Nieuw speelgoed - maar wat?

Basvdheijden

Net ingestapt
De tijd is eindelijk zo ver om iets leuks op vier wielen aan te schaffen. Iets dat mij met veel plezier van A naar B zal brengen.

Even de situatie schetsen: ik ben samenwonend en heb twee jonge kinderen (4 en 6).
Ik houd van rijden, ook naar en door het buitenland bij vakanties. Maar ik werk vrij veel thuis en maak dus zakelijk niet heel veel kilometers. Hoeveel precies weet ik nog niet, maar ik denk max. 20k per jaar.

Wat ik zoek:
- Minimaal 4 zitplaatsen,
- Maximaal budget 30k,
- Zoveel mogelijk rijplezier (handling en zoveel mogelijk PK) maar wel:
- Ingetogen. Niet schreeuwerig, geen petjesauto. Een clio RS bijvoorbeeld zou echt afvallen. Geen GTI uiterlijk,
- Geen SUV.

Waar ik tot nu toe aan heb gedacht:

Porsche 996
Een porsche 911 (type 996). Dat lijkt me toch het summum op gebied van plezier, en vanwege de zitjes achter dacht ik dat ik op die manier ook mijn twee kinderen nog kon vervoeren.
Ik vind 'm ook echt mooi. Ingetogen en niet heel groot

Maar.. ik vond het toch wel *erg* klein achterin. Ik weet niet tot welke leeftijd dat precies goed gaat, dus ik twijfel.
Zou zonde zijn als die teveel stil staat om die reden.

BMW
Ik denk ook aan BMW 3 serie touring. Praktisch nut gecombineerd met hopelijk veel rijgenot. Misschien dan wel een 325 of 330 pakken?

Model S
Maarrr ik zit ook wel richting een gebruikte model S te denken.
Die vallen qua budget binnen de range (padoem), maar ik heb geen idee hoeveel plezier die geven. Is dat alleen plezierig van 0-100 in een drag race of ook qua rijbeleving leuk genoeg? Ik ben bang dat de acceleratie snel gaat vervelen en dat de auto dan eigenlijk gaat aanvoelen als een veredelde Ford Mondeo. Ervaringen?

VW Passat GTE
Misschien de saaiste uit het rijtje, maar vanwege de hybride aandrijflijn toch best wat PK's. En veel (moderne) opties voor een goede prijs vanwege de grote ex-lease markt.

Ben benieuwd naar jullie advies!
 
Wat vind je hier van?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/tesla-model-3-standard-rwd-plus-pano-leer-autopilot-24750-nett-elektrisch-wit-555c0ac7-107d-420a-94c2-03427965a3c9?cldtidx=1&cldtsrc=listPage&searchId=-872681242
 
Een Passat GTE kun je met geen mogelijkheid in de categorie "speelgoed" klassificeren. Een 3-serie touring misschien wel, maar voor mij biedt de 3-serie geen rijplezier (kan geen fijne zithouding vinden). Dit is veel meer categorie speelgoed en past binnen de criteria:

https://www.autowereld.nl/maserati/ghibli/2-8-v6-origineel-nl-hessing-onderhoud-2e-eigenaar-35213127/details.html?_ga=GA1.2.88918302.1610487158
 
Ik vind de model 3 wel interessant. Maar rijplezier? Ik zou het niet weten.

Verder vind ik de maserati wel erg 'oud'
 
mazda-rx-8-1-3-renesis-originele-nederlandse-auto.jpg


Mazda RX-8, net even iets groter achterin dan een 911.
 
Die mazda heeft een wankelmotor en schijnt daarom erg onderhoudsgevoelig te zijn en eigenlijk gewoon niet echt een dergelijk product te zijn. Dat had ik nog niet gemeld maar het moet wel degelijk zijn :)
 
Waarom een 3-serie Station terwijl BMW zoveel leuker ( speelgoed ) heeft?
Tegelijkertijd niet eens zo heel erg onpraktisch, zeker de laatste niet

435i Coupe

https://www.autowereld.nl/bmw/4-serie-coupe/435i-m-sport-uitlaat-sportstoelen-luxury-line-high-executive-35180776/details.html?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

M235i Coupe

https://www.autowereld.nl/bmw/2-serie-coupe/m235i-executive-leer-weinig-kilometers-6-cilinder-34362657/details.html?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

430i GranCoupe

https://www.autotrack.nl/a/bmw-4-serie-gran-coupe-benzine-2016-51012283?_ga=GA1.2.346816898.1591120700
 
2019-BMW-i3-120Ah-Press-Image-1001x565p-2.jpg


BMW i3 120Ah, lichtgewicht elektrische rijdersauto. Vakantie wordt wel een uitdaging.
 
