Net nieuwe zomerbanden, toch winterbanden/all seasons nodig?

Ressiv

Net ingestapt
Hoi!
We hebben net een tweede auto gekocht voor erbij (Yaris uit 2006), we kregen hem mee met nieuwe voorbanden en de achterbanden hadden nog redelijk profiel.
Ik heb op mijn normale auto altijd all seasons banden en vind dat prima rijden in de winter.
Helpt het voor de tweede auto dat er nieuwe voorbanden op liggen? Is dat voldoende voor de winter?
Beetje zonde namelijk om de nieuwe banden er al af te halen en all seasons te kopen die je daarna weer moet wisselen.

Groetjes

Winterbanden presteren in principe beter bij lage temperaturen dan zomerbanden, maar dat is ook mede afhankelijk van het merk/type band dat je hebt. Grootste verschil merk je natuurlijk in de sneeuw, het is daar mee vooral de vraag hoe afhankelijk je bent (of wilt zijn) van je auto. Kan me voorstellen dat die noodzaak er niet zo is bij een tweede auto. Verder is het vooral zaak dat je je rijstijl aanpast bij winters weer (moet natuurlijk altijd), maar winterbanden zijn dat wat vergevingsgezinder dan zomerbanden. Zelf rijd ik bewust wel op winterbanden, maar dat is mijn eigen keuze. Ik gebruik mijn auto ook voor het werk en wil dan niet afhankelijk zijn van het weer of ik wel of niet locatie aan kom.

Leon in zn Fiesta zei:
Winterbanden presteren in principe beter bij lage temperaturen dan zomerbanden, maar dat is ook mede afhankelijk van het merk/type band dat je hebt. Grootste verschil merk je natuurlijk in de sneeuw, het is daar mee vooral de vraag hoe afhankelijk je bent (of wilt zijn) van je auto. Kan me voorstellen dat die noodzaak er niet zo is bij een tweede auto. Verder is het vooral zaak dat je je rijstijl aanpast bij winters weer (moet natuurlijk altijd), maar winterbanden zijn dat wat vergevingsgezinder dan zomerbanden. Zelf rijd ik bewust wel op winterbanden, maar dat is mijn eigen keuze. Ik gebruik mijn auto ook voor het werk en wil dan niet afhankelijk zijn van het weer of ik wel of niet locatie aan kom.

Dank voor je reactie! Er wordt wel veel mee gereden hoor, 20dkm per jaar denk ik.
Ik vroeg mij af of het nieuwe profiel van de voorbanden helpt in de winter? Oftewel is dat ongeveer hetzelfde als winterbanden met middelmatig profiel?
Benieuwd wat het handigste is om te doen
1 Winterbanden + velgen er bij kopen en toch wisselen?
2 All seasons er op gooien en de nieuwe voorbanden weggooien of als reserve houden?
3 Alleen de achterbanden vervangen voor all seasons en volgend jaar de voorbanden ook vervangen voor all seasons?

Ik neig naar optie 3.

Nieuw profiel helpt wel een beetje, maar de winterse eigenschappen van winterbanden komt vooral door de samenstelling van het rubber en het profiel (dus anders).

Ressiv zei:
Leon in zn Fiesta zei:

Dank voor je reactie! Er wordt wel veel mee gereden hoor, 20dkm per jaar denk ik.
Ik vroeg mij af of het nieuwe profiel van de voorbanden helpt in de winter? Oftewel is dat ongeveer hetzelfde als winterbanden met middelmatig profiel?
Benieuwd wat het handigste is om te doen
1 Winterbanden + velgen er bij kopen en toch wisselen?
2 All seasons er op gooien en de nieuwe voorbanden weggooien of als reserve houden?
3 Alleen de achterbanden vervangen voor all seasons en volgend jaar de voorbanden ook vervangen voor all seasons?

Ik neig naar optie 3.
Als je 'm bij een garage hebt gekocht, kun je dan niet regelen dat ze voor een matsprijsje die zomerbanden terugnemen en vervangen door all seasons? Alternatief is dat je een separate zomer- en winterset neemt (dat is m.i. de beste variant).

