Na een grote facelift veranderde Volvo 850 in Volvo S70 en V70
Zonder facelift veranderde men iets er na 960 in S90 en V90
Toen de Volvo 940 helemaal aan het einde van zijn carrière te midden van de S40/V40, S70/V70, C70 en S90/V90 in de showroom kwam te staan, bedacht men dat deze 940 als Volvo Polar door het leven moest gaan.
Bij Volvo maakt men sowieso graag een chaos van typeaanduidingen. In Amerika maakte Volvo het helemaal bont.
Bij de modelwijziging van 1980 veranderde men de typeaanduidingen, en in 1985 weer:
Volvo 242 DL, 244 DL, 245 DL -> Volvo DL -> Volvo 240 DL
Volvo 244 GL -> Volvo GL -> Volvo 240 GL
Volvo 242 GT -> Volvo GT -> in 1981 uit productie
Volvo 264 GL, 265 GL -> Volvo GLE -> in 1982 uit productie
Volvo 262 C -> Volvo Coupé -> in 1981 uit productie
Vanaf 1980 kwamen daar de Volvo GLT en Volvo Turbo bij. In Zweden hanteerde men ook die aanduidingen (zonder 244 enz. ertussen) In Nederland sprak men wel van 244 GLT en 244 Turbo, maar op de achterklep van die auto's staat alleen GLT of Turbo.
Toen de Volvo 960 kwam bleef de Volvo 780 in de Verenigde Staten nog een jaar in het leveringsprogramma, echter nu onder de naam Volvo Coupé.
En dan is er natuurlijk nog de 0-actie geweest nadat de 760 werd geïntroduceerd:
343, 345 -> 340 (2-liter modellen meestal 360)
242, 244, 245 -> 240
265 -> 260 (alleen in bepaalde landen nog leverbaar)
DAF wijzigde ook graag de namen van diens modellen.
De DAF Daffodil werd uiteindelijk DAF 33.
De DAF 55 kreeg een nieuwe voorkant en andere achteras en werd zo DAF 66.
De DAF 44 behield zijn neus, maar kreeg ook die nieuwe achteras en werd DAF 46