Voor een 'boodschappen-auto' voldoet een minerale olie van een niet al te onbekend merk prima. Met onze boodschappen-auto hebben we jaren op minerale Hema motorolie gereden (die gewoon van Shell kwam). Die draait na 25+ jaren nog steeds (op minerale olie van Kroon Oil, sinds HEMA gestopt is met motorolie-verkoop). Bij auto's met een wat hoger specifiek vermogen moet je wat kritischer zijn in de keuze van motorolie, zoals Kees 9379262 al meldde. Zonder de beschikbaarheid van half- en vol-synthetische motor-oliën hadden we nu geen specifieke vermogens van (soms ruim) boven 100 PK/L gezien.
De betere Amerikaanse auto-websites laten olie-analyse rapporten zien. Blackstone is een onderzoekslab waarvan je op veel websites 'Oil Reports' tegenkomt. Als het percentage aluminium, calcium, chroom, ijzer, koper, lood, magnesium, molybdeen, nikkel, tin, zilver, zink en nog een paar andere stoffen in de motorolie veel hoger is dan gebruikelijk bij km-stand xxx weet de eigenaar dat het tijd wordt voor iets diepgaander onderhoud dan alleen een olie-verversing, bijv. lagerschalen verversen ....

Maar ondanks deze voor de auto-eigenaar nuttige rapporten is het zeer moeilijk om conclusies te trekken als: bij gegeven motorolie-type X is merk Y beter dan merk Z. De gebruiksomstandigheden van twee vergeleken identieke auto's met gelijkwaardige km-historie kunnen altijd nog behoorlijk verschillen. Men denke daarbij maar aan zoiets als de gemiddelde omgevingstemperatuur. De grootste slijtage treedt in een automotor op tijdens de opwarmfase. Als je gedurende die periode je rechtervoet een beetje 'onder controle' houdt, pakt dat gunstig uit voor de levensduur van de motor van je auto.
Voor de olie-liefhebbers onder ons, hier een mooie website, met af en toe nuttige informatie: 'https://bobistheoilguy.com/'
Ook daar net zoveel discussie als hier ...
Interessant artikel: olieverversingsintervallen kunnen ook te kort zijn ...
'https://bobistheoilguy.com/used-oil-analysis-how-to-decide-what-is-normal/'