JeroenP
Net ingestapt
Beste allemaal, ik hoop dat iemand eea kan verklaren.
Ik sta in zuid Frankrijk op een camping met een behoorlijke helling. Vanochtend wilde ik wegrijden met koude motor, dat moest achteruit de helling op. Auto is Ford S-max 2.0 145pk (bij 2006).
Aangezien ik bijna geen ruimte aan de voorkant had heb ik de hellingproef met handrem en volgas in z’n achteruit geprobeerd.
Het vermogen was daarbij veel minder als verwacht, en ik kwam vrijwel niet achteruit. Na 2 keer is het gelukt, maar toen ik wegreed was het motorvermogen vrijwel weg. Dat bleef weg en na een om of 2-3km heb ik de auto geparkeerd en uitgezet. Ik dacht dat ik de koppeling vernield had, maar tot mijn verbazing reed de auto na opnieuw starten weer probleemloos weg, met normaal motorvermogen. Schakelen & koppelen gaat ook zoals verwacht, en ook bergop gaat probleemloos (bergop achteruit ga ik niet meer proberen).
Mijn vraag is nu wat dit kan zijn, ik hoop dat het een soort begrenzer is ivm koude motor en vol gas. Omdat de auto nu wel weer probleemloos rijdt denk ik niet dat de koppeling kapot is, of ben ik dan te optimistisch?
In hindsight had ik de motor waarschijnlijk beter eerst op temperatuur moeten laten komen voordat ik achteruit die helling op ging rijden, maar dat was voor de overige gasten niet erg sociaal.
Auto is verder tot nog toe probleemloos de hele reis (va 1600km) en heeft in het voorjaar nog een beurt gehad.
Alvast bedankt!
Ik sta in zuid Frankrijk op een camping met een behoorlijke helling. Vanochtend wilde ik wegrijden met koude motor, dat moest achteruit de helling op. Auto is Ford S-max 2.0 145pk (bij 2006).
Aangezien ik bijna geen ruimte aan de voorkant had heb ik de hellingproef met handrem en volgas in z’n achteruit geprobeerd.
Het vermogen was daarbij veel minder als verwacht, en ik kwam vrijwel niet achteruit. Na 2 keer is het gelukt, maar toen ik wegreed was het motorvermogen vrijwel weg. Dat bleef weg en na een om of 2-3km heb ik de auto geparkeerd en uitgezet. Ik dacht dat ik de koppeling vernield had, maar tot mijn verbazing reed de auto na opnieuw starten weer probleemloos weg, met normaal motorvermogen. Schakelen & koppelen gaat ook zoals verwacht, en ook bergop gaat probleemloos (bergop achteruit ga ik niet meer proberen).
Mijn vraag is nu wat dit kan zijn, ik hoop dat het een soort begrenzer is ivm koude motor en vol gas. Omdat de auto nu wel weer probleemloos rijdt denk ik niet dat de koppeling kapot is, of ben ik dan te optimistisch?
In hindsight had ik de motor waarschijnlijk beter eerst op temperatuur moeten laten komen voordat ik achteruit die helling op ging rijden, maar dat was voor de overige gasten niet erg sociaal.
Auto is verder tot nog toe probleemloos de hele reis (va 1600km) en heeft in het voorjaar nog een beurt gehad.
Alvast bedankt!