MX-5 vs Z4

@michel: Kan ik me met jouw auto geschiedenis goed voorstellen! De SL is voor mij echt een flinke maat te groot. Ik zou zelf dan eerder voor de SLK 350 gaan.

@meeuw: Haha dat zou bij ons ook zo zijn als mijn vrouw niet ook liefhebber is van auto's en rijden. Aangezien ze zelf ook meebetaalt aan de auto lijkt het me erg onredelijk haar mening niet mee te nemen ;)

@Audi A4tdi: Haha ja ik las het ook! Wel 'goedkoop' trouwens deze, heb ik er blijkbaar toch een aantal over het hoofd gezien!

Dank allemaal voor het meedenken! Ik ga in beiden een proefrit maken maar neig momenteel nog het meest naar de Z4 roadster.

@arosa: Ben jij mijn vrouw incognito? Want zij gaat denk ik dezelfde vraag stellen ;) De Mustang GT is in vrijwel alles de minder verstandige keus, maar ons hart gaat er wel sneller van kloppen!

MatthijsL zei:
@arosa: Ben jij mijn vrouw incognito? Want zij gaat denk ik dezelfde vraag stellen ;) De Mustang GT is in vrijwel alles de minder verstandige keus, maar ons hart gaat er wel sneller van kloppen!

Dat is toch juist het belangrijkste bij een hobbyauto? Haal dan lekker zon mustang.
Kosten zullen vast wel meevallen als je een goede haalt en niet teveel rijdt. En die kun je toch ook als cabrio krijgen?

MatthijsL zei:
Koop dan een mustang. En zo heel onverstandig is die keus ook weer niet, er zijn onverstandigere.

Haha misschien komt er een Mustang, maar we worden ook heel blij van een Z4. Toegegeven, dat enthousiasme is qua uiterlijk iets minder bij de MX5.

Ach met mijn begin 30 kan ik een midlife auto denk ik nog wel hebben :D Dan ben ik wel benieuwd waar ik rond mijn 50e/60e mee thuis zal komen..

Heerlijk topic. Wat een feest om te mogen en kunnen kiezen uit zulke auto's. Ik heb ook altijd wel wat Z4's in mijn favorieten staan, voor het geval ik een extra laag aantref in mijn portemonnee. Qua rijden zou ik blijer worden van een Z4 dan van een Mustang, maar het verschil ook hoe: in de Eifel wil ik graag de Z4 mee, ga je over de boulevard cruisen dan is de Mustang ook zeker geen straf.

Zelf heb ik 3,5 jaar een MX-5 NC (2008) gehad, dus ik hoef mijn mening niet te delen over welke auto mijn voorkeur zou hebben. Ik kan wel zeggen dat de handgeschakelde versnellingsbak niet het enige is dat een MX-5 leuk maakt. Vooral het compacte, lichte en wendbare karakter sprak mij erg aan en dat neemt een automaat niet weg natuurlijk. Ook de relatief lage kosten waren voor mij (student) zeer belangrijk en dat houdt het leuk. Niks zo vervelend als hoge kosten vind ik. Zelf heb ik nooit in een MX-5 met automaat gereden, maar op een internationaal forum (met veel Amerikanen) zie ik regelmatig discusses erover langskomen:

https://forum.miata.net/vb/forumdisplay.php?f=151

Misschien goed om daar eens te lezen en eventueel wat te vragen. Zelf zou ik proberen te gaan proefrijden in een MX-5 NC met automaat, dan heb je waarschijnlijk binnen korte tijd door of het is wat je zoekt. Er staan momenteel drie NC's met automaat in NL te koop (zo ver ik zie):

Apeldoorn: https://www.autowereld.nl/mazda/mx-5/2-0-s-vt-touring-automaat-31110500/details.html
Twello: https://www.autowereld.nl/mazda/mx-5/mazda-mx5-2-0-automaat-dealer-ond-lage-km-stand-31555105/details.html
Assen: https://www.autowereld.nl/mazda/mx-5-roadster-coupe/2-0-gt-l-automaat-31592430/details.html

Wellicht staat één van deze bij je in de buurt. Ik vind zelf die in Twello prachtig (als de chroomranden rond de achterlichten eraf zouden zijn), maar net boven budget... In ieder geval heel veel succes en plezier met de zoektocht! Mocht je vragen hebben over specifiek de NC, dan vraag maar raak. ;)

michel1975 zei:
British Racing Green zei:
Als er nu iets een midlifecrisis uitstraalt, is het toch wel een Mustang :p
Ach er zijn ergere auto's om je midlife crisis mee door te komen.