Het is inderdaad zoals Meeuw al aangeeft méér dan alleen de diepte van het profiel. Een echte winterband heeft diepere en bredere groeven, heel ander patroon en het rubber is ook anders samengesteld dan een zomerband waardoor de winterband in koude omstandigheden optimaal zijn werk kan doen.

Een goede winterset is best een investering, maar aan de andere kant doe je natuurlijk wel twee keer zo lang met je banden. Beste optie is om een extra set velgen of stalen wielen aan te schaffen en daar goede winterbanden op te monteren.

Over allseason banden is al veel gezegd en geschreven maar naar mijn mening is het altijd nét niet goed; matig in de winter, matig in de zomer. Matig in de regen en matige rijeigenschappen.

Uit tests blijkt dat een goede zomerband in de winter op alle vlakken gelijk of beter presteert dan winterbanden behalve bij sneeuw. Gezien het Nederlandse klimaat en dat het de tweede auto is zou ik de zomerbanden er om laten.

Vin cent zei:
Uit tests blijkt dat een goede zomerband in de winter op alle vlakken gelijk of beter presteert dan winterbanden behalve bij sneeuw. Gezien het Nederlandse klimaat en dat het de tweede auto is zou ik de zomerbanden er om laten.

Heb je ook een link naar zo'n test? Ben wel erg benieuwd eigenlijk :)

Ik zou de goede zomerbanden van voor naar achter verhuizen om te beginnen. Als er dan verder geen wintersport- of buitenlandplannen zijn en je de mogelijkheid hebt om thuis te blijven/ander vervoer te hebben bij winterse omstandigheden, kan je overwegen die zomerbanden eerst op te rijden.

Zadelsnuiver zei:
Vin cent zei:

geldt vooral op droog wegdek, nat is dat verschil er niet zo, alle andere winterse omstandigheden is een zomerband (mogelijk) ver in het nadeel en die nadelen zijn een stuk schokkender dan het evt voordeel, die grafiekjes vertekenen nog wel eens. Zie bijv:
https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-Autobild-UHP-Winter-Tyre-Test.htm

als je de testen van de laatste jaren hebt gelezen blijkt:

* op een droog wegdek is een normale band (zomerband is een marketingterm) veruit beter: beter weggedrag, kortere remweg, lager verbruik, minder herrie
* dat een sneeuwband (winterband is een marketingterm) beter is onder de 7 graden is een fabeltje uit de oudheid; tot zo'n 0 graden blijft de normale band gelijk of beter; en bovendien: als het vriest is het verschil nog steeds minimaal
* als het regent is de gemiddelde normale band beter dan een gemiddelde sneeuwband: de remweg is duidelijk korter
* het regent in NL gemiddeld 42 dagen in een winter
* als het sneeuwt of als er zachte verse sneeuw ligt is de sneeuwband duidelijk beter: betere wegligging en een kortere remweg
* het sneeuwt in NL gemiddeld 6 dagen per winter (hier in de kop van N-Holland heb ik 1 doordeweekse sneeuwdag gehad in de laatste 7 jaar.... (2x op een zondag)
* als er platgereden sneeuw ligt (= effectief gelijk aan ijs), ijzel of ijs dan ben je op iedere band een ballerina; dan kan je het beste thuisblijven of OV nemen
* een auto op sneeuwbanden welke 65 km/u rijdt heeft een langere remweg dan een auto op normale banden die 50 rijdt
* hoeveel profiel een band heeft is erg belangrijk: sneeuwbanden onder de 4 mm zijn al 'versleten'

kortom:
- woon je in het N-Oosten, ga je op wintersport of vaker naar Duitsland dan is een aparte set velgen met sneeuwbanden een goede koop.
- bedenkd at je met sneeuwbanden gemiddeld 6 dagen voordele hebt in NL, en 42 dagen nadeel.
- rij je gewoon en beheerst, kan je in geval van extreem weer besluiten thuis te blijven of 't OV te nemen: gewoon huidige bandne blijven gebruiken

FW Ta 183 Huckebein I zei:

