Motorolie een pot nat ?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Heb binnenkort weer een oliewissel.
Nou is de vraag is duurdere olie beter?

Heb een turbomotor MPS
Gebruik altijd mobil1
Maar kennis gaf aan dat dit rotzooi is, is toch een a-merk?

Millers EE Performance, liqui moly special, of motul 300 racing zouden veel beter zijn?

Iemand met kennis en ervaring die mij iets hier over kan en wil zeggen ? Bij voorbaat dank voor de hulp!

Groeten
Alfred

Elke motorolie die op de markt verschijnt moet aan bepaalde minimum eisen voldoen, En die eisen zijn voor 99% van het wagenpark toereikend. Het kopen van speciale "racing" of "performance" olie is vooral goed voor de beurs van de producent.,

Ik zou gewoon de olie gebruiken die de fabrikant van je auto voorschrijft.

Liever om de 10 dkm een wissel met goedkope olie dan 30 dkm rijden op dure olie. De interval is veel belangrijker dan de prijs of naam van het product, zolang ze maar aan de specificaties van jouw auto voldoet.

Alfred 2088693 zei:
Gebruik altijd mobil1
Maar kennis gaf aan dat dit rotzooi is, is toch een a-merk?

Mijn ouweheer zat in de olie en verkocht dat spul. Nou weet ik dat het gezegde ‘wiens brood men eet, diens woord men spreekt’ er natuurlijk niet voor niets is…
maar hij had altijd toonaangevende relaties. Mensen met verstand van zaken voor wie het vloeibare goud Mobil1 echt heilig was.
Volgens mij zelfs eerste afvulling bij Porsche en MB.

Rotzooi is het geenszins. Maar er bestaan ook goeie andere merken uiteraard,

Zeker met een MPS niet op bezuinigen, gewoon de juiste voorgeschreven olie er in doen.
Zeker de blokken van de 3 MPS willen nog wel eens kapot draaien.

Motorolie is 1 x in de zoveel maanden goed voor discussies die altijd hetzelfde verlopen.
De conclusie is ook altijd hetzelfde:
Heb je een gewone, niet hoog opgevoerde motor dan kan erin kiepen wat je wil, als je maar ververst om de 10000-15000 km.
Heb je WEL een veeleisende motor, dan gewoon het advies van de fabrikant aanhouden.
Turbo of niet is daarin niet het onderscheid, ik reed tig jaar met de aloude PSA XUD9 TE diesels en die waren absoluut niet onderhoudsgevoelig, dus daar ging de goedkoopste olie in en verversen om de 20 a 25000 km..

Let wel op olie en roetfilters (ja ook benzine auto's hebben die sinds een jaar of 2)... afwijkende olie van specificaties geeft op den durr ook roetfilter problemen. Maar zolang de specificaties kloppen maakt het merk dan niet verder uit.

Zoo leuk al die betweters hier🥳eind 2019 kocht ik mijn Alfa romeo 166 2004. Ik verbruikte 1 liter olie op 12
00 km. De handleiding schrijft 10w60 voor. 3 jaar verder met castrol 10w 60 verbruik ik nog 1:2500 . Terwijl elke garage, anwb en ieder ander roept dat elk ander merk voldoende is. Kletskoek.

@Jaap, een auto die qua olie 1 op 1000 loopt is natuurlijk niet gezond, ik geloof best dat jouw bevindingen met de Castrol olie kloppen maar bij een gezonde motor is dit natuurlijk niet aan de orde en is het merk olie minder belangrijk, mits tijdig vervangen.

Maar wel een interessante conclusie, waarom denk je dat de Castrol olie het verbruik halveert? Heeft het een hogere verbrandingstemperatuur wellicht?

Kees 9379262 zei:
Motorolie is 1 x in de zoveel maanden goed voor discussies die altijd hetzelfde verlopen.
De conclusie is ook altijd hetzelfde:
Heb je een gewone, niet hoog opgevoerde motor dan kan erin kiepen wat je wil, als je maar ververst om de 10000-15000 km.
Heb je WEL een veeleisende motor, dan gewoon het advies van de fabrikant aanhouden.
Turbo of niet is daarin niet het onderscheid, ik reed tig jaar met de aloude PSA XUD9 TE diesels en die waren absoluut niet onderhoudsgevoelig, dus daar ging de goedkoopste olie in en verversen om de 20 a 25000 km..
Ik ben zo eigenwijs om pas de olie te verversen als de auto er zelf ook vraagt, dus ook als dat pas na 30.000 km is. Bij mijn vorige diesel nooit problemen gehad met olie verbruik, ik kon gewoon van beurt tot beurt rijden zonder ooit olie bij te hoeven vullen. Dus bij sommige auto's kan het prima.

Zadelsnuiver zei:
@Jaap, een auto die qua olie 1 op 1000 loopt is natuurlijk niet gezond, ik geloof best dat jouw bevindingen met de Castrol olie kloppen maar bij een gezonde motor is dit natuurlijk niet aan de orde en is het merk olie minder belangrijk, mits tijdig vervangen.

