Niet originele 2 din radio, past deze in mijn Stilo?

Guest
Goedendag,

Ik wilde mijn oude radio vervangen wat alleen stereo/CD's afspeelt. Deze heb ik op het moment erin zitten:
https://i.ytimg.com/vi/rYsr5H9lsr8/maxresdefault.jpg

Maar het leek mij handiger en leuker om een andere 2 din radio erin te zetten die wat meer kan. Het vinden is het probleem niet, maar of het past is een ander verhaal. Ik heb het al voor elkaar gekregen mijn eigen radio eruit te halen en een foto is gemaakt van de aansluitingen. Zie hier:
HypBlck.jpg

Ik heb 4 aanslutingen, 1 voor de antenne (aansluiting zit hier niet bij), de onderste is voor stroom+stuurbediening, de middelste geen idee en ik had een vierkant geel blokje aansluiting. Die moest rechts of links boven maar ik kon niet achterhalen waarvoor die was.

Maar goed, ik heb nu 1tje gevonden op lightinthebox met dezelfde aansluitingen. Alleen vroeg ik mijzelf af of dat werkt in combinatie met mijn stuurbediening. Kan iemand mij hierin helpen?

Dit is hem: https://www.lightinthebox.com/nl/6-2inch-universeel-2-din-in-dash-car-dvd-speler-met-3g-wifi-gps-bt-ipod-rds-tv-touch-screen_p837480.html

Alvast bedankt!

Dat gaat niet zomaar passen, je zult hier ook een inbouwframe voor moeten plaatsen. Voor wat betreft de stuurbediening, tenzij je hier een adapter voor kan vinden zal dat niet werken.
Indien het alleen om het afspelen vanaf andere bronnen gaat, is het plaatsen van een bluetooth set wellicht een goed alternatief. Deze kan je op je huidige radio aansluiten als zijnde een cd-wisselaar. Zelf heb ik in mijn huidige auto een yatoursetje geplaatst (https://www.carinterface.nl/yatour-usb-sd-aux-in-mp3-interface-voor-fiat-autoradios_ytm06-fa) die mij prima bevalt (wellicht dat andere forumleden goede alternatieven weten?). Bij sommige modellen werkt deze ook prima samen met de stuurbediening, en zal sowieso de radiobediening dus intact blijven.

Mafkees89 zei:
..Voor wat betreft de stuurbediening, tenzij je hier een adapter voor kan vinden zal dat niet werken...

Maar waarom werkt dat niet? Ik begrijp dat het precies dezelfde aansluitingen zijn maar hoe zit dat dan precies? Want qua auto-technisch ben ik helaas niet.

Het is niet alleen voor afspelen. GPS en telefoonkoppeling lijkt mij wel handig. Op dat vlak weet ik mijzelf wel te redden namelijk. :)

Ik weet er het fijne niet van, maar in principe komt het erop neer dat de stuurbediening via de ecu werkt. Een eventuele andere radio moet dus ook met de ecu van de auto kunnen communiceren, waarvoor dus een adapterunit nodig is die de signalen vertaalt. Universele radio's werken voor zover ik weet, buiten ondersteuning voor dergelijke adapters, alleen met de aansluitingen voor de antenne, voeding, speakers en eventuele cd-wisselaars, die volledig buiten de ecu om werken.

Vwb functievereisten: gps zal inderdaad een gebrek blijven, maar die yatour heb ik bijvoorbeeld juist zodat ik mijn telefoon aan de radio kan koppelen. Er zat ook een microfoontje bij zodat ik fatsoenlijk handsfree kan bellen. Voor die telefoonkoppeling zijn er een paar alternatieven beschikbaar (al kan ik ze niet uit mijn hoofd opnoemen, ik weet alleen dat ze er zijn).

Zijn gewoon din aansluitingen, of te wel gestandaardiseerde aansluitingen, zou niet weten waarom dat niet zou werken.
Enige probleem dat ik zie is de afwerking, zodat het weer mooi een geheel word met het dashbord en of er überhaupt zomaar een 2din radio in past.

