Naams of Type wijziging bij Facelift

in een zwarte bladzijde qua design kreeg de 206 zijn 2e facelift en ging als 206+ door het leven. Detail in het zelfde jaar kreeg de 207 zijn eerste facelift.

206
ofayipvbv90r_480.jpg


206+
m1by1inb78v5_480.jpg


Ook het interieur ging op de schop, maar dat is al in een ander topic behandeld https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,6014691,page=2
 
Ik heb niet alles doorgelezen, maar deze toch niet gekruist:
- Audi 80/90:
e44y97cbbl0m.jpg

naar Audi A4:
1920px-Audi80-1992.JPG


Was het maar een 90 gebleven...


Enkele correctie op aangeven van andere forumleden:
blijkbaar is de 100 C4 niet meer als 200 gevoerd
en slecht geheugen wat de B4 betreft: het is nl. naar aanleiding van de presentatie van de eerste A4 (B5) dat de Audi 100 hernoemd werd...niet van toepassing op de Audi 80 dus.
- Audi 100/200
1920px-1994_Audi_100_E_2.0_Front.jpg

naar Audi A6:
Audi_S6_C4-02.jpg

In dit geval een S6 maar het uiterlijk van de A6 is quasi gelijk.
 
Wat was daar dan de facelift, Klassiekerrijder? Ik heb nooit een uiterlijk verschil tussen de laatste 960 en de S90/V90 kunnen ontdekken (hoewel, ik zie nu witte zijknipperlichten).
 
929V6 zei:
Wat was daar dan de facelift, Klassiekerrijder? Ik heb nooit een uiterlijk verschil tussen de laatste 960 en de S90/V90 kunnen ontdekken (hoewel, ik zie nu witte zijknipperlichten).

Meer een kont- dan een facelift, dacht ik: werden de oranje achterknipperlichten niet door witte exemplaren vervangen?
 
iDS zei:
929V6 zei:
Wat was daar dan de facelift, Klassiekerrijder? Ik heb nooit een uiterlijk verschil tussen de laatste 960 en de S90/V90 kunnen ontdekken (hoewel, ik zie nu witte zijknipperlichten).

Meer een kont- dan een facelift, dacht ik: werden de oranje achterknipperlichten niet door witte exemplaren vervangen?

Die waren al wit vanaf de facelift van de 960 in '94.
 
Na een grote facelift veranderde Volvo 850 in Volvo S70 en V70
Zonder facelift veranderde men iets er na 960 in S90 en V90

Toen de Volvo 940 helemaal aan het einde van zijn carrière te midden van de S40/V40, S70/V70, C70 en S90/V90 in de showroom kwam te staan, bedacht men dat deze 940 als Volvo Polar door het leven moest gaan.

Bij Volvo maakt men sowieso graag een chaos van typeaanduidingen. In Amerika maakte Volvo het helemaal bont.
Bij de modelwijziging van 1980 veranderde men de typeaanduidingen, en in 1985 weer:
Volvo 242 DL, 244 DL, 245 DL -> Volvo DL -> Volvo 240 DL
Volvo 244 GL -> Volvo GL -> Volvo 240 GL
Volvo 242 GT -> Volvo GT -> in 1981 uit productie
Volvo 264 GL, 265 GL -> Volvo GLE -> in 1982 uit productie
Volvo 262 C -> Volvo Coupé -> in 1981 uit productie

Vanaf 1980 kwamen daar de Volvo GLT en Volvo Turbo bij. In Zweden hanteerde men ook die aanduidingen (zonder 244 enz. ertussen) In Nederland sprak men wel van 244 GLT en 244 Turbo, maar op de achterklep van die auto's staat alleen GLT of Turbo.

Toen de Volvo 960 kwam bleef de Volvo 780 in de Verenigde Staten nog een jaar in het leveringsprogramma, echter nu onder de naam Volvo Coupé.

En dan is er natuurlijk nog de 0-actie geweest nadat de 760 werd geïntroduceerd:
343, 345 -> 340 (2-liter modellen meestal 360)
242, 244, 245 -> 240
265 -> 260 (alleen in bepaalde landen nog leverbaar)

DAF wijzigde ook graag de namen van diens modellen.
De DAF Daffodil werd uiteindelijk DAF 33.
De DAF 55 kreeg een nieuwe voorkant en andere achteras en werd zo DAF 66.
De DAF 44 behield zijn neus, maar kreeg ook die nieuwe achteras en werd DAF 46
 
Nieuwe naamswijzigingen:

Nissan NV300 wordt Nissan Primastar - de facelift was er al een paar maanden voor de NV300 Combi, maar nog niet voor de NV300 bestel. In Nederland is de NV300 Combi niet leverbaar volgens mij. Primastar was ook de naam van de voorganger (Trafic Mk2) van de NV300 (Trafic Mk3).
Nissan NV400 wordt Nissan Interstar - kwam geen facelift aan te pas. Interstar was ook hier de naam van de voorganger van de voorganger (Master Mk2) van de NV400 (Master Mk3).
 
Toen in 2004 de Smart Forfour op de markt kwam , kreeg de Smart City coupé en cabrio een update en gingen voortaan als fortwo coupé of cabrio door het leven.

m1by19gbaivy_480.jpg


voor de in 2003 verschenen Smart Roadster en Roadster coupe kwam er wijziging qua naam.

Terwijl de Forfour beproefde Mitsubishi motoren aan boord kreeg moest de Fortwo het nog steeds doen met de beruchte Smart/Mercedes blokjes, die inmiddels wel minder slecht waren dan in de begintijden.

In 2007 kwam er dan eindelijk een nieuwe generatie Fortwo en deze kreeg ook een blok van Mitsubishi , bijzonder was dat het niet dezelfde 3 cilinder met een inhoud van 1124cc was die in de Forfour (64pk en75pk) had gezeten en nog steeds aan boord zat van de Colt (75pk). Speciaal voor de Fortwo kwam er een 3 pitter met deze keer een inhoud van 999cc deze leverde zonder turbo 61 of 71 pk en met turbo 84 of 98 pk

De diesels heb ik bewust achterwege gelaten.
 
Onjuist, de City-Coupe werd niet gefacelift. Kreeg enkel een naamsverandering naar Fortwo om met de Forfour in de pas te lopen.

1920_626334-1118859-2126-1684-23-foto-1-2.jpg
 
Terug
Bovenaan