* op een droog wegdek is een normale band (zomerband is een marketingterm) veruit beter: beter weggedrag, kortere remweg, lager verbruik, minder herrie
* dat een sneeuwband (winterband is een marketingterm) beter is onder de 7 graden is een fabeltje uit de oudheid; tot zo'n 0 graden blijft de normale band gelijk of beter; en bovendien: als het vriest is het verschil nog steeds minimaal
* als het regent is de gemiddelde normale band beter dan een gemiddelde sneeuwband: de remweg is duidelijk korter
* als het sneeuwt of als er zachte verse sneeuw ligt is de sneeuwband duidelijk beter: betere wegligging en een kortere remweg
* het sneeuwt in NL gemiddeld 6 dagen per winter (hier in de kop van N-Holland heb ik 1 doordeweekse sneeuwdag gehad in de laatste 7 jaar.... (2x op een zondag)
* als er platgereden sneeuw ligt (= effectief gelijk aan ijs), ijzel of ijs dan ben je op iedere band een ballerina; dan kan je het beste thuisblijven of OV nemen
* een auto op sneeuwbanden welke 65 km/u rijdt heeft een langere remweg dan een auto op normale banden die 50 rijdt
* hoeveel profiel een band heeft is erg belangrijk: sneeuwbanden onder de 4 mm zijn al 'versleten'

kortom:
- woon je in het N-Oosten, ga je op wintersport of vaker naar Duitsland dan is een aparte set velgen met sneeuwbanden een goede koop.
- bedenkd at je met sneeuwbanden gemiddeld 6 dagen voordele hebt in NL, en 42 dagen nadeel.
- rij je gewoon en beheerst, kan je in geval van extreem weer besluiten thuis te blijven of 't OV te nemen: gewoon huidige bandne blijven gebruiken

Goed verhaal! (y)

Total Loss zei:

kortom:

Goed verhaal! (y)

Niet echt. Bij het steeds meer in gebruik raken van de winterband, doet de zomerband steeds meer ook zijn naam eer aan. De oude 'normale banden' (profi term) waren eerder een soort all season, sneeuwbanden is een eigen categorie en die zie je hier niet.

Zadelsnuiver zei:
Vin cent zei:

In elke Autoweek banden test komt dit wel voorbij. In elke winterbanden test nemen ze ook altijd een goede zomerband mee. Blijkt iedere keer weer dat bij alle temperaturen de zomerband het best presteert - tenzij er op sneeuw of ijs gereden wordt.

R W xxx zei:
Total Loss zei:

kortom:

Goed verhaal! (y)

Niet echt. Bij het steeds meer in gebruik raken van de winterband, doet de zomerband steeds meer ook zijn naam eer aan. De oude 'normale banden' (profi term) waren eerder een soort all season, sneeuwbanden is een eigen categorie en die zie je hier niet.

Dat blijkt zeer zeker niet uit de banden testen. Wel is het zaak goed te kijken naar goede kwaliteit. Dat zijn vaak de bekende merken maar niet altijd.

Overigens heb ik goede ervaringen met 4-seizoens banden. Die hebben veel minder het effect op sneeuw en ijs dat er nagenoeg geen grip is. Dus ook die 6 dagen sneeuw zijn dan nog te doen (en de meeste zijn goedgekeurd voor Duitsland voor die dagen dat er winterbanden vereist zijn).
Nadelen in de zomer heb ik niet echt ervaren; of het moet zijn dat ze wat luider zijn.

Engineer2 zei:
Overigens heb ik goede ervaringen met 4-seizoens banden. Die hebben veel minder het effect op sneeuw en ijs dat er nagenoeg geen grip is. Dus ook die 6 dagen sneeuw zijn dan nog te doen (en de meeste zijn goedgekeurd voor Duitsland voor die dagen dat er winterbanden vereist zijn).
Nadelen in de zomer heb ik niet echt ervaren; of het moet zijn dat ze wat luider zijn.

Link staat hierboven, zomer doet het beter in droog.
4s banden zijn er tegenwoordig steeds meer in 2 smaken, soort zomer+ of winter-. De zomer+ (Michelin bijv) komt tekort in winterse omstandigheden maar kan je ook redelijk mee uit de voeten in de zomer, de winter- (Goodyear bijv) is voor NL en zelfs in niet al te gekke wintersportomstandigheden prima maar is voor zwaardere auto's te zacht in warme zomers.