Een echte midlife crisis auto vind ik een Jeep Wrangler. Ik ben nog jong en ruig :T. En een motor, Harley niet te vergeten.

Mustang zie ik dat niet zo, maar dat komt omdat ik veel in de VS ben denk ik, die auto is daar ongeveer net zo normaal als een VW polo in Nederland.

Mijn ervaring is wel dat vrouwen de MX5 wat klein en te laag vinden, maak daarom gewoon eens een proefrit in beide, en vergeet ook niet eens naar een Porsche booster te kijken.

Ach, de keuze van een auto afschuiven op een midlifecrisis vind ik sowieso slap. Mijns inziens heb je eerder last van een midlifecrisis als je na je dertigste niet meer durft te rijden waar je zin in hebt.

@Barri: Klopt, als het moment daar is zal ik me ook echt een kind in de snoepwinkel voelen die net gehoord heeft dat hij iets mag uitzoeken :)

@TNThomas: Erg bedankt voor de bijdrage, de transmissie is inderdaad niet het enige dat een MX5 leuk maakt. Toch was ik daar wel wat bang voor, als je bijvoorbeeld ziet hoe de GT86 volgens AW tegenvalt met automaat. Al is dat altijd persoonlijk gekleurd natuurlijk.
Bijzonder nuttige link naar het forum. Na wat zoeken een gesprek gevonden over automaat vs handgeschakeld. Meeste mensen met ervaring in allebei geven aan dat de automaat veel leuker is dan veel mensen denken. Het gaat dan wel voornamelijk over de NC met 6trap automaat, maar ook de NB werd genoemd. Dat maakt de keus voor de Z4 weer iets minder voor de hand liggend, potverdorie :).

@Gullwing/dakloos: Ach ik kan altijd wel lachen om dergelijk hokjes/vakjes denken. De Yaris en de Trevis zouden ook voor bejaarden zijn. Who cares ;)
Mijn vrouw is ook vrij klein dus dat zal geen punt van kritiek zijn op de MX5. Op de een of andere manier hebben de meeste auto's van Porsche ons nooit echt kunnen pakken. Vaak alleen de oudere modellen. Niet omdat ze niet goed zouden rijden. Waar het dan wel in zit weet ik niet precies. De vrouw heeft de looks van de Boxster al afgekeurd in ieder geval..

Dat laatste is wel jammer want het zijn wel hele fijne auto's. Hier is het meestal een onvoldongen feit dat er een nieuwe auto komt. De enige eis die ze altijd had was dat het geen rode mocht zijn. Dus de rode E klasse heb ik eerst laten zien voor ik hem kocht voor haar:)
Dat maakt het wel wat makkelijker. Wellicht eerst gaan rijden en dan de mening pas peilen. Zal je zien dat ze nog veranderd van mening.

Ik zou NOOIT meer een daily zonder automaat willen rijden, maar ik zou tegelijk NOOIT een MX-5 willen met een automaat, 2 weekends geleden in de Ardennen mij zo ongelofelijk geamuseerd met dat ding qua rijden. Schakelen is een essentieel onderdeel van het rijplezier bij zo een licht autootje met weinig vermogen / koppel voor mij.

Ik zou zeker eens met beide versies uitgebreid gaan rijden om uit te maken of de MX-5 met automaat iets voor je is.

Zeker voegt een handbak wat toe, maar de automaat schijnt beter te zijn dan je/men zou verwachten (zoals MathijsL al aangeeft op Miata.net te hebben gelezen). Ik zou inderdaad echt gaan proefrijden, want dat is de enige oplossing voor dit "probleem" denk ik.

