In België zijn prijsstijgingen op een getekend contract of bestelbon voor levering van een goed verboden, behalve in onderling overleg. Zelfs al staat er iets anders in een contract, de wet gaat boven een contract. Zelfs bij een modelverandering (bv facelift of meer standaard uitrusting) mag de prijs niet verhoogd worden. Het is niet de schuld van de klant als er iets aan verandert.
Wanneer er wel prijsstijgingen mogelijk zijn is bij bv een meerjarig (raam) contract, een arbeidscontract (de indexatie is zelfs een verplichte stijging) of een dienstencontract. Maar dit zijn een heel ander soort contracten dan een bestelbon voor een auto, wasmachine, bouwmaterialen,...
Meer nog, wettelijk gezien moet er een datum van levering staan in het contract. Deze mag 1 keer worden aangepast, indien een tweede keer, mag de klant kostenloos afzien van de aankoop. Als er in het contract geen datum staat, kan de klant op elk moment afzien van de aankoop en moeten alle kosten worden terugbetaald, aangezien het contract onwettig is zonder leverdatum en een onwettig contract mag altijd zomaar worden opgezegd.