MPH

A

Anoniem

Guest
Ik wil een auto kopen, alleen is deze auto geïmporteerd uit Amerika. De auto geeft de snelheid weer via mph, ipv km/u. Is dit in Nederland toegestaan of niet?

Waarom zou dat niet toegestaan zijn?
Let wel: de 60 & 80 beperking gelden dan niet in mijlen maar je moet zelf omzetten.

British Racing Green zei:
Waarom zou dat niet toegestaan zijn?
Let wel: de 60 & 80 beperking gelden dan niet in mijlen maar je moet zelf omzetten.

Dus daarom krijg ik zoveel boetes :(
Er rijden legio autos met een mijlenteller rond in NL, over het algemeen heb je in het klein de kilometers erbij staan. Tis ff wennen, en als de zon op de tellerbak staat is het wat slechter af te lezen. Maar veel last heb ik er niet van.

koen 8680912 zei:
Ik wil een auto kopen, alleen is deze auto geïmporteerd uit Amerika. De auto geeft de snelheid weer via mph, ipv km/u. Is dit in Nederland toegestaan of niet?

Als het gaat om een model die ook in Nederland geleverd is kun je ook de tellerbak (laten) vervangen.

koen 8680912 zei:

Als hij al een Nederlands kenteken heeft, kan dat al niet eens een probleem zijn. Zo niet, dan zou ik me meer zorgen maken om de verlichting aangezien sealed beam-koplampen niet toegestaan zijn in Europa.

Om wat voor auto gaat het?
Er wordt veel rommel geïmporteerd, zware schade auto;'s worden in Europa dan opgelapt, en die schade staat dan nergens meer vermeld.

Veelal relatief jonge BMW's, Audi en Mercedessen.

ach is niet zo moeilijk.

130km/h is 78mph
120km/h is 73mph
100km/h is 62mph
80km/h is 50mph
50km/h is 30mph
30km/h is 19mph
(is een beetje afgerond)

als je langs engeland gaat(wel op de terug weg) kun je vaak een sticker kopen die je op je voorruit plakt
maar na een tijd wen je er wel aan. of je kan ook een km teller laten plaatsen.

koen 8680912 zei:

Het is toegestaan, de enigste voorwaarde is dat een snelheidsmeter moet werken en dag en nacht afleesbaar moet zijn maar wat die meter aangeeft maakt niet uit.
Je kunt het ook op deze manier onopvallend oplossen als de tellerbak alleen maar mph aangeeft:

2ljkj8l.jpg

Paar puntjes is al duidelijk genoeg, ik heb dit met een lakstiftje op de tellerschaal gedaan maar het kan ook probleemloos met kleine stickertjes op het glas voor de tellerbak.

929V6 zei:
…. dan zou ik me meer zorgen maken om de verlichting aangezien sealed beam-koplampen niet toegestaan zijn in Europa.

Ook over sealed beam koplampen wordt tegenwoordig niet meer moeilijk gedaan door RDW, mits het lichtbeeld maar voldoet aan de eisen.
Maar aangezien vervangende sealed beam koplampen hier moeilijk verkrijgbaar zijn is het wel verstandig om ze meteen te vervangen.

Neem een GPS-teller
Bijna 30 euro, even wachten op tante post, een stukje dubbelzijdig tape, drie minuten knutselen en je weet alles.
Dit is niet altijd optimaal afleesbaar maar na een paar dagen heb je het tabelletje van snelle willy wel in je hoofd zitten.

Je kan ook het mobieltje gebruiken met een navigatie-app als waze of een app die alleen als snelheidsmeter werkt.

Sealed beam? Alle amerikaanse auto's die ik van 1989 tot 2004 reed hadden op het kenteken staan Afwijkend model koplampen volgens etc.
Behalve de Ford Taurus, daar had Hessing de typegoedkeuring van als Ford Hessing en dan moest je de vervangingskoplampen van Hessing kopen. Duizend florijnen..
De Explorer en de Equinox kwamen uit Canada, de Blazer was voor Europa aangepast en dan heb je dus een km teller

Het is nog niet heel lang maar sealed beam is gewoon toegestaan inmiddels. En zelfs de eisen voor het lichtbeeld zijn anders (een vlak lichtbeeld is toegestaan tegenwoordig). Dus sealed beam voldoet gewoon aan de import en aan de APK eisen. Geen vermelding op het kenteken dus. Sinds 2014 gok ik.

Andere verlichting zaken blijven nog wel een aandachtspunt maar de lijst wordt steeds korter. Geel/Oranje stadslichten mogen nog steeds niet; zijwaarts gerichte achteruitrijlampen ook niet. De bochtverlichting is nog weleens een discussie punt aangezien niet iedere keurmeester het herkent als bochtverlichting. Om door de import te komen moesten bij mij alleen die achgteruitrijlampen afgekoppeld worden (lampje eruit) en de gele stadslichten door witte vervangen te worden. Ohja en het chassisnummer in het frame geslagen te worden. De enige opmerking op het kentekenbewijs is dat de RDW accepteerdt dat normaal formaat kentekenplaten niet passen en ik dus kleine platen mag voeren. Mijlenteller etc is gewoon behouden.
Dit ging wel om een oldtimer (30 jaar +)

Een vriend van mij heeft ook pas een een net 10 juaar oude BMW geimporteerd uit de USA. Zelfde verhaal met de stadslichten en verder moesten er een paar metingen in Lelystad worden uitgevoerd. Geluid vooral. Verder moest er een mistlicht achter worden toegevoegd. Maar ook hier is de Mijlenteller behouden.

Terug
Bovenaan