Nieuw speelgoed - maar wat?

Ben net terug van een tweetal proefritten.

Eerst in de mini clubman (4 wiel, cooper s, link hierboven). Die viel zwaar tegen vond ik. Het was dan wel een automaat, maar ik vond 'm heel traag reageren op het gas. In de bochten wel aardig, maar ook heel indirect qua rijgedrag.

Daarna in een Mercedes c350e. Wat een contrast! Natuurlijk ook +- 80pk meer, maar (door de hybride aandrijflijn?) echt heel scherp op gasrespons. Comfortabel, maar ook echt wel sportief te noemen (als je dat van 'm verlangt). Ik vond het in ieder geval een feestje, dus die houd ik zeker in gedachten.

Basvdheijden zei:
Ben net terug van een tweetal proefritten.

Eerst in de mini clubman (4 wiel, cooper s, link hierboven). Die viel zwaar tegen vond ik. Het was dan wel een automaat, maar ik vond 'm heel traag reageren op het gas. In de bochten wel aardig, maar ook heel indirect qua rijgedrag.

Daarna in een Mercedes c350e. Wat een contrast! Natuurlijk ook +- 80pk meer, maar (door de hybride aandrijflijn?) echt heel scherp op gasrespons. Comfortabel, maar ook echt wel sportief te noemen (als je dat van 'm verlangt). Ik vond het in ieder geval een feestje, dus die houd ik zeker in gedachten.

Klinkt goed die laatste ,succes met wat je besluit.

Die mercedes was van 2015.

Ik heb gisteren toch ook even een proefrit gemaakt in een 911, 1e generatie 996 Cabrio.
Mijn idee erbij was dat ik zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal wil hebben om een goede afweging te maken.
Dat had ik beter niet kunnen doen.

Wat een droomauto. Die kracht is ongeëvenaard. Het geluid, de beleving, de lage zit, het stuurgedrag. On-ge-lo-fe-lijk.
Maar hij is gewoon zo onpraktisch dat het echt niet kan.

Heel erg jammer, want dit is echt mijn droomauto. Jammer dat er geen vierdeurs versie is.

Basvdheijden zei:

Ik heb gisteren toch ook even een proefrit gemaakt in een 911, 1e generatie 996 Cabrio.
Mijn idee erbij was dat ik zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal wil hebben om een goede afweging te maken.

Wat een droomauto. Die kracht is ongeëvenaard. Het geluid, de beleving, de lage zit, het stuurgedrag. On-ge-lo-fe-lijk.

Heel erg jammer, want dit is echt mijn droomauto. Jammer dat er geen vierdeurs versie is.

Zie hier de oplossing:
Praktisch betrouwbaar gezinshok

911 + wanneer nodig betrouwbare station. Voorbeeld is natuurlijk wel erg budget maar je snapt het idee ;)

Iets meer ruimte dan de 911:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/porsche-panamera-3-6-v6-2011-sportchrono-4wiel-luchtvering-nl-auto-benzine-grijs-b0a40ab2-0f8c-4d50-9952-b237715f5769?cldtidx=2&cldtsrc=listPage&searchId=154604765

Dat zou ik graag willen, maar dan staat de 911 wel bijna altijd stil. Mijn oudste dochter is namelijk snel wagenziek en zit dus eigenlijk bij voorkeur voorin. Dat betekent dat ik of mijn vrouw dan achterin moet, en dat is in een 911 eigenlijk gewoon geen optie. Het was achterin nog kleiner dan ik dacht. Je kunt daar gewoon als volwassene niet zitten.
Dus dan is zelfs een tripje zonder bagage al heel lastig met het gezin.

speedtouch zei:
Iets meer ruimte dan de 911:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/porsche-panamera-3-6-v6-2011-sportchrono-4wiel-luchtvering-nl-auto-benzine-grijs-b0a40ab2-0f8c-4d50-9952-b237715f5769?cldtidx=2&cldtsrc=listPage&searchId=154604765
Panamera zal waarschijnlijk ook niet het gewenste stuur gedrag geven. Zwaarder en electrische stuurverkrachting.

Basvdheijden zei:

Ik zou willen zeggen: juist wel goed dat je deze proefrit hebt gemaakt. Dan weet je tenminste wat speelgoed is en wat niet ;) De zoektocht wordt nu een stuk simpeler omdat je auto's als de Passat GTE en vele andere "gewone" auto's nu kunt schrappen.

De volgende logische stap is om een BMW te zoeken die bij je eisen past. Je kunt een mooie moderne 3-serie Touring of 4-serie Gran Coupé vinden met zescilinder binnen jouw budget.

Goed dat je proefritten maakt.

Ik heb in heel veel auto’s gereden en sommige auto's ; zijn erg onderschat en anderen juist erg overschat. Zo kun je ze heel goed vergelijken.
En kun je zelf bepalen welke auto voor jou het beste compromis is.

Succes met de proefritten.

Kia proceed, Seat Leon fr atc , Skoda Octavia rs, mazda3 mps. Er is zoveel keus dat je moet gaan proefrijden inde de auto’s van jouw keuze, dat is de enige manier om erachter te komen wat echt bevalt.

Ik heb pas een proefrit gemaakt in een Octavia RS, ik denk dat dat je niet past.

