Net wat extra pk's gewenst maar bij welke tuner?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Nadat onze vorige auto gewoon op was hebben we via familie onze huidige auto gekregen.
Hij rijd erg fijn alleen mist net iets aan power(als je dat gewend bent). +-100/125pk zou erg fijn zijn.
https://www.autoweek.nl/auto/44628/skoda-fabia-combi-14-16v-80pk-spirit-plus/

Ik ben me gaan inlezen en kwam al uit bij:

https://www.vagtechniek.nl/

Deze is hier in de buurt, en ik weet overal zijn ook wel klachten over te vinden maar ik zou graag wat extra opties hebben buiten dit bedrijf.
Wat over het algemeen als professioneel en kundig te boek staat.

Dus mochten jullie aanraders hebben dan horen we het graag.

Bedankt.
 
De auto verkopen en een auto met een snellere motor kopen.
Een auto zonder turbo tunen is zinloos.
 
Geen turbo dus amper te tunen. Het verschil ga je niet merken, jammer van je geld.
 
Je krijgt er voor rond de 300 euro wel 10 hele pk's bij zonde van het geld.
 
Een gegeven paard kun je niet te veel over klagen natuurlijk. De tuning zal zoals gezegd weinig verschil maken, hooguit een wat betere gasrespons en een wat hoger afgestelde toerenbegrenzer.

Wat is de staat van de auto en wie heeft er voorheen mee gereden? Wellicht een oliebeurtje, nieuwe filters en bougies, bandjes flink oppompen en een paar keer goed doortrappen op de Autobahn en kans is groot dat 'ie net wat lekkerder rijdt.
 
Alles is te tunen natuurlijk, ook zo'n 1.4tje. Maar niet softwarematig, dan moet je echt met de motor bezig. En dat kost geld en niet te weinig. Bovendien gaat dat soort tuning echt wel ten koste van de levensduur en is de auto het simpelweg niet waard. Niet doen dus.
 
Olds 76 zei:
Alles is te tunen natuurlijk, ook zo'n 1.4tje. Maar niet softwarematig, dan moet je echt met de motor bezig. En dat kost geld en niet te weinig. Bovendien gaat dat soort tuning echt wel ten koste van de levensduur en is de auto het simpelweg niet waard. Niet doen dus.
Wat moet TS met zo'n opmerking? Het gaat hier om een Fabia van tussen de 13 en 14 jaar oud, dus paar pk's meer is leuk maar turbo's ed toevoegen is niet eens aan de orde.
 
Tsja ontsteking een tandje vroeger, weliswaar dan wel altijd 98 tanken anders pingelt die direct en zet de computer je software net zo hard weer terug op een veilige waarde en dan mag je inderdaad een 6 pk erbij verwachten.

Ik heb het ook gedaan op mijn Clio, maar goed.....dat was gratis. ;) Ik zou er geen geld aan uit geven.
 
Ik denk dat Olds76 aan hardcore traditionele fysieke motortuning denkt:

Meer lucht, naar rato meer benzine, meer toeren.
Eerst de nokkenas aanpakken met een scherper nokprofiel, dan met de kleppen aan de gang, grotere kleppen.
Dan om hogere toerentallen te kunnen draaien de krukas balanceren.
Vervolgens de cilinderkop vlakken en wellicht nieuwe zuigerveren om de compressie te verhogen.
Dan maar eens aan de uitflow werken en het spruitstuk en uitlaat aanpakken.
Misschien nog wat aan de oliepomp schroeven en de injectie onder de lopen nemen.
Misschien nog een open luchtfilter.

Niet aan beginnen, peperduur en het effect is lauw.
Bovendien is het specialistenwerk, en amateuristische kleine ingrepen zoals een open luchtfilter leidt vaak al tot issues.
De meeste moderne CPUs kunnen daar namelijk niet mee overweg.
 
Hans Incog zei:
Ik denk dat Olds76 aan hardcore traditionele fysieke motortuning denkt:

Meer lucht, naar rato meer benzine, meer toeren.
Eerst de nokkenas aanpakken met een scherper nokprofiel, dan met de kleppen aan de gang, grotere kleppen.
Dan om hogere toerentallen te kunnen draaien de krukas balanceren.
Vervolgens de cilinderkop vlakken en wellicht nieuwe zuigerveren om de compressie te verhogen.
Dan maar eens aan de uitflow werken en het spruitstuk en uitlaat aanpakken.
Misschien nog wat aan de oliepomp schroeven en de injectie onder de lopen nemen.
Misschien nog een open luchtfilter.

Niet aan beginnen, peperduur en het effect is lauw.
Bovendien is het specialistenwerk, en amateuristische kleine ingrepen zoals een open luchtfilter leidt vaak al tot issues.
De meeste moderne CPUs kunnen daar namelijk niet mee overweg.

Hoooo! stop ff.

