MWH: BX.TA.110.IQ.93 - 90 jaar Traction evenementverslag

MWH

Kilometervreter
Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik als liefhebber natuurlijk gaan rondkijken naar auto’s. Het is allemaal leuk, maar het kost allemaal tijd en geld. Toch, kijken bleef leuk. In die tijd vormt zich ook steeds meer een richting. Budget, ontwerp, vering, dagelijkse bruikbaarheid. Zo kwam ik uit bij de BX. Ook daar gaat de specificering verder. De type 1 heeft van die leuke details... De TRS/GT/Sport is lekker luxe... De 19 is zo lekker soepel... Rood is zo mooi op een BX... Uiteindelijk vormt zich in mijn hoofd de perfecte BX: Een rode GT. Wat doe je dan als je er eentje tegen komt op je dagelijkse internetafstruinsessies? Hier volgt het relaas.

Zo gebeurde het dus dat ik op Ebay een advertentie tegen kwam van een rode GT in Bondy, een voorstad van Parijs. Volgens de tekst zowel exterieur, als interieur, als technisch in goede staat. Altijd binnen gestaan. Net CT gehad en een nieuwe uitlaat eronder. Ik heb vaak genoeg zitten twijfelen als ik iets leuks langs zag komen. In dit geval was het echter snel besloten: Hier wilde ik achteraan. Braaf contact gehad met mijn ouders. Die hadden liever gezien dat ik verstandig nog even af zag van een eigen auto, maar stiekem begrepen en verwachtten ze het al wel een keer. En ze wisten dat deze volgens mijn eisen perfect leek. Goed. Een mail verzonden dan maar. Twee dagen later, geen antwoord. Kan gebeuren. Ik zat er nog niet heel erg over in. Vanuit CiFo werd me toen echter toch wel aangeraden om te bellen. Ik kan me met handen en voeten wel redden met mijn twee jaar basis-Frans, maar een gericht telefoongesprek voeren in het Frans is een ander verhaal. Ik had nog een aanbod ‘liggen’ om te bellen naar een eventuele aanbieder van een auto in Frankrijk, maar die persoon kon ik niet snel bereiken. Vanuit dit forum kwam echter hulp. Isla wilde wel een telefoontje plegen. Graag! Zodoende, de auto werd voor mij gereserveerd en over twee weken, na mijn tentamens, zou ik hem op komen halen.

Volgend probleem. Het ophalen. Wat nu als de advertentie schijn blijkt? Wat nu als de GT minder perfect blijkt dan gedacht? Stel dat er iets technisch moet gebeuren voor de auto weg kan. Of dat er onderweg iets kapot gaat. A-technisch als ik ben zou ik dan een probleem hebben. Mijn vader doet bijna alles aan zijn oude Troenen zelf, maar ergens in mijn opvoeding is iets verkeerd gegaan, want dat heb ik niet meegekregen. Lang leve CiFo. Min of meer gekscherend, weinig reactie verwachtend, plaatste ik een comment met de link naar de advertentie en de vraag ‘wie wil er mee?’ Wonder boven wonder, binnen een mum van tijd twee reacties van mensen die wel mee wilden. Contact gezocht, de datum bleek geen probleem en de chauffeur en bijrijder waren geregeld. Beerpeet en CBXtype1 van Citroën-Forum.nl, in het vervolg te noemen Peter en HJ, waren de heldhaftige vrijwilligers. Naast handig natuurlijk ook gezelliger!
 