Dit valt trouwens ook gewoon binnen je budget.
Denk dat je dan het beste van 2 werelden pakt ( sportief maar toch soort van praktisch ) wellicht wel soort van aan de schreeuwerige kant?

https://www.autowereld.nl/porsche/panamera/3-0-d-leder-navi-nieuwstaat-nap-34288009/details.html?_ga=GA1.2.346816898.1591120700
 
Panamera vind ik inderdaad wel een stuk schreeuweriger dan de 911. Van oudsher rijd ik Franse barrels ®, dus een 911 vind ik dan al potsierlijk genoeg. Maar Panamera kan ik misschien wel overwegen.. op benzine dan? Want de wegenbelasting is niet echt leuk meer.

BMW I3 is mogelijk ook wel wat. Thx voor de tip!

Bij BMW vind ik de sedans dan weer een stuk minder mooi dan de tourings. Dat is misschien een gekke afwijking.

Die wankelmotormotor durf ik echt niet aan. En verbruik is ook wel een dingetje
 
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/giulia/2-0t-super-pano-leder-navi-18-pdc-35243790/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642



https://www.autowereld.nl/ford/mondeo/203-pk-automaat-titanium-st-line-full-options-35189571/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642


https://www.autowereld.nl/jaguar/xe/2-0-r-sport-pro-edition-200pk-automaat-trekhaak-adaptive-cr-c-35036288/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642

https://www.autowereld.nl/opel/insignia-sports-tourer/2-0-turbo-4x4-opc-line-260-pk-navigatie-stoelverwarming-voor-en-achter-cruise-control-clim-35076743/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642
 
De Alfa Giulia en Jaguar XE vind ik ook heel gaaf.

Andere opties:

Een hele snelle sleeper is de Renault Talisman 1.8 TCe met maar liefst 225 pk en een topsnelheid van 240 km/uur ( erg onderschatte auto). Deze motor ligt ook in de Renault Megane RS en Alpine A110.

Mercedes C350e.
 
Voor rijplezier hoef je vind ik niet eens heel veel vermogen te hebben. Een goed communicatief onderstel en een besturing met veel gevoel is minstens zo belangrijk. Een Passat, Talisman of C-klasse zijn weliswaar vlot, maar zijn vooral comfortabele auto’s zonder hele sportieve aspiraties.
En een 911 of Panamera voor 30k aanschaffen is leuk, maar bedenk goed dat je op onderhoud gruwelijk leeg kunt lopen.

Ik rijdt een 320i Touring en die bezorgt me al heel veel rijplezier. De zitpositie, het stuurgevoel en het onderstel zijn top en 184 pk is voor hier in NL zat om vlot onderweg te zijn.
Een Alfa Giulia is ook een goede keuze, maar zo’n sedan is niet zo praktisch als een Touring. Een Focus Wagon ST-Line 182pk lijkt me ook een heerlijk sportieve gezinsauto.
Octavia RS in een niet opvallende kleur zou ook nog kunnen. Ik verwacht dat die vooral snel is maar qua sturen niet heel veel gevoel biedt.
 
Goed advies, Kristian! Misschien dan toch eens proefrijden in een 325i, een 328i of een 330i (touring).

Ik vraag me wel af in hoeverre het onderhoud echt duurder is van een 911 t.o.v. een BMW, bij een goede basis dan.
Denk dat het elkaar niet vreselijk veel ontloopt.

Mazda 6 is opzich ook wel mooi, trouwens. Ford vind ik echt minder.

Ik heb het verder geloof ik toch niet zo op sedans óf coupé's. Liever een hatchback als het geen station is.
Of dus echt een sportmodel zoals de 911 (zonder dat het gelijk zo hoekig en felgekleurd wordt als een snoepje bij de Jamin).

De jaguar heeft wel charme natuurlijk, maar dat Sedan achtige blijf ik toch minder vinden eraan.
 
Overigens: die skoda octavia RS is ook best interessant. Eigenlijk wel een sleeper met toch wel serieuze performance. en praktisch.
Thx daarvoor!
 
