Motorswap vragen

Guest
Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik een frame gekocht van een R33 Skyline. Nu wil ik hier een VW 2.0 liter motorblok in zetten van 190pk (geen 25DET blok, dat begrijp ik :p). Nu vraag ik me af hoe dat zit met de wielaandrijving. Men zegt dat het blok simpelweg een kwartslag gedraaid kan worden. Is dit ook echt het geval?

Ben ook op zoek naar een leuke versnellingsbak. Dacht zelf aan een diesel 6-bak. Iemand enige suggestie?

Verder weet ik wel dat er veel komt kijken bij een motorswap, daar hoef ik niet op geattendeerd te worden. :D
 
Wat een rare swap, of lijkt dat maar zo? En waarom zou je een dieselbak met lange overbrengingen willen hebben? Ik vrees dat je hier geen antwoord gaat krijgen op zo'n specialistische vraag...
 
Inderdaad wel een beetje een rare swap. Maar dit maakt het wat betaaldbaarder om een R33 te rijden :rolleyes:. Het blok heeft gigantisch veel koppel, vandaar dat de langere overbrenging handig is voor het doortrekken.

Ik zal het bericht ook wel even op een ander forum plaatsen, wellicht geeft dat meer reactie.
 
Tuurlijk kun je een blok een kwartslag draaien. Koppeling, versnellingsbak, aandrijfas, differentieel.

Klaar! (y)
 
Blok kan altijd een kwartslag gedraaid worden.
- probleem 1 is een geschikte en passende (c.q. pas te maken) bak met de juiste overbrenging te vinden zodat de eindoverbrenging ook goed blijft (denk bij de bak gelijk ook nog even aan de startermotor, dat ding moet ook ergens passend gemaakt worden)
- probleem 2 is of er genoeg ruimte onder de kap en in de tunnel is c.q. te maken is
- probleem 3 is de aansluiting en aansturing van het motormanagement (zal met de andere motor mee moeten komen en op de bestaande kabelboom ingeknutseld en aangepast moeten worden)
- probleem 4 t/m XXX wil je dus niet op geattendeerd worden maar heeft te maken met vele technische, burocratische en financiële aspecten.

Mijn advies: maak dat ding weer origineel en waardevol of kroepoek hem geliijk in de bangerrace, al het andere is weggegooid geld en tijd.
 
Dit is een idee die ik nooit zal gaan begrijpen, je wilt een R33 Skyline maar kunt hem niet betalen en dus hang je er maar een dieselblok in.
 
zombies zei:
Dit is een idee die ik nooit zal gaan begrijpen, je wilt een R33 Skyline maar kunt hem niet betalen en dus hang je er maar een dieselblok in.

Persoonlijk: Dit zijn Cubaanse praktijken. Daar vervangen ze een prachtige Yankee V8 door een Lada 4 in lijn. Ik denk dat je daar de mensen vindt die hier ervaring mee hebben.


On topic:
- Ik denk dat je heel veel problemen tegen gaat komen onderweg. Allereerst de techniek; je bouwt een auto helemaal om. Besef ook dat je het beste van de Japanse automobielindustrie gaat vervangen door een doorsnee product van Duitse afkomst. Wegligging, levensduur, rijgedrag... je gaat een subliem meesterwerk vervangen door iets wat jij zelf mag gaan ontwerpen. Een trucje wat Ferruccio Lamborghini ook uitgehaald heeft met een Ferrari maar die man had erg veel talent en een complete tractorfabriek ter beschikking.
- Daarna komt de keuring door het RDW om er überhaupt geldige kentekenplaten op te krijgen. Sterkteberekeningen, keuren van de techniek, resultaten in de crashtest. En daarbij is het nog maar de vraag of het RDW het een nieuw model vindt of een aangepaste Nissan. Afhankelijk van die keuze is de kans op slagen helemaal nul komma nul of heel erg klein.

En als je hem dan na jaren knutselen eindelijk mag gaan gebruiken op de openbare weg, heb je een R33 die geen drol meer waard is en waarbij iedere keurmeester zoiets heeft als "daar ga ik mijn vingers niet aan branden, laat de buurman hem maar keuren".



Mijn advies: Verkoop het frame en koop een complete auto terug die wel bruikbaar is of bouw hem op als originele Skyline (en liever niet gejohnnificeerd).
 
zombies zei:
Dit is een idee die ik nooit zal gaan begrijpen, je wilt een R33 Skyline maar kunt hem niet betalen en dus hang je er maar een dieselblok in.

Het is een benzine blok. Helemaal opnieuw opgebouwd en gemodificeerd.
 
Kvo zei:
zombies zei:
Dit is een idee die ik nooit zal gaan begrijpen, je wilt een R33 Skyline maar kunt hem niet betalen en dus hang je er maar een dieselblok in.

Het is een benzine blok. Helemaal opnieuw opgebouwd en gemodificeerd.
Ook goed maar dan nog. Koop gewoon een leuke auto voor het geld wat je hier in gaat steken, het word een aardige bodemloze put en hoe handig ben jezelf?
 
zombies zei:
Kvo zei:
zombies zei:
Dit is een idee die ik nooit zal gaan begrijpen, je wilt een R33 Skyline maar kunt hem niet betalen en dus hang je er maar een dieselblok in.

