Motormanagement brandt na tanken - Opel Corsa D 1.4

Guest
Hi,

Paar dagen terug bij een dealer een Opel Corsa D 1.4 uit Nov 2009 gekocht. Na het tanken (kan een paar km duren) gaat het motormanagement-lampje branden. Naar de dealer gereden, heeft hem uitgelezen maar er kwam niets terug. Lampje was wel weer uit. Zo'n 100km later weer eens getankt en nu ging hij wéér branden. Motorisch of qua rijden merk ik niets (maar ik heb amper rij-ervaring) dus ik weet niet of ik het verschil al zou merken.

Ik heb de dealer gemailt, nog geen reactie dus ga morgen even bellen, wat nu. Hij is een aantal dagen geleden APK gekeurd.

Enig idee wat dit kan zijn? Moet ik me veel zorgen maken? Wat zouden jullie doen?

Waarschijnlijk een kapotte sensor. De motor gaat als hij warm is zo zuinig en milieuvriendelijk mogelijk draaien, als dat niet lukt door een kapotte sensor dan krijg je dat lampje. Niet goed op de lange termijn, het hoort niet. Heb je garantie? Is het de echte opeldealer?

Hi V0RQ. Niet via een Opel dealer gegaan, en in principe geen garantie, wel coulance... Ik zag wel dat je de errorcode kunt uitlezen door gas/rem in te drukken en de sleutel te draaien tot hij contact maakt, zonder hem te starten. Dit gebeurde er:

https://youtu.be/wsIhi9U8TFY

Meerdere keren bekeken... ene keer kom ik uit op 1152, andere keer op 1117... wat jullie? :)

Ja sensor 'heated oxygen' of lambda sensor bij veel merken, beide codes. Heel misschien temperatuursensor. Doet je watertemp meter het goed?

Oei dat zou ik niet weten, zal de volgende keer dat ik ga rijden daar op letten... Maar jij leest dus ook 1117 of .. ?

V0RQ zei:
(.) Doet je watertemp meter het goed?

Zit dat er nog op dan?
Volgens mij niet in wijzervorm..
Misschien ergens in de boardcomputer informatie.

Ik zie op dat YT filmpje overigens geen enkel cijfertje.. of moet je iets 'tellen' tijdens het knipperen van het 'engine' lampje?

Maar, als ik het goed begrijp brandt het lampje na een tankbeurt.. Want na het resetten bij de dealer heb je 100 km 'lampvrij' kunnen rijden, toch?
Lijkt mij dat er dan iets mis gaat in het circuit vanaf de tankklep..?

Durashift YT video: inderdaad het motormanagementlampje gaat knipperen, en deze morsecode geeft de errorcode. Ik heb wel het idee dat hij meer dan 1 code doorgeeft, want de ene keer dacht ik 1152 te lezen en de andere 1117. Maar ik vind het lastig te zeggen wat wat is. Geloof dat de nieuwste corsa gewoon een cijfertje geeft... so much for user experience. :)

wanneer je de rem/gaspedaal beide indrukt en dan de sleutel omdraait geeft hij de errorcode dus in morse oid aan...

Wellicht de tank leger rijden en kijken of het dán weg gaat... iets met een sensor in de benzinetank?

Temperatuursensor zit er absoluut op, kan je uitlezen met een simpel OBD (bluetooth) dongeltje als je daarin interesse hebt. Met sensoren in de tank heeft dit niks te maken, het is echt het motormanagement dat niet optimaal kan functioneren, deze zet daarom het lampje aan en gaat in 'noodloop'.

Tank leegrijden gaat niet helpen. De verkopende garage heeft de auto waarschijnlijk aan jou verkocht met weinig diesel, jij reed hem dus koud meteen door naar de pomp, na het tanken werd de motor al wat warmer, Lambdasonde wordt ingeschakeld en presto: foutmelding. Garage ziet dat ook wel, wist gewoon de codes vanuit de computer en jij moet weer een stuk rijden voordat je de foutmelding weer te zien krijgt. Dit kunnen ze lang volhouden, je hebt verder ook geen garantie en de auto rijdt gewoon. Jij hebt er ook niet veel verstand van merken ze, misschien woon je ook niet zo dichtbij, dus ze gokken dat jij niet zomaar 5 keer terugkomt voor 'slechts een lampje'.. Een lambdasonde kost ongeveer €100, je kan op internet even uitzoeken hoe je hem kan doormeten voordat je hem vervangt, als je naar een doe-het-zelf garage gaat dan is er vast iemand die een beetje kan helpen, geen spannende klus.

