Motorvermogen tijdelijk weg na wegrijden helling achteruit

JeroenP

Net ingestapt
Beste allemaal, ik hoop dat iemand eea kan verklaren.
Ik sta in zuid Frankrijk op een camping met een behoorlijke helling. Vanochtend wilde ik wegrijden met koude motor, dat moest achteruit de helling op. Auto is Ford S-max 2.0 145pk (bij 2006).
Aangezien ik bijna geen ruimte aan de voorkant had heb ik de hellingproef met handrem en volgas in z’n achteruit geprobeerd.

Het vermogen was daarbij veel minder als verwacht, en ik kwam vrijwel niet achteruit. Na 2 keer is het gelukt, maar toen ik wegreed was het motorvermogen vrijwel weg. Dat bleef weg en na een om of 2-3km heb ik de auto geparkeerd en uitgezet. Ik dacht dat ik de koppeling vernield had, maar tot mijn verbazing reed de auto na opnieuw starten weer probleemloos weg, met normaal motorvermogen. Schakelen & koppelen gaat ook zoals verwacht, en ook bergop gaat probleemloos (bergop achteruit ga ik niet meer proberen).

Mijn vraag is nu wat dit kan zijn, ik hoop dat het een soort begrenzer is ivm koude motor en vol gas. Omdat de auto nu wel weer probleemloos rijdt denk ik niet dat de koppeling kapot is, of ben ik dan te optimistisch?

In hindsight had ik de motor waarschijnlijk beter eerst op temperatuur moeten laten komen voordat ik achteruit die helling op ging rijden, maar dat was voor de overige gasten niet erg sociaal.

Auto is verder tot nog toe probleemloos de hele reis (va 1600km) en heeft in het voorjaar nog een beurt gehad.

Alvast bedankt!

Overbrenging van de achteruitversnelling is anders dan die van de eerste versnelling. (veelal kan je achteruit rijdend ook niet zo snel als in de eerste versnelling).
Wellicht dat je daardoor, voor je gevoel, niet op dezelfde snelheid kon vertrekken als dat je dat normaal vooruit zal doen, zeker in combinatie met een vlakke weg danwel helling.

Ongetwijfeld heeft de koppeling wel op z'n donder gehad. Grote kans dat ie de eerste kilometers nog te heeft was en is blijven 'plakken' waardoor je geen goede verbinding tussen bak en vliegwiel (motor) had en daardoor geen motorvermogen (voor je gevoel). Had je niet meer motortoeren dan snelheid?

Dankjewel voor je reactie. In die 2-3km die we na het incident reden maakte de motor geen toeren meer, kwam niet boven de 2500 uit.

Bij het achteruitrijden weet ik het niet meer precies, in eerste instantie maakte hij best wat toeren (afgaand op motorgeluid) maar dat viel snel terug en daarna bleef het afwezig.

Het kan zijn, dat de auto voorzien is van een systeem dat de koppeling beschermd tegen teveel slip, door het maximale vermogen/koppel te reduceren, bij overmatige warmte ontwikkeling in de koppeling. Zodra de temperatuur weer gezakt is, zal het maximale vermogen/ koppel weer beschikbaar zijn.

Klinkt alsof de motor in noodloop is gesprongen. Juist in gekke situaties als beschreven denk ik dat de motor een paar parameters ( toerental, diverse temperaturen, snelheid) niet bij elkaar vond horen en dus de conclusie trok dat er iets stuk was en daarom noodloop. Bij de volgende start bleek alles weer normaal en is die het weer goed gaan doen.

Eens met Arjee. Noodloop, misschien liep een cilinder niet goed mee of even teveel gas dat toch al rijker is bij koude motor. Bougie verzopen etc.

Bedankt voor al jullie snelle reacties, waardeer ik enorm! Het is wel geruststellend dat een noodloop het meest aannemelijk is.

Terug
Bovenaan