Laatst bewerkt:
D-Day
De dag was daar, zaterdag 2 juli 2011. Mijn vader bood aan me weg te brengen naar Peter, dat scheelt weer een fiets ophalen. Aangekomen in een straat met een paar kleurige BX’en leken we goed te zitten. Een minuut na ons arriveerde ook HJ. Onze gastheer raapte nog even wat spullen bij elkaar en we konden snel de weg op. Midden-Nederland had net vakantie gekregen, dus enige drukte kon wel verwacht worden op de wegen. De Bleu Camargue BX 16 RS van Peter kreeg de eer en de uitdaging om deze rit naar Parijs aan te gaan. Twee dagen eerder waren er nog wat technische onvolkomenheden met deze dame, maar aan de behaalde snelheden te merken was er nu weinig mis! Onderweg nog wat leuke dingen gespot, zoals een Rolls Royce Phantom Coupé en een paar mooie oude DAF trucks. De drukte op de wegen was niet extreem, de geleende TomTom met Live-functie was achteraf gezien niet eens nodig geweest. De enige echte vertraging kwam door een stel koffieautomaten die niet mee wilden werken. Ze waren buiten dienst, of ze wilden geen koffie geven (maar wel geld slikken...). Uiteindelijk is het toch gelukt.

In Bondy ondanks de navigatie een straat gemist en zodoende een mooi rondje sightseeing gedaan, om uiteindelijk toch voor de deur te parkeren. Nog voor de bel ingedrukt kon worden werd het elektrische hek geopend en kwam meneer naar buiten.

IMG_8544.jpg


Aan de 16 RS zag hij natuurlijk gelijk dat hij met echte liefhebbers te maken had. De GT stond mooi klaar. Ik kon mijn ogen er gelijk niet vanaf houden. Met zijn allen maakten we de nodige rondjes rond de voiture, de staat van het interieur is uitmuntend en ook onder de motorkap ziet het er keurig uit. Er zitten zelfs stickertjes met wanneer wat is gedaan. De GT is voor hem van de schoonvader van de eigenaar geweest en heeft bij beide eigenaren binnen gestaan. Geen roest, niets verbleekt. Ik ben haast geneigd te zeggen ‘klaar, verkocht’, maar de eigenaar staat erop dat we een proefrit maken. Bij het verlaten van de uitrit krijgen we al een vermoeden, op een kasseienweg wordt die bevestigd: De bollen zijn dringend aan vervanging/vullen toe. Dit is geen vering, dit is stuiteren. De eigenaar wijst me erop dat er een vijfde versnelling op zit, maar ik was toch niet van plan die in de stad, met drempels en een ontbrekende vering, te gebruiken. Bij het keren voor een versperde straat nog even gefaald en de motor af laten slaan, maar elke auto is even wennen zullen we maar zeggen.
 
Na de auto voor de deur gezet te hebben werden we uitgenodigd binnen te treden. De wijk leek niet veel soeps om het maar direct te zeggen, het huis was de uitzondering op die indruk. Naast dat het een kast van een huis was, was het 100 jaar oude ontwerp ook zeer de moeite. Ik heb er helaas te weinig verstand van om te zeggen wat voor stijl het is, maar ik zal een beschrijving geven. Aan de buitenkant leek het ‘frame’ gevormd door niet al te dikke houten balken, ertussen wit pleisterwerk. Om de voordeur in te lopen werd een klein trapje beklommen, om binnen te komen in een ruime hal. Links houtwerk met grote glazen ruiten waardoor je de woonkamer kon zien, alles mooi afgewerkt en in stijl. De eigenaar en ik gingen aan het papierwerk, slechts wat gegevens invullen en wat kopietjes maken en het was gebeurd. Peter en HJ zaten intussen op de zonnige veranda achter het huis, met uitzicht op de zo’n 30m diepe tuin, waar ze bediend werden door de vrouw des huizes. Daar bevestigde ze onze indrukken: Het huis was heerlijk en prachtig, maar vergde veel onderhoud. En de wijk vond ze eigenlijk helemaal niks... Vandaar waarschijnlijk het hoge hek rondom. Tijdens het gesprek herinnerde de (op dat moment al ex-)eigenaar zich dat hij nog wat snuisterijen had. Hij kwam terug met een Revue Technique, een rechterbuitenspiegel en vier originele wielbouten. (er zitten nu 4 antidiefstalbouten op) Oh ja, eerder kwam hij al aan met dakdragers! En nu ik toch aan het beschrijven ben, in het dashboardkastje ligt een boekje met het vereiste onderhoud per 10.000 km en verschillende handleidingen. Tevens gaf hij nog een zelf gemaakt kort overzicht met wat recent onderhoud en het Controle Technique-rapport mee. De distributie is 7000 km geleden gedaan (enkele jaren geleden), toen is ook de brandstofmeter vervangen. In mei 2010 zijn oliefilter, benzinefilter en wisserbladen vervangen en vorige maand de bougies en ook de uitlaatdemper.