Diesel? Volgens mij is het generatie D van de Corsa.. maar gewoon een benzine 1400 ;)

Indien een berijder heeft opgezocht hoe je de morsecode van het diagnosesysteem kan achterhalen.. lijkt mij het dat je zo'n klant niet met een kluitje in het riet telkens terug kan sturen..o_O

Het is inderdaad een benzine wagentje en inderdaad, toe nik hem kocht zat er niet mega veel benzine in. Om een soort second-opinion te krijgen (plus ik moet sowieso nog een vaste stek voor onderhoud hebben) een garage in Arnhem gebeld. Wouden hem vrijdag wel even bekijken. Half uur later word ik teruggebeld dat het maandag wordt met wel een bijzondere reden:

Hij is in mei 2016 al bij een andere garage van het zelfde bedrijf geweest vanwege het motormanagement lampje! Deze is gereset. Hele grote kans dat de auto dus verkocht is wetende dat dit niet 100% was. Ik heb expliciet gevraagd of er problemen waren en of er onderdelen waren die wellicht op korte termijn vervangen moesten worden. Nope, hij was 100% pico bello in orde. :( Mijn twee mails zijn nog niet beantwoord...

Een 2e hands verkoper heeft trouwens meldingsplicht bij bekende gebreken of dit soort punten. Al teken je dat er geen garantie is, er is ook nog een wettelijke garantie. Enfin eerst kijken of we het gewoon op een normale manier kunnen oplossen. Zal de verkoper morgen eens bellen.

Mini-update:
Lambda sensor even er uit gehaald. Viel me op toen ik de stekker los deed er wat olie zat IN de stekker :eek: kan het zijn dat dat sluiting veroorzaakt heeft en hij daarom een verkeerd signaal doorgeeft? Of daarom juist geen verbinding maakt?

lambda-sensor.jpg

Ja bekend probleem.
Vervang de oliedruk sensor die boven in de kop gedraaid zit.
Die is lek en zo komt er olie in de motor kabelboom.

Helaas is het vervangen van de , in olie verzopen Lambda, niet voldoende.

Om geen problemen meer te krijgen dient de gehele motor kabel boom vervangen te worden.
Gebeurt dit niet dan zal uiteindelijk elk elektrische onderdeel kapot gaan.

Is een bekend probleem, die met voorzorg vervangen van de olie druk sensor voorkomen had kunnen worden. Die sensor is max 20 euro.

Als ik zo'n motor krijg voor onderhoud en ik weet de geschiedenis niet, vervang ik preventief die sensor. En dan na plus minus 4 jaar weer.

Dit geld ook voor de 1,2 16v motor met ketting.

Kolere, dat is dan wel een 'sluipmoordenaar' wat mij betreft..

Ik kan mij wel voorstellen dat lang niet elke (universele) garage dit weet.. Of is het ooit een terugroepactie van Opel geweest?

Pakkingharry Yikes! Kreeg net op een ander forum ook al deze reactie wat de jouwe volledig onderbouwd:

Waarschijnlijk is de oliedruk schakelaar lek geweest en zit er olie in de motor Ecu.
Is een bekend probleem en advies is kabelboom en ecu vervangen om verdere problemen te voorkomen.
Hopelijk heb je nog garantie wat dat kost flink wat geld.

Oliedruksensor en Lambda is dus niet voldoende, maar de gehele kabel boom moet vervangen worden?

En wat denken jullie, valt dit onder wettelijke garantie? Gezien de auto in mei al gechecked is vanwege mijn zelfde klacht was het probleem er tijdens aankoop al.

Wat is jullie advies om nu te doen?

Ik zou even langs het juridisch loket gaan voor info.
Wat u voor rechten heeft durf ik niet te zeggen.
Daar ligt mijn expertise niet.

In ieder geval succes.

maar ff hoor.. olie is toch lang niet zo dun als water?
Hoe kan dat dan zo langs de elektrodraden 'druppelen' naar elementaire elektro onderdelen?

Tja, wat je kan doen.. Kijk, de auto functioneert deels gewoon.. Is zeven jaar oud. Er is nu een probleem ontdekt.. dat er misschien al eerder was.. maar toen nog niet bekend in deze hoedanigheid..

Veelal is de eerste stap om de verkoper in staat te stellen het (nu bekende gebrek) te repareren indien jij van mening bent dat dit bij verkoop al zo zou moeten zijn geweest. Alleen, jij bent de bewijzende partij volgens mij..

Ik zou proberen te achterhalen of ooit in de zeven jaar de oliedruksensor al eens is vervangen.. Dit zou je kunnen doen via chassisnummer bij een erkend Opel servicepunt, denk ik. Indien sensor na een jaar of 4 is vervangen.. zou je kunnen denken dat je er nu nog 'op tijd' bij bent..
althans, is de olie ook al bij de ecu aansluiting gekomen? Misschien daar eens een stekker los trekken?

pakkingharry Juridisch loket, goede. Even info inwinnen. Had zelf o.a. hier gekeken: https://www.autogeschiedenis.nl/auto-kopen/welke-garantie-heb-je-op-een-tweedehands-auto.htm en ook andere sites onderbouwen dit verhaal. Maar bij de bron is altijd fijner. :) Laten we hopen dat het niet nodig was.

Durashift: het was een beetje waterige olie, maar idd dikker dan gewoon water. Heb de auto sinds vrijdag, 5 dagen dus nu. Op vrijdag zelf begon het lampje na 20km al te branden, waarvoor hij dus amper 3 maanden eerder naar de garage is geweest. Zal kijken wat ik verder over de geschiedenis te weten kan komen, en idd even andere stekkers checken.