Helaas is het toch niet zo simpel. Het klopt dat dit gestandaardiseerde stekkers zijn. Het probleem zit hier erin dat de stuurbediening over het canbussysteem loopt, die 2 of 3 pinnen in deze stekkers heeft. Over deze pinnen loopt een digitaal signaal die per automerk (en soms per model) verschillend is. Daarom is er een adapter of 'interface', zoals ik hem genoemd zie worden, nodig, en moet de radio dit ondersteunen. Dit zijn dus dingen die ts eerst wilt uitzoeken voordat hij een bak geld stuk slaat op een radio die mogelijk niet aan alle eisen voldoet op dit front.
Omtrent de afwerking heb ik al gemeld dat er een inbouwframe nodig is. Deze zijn er ook in 2din zoals deze:
https://www.navishop.nl/2din-paneel-fiat-stilo-1238109402-new-p-13881.html

Voor die stuurwielbediening is inderdaad een merkspecifieke interface nodig, dus een omzetter die de signalen van de auto omzet naar iets wat de aftermarket radio begrijpt. Die interfaces zijn voor veel aftermarket radio's beschikbaar, maar niet voor alle en rond de 100 euro ben je er snel voor kwijt. En dat nog het pasframe voor de radio. Maar zonder stuurwielbediening heb je natuurlijk veel meer opties. De onderste aansluiting is gewoon een DIN stroomaansluiting, de middelste is een DIN luidsprekeraansluiting. Da's voldoende voor iedere normale autoradio.

Ok dus gestandaardiseerd, is helemaal niet zo gestandaardiseerd....(n)
Standaard stekker, met standaard pen bezetting, maar daar houdt het ongeveer ook wel op dus...

marcel21674 zei:
Ok dus gestandaardiseerd, is helemaal niet zo gestandaardiseerd....(n)
Standaard stekker, met standaard pen bezetting, maar daar houdt het ongeveer ook wel op dus...

Het gaat zelfs nog verder, al wist ik dat ook niet:

https://www.ebay.de/itm/RADIO-ADAPTER-KABEL-ISO-CanBus-Interface-fur-FIAT-Grande-Punto-Stilo-AS-3410-/300931421876?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item4610e916b4

De geschakelde plus moet dus ook nog even gefixt worden...

Maar met zo'n interface los je dus alle merkspecfieke problemen in één keer op:

https://www.ebay.de/itm/Kenwood-Autoradio-Lenkrad-Interface-CAN-BUS-Adapter-Fiat-Stilo-Lancia-Musa-ab-04/330732991929?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140117130753%26meid%3D8f8b8ff758d64ea8b247a465bd0d5c4f%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D390419294001

Wat betreft het pasframe, dat wist ik al wel. :p Alleen ben ik nu wel op de hoogte dat als ik stuurbediening wil een aparte aansluiting er tussen in moet blijkbaar.

s velthuis zei:

https://www.ebay.de/itm/Kenwood-Autoradio-Lenkrad-Interface-CAN-BUS-Adapter-Fiat-Stilo-Lancia-Musa-ab-04/330732991929?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140117130753%26meid%3D8f8b8ff758d64ea8b247a465bd0d5c4f%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D390419294001

Ehm, 2 varianten met ebay links maar wat is precies het verschil apart van de prijs/merk?

Ik zie in ieder geval een verschil in de bouwjaren waarvoor ze geschikt zijn. Altijd leuk die wispelturige Italianen o_O

WvnDesign zei:
Wat betreft het pasframe, dat wist ik al wel. :p Alleen ben ik nu wel op de hoogte dat als ik stuurbediening wil een aparte aansluiting er tussen in moet blijkbaar.

s velthuis zei:

Ehm, 2 varianten met ebay links maar wat is precies het verschil apart van de prijs/merk?

Dat moet je dus even goed uit fiegelieren. De eerste link is alleen bedoeld om te laten zien dat zelfs de standaard din aansluitingen blijkbaar niet helemaal standaard zijn, aangezien de radio blijkbaar dan niet met het contact mee aan en uit gaat. De tweede is op zich een voorbeeld van de interface die je moet hebben. Je ziet het stekkerblok dat identiek is aan de achterzijde van je radio nu. De stekkers van de auto gaan daar in (voeding, luidspreker en data), de uitgang gaat naar de aftermarket radio (in dit geval dus een Kenwood, andere merken kan ook). Dan zou dus alles moeten werken, als je ten minste ook een radio koopt die dat ondersteunt.

s velthuis zei:
WvnDesign zei:

s velthuis zei:

Dat moet je dus even goed uit fiegelieren. De eerste link is alleen bedoeld om te laten zien dat zelfs de standaard din aansluitingen blijkbaar niet helemaal standaard zijn, aangezien de radio blijkbaar dan niet met het contact mee aan en uit gaat. De tweede is op zich een voorbeeld van de interface die je moet hebben. Je ziet het stekkerblok dat identiek is aan de achterzijde van je radio nu. De stekkers van de auto gaan daar in (voeding, luidspreker en data), de uitgang gaat naar de aftermarket radio (in dit geval dus een Kenwood, andere merken kan ook). Dan zou dus alles moeten werken, als je ten minste ook een radio koopt die dat ondersteunt.

Heb even gelezen maar die eerste past dan blijkbaar niet. Mijn stilo is van 2005.

Terug
Bovenaan