Na een hartelijk afscheid en de beste gelukswensen kon de terugreis aanvangen.

IMG_8566.jpg


De eerste meters in mijn écht eigen auto! Lekker het elektrische dakraam open... Er moest wel bij de eerste mogelijkheid getankt worden, waar ik gelijk de complimenten van de pompbediende mocht ontvangen voor mijn auto. Heerlijk trouwens, dat verkeer in Parijs... Op de autoroute reed de GT prima, met glad asfalt heb je niet zo’n last van het stuiteren. Aan het eind van de middag toch maar even geluncht, dat konden we wel gebruiken ondanks de goede zorgen van HJ, die de nodige vernaperingen voor onderweg had meegebracht.

Rustig in de rij voor het betalen van de péage heb je even de gelegenheid goed om je heen te kijken. Een paar rijen verderop staat een paarse, Nederlandse Xantia. Hé, ik ken iemand die zo’n ding heeft. Nog eens kijken dan. Nee... Dat kan niet... Ja, toch. Dat zijn mijn oom en tante! Ik wist niet eens dat die op vakantie waren geweest, laat staan dat die op dat moment ook naar Nederland op weg waren. Er zat nog best wat afstand tussen en ik verwachtte niet dat ze door zouden hebben dat eventueel geclaxonneer voor hun bedoeld was. Even geduld nog. Onze rij betaalde minder snel dan die van hun, waardoor ze een voorsprong kregen. Ik moest en zou ze verbazen, ze moesten me zo eens zien! De auto was lekker warm dus het gas kon er meer op. 150 moet zo’n GT met gemak halen, en ja hoor, prima te doen. Na een poosje doorgassen komen ze dan toch in zicht. Langzaam inhalen, toeteren, geen reactie. De auto’s achter me vonden het minder leuk, dus maar ervoor. Ik laat me wel inhalen. Weer een toeterconcert, geen reactie. Zo’n Xantia moet wel heel goed geïsoleerd zijn... Nog één poging dan. De linkerbaan is voorlopig vrij, ik kan er even naast blijven hangen. Driftig toeterend en zwaaiend kregen we eindelijk hun aandacht en ging het raam omlaag. Even was de verbazing van hun gezichten af te lezen, gevolgd door een brede lach. Gelukt! Communiceren op de snelweg is niet handig en ik had ook weer geen zin om een Aire op te zoeken, dus we hobbelden door.
 
In België toch maar eens een restaurant opgezocht om een kleine avondmaaltijd te gebruiken onder begeleiding van een stapel BX-verhalen en feitjes. Het restaurant wilde blijkbaar vroeg sluiten, bij het naar buiten gaan moesten we zowat onder de rolluiken door kruipen. Een wisseling van functies vond plaats. HJ had al aangegeven stiekem op zoek te zijn naar vlotter vervoer, die 16TRS en Deauville zijn geen strepentrekkers. Maar hij had nog geen ervaring in wat krachtiger BX’en. Vooruit dan, probeer de GT maar eens. Dat is tenslotte ook voor mij gunstig, iemand met wat meer BX-ervaring weet hoe alles voelt en merkt eerder eventuele afwijkingen op. De koppeling gaat wat zwaar, dat is de enige opmerking die ik kreeg, naast lovende woorden.

