Nieuwe 12 V stekker aan elektrische koelbox

A

Anoniem

Guest
Ik heb een elektrische koelbox die op 3 manieren kan werken:

- 220 V;
- 12 V;
- gas.

De 12 V stekker die er aan zit mist een kunststof ring aan het uiteinde. Hierdoor lijkt het wel of de stekker niet goed meer contact maakt in de 12 V aansluiting van de auto. Bij het zoeken naar een vervangende stekker kwam ik diverse soorten tegen.

Ik kan er eentje kopen met ingebouwde 3A zekering er in, maar ook eentje zonder ingebouwde zekering. Aangezien de 12V aansluitingen in de auto al voorzien zijn van een zekering, vraag ik mij af of dit toegevoegde waarde heeft? Bij de stekker zonder ingebouwde zekering staat "niet geschikt voor zware apparatuur". Is een lektrische koelbox "zware apparatuur"?
 
3A is te weinig denk ik. "Zwaar" is zo'n koelkast nou ook weer niet. Ik zou de versie zonder zekering nemen. Al bij Conrad.nl gezocht?
 
In de handleiding staat dat tussen de batterij (accu) en koelbox in een kabel een zekering moet worden ingebouwd. Ik heb dit verkeerd gelezen: ik las dat er in de stekker zelf een zekering moest zitten. Maar de sigarettenaansteker in de auto is natuurlijk al gezekerd en dat is ook tussen de accu en de koelbox in.

Er kan dus gewoon een normale stekker op. Ik ga er eentje bestellen bij Conrad. Daar heb ik nog meer nodig. Bedankt voor de tip.
 
Een koelbox is een zware belasting.
Op 12V werkt deze meestal wel op een lager vermogen, maar 15A is niet heel vreemd.
 
BertPleizier zei:
Ik heb een elektrische koelbox die op 3 manieren kan werken:

- 220 V;
- 12 V;
- gas.

De 12 V stekker die er aan zit mist een kunststof ring aan het uiteinde. Hierdoor lijkt het wel of de stekker niet goed meer contact maakt in de 12 V aansluiting van de auto. Bij het zoeken naar een vervangende stekker kwam ik diverse soorten tegen.

Ik kan er eentje kopen met ingebouwde 3A zekering er in, maar ook eentje zonder ingebouwde zekering. Aangezien de 12V aansluitingen in de auto al voorzien zijn van een zekering, vraag ik mij af of dit toegevoegde waarde heeft? Bij de stekker zonder ingebouwde zekering staat "niet geschikt voor zware apparatuur". Is een lektrische koelbox "zware apparatuur"?

Heel vreemd is dat toch niet hoor, een afgezekerde aanstekerplug. Standaard is een sigarettenaanstekerplug in de auto afgezekerd met 15 of 20A, als jij dan een vrij lichte verbruiker aansluit die zeg max 3A verbruikt, dan is de kans groot dat de 15 of 20A zekering niet springt bij een probleem met die lichte verbruiker, met alle mogelijke gevolgen van dien.
met een 3A zekering kun je max 12V x 3A = 36W afzekeren, das dus idd. niet veel.
 
Ik heb inmiddels een nieuwe stekker in huis. Deze is voorzien van een losse glaszekering 3A250V (zo staat er op).

Volgens het typeplaatje op de koelbox is het verbruik 75W bij 230V AC en 12V DC.

Is de glaszekering uit de nieuwe stekker voldoende? Of moet hier een zwaardere zekering in? Zo ja: welke dan?
 
Je zou eerst moeten uitzoeken hoeveel Watt jou sigarenplug in de auto afgeeft.

Ik heb vorig jaar een Mobicool T26 gekocht en gebruikt. Die kan je ook voorkoelen op het 230V netstroom of 12V in de auto.
55 Watt vermogen levert die.. da's bij 12V 4,58 Ampère. (55/12)
Er zaten dus reserve glaszekeringen van 5 Ampère bij.

Ik zou zeker een gezekerde plug nemen.. want de plug zelf kan best heel warm worden..
Ik heb aan beide kanten de zekeringen geklapt gehad.
 
BertPleizier zei:
Ik heb inmiddels een nieuwe stekker in huis. Deze is voorzien van een losse glaszekering 3A250V (zo staat er op).

Volgens het typeplaatje op de koelbox is het verbruik 75W bij 230V AC en 12V DC.

Is de glaszekering uit de nieuwe stekker voldoende? Of moet hier een zwaardere zekering in? Zo ja: welke dan?

Zekeringen zijn er om bij oververhitting het circuit te onderbreken. Bedenk wat er kan gebeuren als je daaraan gaat tornen. Dan is het niet de zekering die smelt maar de bedrading.
 
Klopt, maar aangezien jouw koelbox al ongeveer 7a gaat trekken, gaat deze 3a zekering het niet houden. De spanning maakt daarbij niet echt uit.
 
BertPleizier zei:
Ik heb inmiddels een nieuwe stekker in huis. Deze is voorzien van een losse glaszekering 3A250V (zo staat er op).

Volgens het typeplaatje op de koelbox is het verbruik 75W bij 230V AC en 12V DC.

Is de glaszekering uit de nieuwe stekker voldoende? Of moet hier een zwaardere zekering in? Zo ja: welke dan?

Nee, 3A ga je het niet mee redden. P (vermogen = U (spanning) x I(stroom) --> 75W : 12V = 6,25A
Dus zou je een glaszekering moeten hebben van 6300mA
Spanning maakt in deze idd. echt niet uit, meestal zijn ze standaard geschikt voor 250V

glaszekering
 
Boppie zei:
BertPleizier zei:
Ik heb inmiddels een nieuwe stekker in huis. Deze is voorzien van een losse glaszekering 3A250V (zo staat er op).

