Motorolie verbruik fiat 500

Melanie 2475673

Net ingestapt
Beste leden,

Sinds juni vorig jaar heb ik een fiat 500 1.2 uit 2007 gekocht.
ze hebben bij aflevering een grote beurt gedaan en nieuwe banden gegeven.
Nu heb ik er +- 27000 km mee gereden, en er zat bijna geen olie meer op het pijl stok. Er staat nu 120000 op de teller.
Net een liter bijgevuld en nu is hij voor de helft pas vol.
Nu vraag ik me af of het normaal is dat hij om de Zoveel km olie verbruikt aangezien ik geen evt lekkage zie. ( nu kan dat natuurlijk ook intern zijn maar forgive me ik heb er echt geen verstand van ;)
Nu krijgt de auto sowieso over een week apk en kleine beurt, maar aangezien mijn garantie op de motor binnen 2 weken afloopt, wil ik even een mening van iemand die er meer verstand van heeft, en of het normaal is dat hij zoveel motorolie verbruikt.

Bedankt alvast.
Groetjes Melanie

Volgens de fabrikant zal die 2,5L (laten we het ruim nemen) binnen de grenzen liggen voor 27.000km. De meeste merken vinden het een probleem als er een liter per 1000km verbruikt wordt. Ikzelf vind het echter wel te veel voor een auto met 120.000km op de teller. Ik zou zelf even langs de garage gaan en je situatie uitleggen. Ook er netjes bij vertellen van de garantie. Een motor mag heus wat olie verliezen maar dit is wel meer dan normaal, zeker voor zo weinig kilometer op de teller.

Wat ik op internet zie over de 1,2 is dat ze met kleine ritjes wel wat verbruiken (hoe meer lange stukken enz dus hoe minder verbruik van olie) en dat de zuigerringen wel eens vast gaan zitten. Dat is te zien aan olie in het luchtfilterhuis of compressiemeting een zuiger die een lagere waarde geeft. Beide simpel de controleren door de garage

Ik denk dat je nog nét geluk heb gehad dat de motor niet droog gelopen is.

Er valt nu weinig over te zeggen eigenlijk. Je kan de onderzijde laten controleren op lekkage.
Beter is het om in de toekomst, ná de servicebeurt, eens regelmatig je olie te pijlen, zeg 1x per maand. Dan heb je zicht op wat het doet qua verbruik.

An sich lijkt mij een olieverlies van , inderdaad, pak 'm beet 2,5 liter, op dik 25 duizend kilometers in 1 jaar geen grond om een beroep op enige vorm van garantie of non-conformiteit te kunnen doen.

Lekker verder rijden en tussendoor iets vaker de techniek controleren, neem dan ook de bandenspanning mee enzo. ;)

Elke verbrandingsmotor verbruikt (een beetje) olie. Dit is onvermijdelijk. Een olieverbruik van iets minder dan 1 op 10000 km, is niet abnormaal voor een 13 jaar oude auto, met ruim een ton op de klok. Ik heb dan ook het idee, dat er niets mis is met de motor. Gewoon regelmatig even olie peilen, en zo nodig bijvullen. Zeker als je veel kilometers maakt.

Zat er geen onderhoudsboekje bij de auto of heb je het niet gelezen?
Daar staat ook iets in over het onderhoud en het bijvullen van de olie.
Bij iedere verbrandingsmotor moet regelmatig de olie worden gecontroleerd en bijgevuld.
Als je pas een andere auto hebt, dan controleer je de eerste keer bij aankoop en daarna na 1.000km.
Is er nog vrijwel geen verbruik meetbaar, dan controleer je weer na 4.000km.
Op deze manier kun je bijhouden wat het olieverbruik is.
Geen enkele auto met verbrandingsmotor haalt 27.000km, zonder olie bij te vullen.
Bij veel auto's van o.a. VAG staat, dat 1 liter op 1.000km nog acceptabel is, dit staat ook in het onderhoudsboekje van onze Seat.
Gelukkig blijkt het verbruik in de praktijk mee te vallen. Normaal voor de meeste auto's is een verbruik van 1 liter tussen de 10. 000 en 20.000km.
Het verschil tussen Min. en Max. op de peilstok is meestal 1 liter.
De motorolie wordt door de motor gebruikt om de motor te smeren en zal dus deels verbranden met de benzine.
Olieverbruik is dus normaal.
Er is dus niks mis met jouw motor, tenzij er nu schade is opgetreden doordat je met te weinig olie hebt gereden.