Geheel volgens verwachting gaat dit weer een leuke discussie worden :) Voor alle standpunten is wat te zeggen natuurlijk, wat m.i. belangrijk is bij keuze voor banden in NL is dat ze het ook op nat wegdek goed doen. Droog wegdek is eigenlijk nooit echt een issue, pak je een band die het ook op nat wegdek goed doet dan ben je in 95% van de gevallen al onder de pannen. Wil je die laatste 5% nog meepakken dan rijd je 's winter (in de sneeuw) op winterbanden. Als ik de link van R W zo bekijk dan heb ik met mijn Continental WinterContactjes in ieder geval een goede keuze gemaakt wat dat betreft. Of eigenlijk: dat wist ik eigenlijk al (van andere testen), maar deze test onderschrijft dat nog eens.

Dit zijn een hoop antwoorden! Ik blijf het volgen in ieder geval, als het goed is moetk dan m'n keuze kunnen maken :D

Als ik de keus zou moeten maken tussen een paar maanden op slechtere banden rijden, (zomerbanden) of het hele jaar op slechtere banden,(4 seizoenen) dan weet ik het wel.

Ik zou dan liever die paar maanden gewoon doorrijden op zomer, of het goed doen, en een set winterbanden bij kopen. Kost in de praktijk niet meer als een set velgen. De prijs van die banden verdien je wel terug, want je zomerbanden slijten natuurlijk minder.

Een 4 seizoenen band is altijd een compromis. Zoals Zadelsnuiver ook al zegt, het is het eigenlijk gewoon altijd net niet. Niet goed in de zomer, niet goed in de winter. En dat kan ook gewoon niet anders, want voor een winterband heb je natuurlijk een heel ander profiel en zachter rubber nodig.
Als je overal tussenin gaat zitten, krijg je gewoon een matige band, bij alle omstandigheden. Dat kan gewoon niet anders.

Ik rij nu een jaar of 15 op winterbanden, met name omdat ik ze gratis bij de auto kreeg én 245mm op een achterwielaandrijver is wat spannend in de sneeuw.
De 10 jaar ervoor had niemand nog van winterbanden gehoord. Behalve die Oostenrijker die ik vroeg of ik kettingen nodig om met terrorsneeuw naar het dal te rijden ;)

Ik zou zeggen, als:
- je enigzins flexibel bent met de reistijden/werk
- je doorgaans geen nacht/vroege ochtend ritten maakt
- geen wintersport of duitse ritten maakt
dan geen winterbanden en flink verstand gebruiken.
Als je hoort dat strooiwagens het niet aankunnen en alle weeralarmen rinkelenen je wil toch om 6am in de auto springen, tja dan neem je gewoon meer risico, met elke band, ten opzichte vsn iemand die even afwacht tot het wat gaat dooien, het verkeer rustiger wordt of gewoon een trein pakt.

Total Loss zei:

kortom:

Goed verhaal! (y)

Helaas zonder bron inderdaad niet meer dan een verhaal. Dat 75% van de Nederlanders best zonder winterbanden kan dat geloof ik best, maar ik zou toch echt meer over die test willen weten alvorens ik alles wat hier staat aan zou nemen. En een paar remtesten op het parkeerterrein van het Autoweek kantoor beschouw ik niet als een deugdelijke test.

Als je veel snelweg rijdt zou ik winterbanden nemen. Als je daar rijdt met een beetje sneeuw ben je de pisang. Er wordt vaak (onnodig) hard geremd.

haarr zei:
Als je veel snelweg rijdt zou ik winterbanden nemen. Als je daar rijdt met een beetje sneeuw ben je de pisang. Er wordt vaak (onnodig) hard geremd.

Die ene dag dat het sneeuwt kan je ook gewoon rechts blijven rijden, links rijden de zenuwachtige leasers die inderdaad constant gas geven en bovenop de rem staan. Rechts rij je gewoon relaxed met de stroom mee.

haarr zei:

Die ene dag dat het sneeuwt kan je ook gewoon rechts blijven rijden, links rijden de zenuwachtige leasers die inderdaad constant gas geven en bovenop de rem staan. Rechts rij je gewoon relaxed met de stroom mee.