Een ander voordeel van de MX-5 is dat ze waardevast zijn. Ik importeerde in 2015 mijn MX-5 voor €11.000 (dan reken ik de nieuwe banden, garantie, beurt etc. bij aankoop niet mee) en ik heb die auto in 2018 voor €13.000 verkocht. Na even kijken op AutoScout en Marktplaats zou ik dat er nu nog voor kunnen krijgen. Geen flauw idee of een Z4 ook zo waardevast is. Ik heb me nooit verdiept in die auto...

@michel: Ha ja dat zou het aan de ene kant makkelijker maken. Aan de andere kant ben ik blij dat ze een uitgesproken mening heeft over auto's en er op haar manier van kan genieten. Wel knap dat je toch de rode voor elkaar hebt gekregen, of was dat juist de sport? ;) In het laatste geval zou ik binnenkort een paar proefritten voor haar in een Boxster en een 350Z moeten regelen :).

@Niseko: Ik begrijp je helemaal! Automaat als daily is heerlijk ontspannen. Bij een lichtvoetige auto past voor mijn gevoel met de hand schakelen net iets beter, juist voor het 'zelf doen' gevoel. Dat vindt mijn vrouw ook. Helaas is het probleem in haar linkervoet de laatste jaren dusdanig verergerd dat het koppelingspedaal bedienen na een keer of drie teveel pijn doet. De keus voor automaat is daarmee helaas noodgedwongen, wil ik dat zij er ook plezier aan beleefd. Maar dat geeft niet, een kleine opoffering (het zelf schakelen) waarna samen plezier hebben van een gedeelde hobby alsnog mogelijk is. Daar kan ik toch alleen maar blij van worden :).

@TNThomas: Goed punt, waardevastheid is ook een punt om op z'n minst mee te nemen. De Z4 zal als 2.2 of 2.5 denk ik uiteindelijk het minst waard zijn. De 3.0 gaat denk ik hoger eindigen, zeker de Si met 265pk (het 'betaalbare' alternatief voor de dure Z4M). Ik vermoed dat zeker de Z4 een toekomstige klassieker is, omdat die vrij kort is geproduceerd en minder is verkocht dan de roadster. De MX5 lijkt in elke generatie behoorlijk vast, al zie ik bij de NA en NB al enorme prijsverschillen tussen goed onderhouden exemplaren.. de rest.

Nog geen definitieve beslissing (want nog niet het juiste bedrag bij elkaar gespaard), maar wel een sterke neiging naar de volgende auto's:

#1 BMW Z4 Coupé
#2 Toyota GT86/Subaru BRZ

Qua karakter twee heel verschillende auto's, maar beiden gericht op rijplezier. Verder komt een Nissan 370Z ook steeds meer in beeld. Voor de MX5 zou ik icm automaat liefst voor de ND gaan, maar die prijzen liggen nog boven de €30.000.

Wanneer het geld er is gaan we eens proefrijden in wat verschillende auto's. Dat zal nog wel 1-2 jaar duren, maar ik hou er nou eenmaal van om voorwerk te doen en tests/reviews te lezen. Extra suggesties dus nog steeds welkom, ook als de auto nu nog boven gesteld budget is maar naar verwachting over 2 jaar dichterbij zit.

Ondertussen geen verbetering bij mijn vrouw qua gezondheid dus de eis voor automaat staat nog steeds vast.

Even tussendoor, hoe zit het met jullie lengte? Ik had een aantal jaar eenzelfde keuze en de roadsters vielen voor mij af omdat ik niet genoeg ruimte had. Toen een 3-serie cabrio gekocht. Geen moment spijt van gehad.

Goede vraag Twix! Ik ben met 1.83m volgens mij van gemiddelde lengte, mijn vrouw is met 1.62m vrij klein.

Wel heb ik in verhouding langere benen. Daardoor heb ik bij sommige auto's last van vermoeide benen bij langere ritten door gebrek aan steun.

Met 1.83m komt het wel goed. Ik ben 10 cm langer (en mijn lengte zit ook in de benen). Betreffende de vermoeide benen, probeer een Z4 met sportstoelen te vinden!

Goede tip, die hebben geloof ik die verlengbare zitting is het niet? Heb ik altijd een erg fijne feature gevonden in BMW's waar ik in heb gereden. Hebben meer mensen eigenlijk iets dergelijks op hun stoelen?

Terug
Bovenaan