Volgens het typeplaatje op de koelbox is het verbruik 75W bij 230V AC en 12V DC.

Is de glaszekering uit de nieuwe stekker voldoende? Of moet hier een zwaardere zekering in? Zo ja: welke dan?

Zekeringen zijn er om bij oververhitting het circuit te onderbreken. Bedenk wat er kan gebeuren als je daaraan gaat tornen. Dan is het niet de zekering die smelt maar de bedrading.

Zekeringen zijn niet om oververhitting tegen te gaan, maar overbelasting. daarom moet je de afgezekerde waarde ook zo dicht mogelijk bij de maximale belasting kiezen.
Als het circuit in de auto van de 12V plug 15A afgezekerd is, hoef je je echt geen zorgen te maken in dit geval .De bedrading in de auto moet dat makkelijk kunnen hebben.
Anders is dat voor de sigarettenplug die de ts gekocht heeft. Als daar specifiek vermeld zou worden dat je die niet zwaarder mag belasten dan die 3A, dan loop je wel een risico als je daar 2x zoveel vermogen door gaat duwen. De plug zal waarschijnlijk dan lekker warm worden, maar voor het circuit in de auto kan dit in principe geen kwaad.
Overigens zit er meestal wel een stickertje oid. bij de plek van de zekering, met wat er maximaal in mag.
 
Overbelasting, oververhitting. Wat jij wil. Bij overbelasting ontstaat oververhitting in een elektrisch systeem. Teveel hitte doet de zekering smelten.

Een zekering voorkomt dat de boel in de fik vliegt uiteindelijk. Dat hete stekkertje zit ook in een deels kunststof onderdeel in het dashboard. Of misschien wel in de kofferbak. Gewoon niet mee prutsen, koop een stekker die het baas kan.
 
Boppie zei:
Overbelasting, oververhitting. Wat jij wil. Bij overbelasting ontstaat oververhitting in een elektrisch systeem. Teveel hitte doet de zekering smelten.

Een zekering voorkomt dat de boel in de fik vliegt uiteindelijk. Dat hete stekkertje zit ook in een deels kunststof onderdeel in het dashboard. Of misschien wel in de kofferbak. Gewoon niet mee prutsen, koop een stekker die het baas kan.

Niet om betweterig te doen, maar wel een wezelijk verschil. Overbelasting hoeft niet direct gepaart te gaan met oververhitting van het circuit. Als een electromotor aangedreven iets aanloopt, hoeft deze daar echt niet direct gevaarlijk warm van te worden of de bekabeling, terwijl deze wel meer stroom zal gaan trekken. Je zekert een circuit af op de maximaal te verwachten belasting. niet op wat een circuit kan hebben, die moet ontworpen zijn op de maximale belasting. In oude huis installaties zag je dat ook wel of op campings, waar groepen afgezekerd werden met bv. 5A, terwijl het circuit gewoon 16A kan hebben.
De zekering zelf klapt idd. uiteindelijk door oververhitting/veroudering, maar die is daar op ontworpen en dus in principe ongevaarlijk.
 
Dank jullie wel allemaal voor de informatie. De sigarettenaansteker voor in de auto is afgezekerd op 20A en achter in de kofferbak op 15A.

Ik begrijp dat de stekker (plug) zelf ook geschikt moet zijn voor hogere belasting en dat dit niet alleen van de geplaatste zekering in de stekker alleen af hangt.

Ik heb dus voor mijn koelbox niet de juiste stekker en daar moet ik dan uiteraard een andere voor hebben. Ik neem aan dat ik een stekker wel kan "downgraden": d.w.z. als ik een stekker koop die op 8 ampère is afgezekerd kan ik daar wel een zekering in doen van 6300mA?
 
BertPleizier zei:
Dank jullie wel allemaal voor de informatie. De sigarettenaansteker voor in de auto is afgezekerd op 20A en achter in de kofferbak op 15A.

Ik begrijp dat de stekker (plug) zelf ook geschikt moet zijn voor hogere belasting en dat dit niet alleen van de geplaatste zekering in de stekker alleen af hangt.

Ik heb dus voor mijn koelbox niet de juiste stekker en daar moet ik dan uiteraard een andere voor hebben. Ik neem aan dat ik een stekker wel kan "downgraden": d.w.z. als ik een stekker koop die op 8 ampère is afgezekerd kan ik daar wel een zekering in doen van 6300mA?

Dat kan, maar hoeft niet. 8A is prima.
 
Ik heb nu 2 stekkers geprobeerd (één met een soldeeraansluiting en één met een schroefaansluiting), maar beiden zijn geen succes: de koperdraad in het snoer is te dik voor een goede en veilige montage. De stekkers zijn niet gemaakt voor deze dikke (1,5 mm2) snoeren. Ik zit daarom te kijken naar een stekker met snoer er al aan. Dan wissel ik het gewoon compleet om. Net zo makkelijk.

Als ik een stekker vind met 8A zekering er in, dan is het snoer echter maar 0,75 mm2. Volgens verschillende tabellen moet je bij 8A zekering en 12 V minimaal 1 mm2 snoer hebben.

Mijn vraag: is 0,75 mm2 niet te dun bij 8A en kan ik dit snoer gebruiken voor mijn koelbox?

EDIT: de fabrikant vertelde mij:

Bij max. 12V max. 15A, bij 24V max. 7,5A

Kabellengte:
Bij 2,5 mm2: 2,5 meter bij 12V of 5 meter bij 24V
Bij 4,0 mm2: 4,0 meter bij 12V of 8 meter bij 24V
Bij 6,0 mm2: 6,0 meter bij 12V of 12 meter bij 24V
 
Terug
Bovenaan