon met Covid etc. In mei heb ik mijn handtekening gezet om een zonnepanelen installatie te laten plaatsen, als er stond onder voorbehoud van prijswijzigingen ging ik toch mijn handtekening niet hebben geplaatst. Ze hebben die vorige week uiteindelijk geïnstalleerd. Factuur ontvangen en netjes bepaald. Enkel €80 meer regiewerk waar ik al van op de hoogte was.

Voor een auto zou ik absoluut geen meerprijs betalen omdat het aanbod gewoon zeer groot is. Voor mij moet een auto een betrouwbaar en veilig zijn. En er is keuze zat denk ik op de 2de hands markt en in stockverkoop, maar goed dat is ieders keuze natuurlijk.
Het aanbod is helemaal niet groot en dat is dus ook het hele probleem, er is nog steeds een chip en onderdelen te kort en dat is bij alle merken het geval. Dus als je naar een ander gaat is de kans op hetzelfde probleem groot.

In België valt dit goed mee, aangezien er veel leasingwagens op de 2de hands markt komen. Nu is het sowieso geen goed moment om een nieuwe wagen te kopen vind ik persoonlijk en ik vind het ook niet meer prettig omdat er nog amper korting wordt gegeven. Maar goed dat is ieders keuze.

Thomas Colijns zei:
In België valt dit goed mee, aangezien er veel leasingwagens op de 2de hands markt komen. Nu is het sowieso geen goed moment om een nieuwe wagen te kopen vind ik persoonlijk en ik vind het ook niet meer prettig omdat er nog amper korting wordt gegeven. Maar goed dat is ieders keuze.
In België valt ook niet mee, daar is het probleem net zo groot als in de rest van de wereld. daarbij gaat het hier om een nieuwe auto dus de hele tweede hands markt doet er niet toe.

De levertermijn hangt vooral af van de opties die worden gekozen.

Gisteren een gesprek gehad met de dealer. Levertijd is inmiddels ongewis geworden….. wel zegt hij dat ze gaan proberen om de prijsstijging niet door te gaan belasten, omdat hij ook graag tevreden klanten wil houden. En tevens dat ik hoe dan ook mag afzien van de koop mocht er toch een prijsstijging zal worden doorbelast. Behalve als dit alleen de BPM betreft.
Maar ja, ben toch een beetje verliefd op de nieuwe…
We gaan het zien.

Thomas Colijns zei:

Je kunt je ook afvragen waarom er eerst wel korting werd gegeven. Als je verbaal wat minder handig bent werd je dus gewoon genaaid door de verkoper. Wat is er zo raar om gewoon een goede prijs op het kaartje te zetten? De prijs met korting is gewoon de normale prijs en alles daarboven is 100% winst voor de verkoper.

In België zijn prijsstijgingen op een getekend contract of bestelbon voor levering van een goed verboden, behalve in onderling overleg. Zelfs al staat er iets anders in een contract, de wet gaat boven een contract. Zelfs bij een modelverandering (bv facelift of meer standaard uitrusting) mag de prijs niet verhoogd worden. Het is niet de schuld van de klant als er iets aan verandert.
Wanneer er wel prijsstijgingen mogelijk zijn is bij bv een meerjarig (raam) contract, een arbeidscontract (de indexatie is zelfs een verplichte stijging) of een dienstencontract. Maar dit zijn een heel ander soort contracten dan een bestelbon voor een auto, wasmachine, bouwmaterialen,...

Meer nog, wettelijk gezien moet er een datum van levering staan in het contract. Deze mag 1 keer worden aangepast, indien een tweede keer, mag de klant kostenloos afzien van de aankoop. Als er in het contract geen datum staat, kan de klant op elk moment afzien van de aankoop en moeten alle kosten worden terugbetaald, aangezien het contract onwettig is zonder leverdatum en een onwettig contract mag altijd zomaar worden opgezegd.

Een update:

Auto wordt in week 48 geproduceerd en komt di jaar nog naar Nederland. De kleur die ik heb uitgezocht is helaas niet meer leverbaar dus krijg ik al troost € 1000 korting. Als voorwaarde moet de auto wel nog in 2022 op kenteken worden gezet.

In de laatste paar weken zal er niet veel mis / uitstel kunnen zijn, hoop ik voor je.

1000 euro korting.. dat is omdat je nu tot een standaard lak bent veroordeelt ipv metallic? ;)

Durashift zei:
In de laatste paar weken zal er niet veel mis / uitstel kunnen zijn, hoop ik voor je.

1000 euro korting.. dat is omdat je nu tot een standaard lak bent veroordeelt ipv metallic? ;)
Nee echt korting. Andere kleur is goedkoper, dus totaal €1500 voordeel.
Alleen met het kenteken op 2022 zit ik een beetje. Volgens de dealer kijkt men bij inruil naar de “Bouwmaand” ipv het bouwjaar, wat zou betekenen dat een auto uit december 22 haast net zoveel waard is bij inruil als die uit januari 23. Weet niet of dat echt zo is, maar ik ga nu wel €4000 minder (schatting) betalen als dat het kenteken op 23 komt te staan.

^^ denk dat de dealer wel een punt heeft mbt restwaarde én bouwmaand ipv bouwjaar. Vroeger was bouwjaar leidend ja.. maar dat is toch wel veranderd door de bijtellingsregimes waardoor de laatste tien jaar veelal een flink aantal auto's in de maand december zijn geregistreerd. Die zijn natuurlijk in de maand januari van het jaar daarop niet opeens een jaar ouder.

Veelal heb je juist in de laatste maanden van het kalenderjaar een auto die nog fris is qua modeljaar (wat doorgaans in de zomerperiode wijzigt ivm de fabriekssluiting/vakantie). Eigenlijk zou een vers geproduceerde auto met een registratie van mei/juni als 'oud' moeten worden beschouwd..omdat je dan immers aan het einde van de modeljaarcyclus zit.

Als jede auto canceled moet je wel kijken wat de alternatieven zijn. Deze zijn waarschijnlijk ook duurder geworden t.o.v. mei dit jaar en bij nu bestellen zal de levertijd opnieuw ingaan, plus de onzekerheid of dat allemaal wel binnen de gemaakte afspraken gaat lukken.

haarr zei:
Als jede auto canceled moet je wel kijken wat de alternatieven zijn. Deze zijn waarschijnlijk ook duurder geworden t.o.v. mei dit jaar en bij nu bestellen zal de levertijd opnieuw ingaan, plus de onzekerheid of dat allemaal wel binnen de gemaakte afspraken gaat lukken.
Ben zeker niet van plan om de auto te cancelen. Ik denk dat ik een goede deal heb. Hoewel een auto kopen sowieso een slechte deal is……

In mijn Volkswagen offerte van begin dit jaar stonden 3 (!) verwachte prijsstijgingen. Je voelt je toch een soort van genaaid.

Terug
Bovenaan