Een Mazda 6 is een hele mooie en goede auto, maar echt vlot wordt het nooit met de turboloze benzinemotoren. Wel een toerenmachine en in combinatie met de top handbak voelt het wel sportief. Kan echter niet op tegen een 3-serie.

De motor van de 996 heeft niet zo’n beste reputatie en Porsche onderdelen zijn erg duur. Bovendien is het niet de makkelijkste auto om aan te sleutelen. Voor 30k koop je een jonge en betrouwbare 3-serie tegenover een oudere Porsche met veel meer ervaring. Het zou niet mijn keuze zijn, al blijft een Porsche geweldig natuurlijk. Vind de 996 de minst mooie 911 ook.
 
Vind je deze 'ingetogen'?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mini-cooper-s-mini-cooper-clubman-s-benzine-rood-543694e6-9653-46c4-95ef-1a3af30c831c?cldtidx=4&cldtsrc=listPage&searchId=-183188911
 
De gestelde eisen zijn lastig te combineren, erg sportieve auto's zijn vaak relatief inspannend om lange stukken mee te rijden. Doordat ze of een harde vering hebben, of onrustig zijn in de rechte lijn.

Ik zou ook gewoon gaan proefrijden. Dan merk je zelf welke auto het beste compromis is.

In bijvoorbeeld Talisman heb je vierwielbesturing hierbij kun je zelf instellen hoe actief dit werkt. De verschillen zijn dan best groot. Er zijn ook verschillende instellingen voor het onderstel en techniek.
In mijn ogen een erg onderschatte auto.

In de Giulia heb ik nog niet gereden, maar familieleden die zelf een BMW 3 serie hebben waren wild enthousiast. De Giulia is dan ook een heel goed alternatief voor de 3 serie.

De Mercedes C350e en Passat plug in hybride zijn hele snelle auto's, niet sportief, maar wel plezierig om lange afstanden mee af te leggen.

Er zijn ook al veel andere goede opties genoemd. De Peugeot 308 GTI met 250 pk lijkt mij ook nog een leuke optie.
 
Ik vind de clubman best wel ingetogen. Ook erg interessant :)
De laatste merc vind ik echt té. Wel erg mooi en kwalitatief ongetwijfeld erg goed, maar ik zie mijzelf daar niet in rondrijden.

Ik vind het overigens niet zo erg om te moeten 'werken' bij het rijden van lange stukken. Rijden vind ik leuk, dus het hoeft niet mega comfortabel ofzo.

Meest interessante opties tot nu toe:

- BMW 3 serie touring,
- Renault talisman 1.8 tce,
- Mini clubman,
- Zelf vond ik n.a.v. het bericht over de Skoda Octavia RS nog de Seat Leon Cupra R ST. Die lijkt me ook erg interessant
 
Clubman kan ik zeker aanraden !!

Mischien is dit ook wel leuk..... Met een chip van 192 naar 250 pk en 440Nm ;)

https://www.klijn-mini-specialist.nl/voertuig/mini-countryman-2-0-cooper-s-all4-chili-aut-192pk-navi-camera-led-nardo/

Succes met de keuze !!
 
Ik heb toevallig eerder een (vorig model) clubman gehad met een 1.6. Ik vond dat echt helemaal niets. Helemaal niet pittig en zeer onpraktisch met het derde rare kleine deurtje. Volgens mij is de nieuwe serie veel fijner?
 
Basvdheijden zei:
Ik heb toevallig eerder een (vorig model) clubman gehad met een 1.6. Ik vond dat echt helemaal niets. Helemaal niet pittig en zeer onpraktisch met het derde rare kleine deurtje. Volgens mij is de nieuwe serie veel fijner?
Heel andere auto. Vijfdeurs, groter en turbomotoren ipv die ongeblazen 1.6 die jij waarschijnlijk had.
 
Die RX8 staat geloof ik in Hoogland hier.

Als het een speeltje moet zijn met een achterbank en ook nog betrouwbaar kom ik op een auto die ik zelf ook overweeg.

