Mysterieuze range PHEV

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,
ik rijd nu een maandje in een PHEV en ben wat verbaasd over de range die geprojecteerd wordt op het dashboard en weet eigenlijk niet of dit PHEV eigen is of alleen een eigenaardigheid van de Mazda die ik bezit. Even wat info. Bij het voltanken gaan er 50 liter in de tank en als ik de batterijen van 17.8 kWh 80% oplaad dan heb ik 14.24 KWh tot mijn beschikking. De boordcomputer geeft als gemiddeld verbruik momenteel 6.8l/100km en 24.8 KWh/100km.
Ik denk dan, maar ik ben een PHEV en EV leek, dat ik als ik mijn tank leegrijd ik ruim 700 km ver kan komen en dat er dan nog 56 km elektrisch gereden kan worden. Nu begrijp ik ook wel dat ook als ik op benzine rijd er ook beslag wordt gelegd op de batterijen, maar de totale range die mijn CX60 kan rijden voor ik moet tanken en pluggen komt in de praktijk nooit boven de 400 km.
Ben ik nou gek of klopt hier iets niet? Of maak ik gewoon wat denkfouten?
Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?
Alvast bedankt!

Ik ben niet helemaal thuis in PHEV, maar in welke stand heb je hem staan? In de meeste tests die ik heb gezien hebben de auto's meerdere standen, sportief, eco ed. Als je hem in de sport stand zet zal je nooit heel zuinig rijden.

400km met 50 Liter benzine is al mega onzuinig, en als je dan ook al 14 kWh verbruikt hebt. Ik geloof het niet helemaal...

Welke range wordt er dan 'geprojecteerd op het dashboard'?
Als de werkelijke range met volle tank en 80% geladen accu maar 400 km is klopt er iets niet lijkt me.

GioSUBARUWRXSTI zei:
(..) Bij het voltanken gaan er 50 liter in de tank en als ik de batterijen van 17.8 kWh 80% oplaad dan heb ik 14.24 KWh tot mijn beschikking. De boordcomputer geeft als gemiddeld verbruik momenteel 6.8l/100km en 24.8 KWh/100km.

Okay, je benzineverbruik is dus, gemiddeld, 1 liter op 14,7 kilometer. Met 50 liter bijtanken levert dat een (potentiële) actieradius op van 735 kilometer.

Actieradius op stroom is 14,24/24,8 x 100 kilometer= 57 kilometer.

Dit is de theorie.

GioSUBARUWRXSTI zei:
(..)
Ik denk dan, maar ik ben een PHEV en EV leek, dat ik als ik mijn tank leegrijd ik ruim 700 km ver kan komen en dat er dan nog 56 km elektrisch gereden kan worden. (..)

Dit is de theorie en dat zal alleen lukken indien je de auto verbiedt om tijdens de benzinerit de elektromotor in te schakelen. Zo'n functie moet er wel op zitten.

Het idee van de PHEV is wél om optimaal gebruik van beide aandrijflijnen mogelijk te maken. Dus, bij wegrijden de elektromotor gebruiken (immers direct maximale koppel beschikbaar) en pas de brandstofmotor inschakelen indien veel vermogen op snelheid wordt gevraagd.

Bij optimaal PHEV gebruik hoort ook zoveel mogelijk stekkeren, ;) Dus daar waar het kan, de stekker inpluggen en niet wachten totdat de batterij op 10% is gekomen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Als ik zo op de foto kijk van dit demo exemplaar.. dan is de opgegeven actieradius met een bijna half volle brandstoftank én drie kwart ontladen batterij 200 kilometer.
Dan lijkt mij de opgegeven 400 kilometer voor jouw auto niet heel onlogisch?

De AW Carbase van de CX60 geeft een EV actieradius van 63 kilometer op.
https://www.autoweek.nl/auto/105632/mazda-cx-60-e-skyactiv-phev-327-prime-line/

0-e580d5c8e96e088ba0b15a1a08aa1f5f.jpg

https://www.autoweek.nl/occasions/mazda/cx-60/53031846/mazda-cx-60-elektro-benzine-2022/

Heb je die verbruikstellers al eens gereset?

Als de auto in vele maanden lang die 6,7l/100km heeft opgebouwd (op de snelweg, rustig rijdend) en jij hebt de de laatste maand met draaiende motor lekker zitten spelen met je nieuwe navigatie dan snap ik de voorspelde range al wat beter.

50 liter tank, voor actieradiusindicatie een reserve van 5l, 45/400km = 11,25l /100km, met veel stads-/fileverkeer kan dat prima.

De actieradius op stroom lijkt me niet meegetelt te worden, je kan immers geen 130km/u rijden op stroom en met beslagen ruiten of vorst heb je de benzinemotor waarschijnlijk ook nodig.

Dank je voor de foto. Ik heb ook foto's van de dashboards van andere testauto's gezien die min of meer dezelfde reikwijdte aangeven. Die reikwijdtes zijn inderdaad consistent met de 400 km van mijn Mazda. Maar stroken dan dus niet met de gemiddelde verbruikscijfers die ik op de boardcomputer uitlees. Blijft mij allemaal verder een raadsel.
Overigens rijd ik vaak in de Sport mode. Hij verbruikt dan meer benzine maar laadt tevens de accu bij. In de Normal mode rijdt hij bij de lagere snelheden (e.g. stad) altijd electrisch als de accu dat toelaat. Bij een lege accu slaat de benzinemotor aan. En als ik dan ook nog Charge inschakel wordt de accu weer extra bijgevuld.

Dank je. Ik denk dat he vooral het laatste is. De accu tely we mee als het gaat om de totale range, maar in het benzine verbruik zitten de electronische kilometers al apart meegenomen maar tellen niet mee voor de benzinerange. Een beetje ''het regelmatig stekkeren bij de PHEV'' (wat is niet doe omdat electriciteit met mijn ENEL contract momenteel duurder is dan benzine), dat ik las in een eerder antwoord in dit draadje.

^^ bij een publiek laadpunt of nabij een commerciële instelling zijn de stroomprijzen wat schappelijker, over het algemeen.

Terug
Bovenaan