Mps 2.3 onregelmatige turbo.

Jannie 3901839

Startmotor
Goedenavond,

Sinds enkele keren loopt de turbo in mps2.3 blok niet lekker , vooral als het erg koud is -15 en kouder (kan ook een perceptie van mijn zijn)

De situatie als volgt: vandaag een rit gemaakt , de turbo schiet vol in van 2200 naar 5500 en valt dan weer terug in normaal. Na wat gereden te hebben , is het probleem wel een stuk minder maar soms wel nog (licht )merkbaar.

Geen storingslampje of extra rook , km stand 166.000.

Luchtmassameter?

Alvast dank

Laatst bewerkt:
Klinkt eerder als een wastegate of blow off valve die te lang dicht blijft staan waardoor de druk te hoog oploopt.
Eenmaal opgewarmd is het probleem minder omdat de boel beter kan functioneren.

Maar je kunt voor de zekerheid het beste de sensoren eens uit (laten) lezen en kijken wat bijvoorbeeld de inlaatdruk doet en de temperatuursensoren bijvoorbeeld aangeven.
Soms zijn de waardes wel binnen het normale meetbereik, maar wel foutief. Dat geeft geen storingslampjes, maar wel problemen omdat de mengselvorming niet juist is of er een klep niet juist staat.

Klinkt eerder als een wastegate of blow off valve die te lang dicht blijft staan waardoor de druk te hoog oploopt.
Eenmaal opgewarmd is het probleem minder omdat de boel beter kan functioneren.

Maar je kunt voor de zekerheid het beste de sensoren eens uit (laten) lezen en kijken wat bijvoorbeeld de inlaatdruk doet en de temperatuursensoren bijvoorbeeld aangeven.
Soms zijn de waardes wel binnen het normale meetbereik, maar wel foutief. Dat geeft geen storingslampjes, maar wel problemen omdat de mengselvorming niet juist is of er een klep niet juist staat.
dus uw advies is de auto te laten uitlezen ? En de turbo sensor te controleren ?

als ik de symptomen lees zonder de turbo als oorzaak mee te nemen, zou ik inderdaad ook richting de koppeling gaan denken. Maar je zegt zelf dat het om de turbo gaat, dus daar ben ik van uit gegaan.
Daarnaast heb je nergens gemeld dat het ook gebeurt bij het omschakelen (daar waar een slippende koppeling vaak het meeste merkbaar is) of in een hoge versnelling met vol het gas intrappen of dat je auto niet versneld als je het gas intrapt, maar de toeren wel oplopen. Dat zijn normaliter de kenmerken van een slippende koppeling.

als ik de symptomen lees zonder de turbo als oorzaak mee te nemen, zou ik inderdaad ook richting de koppeling gaan denken. Maar je zegt zelf dat het om de turbo gaat, dus daar ben ik van uit gegaan.
Daarnaast heb je nergens gemeld dat het ook gebeurt bij het omschakelen (daar waar een slippende koppeling vaak het meeste merkbaar is) of in een hoge versnelling met vol het gas intrappen of dat je auto niet versneld als je het gas intrapt, maar de toeren wel oplopen. Dat zijn normaliter de kenmerken van een slippende koppeling.
Ik dacht dat het de turbo was. Bij het opschakelen heb ik geen problemen , ben zuinig op mijn koppeling. Ik heb zelf niet veel verstand van techniek enz. Maar bij een versleten koppeling zijn er toch meer symptomen?. Het probleem zit hem er in dat ik bij de 5 versnelling bij inhalen , goed gas geef de toeren omhoog schieten, dit is vooral het probleem in andere versnellingen heb ik dit niet. Over een week ga ik naar de garage (ze hebben het druk en ik rijd heel weinig 1x pw zn 40 km )

Want ik zou zeggen bij een slechte koppeling, moet je toch ook slecht wegkomen? De koppeling komt gwn netjes op en slipt niet door , afgelopen week speciaal alles rustig getest , toen geen problemen.

Als de toeren in de 5 ineens omhoog schieten als je een stoot gas geeft is dat ook een teken van een versleten koppeling ja. Ik heb het kort geleden ook gehad. Alle versnellingen probleemloos, tot je boven de 80 wilde komen en daarboven ging alleen de motor meer brullen maar de snelheid bleef gelijk. (die koppeling zat trouwens vol met olie en was niet versleten, dus dat kan het ook nog zijn)

Terug
Bovenaan