Net over de grens ging Peter, die voor ons reed, weer naar een parkeerplaats. Wat zou er zijn? Het bleek dat de koplampen van de GT te hoog staan afgesteld, wat vrij hinderlijk is voor de voorganger. Het leek haast groot licht. Wat gepruts met de verlichtingsknoppen bood geen oplossing, hoewel we er wel achter kwamen hoe de breedstralers uit moesten. Ook handig, die hadden tot die tijd aan gestaan. Dan maar weer door, nog drie kwartier te gaan. Toen letten HJ en ik op het lichtbeeld, inderdaad zag je bij kleine oneffenheden het de bovenrand van het lichtbeeld op de borden boven de weg stuiteren. Dat is wel vrij hoog...

Terug op de plek van vertrek werden de verschillende versnaperingen, gereedschappen en onderdelen weer in de juiste auto’s gelegd en werd nog een heerlijke kop koffie genuttigd. (Nee HJ, ik vond hem niet te sterk en heb prima geslapen ;) ) Het laatste stukje naar huis vormde ook geen probeem. De GT kwam op de oprit te staan bij mijn ouders met het alarm erop. Je weet maar nooit. Helaas waren mijn ouders die ochtend ook vertrokken richting het zuiden, op weg naar mijn halfbroer in Zuid-Frankrijk. Mijn vader zal dus nog drie weken zijn geduld moeten bewaren, dan pas kan hij de auto zien. Dinsdagmiddag ga ik zelf met het vliegtuig achter mijn ouders aan voor een weekje bij mijn halfbroer. Maar eerst die ochtend nog langs het RDW en de douane. Dan zal bij thuiskomst het kenteken wel bekend zijn en kan de definitieve verzekering geregeld worden (ik heb nu een tijdelijke op chassisnummer). En dan kunnen we eens een voor-APK-keuring doen. Hij heeft CT dus basiszaken zullen wel op orde zijn, maar ik weet niet wat de verschillen zijn en waar ze hier nog over zouden kunnen vallen. En dan kunnen de bollen vervangen/gevuld. Ik ga mijn vader in Frankrijk wel vragen waar ik hier in de buurt het best e.e.a. kan regelen.

Nogmaals heel erg bedankt isla! Waarschijnlijk was het zonder jou niet gelukt...

IMG_8548.jpg

Voor de liefhebbers: HET HELE ALBUM.
To do-list:
- RDW en douane
- Verzekering
- APK
Qua onderdelen is er ook e.e.a., voor korte of lange termijn in volgorde van belangrijkheid.
- Bollen
- Banden (origineel) en alarm laten controleren
- Liefst z.s.m. een Dinitrol-behandeling
- Enkele lampjes in het dashboard
- Bumper linksachter vastzetten
- Period cassettespeler i.p.v. deze CD-unit
- En ik bedenk vast nog veel meer
 
MWH: hartelijk gefeliciteerd met deze prachtige auto! Erg leuk ook om het hele verhaal te lezen, inclusief de complete fotoserie.
Je wilde toch nog een keer in mijn Ro80 meerijden? Zullen we een afspraak voor een wederzijdse rijsessie maken op het moment dat jouw auto helemaal in orde is?
 
@Phoenixrood: Gaan we zeker doen! Ik heb geen echte planning van wanneer alles gaat gebeuren, maar als hij klaar (genoeg) is hoor je van me.
 
Gefeliciteerd, hij/zij ziet er inderdaad heel goed uit, die oude baas heeft dus niets verkeerd gezegd(y)(y).

Super veel plezier en minstens evenveel veilige km's er mee!!
 
MWH: proficiat met deze fantastische aankoop! En wat een geweldig reisverhaal! Je kunt zo een carriere beginnen als auteur van reisverhalen :D
Ik hoop de BX snel in het echt te kunnen aanschouwen.
 
Mooi verhaal en ee n prachtige auto. Lijkt me stiekem ook erg leuk, zo'n BX! Heel veel plezier met je voiture.
 
