Motorolie verbruik fiat 500

Melanie 2475673

Net ingestapt
Beste leden,

Sinds juni vorig jaar heb ik een fiat 500 1.2 uit 2007 gekocht.
ze hebben bij aflevering een grote beurt gedaan en nieuwe banden gegeven.
Nu heb ik er +- 27000 km mee gereden, en er zat bijna geen olie meer op het pijl stok. Er staat nu 120000 op de teller.
Net een liter bijgevuld en nu is hij voor de helft pas vol.
Nu vraag ik me af of het normaal is dat hij om de Zoveel km olie verbruikt aangezien ik geen evt lekkage zie. ( nu kan dat natuurlijk ook intern zijn maar forgive me ik heb er echt geen verstand van ;)
Nu krijgt de auto sowieso over een week apk en kleine beurt, maar aangezien mijn garantie op de motor binnen 2 weken afloopt, wil ik even een mening van iemand die er meer verstand van heeft, en of het normaal is dat hij zoveel motorolie verbruikt.

Bedankt alvast.
Groetjes Melanie

Volgens de fabrikant zal die 2,5L (laten we het ruim nemen) binnen de grenzen liggen voor 27.000km. De meeste merken vinden het een probleem als er een liter per 1000km verbruikt wordt. Ikzelf vind het echter wel te veel voor een auto met 120.000km op de teller. Ik zou zelf even langs de garage gaan en je situatie uitleggen. Ook er netjes bij vertellen van de garantie. Een motor mag heus wat olie verliezen maar dit is wel meer dan normaal, zeker voor zo weinig kilometer op de teller.

Wat ik op internet zie over de 1,2 is dat ze met kleine ritjes wel wat verbruiken (hoe meer lange stukken enz dus hoe minder verbruik van olie) en dat de zuigerringen wel eens vast gaan zitten. Dat is te zien aan olie in het luchtfilterhuis of compressiemeting een zuiger die een lagere waarde geeft. Beide simpel de controleren door de garage

Ik denk dat je nog nét geluk heb gehad dat de motor niet droog gelopen is.

Er valt nu weinig over te zeggen eigenlijk. Je kan de onderzijde laten controleren op lekkage.