Motortemperatuur

A

Anoniem

Guest
Hallo forumlezers,

Ik heb een Peugeot 1.6 (benzine) uit 2000. Ik ga binnenkort mijn distributieriem, waterpomp, radiateur, thermostaat vervangen. De koelvloeistof pak ik ook gelijk mee. Laatst was de motor goed warm op de snelweg, terug in de 4 en even tot de 4800 toeren doortrekken. Toen kwam de temperatuur net over de 90 graden (ongeveer 92 graden). Wat zou dit kunnen zijn?

Groeten
Wietse

Niks mis mee.
Moderne (eco) blokken variëren van 85 (sport+) tot 120 graden

@VORQ

Als je temperatuur 120 graden wordt, kun je gelijk je motor uitzetten, dan kookt hij.

Heb je een aftermarket temperatuur meter in je Peug?

No way dat een standaard meter (weergave) zo nauwkeurig is.

Daarbij kan een warme motor die je nog even extra zwaar belast best nog even wat warmer worden.

En als je alles al weet. Waarom vraag je het dan nog? ;)

MrJager007 zei:
@VORQ

Als je temperatuur 120 graden wordt, kun je gelijk je motor uitzetten, dan kookt hij.

Hoeft niet.... Als de druk maar hoog genoeg is kookt water nog niet bij 120 graden.

Ik zou de auto overigens een nieuwe motor geven. Sowieso dat die echt compleet aan gort is als die maar liefst 2 graden stijgt.

:T

Als ik even serieus ben, dit is nu een typisch voorbeeld van de reactantie van een thermostaat.

Wel raar, je stelt een vraag, krijgt meerdere goede antwoorden en dan geef je zelf aan dat dat niet goed is. Met andere woorden, jij weet beter het antwoord op je eigen vraag. Mooi! Maar dan beter ook niet stellen denk ik.

Toch een inhoudelijke reactie. Je temperatuurmeter geeft alleen en uitsluitend de temperatuur van de koelvloeistof aan,, dus niet die van de motor (het blok dus) of de olie. Dat houdt in dat als de temperatuurmeter goed staat na een koude start en een stukje rijden, dan is je olie en blok nog niet op temperatuur en je koelvloeistof wel.

Koelvloeistof fluctueert nogal van temperatuur, onderandere door de eerder genoemde thermostaat, maar ook rijwind op de radiateur en een eventuele koelfan. Als de thermostaat te warm wordt gaat deze open en gaat er (meer) koelvloeistof rond in het blok. Daardoor verandert de temperatuur.

Ga je recht in een koele wind rijden, dan vangt je radiateur meer koelende wind dan staaande in een file voor het stoplicht. Je kunt je voorstellen dat dit ook voor de nodige fluctuatie in koelvloeistoftemperatuur zorgt, met de nodige meteruitslag van je (redelijk onnauwkeurige) temperatuurmeter.

Zo werkt het ook ales alles volgens je sensoren te warm wordt, waardoor de koelfan wordt aangestuurd. Als die begint te blazen op je radiateur daalt de koelvloeistoftemperatuur eveneens.

Dit alles wist je vast al.

Meet en regeltechniek

Niveauregelaar.gif

Beschrijving is slechts een voorbeeld, het gaat om het regelprincipe.

Wellicht dat een thermostaat die op 0,1 graden Celsius nauwkeurig werkt uitkomst kan bieden ...;)

In de temp. zit ook een vertraging ingebouwd, anders zou deze continu aan het dansen zijn. Zoals hierboven beschreven is de redenen voor die ingebouwde vertraging.

Zolang de temp.meter rond de 90 graden blijft hangen niks aan de hand. Preventief onderhoud door alles te vervangen is top. Vergeet je de bougies ook niet? En radiator vervangen, omdat hij lek is neem ik aan of erg roestig dat het verstandig is om te vervangen ;) ?

Dank jullie wel voor de reacties. Ik weet niet alles over auto's maar dat hadden jullie waarschijnlijk al in de gaten.