Mooie auto! Leuke vind ik die ramen achterin de C stijlen, ik weet nog goed dat een oom van mij dat ook had!
Mooie aankoop en leuk verhaal! Ik ga hem nog wel eens tegenkomen hier!
 
zo...nu kan ik lekker gaan slapen zo (y)

Zo op de foto's ziet het wel uit als een fantastische koop! erg leuke wagen. Veel plezier ermee! en nog een echte auto gezien bij het tankstation ook zie ik (R11 T) :)
 
Super leuk verhaal joh! En wat een mooie auto ook. Hij staat er erg mooi bij. Goede kleur ook. Het dashboard (en vooral het stuur dan) is echt fantastisch!

Maaruh, heb je wat gegevens van de auto? Km-stand? Bouwjaar? Nogmaals, echt heel leuk!

*vinkt 'Discussie volgen' aan*
 
Leuk verhaal, en geweldige auto! :) Zie hem vast wel eens staan, en misschien dat je me ooit nog eens op komt halen voor een fotoshoot, haha! :)

Veel plezier ermee! Maar dat gaat vast wel lukken. :)
 
Bedankt voor alle wensen en complimenten!

Rob013 zei:
Maaruh, heb je wat gegevens van de auto? Km-stand? Bouwjaar?

De auto is in oktober 1984 op kenteken gezet en de kilometerstand hebben we gisteren over de 87000 gereden. Inderdaad, dat is weinig. :D

Verder voor de prestatie-fetisjisten: 1,9 liter motor, 105 pk, 138 Nm, 0-100 in 10,0s en een top van 185 km/h volgens CarBase.
 
MWH zei:
Bedankt voor alle wensen en complimenten!

Rob013 zei:
Maaruh, heb je wat gegevens van de auto? Km-stand? Bouwjaar?

De auto is in oktober 1984 op kenteken gezet en de kilometerstand hebben we gisteren over de 87000 gereden. Inderdaad, dat is weinig. :D

Verder voor de prestatie-fetisjisten: 1,9 liter motor, 105 pk, 138 Nm, 0-100 in 10,0s en een top van 185 km/h volgens CarBase.

Kijk, dat is lekker vlot.
 
MWH zei:
Bedankt voor alle wensen en complimenten!

Rob013 zei:
Maaruh, heb je wat gegevens van de auto? Km-stand? Bouwjaar?

De auto is in oktober 1984 op kenteken gezet en de kilometerstand hebben we gisteren over de 87000 gereden. Inderdaad, dat is weinig. :D

Verder voor de prestatie-fetisjisten: 1,9 liter motor, 105 pk, 138 Nm, 0-100 in 10,0s en een top van 185 km/h volgens CarBase.

Bedankt! Dat is nog best vlot. En 87.000 km... dat is iets meer dan 3.200 km per jaar! Geen wonder dat het interieur er nog zo mooi uit ziet. Dat raampje in de C-stijl was me niet eens opgevallen eigenlijk, en ik heb het ook nog nooit eerder gezien (ben ik nu geen autogek meer?).

Hopelijk post je nog meer foto's voordat je zelf ook richting het zuiden vliegt.
 
@Rob: Dat raampje in de C-stijl is inderdaad leuk. De meest luxe versies van de serie 1 en 2 BX hadden die, serie 3 geloof ik niet meer... Maar je hebt er in dit geval niets aan. Ik heb hier nu geen echte camera, die hebben mijn ouders al mee naar het zuiden en mijn telefooncamera is er te slecht voor, anders had ik meer foto's gemaakt. Dan had je kunnen zien dat dat ruitje ernstig verweerd is. Er zit een soort groene laag overheen, het lijkt mogelijk het er vanaf te krabben maar dat moet ik nog eens goed bekijken...
 
@SS90: Dat was ik al van plan, maar goed dat je het zegt. Heb gelijk de aanmelding gedaan. Dat werkt geloof ik niet optimaal via de site, dus ook nog maar een mail verzonden. We zullen zien.
 
Van harte! En een leuk verhaal! Geniet dadelijk lekker van je GT! Hij is nog sneller dan mijn Gti met 2.2 zie ik.