Mercedes-Benz CLS-Klasse 55 AMG Zeer nette auto - Volledige
€ 29.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1716349895?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Bijzondere lijn, veel luxe, 476pk, 700nm. De 55 AMG is ná 2003 een betrouwbaar ding. Ervoor konden er wel eens problemen met de oliekoelers optreden. Naja, gegarandeerd eigenlijk. De CLS is wat jonger dus bij een CLS 55 AMG zit je altijd goed. De 63 AMG kent juist weer veel problemen. Bijkomend voordeel, zonder al te veel aanpassingen en voor een heel acceptabel bedrag is zo'n ding ook makkelijk naar 600/700pk en tegen de 1000nm te krijgen. Veilig dus. Hoewel ik zelf graag een wat meer opvallende kleur op mijn auto heb is de CLS een uitzondering. Die vind ik echt het mooiste in het zilvergrijs. Dit exemplaar ligt boven mijn eigen budget want anders wist ik het wel.
Je kan uiteraard ook voor de E55 AMG gaan (vanaf 2004 dus).
Als het nog iets ouder mag zijn een E39 M5?

BMW 5 Serie M5 E39 Origineel NL / 1e eigenaar (bj 2001)
€ 32.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1724959403?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Je zal nog iets af moeten dingen maar de prijzen stijgen erg rap. Qua afschrijving zit je dus gebakken.

Zag dat je ook een 3 serie touring overweegt. Zou dan, als het een speeltje moet zijn, toch voor een 335 gaan. 330 minimaal.
 
Ik zie dat de cooper S'jes allemaal 192PK hebben. Is dat niet wat weinig? Als je dat bijv. vergelijkt met de 280PK van de Seat Leon Cupra ST..
Had ik niet verwacht.

Of is de handling van de cooper S zodanig goed dat het toch vergelijkbaar speelmateriaal is?
 
Basvdheijden zei:
Ik zie dat de cooper S'jes allemaal 192PK hebben. Is dat niet wat weinig? Als je dat bijv. vergelijkt met de 280PK van de Seat Leon Cupra ST..
Had ik niet verwacht.

Of is de handling van de cooper S zodanig goed dat het toch vergelijkbaar speelmateriaal is?
Ik zou me niet blindstaren op het vermogen. Ik denk dat het beide vermakelijke auto's zijn, de Mini is dat echter in de basis al terwijl een Seat Leon in de basis een voorspelbare familieauto is, want gebaseerd op de Golf. Met 280pk in Cupra-outfit echter wel een stuk scherper en harder verwacht ik.

Voor een eerlijker vergelijk met een Cupra zou je eigenlijk niet een Cooper S met een John Cooper Works (JCW) ernaast moeten zetten. Overigens kom je dan volgens mij nog steeds niet op 280pk.
 
DeeTwee zei:
Voor een eerlijker vergelijk met een Cupra zou je eigenlijk niet een Cooper S met een John Cooper Works (JCW) ernaast moeten zetten. Overigens kom je dan volgens mij nog steeds niet op 280pk.

Bedoel je dat de Cooper S dat vergelijk zou winnen? Ondanks het verschil in PK ten gunste van de Cupra?
 
Nou ja de 2 maatstaven als hot hatch zijn een Mini of een Clio RS.
De laatste valt af voor jou maar ik zou een Mini toch wel erg leuk vinden.

Dat is echt speelgoed, een Leon Cupra is meer vergelijkbaar met mijn Megane 2 RS. Machtig snel en heel erg gaaf, kan alles maar ook lekker comfortabel om gewoon elke dag te gebruiken. Voor kleine weggetjes is die eigenlijk net te groot en te zwaar.
 
Basvdheijden zei:
Ik heb toevallig eerder een (vorig model) clubman gehad met een 1.6. Ik vond dat echt helemaal niets. Helemaal niet pittig en zeer onpraktisch met het derde rare kleine deurtje. Volgens mij is de nieuwe serie veel fijner?

Wij ook !!! Weliswaar een Countryman, maar oei dat hadden we nooit moeten doen. Hadden gelijk voor een Cooper S moeten gaan, maar helaas geen budget. Nee die 1.6 was echt niet ok. Zeer traag, lawaaiig en dorstig. Totaal niet te vergelijken met de huidige R60 modellen die gebaseerd zijn op de BMW X1. Wij hebben dan ook nog de All4 en dat rijdt geweldig. Ik zou m niet overslaan zeg maar :D
En 192 pk is al heel vlot ( 7,2 naar 100 en dat met gemak ), stil en heeft een heerlijk onderstel. De sport button geeft je wat extra feedback in het stuur en gasrespons.
 