In dat geval zou ik achter een vrachtwagen aan rijden.

haarr zei:

Die eerste tegel zat er al aardig naast, deze is gewoon dom.

Speciaal voor Huckebein met die tests (zonder bron) en alle andere twijfelaars: Lees dit even: https://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf

Vooral deze passages:
"De afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld gezien dat moderne zomerbanden steeds beter zijn geworden onder zomerse omstandigheden. Hiermee kunnen zomerbanden steeds beter omgaan met toegenomen vermogens en snelheden van moderne auto's. Tegelijkertijd hebben we echter gesignaleerd dat de wintereigenschappen van zomerbanden over de afgelopen jaren sterk gereduceerd zijn".

En dit:
"Op droog wegdek zijn de verschillen kleiner. Toch staat de auto met winterbanden vanaf 100 km/h ca. 3 meter eerder stil dan de auto met zomerbanden. De 4-seizoenenband bevindt zich hier op het niveau van de winterband. De remweg op nat wegdek valt ook ten gunste van de winterband uit maar de onderlinge verschillen zijn hier klein. Onderlinge verschillen van diverse merken banden van hetzelfde type zijn in de regel groter. Toch kunnen kunnen we in zijn algemeenheid stellen dat waterverdringing van de winterbanden onder de geteste omstandigheden (temperatuur plus 2°C [size=large]*[/size] ) beter is dan bij zomerbanden. De auto met winterbanden krijgt vanaf ca. 90 km/u last van aquaplaning. Dezelfde auto met zomerbanden verliest bij 80 km/h grip en wordt onbestuurbaar. De 4- seizoenenband bevindt zich hier ook tussen de zomer- en winterband in.
Op sneeuw, en dan hoeft niet direct aan een dik pak gedacht te worden, zijn winterbanden onverslaanbaar."

Maar klik even op de link, kijk even naar de tabel en lees het hele verhaal.
Dit [size=large]*[/size] heb ik zelf even in de tekst gezet. Dat is een temperatuur die zelfs in een Nederlandse winter zeer regelmatig voorkomt in de ochtend- en avondspits, toch?
Overigens rijd ik in de winter op een wat kleinere maat velg (15" i.p.v. 16" ) en smallere 175 i.p.v. 195 banden, dit op aanraden van mijn (Poolse) bandenleverancier. Vreemde vogel o_O die man: aan de grotere velgen en vooral banden kon 'ie toch echt meer verdienen... Waarom dan toch? Nou, hierom:
"Heb je normaal gesproken erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig om de winterbanden en de velgen in de kleinst voorgeschreven maat te kiezen. Bij glad wegdek geldt een breed contactvlak tenslotte als een nadeel."
Bron: https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-en-velgen

PS En nu niet gaan roepen dat de ANWB door de banden"mafia" gesponsord wordt of zoiets, dat is nou nét een ietsepietsie té goedkope argumentatie. :)

Goede input - de aquaplaning grens test is inderdaad een goede. Is best een verandering dat inmiddels de winterband daar het beter doet. Je mag wel kritisch blijven natuurlijk dat de ene winterband de andere niet is maar dit is echt wel een ander punt.

De daily drivers hier gaan verder op zomerbanden (het hele jaar door) en/of op 4-seizoens. En dat heeft ook voor een groot deel te maken dat de wisseling mij te lastig is voor de minimale voordelen (ik ga nooit op wintersport en daarbij hebben mijn daily's geen heel erg brede banden). Maar ieder zijn eigen afweging.

Je mag wel kritisch blijven natuurlijk dat de ene winterband de andere niet is maar dit is echt wel een ander punt.

Wat natuurlijk net zo voor zomerbanden geldt. Verder idd jaarlijkse discussie

En daarom dus altijd testresultaten op nat wegdek checken. Zowel bij zomer- als winterbanden is het eigenlijk geen vanzelfsprekendheid dat ze daar goed scoren.

Toch wel een hele aparte uitslag, daar de autoweek winterbanden test laat zien dat de zomerband onder natte en droge omstandigheden het toch uitstekend blijft doen en alleen op sneeuw het af laat weten maar das logisch.
Ik rij het hele jaar door op zomerbanden en heb nooit behoeft gehad aan winterbanden, 1x problemen gehad maar daar was de sneeuw zo plat gereden dat het ijs was en toen hadden ook de winterbanden problemen.