Overigens heb ik wel het gevoel: wij betalen daar Peage in Frankrijk, laat die Fransen hier ook maar eens betalen voor ons mooie gladde asfalt.

Maar goed...:rolleyes:
 
A.BRANDHORST zei:
Overigens heb ik wel het gevoel: wij betalen daar Peage in Frankrijk, laat die Fransen hier ook maar eens betalen voor ons mooie gladde asfalt.

Maar goed...:rolleyes:

AB: dat zouden die Fransen allang gedaan hebben, als dit land geen stelletje malloten in de regering had gehad die de km-heffing blokkeerden.
 
Het zou eerlijker zijn, maar ja, dan gaan de provincies ook weer een nieuw soort belasting verzinnen, want de provincies raken dan de opcenten kwijt! En we betalen al ruim voldoende accijns en btw over accijns ook nog, bij brandstoffen.

Oftewel: het wordt dan allemaal nog weer duurder dan het nu al is.:(
 
@MWH: gefeliciteerd met deze puike BX! Een leuke en inmiddels vrij schaarse uitvoering in een lekker warme, dynamische kleur. (y)
 
Gaaf hok! Maar zeker een type 1 BX heeft wel wat aandacht nodig om mooi en goed te blijven!
 
Hartstikke leuk verhaal! Voor dit soort topics blijf ik het forum lezen! Succes met de BX en houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen en ervaringen met de BX.
 
Net maar vast wat reisviezigheid (vliegenlijken e.d.) van de auto gespoten. Staat wat netter, morgen bij de RDW. Het echte poetswerk bewaar ik nog even. Misschien met hulp... Zelf ben ik daar eigenlijk veel te huiverig mee, bang om krassen te maken (hoewel hij natuurlijk nu al verre van krasvrij is o_O ).
 
Anders waag je de reis eens naar Castricum? Met oude rode autotjes weet ik wel om te gaan:) Vind dit soort auto's altijd enorm leuk om te poetsen!
 
Haha, ja, zo zitten hier geloof ik wel meer mensen. ;) Ik zal t.z.t. eens kijken wat ik doe.
 
Leuk zo'n bx, ik weet nog dat ik dat vroeger echt een moderne auto vond. Bumpers lijken wel een andere kleur, verkleurd of hoort dit zo?
 
Bumpers zijn inderdaad een stuk donkerder dan de lak. De auto heeft altijd binnen gestaan en als er iets had moeten verbleken dan waren dat wel de bumpers, maar dat is dus niet het geval. Wie het weet mag het zeggen, maar ik ben geneigd te denken dat het altijd zo is geweest. Of de vorige eigenaar moet er een verkeerd middeltje overheen hebben gesmeerd waardoor het donkerder werd... :p
Ik vind het eigenlijk wel wat hebben zo, helemaal effen rood was ook zo saai geweest. ;)
 
Die bumpers zijn altijd van een net iets andere kleur dan de rest... bij latere BXen zijn ze van gekleurd plastic gemaakt, tenzij ze op een GTi of TZx zaten, dan waren ze gelakt.
 
Mooi verhaal, mooie auto. Geweldig dat je zo'n auto ophaalt uit Frankrijk en niet kiest voor een wagen uit de buurt die het net niet voor je is. Het klinkt als echte (auto-) liefde.
 
Ik heb altijd eigenlijk al gevonden dat mijn eerste auto gelijk iets bijzonders moest zijn, iets waar ik echt wat mee heb of zoals jij het zegt, verliefd op zou zijn. Nou, dat is gelukt! :D
 
Bij deze ook... Of bedoel je het anders?

Bij een type 1 weet ik 't niet zo zeker :) Het zou best kunnen dat die wel bumpers hadden met verf erop, maar nooit precies dezelfde kleur als de auto
 
Ik zal morgen in het licht eens kijken naar steenslag op de voorbumper. Als het geverfd is dan zou de standaardkleur van de bumper naar voren moeten komen. :)
 
Terug
Bovenaan