Het is een benzine blok. Helemaal opnieuw opgebouwd en gemodificeerd.
Ook goed maar dan nog. Koop gewoon een leuke auto voor het geld wat je hier in gaat steken, het word een aardige bodemloze put en hoe handig ben jezelf?

Niet handig genoeg anders had die het niet gevraagd.
 
He jongens, niet meteen alles slecht praten. Ik denk er het mijne van, maar TS vraagt een oplossing voor zijn probleem, niet een analyse van zijn keuze ;)

Voor zover mij nog bijstaat, heeft de R33 een forse tunnel, dus ik voorzie niet zoveel problemen met de bak. Je zult wel andere motorsteunen moeten maken, en daarbij loop je waarschijnlijk tegen het probleem aan dat een viercilindermotor ver naar voren in de auto hangt.

Je wilt hem daarentegen uit technisch oogpunt zoveel mogelijk tegen het schutbord aan hebben vanwege de handling van de auto. Dat zal waarschijnlijk rare motorsteunen opleveren. Onmogelijk is niets, zoek gewoon een goede lasser. En meet alles 3x na voordat je begint.

Een tip voor de bak: ik zou een Tremec / Borg Warner T56 bak nemen. Dat is van huis uit een achterwielaangedreven bak, met de bediening direct in het staartstuk. Dit kun je zo door de tunnel naar binnen steken. Je zit dan niet te klooien met de bediening van de bak. Tevens heeft hij een los koppelingshuis. Hij is ook goed verkrijgbaar, evenals modificatiekits. Hij is op veel auto's geleverd, en dat maakt hem niet al te gek duur. Plus zat reserve voor tuning.

Een goedkoper alternatief is de S6S420G, die je in wat oudere BMW's vindt. Qua pasvorm weet ik alleen niet of die zonder hele grote aanpassingen gaat passen.

Als de auto van voor 1998 is, levert de ombouw geen problemen op met de RDW keuring. Zorg wel dat je heel goed documenteert hoe je aan de motor gekomen bent.
 
@TomTom, de TS vraagt een oplossing voor een probleem die hij waarschijnlijk niet eens zelf kan oplossen anders vraag je het al niet, dit zou je kunnen doen als je zelf heel handig bent en echt alles zelf kan(spuiten kan je bv laten doen), maar anders kosten het gigantisch veel geld en je krijgt er niet veel voor terug als je hem ooit weg doet. Dit is net als vragen hoe je een huis bouwt, ik heb grond en stenen en wat nu.
 
lachen dit..:D
er een vw blok instoppen zodat r33 rijden betaalbaarder word?
als je er een vw blok in stopt hebt is het geen r33 meer
 
Normaal moedig ik motorswap projecten aan:)

Maar dit is gewoon echt (extreem) fout, een VAG product in een van de mooiste staaltjes Japanse "kunst" hangen. Heilschennis
 
Lycan Capri zei:
Normaal moedig ik motorswap projecten aan:)

Maar dit is gewoon echt (extreem) fout, een VAG product in een van de mooiste staaltjes Japanse "kunst" hangen. Heilschennis

Leg er dan een F20C in.
 
Nico GTR zei:
Lycan Capri zei:
Normaal moedig ik motorswap projecten aan:)

Maar dit is gewoon echt (extreem) fout, een VAG product in een van de mooiste staaltjes Japanse "kunst" hangen. Heilschennis

Leg er dan een F20C in.

Ja precies, een R33 met Vtec:)

Of was dit een steek naar de plannen die ik heb? ;)
 
lex1976 zei:
lachen dit..:D
er een vw blok instoppen zodat r33 rijden betaalbaarder word?
als je er een vw blok in stopt hebt is het geen r33 meer
dan heb je een R20 of zoiets?
 
Je kunt veel beter een japans blok erin hangen. Niet alleen is dit makkelijker maar dan zal de waarde van de auto niet zakken naar 0, wat er met de VW blok nagenoeg wel gebeurd. Liefhebbers zullen er met een boog omheen lopen met een VW blok. Een japans dieselblok erin (V6?) is nog wel een tof idee. Behoud de achterwielaandrijving. Voorwielaandrijving is al helemaal een no-go.

Uiteindelijk blijft het jouw auto, succes.
 
Lycan Capri zei:
Nico GTR zei:
Lycan Capri zei:
Normaal moedig ik motorswap projecten aan:)

Maar dit is gewoon echt (extreem) fout, een VAG product in een van de mooiste staaltjes Japanse "kunst" hangen. Heilschennis

Leg er dan een F20C in.

Ja precies, een R33 met Vtec:)

Of was dit een steek naar de plannen die ik heb? ;)

Nee hoor! F20C is een fantastisch blok, je kunt er zonder intern iets aan te doen 400 pk uit halen door een supercharger of turbo en dan zit je alweer op het vermogen van een R33.
 
Terug
Bovenaan