Wat ze naar mijn idee in die testen vaak niet laten zien is hoe zo'n zomerband het nog doet na pak 'm beet 5.000 km ervaring. Of laten we zeggen na 3 goed harde stops op een rij, hoe goed doet 'ie het na de 4e keer? Of laten we zeggen dat je een lange afdaling begint en constant moet afremmen, hoe goed doet die zomerband het nog wanneer je bijna onderaan de heuvel komt?

Zelf rijd ik ook al jaren op winterbanden. En buiten de voordelen doe ik het ook omdat ik op nog geen 2 km van de Duitse grens woon. En de enige extra investering die ik moet maken is de extra set velgen. Maar staal kost niet veel.

Zelf maak ik het mij wel extra duur. Omdat ik in de winter ook op lm-velgen wil rijden. En dan bij voorkeur nog het origineel van het merk zelf. Vorige week een Mazda 2 uit 2017 gekocht. Afgeleverd op zomerbanden. Gelijk binnen een week een set originele (lees dezelfde) velgen gekocht met winterbanden er op. Mijn looks van de auto veranderen dus meestal niet in de loop van het jaar. De grip wel. En meestal bij verkoop van een auto gaat de winterset ook de verkoop in. Met als gevolg dat als ik alle velgen netjes bewaard had, dat ik nu meerdere sets had voor de Mazda. Voordeel als je al 16 wagens gekocht hebt in de afgelopen 19 jaar o_O

Ik blijf die eeuwige discussie tussen zomer- en winterbanden telkens weer komisch vinden.
Persoonlijk maakt het mij geen bal uit welk merk en type band er onder de personenauto of bus zit, als het profiel maar ruim voldoende is vind ik het al prima.
Ik heb het verschil nog nooit kunnen ontdekken of de één nou beter presteert als de ander.... ben echter ook een rustige rijder die liever wat afstand houd i.p.v. treintje rijden op V-max + correctiemarge, de marges van een band kom ik dan eigenlijk al nauwelijks tegen.
Als ik banden vervang wordt het meestal een 4-seizoenenband van Vredenstein die er onder komt, en die voorkeur voor Vredenstein is alleen maar omdat ik daar via een kennis aardig goedkoper aan kan komen.

Muddy Bandit zei:
Als ik banden vervang wordt het meestal een 4-seizoenenband van Vredenstein die er onder komt, en die voorkeur voor Vredenstein is alleen maar omdat ik daar via een kennis aardig goedkoper aan kan komen.

Kan die kennis misschien óók voordelig banden van [size=large]Vredenstein[/size] leveren? Dan ben ik in!

Jazzik zei:
Kan die kennis misschien óók voordelig banden van [size=large]Vredenstein[/size] leveren? Dan ben ik in!

:eek:
Het taalneuzeltopic staat ergens anders joh....
En nee, aan neuzelende schoolmeestertjes heeft die betreffende kennis (net zoals ik) ook een broertje dood.:p

Vorige jaar was het eerlijk gezegd wel een drama. Tien uur savonds afgewerkt, buiten aan het sneeuwen en een pak verse sneeuw die op de weg lag. Het is dan altijd spannend om de provinciale wegen op te gaan met tegenliggers.

Maar over het algemeen sneeuwt het in Nederland niet zo vaak en als het heeft gesneeuwd dan gaat het meestal om de sneeuw die paar dagen op de grond ligt en ondertussen al veranderd is in ijs. Dan staan winter en zomerbanden gewoon gelijk want winterbanden presteren echt niet beter op ijs dan zomerbanden.

4 seizoenenband gehad. Nooit meer. 2l meer verbruik, zeer veel meer rolgeluid, stugger en matige eigenschappen met sneeuw. Bovendien snelle slijtage. Waren Michilins nu weer zomerbanden van Good Year, wat een verschil!

Ik wil eigenlijk alleen maar hóógzomerbanden
g010.gif
, maar helaas...
k018.gif
Fout klimaat hier...​

Terug
Bovenaan