Dan had je je toon in je eerste antwoorden wel wat mogen matigen.

Zeker als ervaren gebruikers antwoord geven op ke vraag

Precies, reageer dan ook niet zo bijdehand.
En bij de distributie en waterpomp, pak je ook de koelvloeistof mee? :LOL:
Nogal logisch, alle koelvloeistof moet er uit, je moet wel een heel goedkope zijn als je dat opvangt, en weer in de auto gooit.

Antwoord op de vraag, koelvloeistof die 2c warmer word, wat is dat?
Helemaal niets, is gewoon normaal, zoals hier al gezegd word.
En waarom wil je de radiator en thermostaat vervangen? Wat is daar de reden voor?

Hysterese.

Omschrijft het allemaal mooi. Zit hysterie in, en dat komt ook nog eens overeen met de reacties ;)

MrJager007 zei:
Laatst was de motor goed warm op de snelweg,
Hoe warm was dat dan? Waarmee lees je dat uit, met zo'n OBD dingetje en dan een appje op je telefoon bijv?

Ik dacht eigenlijk eerst toen ik je start post las en dat je de thermostaat wilde vervangen, dat je de bedoelde dat de motor 'pas' goed op temperatuur komt als je 'm flink van jetje geeft. Een defecte thermostaat kan bijvoorbeeld niet meer goed sluiten, waardoor je merendeels van de tijd met een te koude motor (lees: te goed gekoeld) rond rijd.

Heb een peugeot 206 cabrio .
Heb een probleem met de temperatuur . als ik de motor start staat de meter na 10 sec op 120 graden en gaat het lampje stop aan . Heb nieuwe waterpomp er in distrb ketting vervangen nieuwe voeler er in voor temperatuur en nog steeds het zelfde probleem .
weet iemand hier een oplossing voor .

martien arts001 zei:
Heb een probleem met de temperatuur . als ik de motor start staat de meter na 10 sec op 120 graden en gaat het lampje stop aan . Heb nieuwe waterpomp er in distrb ketting vervangen nieuwe voeler er in voor temperatuur en nog steeds het zelfde probleem .

Daarvoor open je een nieuw topic met een uitgebreide beschrijving.

Terence
Autoweek moderator

MrJager007 zei:
Hallo forumlezers,

Ik heb een Peugeot 1.6 (benzine) uit 2000. Ik ga binnenkort mijn distributieriem, waterpomp, radiateur, thermostaat vervangen. De koelvloeistof pak ik ook gelijk mee. Laatst was de motor goed warm op de snelweg, terug in de 4 en even tot de 4800 toeren doortrekken. Toen kwam de temperatuur net over de 90 graden (ongeveer 92 graden). Wat zou dit kunnen zijn?

Groeten
Wietse

Juist om deze warmte stress te voorkomen, hebben veel auto's een temperatuurmeter , welke niet weergeeft in exacte cijfers, maar in balkjes met kleuren met een bandbreedte. Maar die bandbreedte is er natuurlijk ook als je exacte cijfers kunt aflezen, want temperatuur is een variabele en geen exact gegeven binnen een bandbreedte.

En alle goede antwoorden op je vraag zijn al langs gekomen door de verschillende forumleden : het belangrijkste reden is dat het koelsysteem een drukvat is, waardoor het kookpunt niet op 100 graden, maar hoger ligt ( zie antwoord VORQ : zo tussen de 110 en 120 graden is juist ).
Mijn Alfa geeft wel de exacte graden aan en onder deze zomerse omstandigheden , ligt dat ook even boven de 90 graden
Die 90 -92 graden is dus prima.

martien arts001 zei:

Als je bij het starten met koude motor al binnen een paar seconden zogenaamd kookwaardige temperaturen bereikt zou ik de oorzaak eerder zoeken in de sensor/weergave dan het koelsysteem zelf. Zo snel raakt een auto echt niet oververhit.

Terug
Bovenaan