Motortemperatuur Ford Fiesta 1.3 2002

Oguzhan 2196473

Net ingestapt
Goedemiddag allemaal,

Twee weken terug heb ik een Ford Fiesta 1.3 uit bouwjaar 2002 aangeschaft en tot op heden rijdt hij als een engel. Helaas is er ook een maar dus hier hierbij mijn vraag en mijn opmerking: 2 dagen terug onderweg naar mijn werk knipperde mijn motortemperatuur lampje (maximaal 5 seconden) en vervolgens was die weer uit. 2 minuten later kwam die weer tevoorschijn alleen deze keer duurde het maar 3 seconden. (Daarna scheen hij nooit meer)

Met veel angst naar de garage gereden, thermostaat vervangen en de buizen rondom de radiateur flink schoongemaakt en een nieuwe koelvloeistof erin. Tijdje geen last van gehad maar mijn motortemperatuur wordt weergegeven met de letters N-O-R-M. Bij N koud en bij M uiteraard heet. Maar de M staat vlak dichtbij de grens (een zwarte balk) en als hij nog één keer omslaat (naar dat balkje) dan gaat mijn lampje branden. Mijn 'Van' werkt meteen dus daar gelukkig geen last van en schommelt. Meerendeels staat die op 90 graden maar gaat soms wel heel vaak naar de M (95 graden) Moet ik mij zorgen om maken als de meter continu springt van de R (90 gr en de M (95)? Zoals ik hierboven ook aangaf, ben bang dat die dan meteen van de M naar de gevarenzone gaat springen.

Ik wilde dit toch even kwijt aangezien ik zoveel behulpzame en nuttige reacties hier ben tegengekomen

Mijn dank is alvast enorm.

In welke situatie zwiept je koelvloeistofmeter?

Tijdens een constante snelheid of in file verkeer waarbij de rijwindkoeling minder is, temperatuur stijgt en de ventilator dan bijspringt en temperatuur (meter) iets laat zakken?

Draai je raam open en probeer op het moment van dalen van de meter te horen of je koelventilator draait. Of stap uit en kijk onder de motorkap. Wordt wel lastig bij die Ford, want dan heb je de eerst de contactsleutel nodig om de kap open te maken, d8 ik. :T

Nou, dat gebeurt dus als ik na een lange rit inderdaad bij een filevorming terechtkom of als ik de snelweg verlaat begint hij te zwiepen en hoor ik meteen mijn koelventilator. En inderdaad na het bijspringen, zakt en stijgt hij eventjes weer. Eerlijk gezegd reed ik zelfs gisteren 180 kilometer (afstand) op de snelweg en hij bleef alleen maar stabiel liggen op 90 graden maar zodra ik de snelweg heb verlaten begint mijn ventilator al te draaien en stijgt de motortemperatuur wat ietd meer.

Mijn koelventilator draait gelukkig alleen dat hele meter is zo ingewikkeld te lezen maar omdat de lampje dus laatst eventjes (letterlijk tussen 3 en 5 seconden)ging branden, baart dat toch even zorgen. In ieder geval onwijs bedankt voor uw bericht.

Dit is de boosdoener waar ik mee te maken heb (zie foto) wellicht is dit voor de kenners stuk makkelijk om een oplossing te vinden of een geruststellend info. :)

Ik heb even wat kleurtjes gegeven om wat specifieker te kunnen uitleggen. Blauw is dus de M 95 graden en Rood de gevarenzone (met als gevolg: Rood lampje!)

Op het moment dat ik deze foto had genomen stopte ik voor een stoplicht na een lange rit en de ventilator draait ook. Hij gaat dus heen en weer tussen de R en de M. Is dit vrij normaal? Of moet ik vrezen?

Dankuwel.
pyz0uvg.jpg

90-95 graden is een heel normale bedrijfstemperatuur, daar hoef je je dus totaal niet druk om te maken.
Die moderne digitale metertjes zijn nu eenmaal wat directer (en dus nerveuser) met de weergave als de ouderwetse metertjes waarvan het wijzertje aangestuurd wordt door een weerstandje... kwestie van even wennen.
Verder niet teveel op dat metertje letten, dat gaat namelijk ten koste van je aandacht die op het verkeer gefocust hoort te zijn ... als er werkelijk problemen zijn dan gaat er wel een irritant controlelampje permanent branden.

Toch is het aanspringen van de koelventilator, direct na de afrit van de snelweg, niet zoals het hoort, naar mijn mening.
Ergens zit er warmte dat er dan niet uit kan en door ventilator gekoeld moet worden i.p.v. rijwind.

Durashift zei:
Toch is het aanspringen van de koelventilator, direct na de afrit van de snelweg, niet zoals het hoort, naar mijn mening.
Ergens zit er warmte dat er dan niet uit kan en door ventilator gekoeld moet worden i.p.v. rijwind.

Dat is dus de enige waar ik aan denk in zo een situatie. Laatst reed ik met de auto van mijn moeder (Opel Corsa uit 99) en die bleef gewoon continu stilstaan op 90 graden. Ik vind het gewoon vreemd waarom de ventilator dan steeds moet draaien na een normaal rit. Wellicht is dit normaal maar hiervoor had ik dit nooit meegemaakt. In ieder geval bedankt voor uw berichtje. Ik zal morgenochtend even kijken hoe het allemaal gaat.

NORM betekend Normaal
Oftewel, zolang die binnen dat gebied blijft, hoef je je geen zorgen te maken.

Het is dus ook normaal, dat de temperatuur kan schommelen rond het punt dat de ventilator aan slaat. Mocht je dat vervelend vinden kun je er een iets koudere thermostat in zetten. Zodat het meer rond het middelpunt van je meter schommelt ipv tussen de R en de M.

Modernere auto's hebben een vertraging in de aflezing van de meters zitten, zodat die schommelingen niet zichtbaar zijn.
Oudere exemplaren hebben idd een bimetaaltje welke veel minder snel beweegt.
Rond 2002 wilde men modern wezen en meters digitaliseren, maar mede doordat er een hoop mensen zich zorgen maken om het schommelende wijzertje (als in, direct naar de garage ermee), is die vertraging er in gemaakt bij modernere auto's.

Als het rood lampje aangaat van de temperatuur, moet je je inderdaad wel zorgen maken.
Zet op zo'n moment je kachel op heet en op de hoogste stand van blazen (als het al warm is, ook je ramen open) Dan koelt de motor nog enigszins via je kachelradiateur.
Blijf er echter niet te lang mee doorrijden en laat het liefst de auto even afkoelen langs de kant van de weg.
Vervolgens kun je naar een garage gaan om het te laten oplossen. 9 van de 10x is het de thermostaat die dicht blijft zitten of te laat open gaat.

Ik rij nu een Ford Fiesta 1.5 diesel uit 2015. Deze heeft exact dezelfde eigenschappen. Na lange rit op de snelweg bij stoplicht draait heel vaak de ventilator. Temperatuur op dashboard (4 blokjes) staat altijd in het midden. Volgens garage niets aan de hand. De ventilator wil overigens ook al wel draaien bij gewoon stadsverkeer waar je in totaal niet meer dan 10 KM rijdt. Nadat ik erop ben gaan letten (als je een rondje met de hond loopt ;) ) dan hoor je bij bijna alle Fiesta's die langs rijden de ventilator lopen. Ford eigenschap?

Terug
Bovenaan