Geen enkele reactie op de Giulia die toch al een paar keer is langsgekomen? Dit is hands down DE auto de het meest aan je eisen voldoet. 200 PK uit de 2.0T is misschien niet schokkend maar de motor is gedowntuned en is met chiptuning veilig naar 300+pk te brengen. Achterwielaandrijving voor het échte stuurmanswerk. Ik zou het wel weten hoor (y)
 
Basvdheijden zei:
DeeTwee zei:
Voor een eerlijker vergelijk met een Cupra zou je eigenlijk niet een Cooper S met een John Cooper Works (JCW) ernaast moeten zetten. Overigens kom je dan volgens mij nog steeds niet op 280pk.

Bedoel je dat de Cooper S dat vergelijk zou winnen? Ondanks het verschil in PK ten gunste van de Cupra?
Zoek je de leukste auto of de snelste?
 
Basvdheijden zei:
De clubman is volgens mij gewoon een voorwielaandrijver?

Standaard wel, maar 4x4 is (blijkbaar)ook mogelijk:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mini-john-cooper-works-countryman-1-6-all4-chili-benzine-wit-5e654110-5738-4720-803a-0019342bac32?cldtidx=1&cldtsrc=listPage&searchId=-329007272
 
APT zei:
Die RX8 staat geloof ik in Hoogland hier.

Klopt, maar omdat ik niet weet of het een goed exemplaar is en een goede dealer vind ik het een beetje lastig een specifieke auto te adviseren.
 
Neem een Mustang 2.3 Ecoboost, cabrio.
De Coupe/ fastback is mooier van lijn (persoonlijk), maar de hoofdruimte achterin de cabrio is veeeeel beter.
 
Oh ja, nog even daaraan toegevoegd: de afwerking van de Mustang en materiaalkeuze is bagger.
 
Don H zei:
Neem een Mustang 2.3 Ecoboost, cabrio.
De Coupe/ fastback is mooier van lijn (persoonlijk), maar de hoofdruimte achterin de cabrio is veeeeel beter.

Ja da's nogal wiedes :D

Maar zonder gekheid wél een goed tip (y)
 
"Panamera vind ik inderdaad wel een stuk schreeuweriger dan de 911"

Hoezo dan? De Panamera toont een stuk minder als een opzichtige midlife sportwagen dan een 911. In de juiste kleur kan een Panamera nog wel een soort chique zijn. Een 911 absoluut niet
 
morgen ga ik de mini eens proberen https://dusseldorpmini.nl/occasions/mini/clubman/cooper-s-all4-chili-serious-business_occasion_xj-250-z-locatie-s-gravenhage/benzine/1123110

Dat is qua looks wel mooi en toelaatbaar vind ik.

Zowel de Mustang als de Mercedes (bijv c350e) vind ik stiekem erg mooi, maar voor mij toch te patserig. Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten want sommige mensen staan dergelijke auto's goed.

De Panamera vind ik zo groot en dik en rijk ogen. Dat heb in zelf met de 911 en specifiek de 996 minder. Buiten het feit dat het toch een kleine auto is, heeft hij door de leeftijd en de imperfecte koplampen juist iets dat de geliktheid er minder op maakt.
 
Mini rijdt heerlijk, ik heb zelf de 3 deurs Cooper S, maar ik neem aan dat de andere uitvoeringen ook zo goed rijden.
 
Don H zei:
Oh ja, nog even daaraan toegevoegd: de afwerking van de Mustang en materiaalkeuze is bagger.

Echt totaal niet mee eens.
Misschien niet helemaal naar NL niveau omdat de prijs hier zo absurd is, maar de huidige Mustang is echt prima afgewerkt met nette materialen.
 
Een infiniti q50 nog iets, staan maar een handje vol van te koop

"Infiniti Q50 - Tweedehands auto kopen - Gaspedaal.nl" https://www.gaspedaal.nl/infiniti/q50?pmin=17000&srt=pr-a
 
der Magistrat zei:
Don H zei:
Oh ja, nog even daaraan toegevoegd: de afwerking van de Mustang en materiaalkeuze is bagger.

Echt totaal niet mee eens.
Misschien niet helemaal naar NL niveau omdat de prijs hier zo absurd is, maar de huidige Mustang is echt prima afgewerkt met nette materialen.

Ik heb het anders ervaren en vergelijk het al niet eens met een Audi-niveau.
 
Terug
Bovenaan