Nieuw of 2dehands

ThomasVdb

Startmotor
Hallo iedereen,

Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar een 2de auto, we hebben een kindje en willen binnenkort ook een 2de kindje, echter hebben wij nu 1 wagen omdat we dicht tegen het werk wonen 2km, maar we zijn aan het bouwen iets verder van het werk 11km omdat we niet zo graag in de drukte wonen.

Dus een 2de wagen is nodig, echter zit ik in het dilemma, een nieuwe of een 2dehands wagen. Onze auto nu is een focus station van 2019 met 60.000km. We gaan 7.500 waarschijnlijk minder per jaar rijden met de 2de wagen.

We rijden wel ongelofelijk graag in de focus dus zouden we nog een focus nemen.

Optie 1: volledig nieuwe focus met alles erop en eraan die dan de 1ste auto wordt en als voordeel heeft dat hij 5 jaar langer in de lez zones in België mag.

Optie 2: 2dehands focus die 2de auto wordt en een 5 tal jaar mee te rijden en dan de vervangen door iets anders, mss focus moest ford toch een nieuwe maken.

Budget is geen probleem, wil alleen niet zinloze uitgaven doen.

Ga eens een proefritje maken in de Ford Fiesta. Rijdt als een Focus, maar dan 1 maatje kleiner. Omdat deze 300 kilo lichter is, rijdt-ie ook nog eens leuker.

Klein is ook fijn met stadsverkeer. We hebben beide gehad (focus nog in bezit), spreek uit ervaring als ik zeg dat je de Fiesta vaker pakt dan de grote Focus.

Ik heb al getest met een fiesta, maar ik ben een iets breder persoon en de zetels zitten me wat te krap. Voor de rest is het een leuke wagen Idd.

Hoeveel km's is het in de toekomst, dus na de verhuizing, enkele rit naar het werk? Ik probeer mee te denken, is dat niet met de fiets te volbrengen? Dan ben je toch met één auto gered(de Fiësta) en je spaart kosten (als dat mee zou kunnen spelen.

Voor een dergelijk korte afstand lijkt mij een B segment auto gewoon prima. En als een Fiesta te klein is kijk dan naar wat anders. De keuze is reuze in het B segment.

Oke, je hebt een focus van 2019, deze hadden nog wat kinderziektes, die in 2020 opgelost zijn.
In 2021 kwam de hybride motor varianten: iets zuiniger.
Sinds 2020 zijn de auto's ook flink duurder geworden. De vanafprijs is nu 31000.
In 2020 kon je daar alle opties voor aanvinken.
Dus ik zou er 1 van 2020 zoeken.
Of een Ford Mondeo uit 2021: die hadden standaard werkelijke alle opties aangevinkt ivm uitlopend model en rijdt toch echt een klasse beter en luxer dan een Focus.

Ik geloof dat ik de vraag niet helemaal snap. Je gaat van 2km enkele reis woon werk (lopend hoop ik) naar 11km en daarmee een tweede auto nodig? Ik vermoed dat het slimste in deze kwestie een elektrische fiets of een brommer is. Mocht dat niet comfortabel genoeg zijn zou ik voor een dergelijke afstand echt niet meer kopen dan een simpele Peugeot 108 naast de Focus.

Ik had echt niet aan een fiets ofzo gedacht, dat is niets voor ons, mijn vrouw heeft een heupafwijking en kan amper fietsen en ik ga meestal de kleine ophalen aan de crèche.

Mijn keuze voor een focus is ook omdat een focus 2dehands amper meer kost dan een fiesta.

Mijn vrouw en ik hebben het besproken en denken aan een kleine focus st line van 2019. We hebben deze zien staan onder de 20.000€ en vinden dit goed te doen.

Terug
Bovenaan