Mysterieuze range PHEV

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,
ik rijd nu een maandje in een PHEV en ben wat verbaasd over de range die geprojecteerd wordt op het dashboard en weet eigenlijk niet of dit PHEV eigen is of alleen een eigenaardigheid van de Mazda die ik bezit. Even wat info. Bij het voltanken gaan er 50 liter in de tank en als ik de batterijen van 17.8 kWh 80% oplaad dan heb ik 14.24 KWh tot mijn beschikking. De boordcomputer geeft als gemiddeld verbruik momenteel 6.8l/100km en 24.8 KWh/100km.
Ik denk dan, maar ik ben een PHEV en EV leek, dat ik als ik mijn tank leegrijd ik ruim 700 km ver kan komen en dat er dan nog 56 km elektrisch gereden kan worden. Nu begrijp ik ook wel dat ook als ik op benzine rijd er ook beslag wordt gelegd op de batterijen, maar de totale range die mijn CX60 kan rijden voor ik moet tanken en pluggen komt in de praktijk nooit boven de 400 km.
Ben ik nou gek of klopt hier iets niet? Of maak ik gewoon wat denkfouten?
Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?
Alvast bedankt!

Ik ben niet helemaal thuis in PHEV, maar in welke stand heb je hem staan? In de meeste tests die ik heb gezien hebben de auto's meerdere standen, sportief, eco ed. Als je hem in de sport stand zet zal je nooit heel zuinig rijden.

400km met 50 Liter benzine is al mega onzuinig, en als je dan ook al 14 kWh verbruikt hebt. Ik geloof het niet helemaal...

Welke range wordt er dan 'geprojecteerd op het dashboard'?
Als de werkelijke range met volle tank en 80% geladen accu maar 400 km is klopt er iets niet lijkt me.

GioSUBARUWRXSTI zei:
(..) Bij het voltanken gaan er 50 liter in de tank en als ik de batterijen van 17.8 kWh 80% oplaad dan heb ik 14.24 KWh tot mijn beschikking. De boordcomputer geeft als gemiddeld verbruik momenteel 6.8l/100km en 24.8 KWh/100km.

Okay, je benzineverbruik is dus, gemiddeld, 1 liter op 14,7 kilometer. Met 50 liter bijtanken levert dat een (potentiële) actieradius op van 735 kilometer.