Mysterieus koelvloeistofverlies

Shahin Koobasi

Net ingestapt
Sinds 2 maanden heeft mijn 1.4 Seat Altea last van koelwaterverlies.
Eerst was het extern, daarop is de radiateur en waterpomp vervangen.
Lekkage blijft. Zo'n 100ml per 100km. Maar geen sporen van lekkage te vinden.
Koppaking is getest en blijkt ok te zijn.
Auto loopt soepel, geen schijnbare vermogenverlies.

Wat kan het zijn?

kleine dwergjes komen elke dag water halen bij u.

wc blokjes helpen vaak.o_O

ot.
het is mogelijk dat een klein deel verbrand word of onderweg(bij warm rijden) lekt.

Het gaat in damp op..

OT: misschien toch een klein koppakkingsprobleem?
Toch maar eens het systeem onder druk laten zetten. Als het eruit spuit weet je voldoende.

Shahin Koobasi zei:
Kan het ook aan de intercooler liggen?

Een intercooler is gewoon een luchtgekoelde luchtkoeler, daar komt geen koelwater aan te pas.
Als er koelvloeistof in een cilinder terecht komt is dat wel te zien aan de bougie t.o.v. de bougies uit de andere cilinders, ook bij zeer geringe hoeveelheden.
Afpersen hoeft trouwens niet altijd uitsluitsel te geven voor de kop of koppakking, kan best zijn dat de lekkage alleen maar bij bepaalde omstandigheden (temperatuur, druk) geschiedt.
En een kleine lekkage elders (radiator, slangen, kachel, turbo enz.) hoeft ook niet meteen zichtbaar te zijn, de vloeistof kan ook gelijk verdampen.

Maar het kan ook best zijn dat er gewoon wat koelvloeistof uitgekieperd wordt via overdruk/expansievat: als je koud al vult tot het max. peil dan wil het wel eens overstromen als de boel goed op temperatuur komt... blijft het peil dalen bij meer kilometers of beperkt het zich tot die 100 ml ongeacht de kilometers boven die 100?

Muddy Bandit zei:
Shahin Koobasi zei:
Kan het ook aan de intercooler liggen?

Een intercooler is gewoon een luchtgekoelde luchtkoeler, daar komt geen koelwater aan te pas.
Als er koelvloeistof in een cilinder terecht komt is dat wel te zien aan de bougie t.o.v. de bougies uit de andere cilinders, ook bij zeer geringe hoeveelheden.
Afpersen hoeft trouwens niet altijd uitsluitsel te geven voor de kop of koppakking, kan best zijn dat de lekkage alleen maar bij bepaalde omstandigheden (temperatuur, druk) geschiedt.
En een kleine lekkage elders (radiator, slangen, kachel, turbo enz.) hoeft ook niet meteen zichtbaar te zijn, de vloeistof kan ook gelijk verdampen.

Maar het kan ook best zijn dat er gewoon wat koelvloeistof uitgekieperd wordt via overdruk/expansievat: als je koud al vult tot het max. peil dan wil het wel eens overstromen als de boel goed op temperatuur komt... blijft het peil dalen bij meer kilometers of beperkt het zich tot die 100 ml ongeacht de kilometers boven die 100?

Intercooler van tsi seat altea is wel watergekoeld ipv luchtgekoeld.
Het verdwijnt evenredig, in het begin leek het nog onregelmatig maar mss is de lek nu aan het vergroten..
Donderdag heb ik een afspraak bij Seat en Vrijdag wil de autoverkoper het laten maken..na veel geklaag. Ik laat het nog weten

Ik ken de Altea verder niet, maar watergekoelde intercoolers hebben normaliter een eigen koelsysteem wat geheel los staat van het koelsysteem van de motor.

Bij mijn Mondeo bleek dat in het reservoir een minuscuul scheurtje zat. Het lekte alleen als het koelwater heet was en dan verdampte het water direct.
De garage kon bij een beurt niets vinden, maar kennelijk hadden ze het systeem op druk gezet bij koude motor.
Uiteindelijk vond ik het op den duur zelf door een lichte plaatselijke verkleuring aan de onderzijde van het reservoir.

ForEverFord zei:
Bij mijn Mondeo bleek dat in het reservoir een minuscuul scheurtje zat. Het lekte alleen als het koelwater heet was en dan verdampte het water direct.
De garage kon bij een beurt niets vinden, maar kennelijk hadden ze het systeem op druk gezet bij koude motor.
Uiteindelijk vond ik het op den duur zelf door een lichte plaatselijke verkleuring aan de onderzijde van het reservoir.

Is hoogstwaarschijnlijk een lekke EGR koeler zeiden ze bij VW.
Kan je die niet verwijderen ipv vervangen?

Shahin Koobasi zei:
ForEverFord zei:

Deze moet je vervangen. Hebben ze hem afgeperst?

Jos.

jos br 001 zei:
Shahin Koobasi zei:
ForEverFord zei:

Deze moet je vervangen. Hebben ze hem afgeperst?

Jos.

Wat ik weet is dat ze half uurtje hebben berekend. 52 euro werd het.
Koppakking is het niet zeggen ze aangezien temperatuur niet stijgt. Verder heb ik niets gevraagd erover..best stom.

Terug
Bovenaan