Maar wel een interessante conclusie, waarom denk je dat de Castrol olie het verbruik halveert? Heeft het een hogere verbrandingstemperatuur wellicht?

Kan ook best zijn dat het anders kan.
De V6 van m'n 626 kreeg altijd shell helix olie, tot ik er 1x vavoline 5W30 ingedaan heb van 5 euro de fles, bij de action, puur uit financiële noodzaak.
Heb blok draaide daar echter duidelijk merkbaar mooier op, liep stiller, soepeler. Sindsdien gaat er altijd valvoline in.

Maar die MPS blokken zijn gevoelig, gaan gegarandeerd stuk bij gebrekkig onderhoud. Ik zou daar niet mee experimeteren.

Geen idee waarom Castrol bij mij zo goed werkt. Ik heb ook Shell geprobeerd, maar de Alfa fora geven de voorkeur aan Castrol.. ik weet ook wel dat het olieverbruik best hoog is. Maar de handleiding van mijn 2.0 twin spark geeft al een maximum aanvaardbaar verbruik van 0,4 liter op 1000. Dus het is wel een kwestie van bijhouden.

Mooi zo'n discussie over motorolie, doet het 'm altijd wel. 40 jaar geleden toen ik nog een monteurtje was bij de Marine Luchtvaart Dienst hadden we het er ook al over, in die blokken van toen der tijd kiepte je er eigenlijk van alles in, als het maar 20W40 is.
Maar goed met de verfijnde technieken van tegenwoordig, zou ik het niet durven zeggen. Maar in mijn optie blijft olie...gewoon olie, afhankelijk merk en specificaties

willem 2984516 zei:
Mooi zo'n discussie over motorolie, doet het 'm altijd wel. 40 jaar geleden toen ik nog een monteurtje was bij de Marine Luchtvaart Dienst hadden we het er ook al over, in die blokken van toen der tijd kiepte je er eigenlijk van alles in, als het maar 20W40 is.
Maar goed met de verfijnde technieken van tegenwoordig, zou ik het niet durven zeggen. Maar in mijn optie blijft olie...gewoon olie, afhankelijk merk en specificaties

Door de nieuwe technieken, nauwkeurigere productiemethodes, 1 of meer turbo's etc worden de eisen aan de olie wel steeds hoger. Hoe een turbo-asje te smeren en te koelen dat 200.000 omw/min draait en 1.000 graden heet is? Zonder dat de olie verbrandt, natuurlijk. En het moet ook nog zo'n 20 a 30 k km mee kunnen (volgens het onderhoud schema van de fabrikant). De nieuwe techniek van een natte distributieriem heeft een olie nodig die die riem niet oplost of afbreekt. En die moet ook dat turbootje goed smeren en koelen. De ontwikkeling in de smeeroliën is enorm! (En interessant!) Gelukkig zijn de specificatiebladen van olie vaak wel terug te vinden op internet en dus te vergelijken.

Voor een 'boodschappen-auto' voldoet een minerale olie van een niet al te onbekend merk prima. Met onze boodschappen-auto hebben we jaren op minerale Hema motorolie gereden (die gewoon van Shell kwam). Die draait na 25+ jaren nog steeds (op minerale olie van Kroon Oil, sinds HEMA gestopt is met motorolie-verkoop). Bij auto's met een wat hoger specifiek vermogen moet je wat kritischer zijn in de keuze van motorolie, zoals Kees 9379262 al meldde. Zonder de beschikbaarheid van half- en vol-synthetische motor-oliën hadden we nu geen specifieke vermogens van (soms ruim) boven 100 PK/L gezien.

De betere Amerikaanse auto-websites laten olie-analyse rapporten zien. Blackstone is een onderzoekslab waarvan je op veel websites 'Oil Reports' tegenkomt. Als het percentage aluminium, calcium, chroom, ijzer, koper, lood, magnesium, molybdeen, nikkel, tin, zilver, zink en nog een paar andere stoffen in de motorolie veel hoger is dan gebruikelijk bij km-stand xxx weet de eigenaar dat het tijd wordt voor iets diepgaander onderhoud dan alleen een olie-verversing, bijv. lagerschalen verversen .... :confused:
Maar ondanks deze voor de auto-eigenaar nuttige rapporten is het zeer moeilijk om conclusies te trekken als: bij gegeven motorolie-type X is merk Y beter dan merk Z. De gebruiksomstandigheden van twee vergeleken identieke auto's met gelijkwaardige km-historie kunnen altijd nog behoorlijk verschillen. Men denke daarbij maar aan zoiets als de gemiddelde omgevingstemperatuur. De grootste slijtage treedt in een automotor op tijdens de opwarmfase. Als je gedurende die periode je rechtervoet een beetje 'onder controle' houdt, pakt dat gunstig uit voor de levensduur van de motor van je auto.

Voor de olie-liefhebbers onder ons, hier een mooie website, met af en toe nuttige informatie: 'https://bobistheoilguy.com/'
Ook daar net zoveel discussie als hier ...

Interessant artikel: olieverversingsintervallen kunnen ook te kort zijn ...
'https://bobistheoilguy.com/used-oil-analysis-how-to-decide-what-is-normal/'

Terug
Bovenaan