Sowieso is je volgorde niet goed maar een lauw effect?? Je hebt het over een scherper nokkenprofiel en je noemt dat een lauw effect? Das een aparte manier om dit te zeggen.
Voor het draaien van hogere toerentallen is je krukas niet de limiterende factor, dat zijn de zuigerveren....die doen niks in het verhogen van de compressie maar zijn juist bedoeld om zwevende kleppen te voorkomen in het toerenbereik.
Enfin. De clou van het verhaal is zeker juist....maar de uitvoering ervan behoeft wel wat werk. :D
 
Hoo hoo w8 nog effen! :p:D
Volgorde verkeerd? De autosprintende monteurs in het bedrijf van mijn vader deden het allemaal tegelijkertijd!
En de krukas balanceer je niet voor de toerentallen maar voor de onnodige weerstand die waggelende krukassen opleveren (aldus de heren autotechnici, misschien is het onzin en levert het niets op, maar de heren deden het).
Uiteraard helpt vermogenstoename...maar gewichtsafname ook...dus alles eruit wat je nodig hebt en het hele gezin op een streng dieet :D
 
Er is een 100 pk versie van deze motor.

Als je daar de kop van op je huidige motor plaatst en de ECU veranderd heb je niet voor heel veel geld het gewenste vermogen.
 
Hans Incog zei:
Hoo hoo w8 nog effen! :p:D
Volgorde verkeerd? De autosprintende monteurs in het bedrijf van mijn vader deden het allemaal tegelijkertijd!
En de krukas balanceer je niet voor de toerentallen maar voor de onnodige weerstand die waggelende krukassen opleveren (aldus de heren autotechnici, misschien is het onzin en levert het niets op, maar de heren deden het).
Uiteraard helpt vermogenstoename...maar gewichtsafname ook...dus alles eruit wat je nodig hebt en het hele gezin op een streng dieet :D

Meestal helpt het niet. :p Ik zie trouwens dat ik ook een foutje heb gemaakt....dus we hebben beide wat aan te merken haha.

Laat ik het zo zeggen....het kan geen kwaad maar er zijn niet veel mensen die op die vermogens komen dat het "nodig" is.
 
Ik zit/zat ook te denken aan het chippen/tuinen van mijn auto.
Niet omdat ik een racemonster qua vermogen wil (dan pleurt tie al half uit elkaar)
Maar vooral iets zuiniger en iets meer vermogen is dan ook mooi.

Iemand tips wie wat waar ik op moet letten met bedrijven en soort tuning ect
Ik heb een eenvoudige renault clio 89jtz5.
Rij af en toe in Duitsland bergje op wat extra vermogen, hoeft niet heel veel te zijn, mag dan wel 🤣.

Alle hulp en info zou welkom.
 
Zuinigheid hoef je het niet voor te doen, Clio zonder turbo heeft sowieso geen zin om te tunen.
 
Het softwarematig tunen van een non-turbo motor levert vrij weinig op, je praat meestal over een paar procent. Jammer , maar het is niet anders.
 
En zoek eens op een forum van een merk zelf. Daar vind je soms geniale, eenvoudige oplossingen om toch meer koppel te krijgen. Zo leverde een gasklephuis van een 'Automaat' op m'n Neon ongeveer + 10 PK bij volgas. Ergens zit een restrictie in het hele traject tussen het lichtfilter en het puntje van de uitlaat die ervoor zorgt dat er niet méér uit de motor komt. Daar moet je naar op zoek en oplossen. Dan naar het volgende punt van restrictie op zoek. Hou altijd in de gaten dat meer vermogen veel meer warmte oplevert en deze warmte door koeling dmv water, lucht en olie wel afgevoerd moet kunnen worden.
 
Walter 8435982 zei:
Ik zit/zat ook te denken aan het chippen/tuinen van mijn auto.
Niet omdat ik een racemonster qua vermogen wil (dan pleurt tie al half uit elkaar)
Maar vooral iets zuiniger en iets meer vermogen is dan ook mooi.

Iemand tips wie wat waar ik op moet letten met bedrijven en soort tuning ect
Ik heb een eenvoudige renault clio 89jtz5.
Rij af en toe in Duitsland bergje op wat extra vermogen, hoeft niet heel veel te zijn, mag dan wel 🤣.

Alle hulp en info zou welkom.
Voor het gemak maar even alle bovenstaande reacties genegeerd? Het is toch vrij duidelijk? Met jou auto is dat precies hetzelfde.

@Pietzoveel die 10pk, is dat dan ook gemeten op een rollenbank oid?
 
Ander gasklephuis kan inderdaad voor een flinke vermogenstoename zorgen, bijvoorbeeld bij de Escort XR3i, daar was het verschil tussen de 115 pk en 130 pk versie alleen een ander gasklephuis.

Voor de Clio vrees ik dat het inderdaad niet veel toe gaat voegen. Wellicht bandjes wat harder oppompen, 98 tanken, setje nieuwe bougies etc. dat zet imho meer zoden aan de dijk (y)
 
@Nissan: Volgens Amerikaanse gegevens met dyno uitdraai op you tube... Bij m'n Nissan K11 was de eerste stap het vervangen van het (flow technisch drama) gietijzeren uitlaatspruitstuk (met daaraan 1 van de 2 katalysatoren) door de mooie spaghetti pijpen 4-2-1 van Janspeed. Daarna weer op de testbank geweest; +15pk. Aanpassen kostte toen iets van fl 900,- bij Beek Autoracing, die prepareerde ook veel rally Micra's.
 
Terug
Bovenaan