En met jouw budget zou ik het wel weten, een dikke 3-serie! <https://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-touring/335i-xdrive-f31-84-500-km-2-eig-m-performance-acc-head-up-navi-prof-34884656/details.html>
Dit is een 335i xDrive Touring. Blauw met een bruin interieur, héél gaaf!
bmw-3-serie-touring-335i-xdrive-acc-head-up-navi-prof-m-performance.jpg

Barri zei:
Ik heb pas een proefrit gemaakt in een Octavia RS, ik denk dat dat je niet past.

En met jouw budget zou ik het wel weten, een dikke 3-serie! <https://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-touring/335i-xdrive-f31-84-500-km-2-eig-m-performance-acc-head-up-navi-prof-34884656/details.html>

Mooie uitvoering hoor, maar 30k voor een bijna 10 jaar oude BMW 3 vind ik toch wel erg veel geld. Voor dat geld heb je toch ook een nieuw model? Ok, met 4 cilinder, maar de nieuwe is toch wel veel prettiger, met een veel mooier interieur

Voor 30k mag je blij zijn als je een jonge (vanaf 2018) F31 hebt met viercilinder. Is mij gelukt vorig jaar, maar een 330i gaat al heel lastig worden. Of je moet eentje kiezen met al een ton op de klok. Een goed uitgeruste 320i met max. 60 dkm. bij een dealer en 2 jaar premium garantie is lastig voor het geld. 3-serie zou ik sowieso de LCI willen hebben vanaf 2016.

DeeTwee zei:
Gullwing zei:
Hmm, was even de nederlandse prijzen vergeten o_O
Haha, 30k voor een nieuwe bmw 3-serie. Tel er maar minimaal 15k bij op.

Bij mijn bmw dealer stond vanochtend een witte 320i automaat station uit 2020 met wat opties en 23k km voor € 33.000,- incl. 2 jaar garantie. Maar ja met BPM, co2 taks en weet ik het wat jullie nog meer moeten betalen :)

Proefrit gehad. Echt mooi spul, zo'n F31 328i. Maar bij lange na niet wat ik in de 996 heb ervaren. Qua comfort natuurlijk veel beter, stiller, soepeler etc maar de beleving is toch een stuk minder. Als gezinswagen echt per-fect, maar de 996 is zoveel gaver om te besturen....

Basvdheijden zei:
Proefrit gehad. Echt mooi spul, zo'n F31 328i. Maar bij lange na niet wat ik in de 996 heb ervaren. Qua comfort natuurlijk veel beter, stiller, soepeler etc maar de beleving is toch een stuk minder. Als gezinswagen echt per-fect, maar de 996 is zoveel gaver om te besturen....
Het is natuurlijk ook totaal onrealistisch om te verwachten dat een stationwagon qua rijbeleving in de buurt van een sportauto komt.

Nee, daar heb je ook helemaal gelijk in. In ieder geval wordt het denk ik wel één van de twee. Het grote twijfelen is begonnen..

Basvdheijden zei:
Nee, daar heb je ook helemaal gelijk in. In ieder geval wordt het denk ik wel één van de twee. Het grote twijfelen is begonnen..
Nou dan zal het wel de Porsche worden ga ik vanuit ;)

Maar die BMW wordt vast nog wel aantrekkelijker als je 'm als 335i xDrive uitprobeert, zoals Barri voorstelde. Die ramt in 5,1 seconden naar 100km/h, dat is op papier slechts eentiende minder snel dan een (standaard) 996, en in de dagelijkse praktijk rij je die Porsche er waarschijnlijk gewoon finaal uit in die BMW.

Een Audi RS3 heb ik wel eens gereden en dat vind ik haast een vierdeurs Porsche. Had er meer mee dan met een Cayman bijvoorbeeld. Maarja, zo'n RS3 is wel vrij opzichtig.

Basvdheijden zei:
M140i vind ik ook *erg* interessant, op papier.
Als die ruim genoeg is voor de familie dan lijkt me dat ook een heel goede optie. De zescilinder voegt echt wel veel beleving toe dus dat zou ik zeker gaan ervaren. De 1-serie is daarbij vrij compact en wendbaar.

Ik wil het wel graag ervaren. Want qua specs is het zelfs iets beter dan een 996 (denk ik). Dat ivm de turbo (dus meer koppel laag in toeren?). En dus veel meer ruimte.

Betere cijfertjes wellicht, maar toch een totaal andere beleving denk ik. Ben benieuwd wat je er van vindt.

Ik zou de BMW 140i ook even proberen. Als ik zo de berichten lees zoek je echt iets leuks om te rijden maar wel een beetje praktisch. Vervolgens zie ik dat er auto's langs komen die echt gericht zijn op het grote publiek en dus voor hun klasse misschien dynamisch zijn maar vooral toch comfortabel en praktisch. De hothatch is dan denk ik het beste compromis. Mercedes-Benz heeft daar de A45 AMG maar die doet voor mij dan ivm de viercilinder al niet meer mee. Audi heeft de RS3 (sportback, extra praktisch) met de magische 5 cilinder. Echter heeft Audi tevens de reputatie nogal saai te rijden. BMW heeft echter de 135i en 140i. Eventueel met X-Drive (in de winter misschien wel zo prettig) en keuze uit handbak en automaat. Het lijkt mij zeker een kanshebber als ik de zoektocht zo doorneem.

Ik heb de 135i geprobeerd. 2 stuks zelfs, waarvan 1 gechipt. Echt bloedsnel, bijna eng. Maar toch blijft de 911 maar door mijn hoofd spoken..

Terug
Bovenaan