MX6 zei:
Geen enkele auto met verbrandingsmotor haalt 27.000km, zonder olie bij te vullen.

Nou, ik had ooit een 626 station met 350.000km op de klok (LPG), die had geen meetbaar olieverbruik tussen de beurten door en die kreeg hij meestal pas na 15000km.
Was een super fijne wagen, maar zo verschrikkelijk traag. Op LPG was de topsnelheid 140km/h wind mee. Op benzine 150km/h.

Altijd als je een nieuwe auto koopt, check in het begin sowieso het oliepeil regelmatig om de auto te leren kennen, tenzij er een oliepeilsensor in de auto zit dan geeft de auto het zelf wel aan. Hoeveel km rij je op 1 oliebeurt? 27.000 is best veel op 1 oliebeurt, ikzelf wissel om de 15.000 km olie, soms iets meer, sowieso niet meer dan 20.000 km.

Sommige auto's verbruiken nu eenmaal olie, vooral nieuwere auto's doen dit regelmatig. (Er zijn uitzonderingen mijn Audi A7 uit 2013 staat nog op max na 15.000km.)

MX6 zei:
Bij veel auto's van o.a. VAG staat, dat 1 liter op 1.000km nog acceptabel is, dit staat ook in het onderhoudsboekje van onze Seat.
Gelukkig blijkt het verbruik in de praktijk mee te vallen. Normaal voor de meeste auto's is een verbruik van 1 liter tussen de 10. 000 en 20.000km.
Mijn Insignia met 357.xxx km op de teller kan ik van beurt tot beurt rijden zonder olie bij te vullen, het kan dus wel. Het peil zakt wel iets, maar blijft boven het minimum. En het komt niet omdat er allerlei diesel in de olie zit, de motor komt altijd op temperatuur en rijdt alleen maar lange stukken.

't is geen wedstrijd wie het minste olieverbruik heeft, ook niet het meeste (voorbeelden ten overvloede bekend) 1l op 10k is keurig! (maar het kan minder, maar ook heul veel meer!)

Mijn beide laatste auto's heb ik nooit hoeven bijvullen op 30.000 km.

Uit eigen ervaring weet ik dat het type ritjes heel erg kan schelen. Ik heb met een auto met een onderhoudsinterval van 10.000 km moeten bijvullen in een periode met veel korte ritjes en vervolgens zonder bijvullen van beurt tot beurt kunnen rijden bij veel langere ritten.

Met betrekking tot de vraag, het kan best zijn dat met een paar 100 cc extra het oliepeil wel tot max staat. Meestal scheelt het tussen min en max bij een kleine motor het echt geen liter. Daarnaast is het de vraag of de garage tot max heeft gevuld.

1,5 liter op 27.000 km is normaal. Tussentijds oliepeilen is wel gewenst.

Is er geen lampje dat waarschuwt bij een laag olieniveau? Beetje vreemd; zou eens in het instructieboekje kijken wat voor waarschuwingssymbolen de auto heeft.

Meeuw zei:
Is er geen lampje dat waarschuwt bij een laag olieniveau? Beetje vreemd; zou eens in het instructieboekje kijken wat voor waarschuwingssymbolen de auto heeft.

Ik zou nooit van het waarschuwingslampje uitgaan, dat wordt getriggerd door een lage oliedruk en dan ben je eigenlijk echt al te laat.
Veel auto's hebben echter tegenwoordig ook een elektronisch peilsysteem, daar kan je wel vanuit gaan. Ik ga er vanuit dat een Fiat 500 uit 2009 dat niet heeft.

Laag niveau is een sensor in de carter, die de druk meet van de olie die er bij stilstand boven staat. In het goedkope segment ontbreekt die meestal. Een goede oliedruksensor detecteert al als de oliedruk er nog wel is, maar te laag. Het lampje is dan oranje. Maar het beste peil je regelmatig.

Bij de A1 van Meeuwin begon er een lampje te branden toen er een 3/4 liter bij moest (naar het maximum niveau).

Terug
Bovenaan