Nico GTR Goeie! :)

https://www.youtube.com/watch?v=XkUrGJCZP_4

Het gaat dus om die sensor om uit voorzorg te vervangen? Hoe kan die veroorzaken dat de rest ondergeölied wordt?
Ga morgen bij licht gelijk even kijken! :)

Dus:
- Accu los halen
- ECU stekker even checken
- Oliesensor even checken of die lekt, just in case

Die Lambda sensor: ziet die er uit alsof die aan vervanging toe is, of is dat zo niet te zeggen? Als leek zeg ik dat hij er nog al oud uit ziet... maar: leek.

Volgens mij kan je zo'n lambda sensor doormeten met een multimeter. Ik zou die lambda en druksensor vervangen, kijken of je wat schoon kan maken en dan lekker rijden. Als er toch problemen met de ECU komen: wie dan leeft, wie dan zorgt. Het klinkt niet alsof je verdere defecten kan voorkomen. Dus de dure reparaties zou ik niet preventief doen. Ik snap dat de tips met alles vervangen worden gegeven, je moet deze tips ook in het licht zien van "nieuwe auto, olie lekt in de kabelboom, wat te doen, wat wordt er bij dealers voorgeschreven" etc etc.

https://www.lambdasensor.com/main/mfaults.htm zei:
The sensor can be tested for output by connecting to it a digital voltmeter, set to a 2v scale. Connect the +ve test lead to the sensor signal wire [See wire colours] and the -ve test lead to earth/battery -ve. The voltage produced should swing from app 0.2v to 0.8v and back around once per second. If the voltage is stuck high then the engine is probably running rich for some other reason. If stuck low then usually either a faulty Lambda Sensor, air leak or an engine running very weak for some reason.

Verkoper: Mja gezien het het geen zwaar defect is die de auto onbruikbaar maakt en het best de vorige eigenaar kan zijn die de auto liet controleren. Ik zou mijn energie er niet aan verspillen, wat coulance om sensoren te vervangen kan ja natuurlijk proberen. Hebben ze een eigen garage?

Lambda-sonde is idd door te meten, moet je hem wel verhitten. Heb alleen geen voltmetere, toch maar eens aanschaffen dan maar. :)

Hoop bij de ECU niets te vinden. Want lees ook van mensen dat ze de oliedrukmeter en lambdasonde EN de kabelboom vervangen hebben... maar hij nog steeds problemen gaf. Hier stotterde de motor, wat bij mij volgens mij niet het geval is. https://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=176231

ECU checken op olie, indien die OK lijkt dus lambda en oliedruksensor vervangen.. en dan is de kans groot dat hij weer goed mee kan?

Kan de ECU op een andere manier gechecked worden?

Hm gisteren een OBDII meter aan de auto gehangen, kwam P0136 uit... Dat is dus de lambda sonde, right?

Dichtsbijzijnde stekker zit aan de bougies, kwam een HEEEEL klein beetje olie uit.

In de boekjes gekeken, laatste onderhoud een jaar geleden. APK en kleine beurt bij verkoper is niet in de boekjes toegevoegd. Nouja, maandag naar die Opel dealer alles laten checken. Als er dingen vervangen moeten worden (ga ik wel van uit) heb ik met de verkoper afgesproken dat ik hun een belletje geef.

Durashift zei:
maar ff hoor.. olie is toch lang niet zo dun als water?
Hoe kan dat dan zo langs de elektrodraden 'druppelen' naar elementaire elektro onderdelen?
Knip

Vraag me niet hoe maar het is een natuurkundig ding. De olie kruipt via het koper de hele kabel boom door.

Capillaire werking. Sterkte ermee.... Dat is een k**ding

Maar minimaal Lambda en kabelboom beetje schoonmaken,
Evt. oliedruksensor
En in het ergste geval Lambda, oliedruksensor, nieuwe kabelboom en evt. nieuwe ECU? Of kan er nóg meer zijn?

Als de auto start en je kan OBD uitlezen dan zal de ECU bijna zeker in goede conditie zijn. Ik zou lekker die sensor vervangen en dan verder kijken. Het is een auto van 7 jaar oud geen Boeing 747 ;)

Haha, thanks. Geeft me veel vertrouwen! :)
Maandag garage afwachten en dan zien we wel weer.

V0RQ zei:
Als de auto start en je kan OBD uitlezen dan zal de ECU bijna zeker in goede conditie zijn. Ik zou lekker die sensor vervangen en dan verder kijken. Het is een auto van 7 jaar oud geen Boeing 747 ;)
Als of dat de criteria zijn voor een goed werkende ecu. Daar komt wel meer bij kijken. Het is idd geen 747. Maar de rekenkracht van een motor ecu is wel aardig wat. En heel erg fragiel.

pakkingharry zei:
V0RQ zei:
Als of dat de criteria zijn voor een goed werkende ecu. Daar komt wel meer bij kijken. Het is idd geen 747. Maar de rekenkracht van een motor ecu is wel aardig wat. En heel erg fragiel.

Als er eenmaal olie in die kabelboom zit, blijft het kruipen. Symptoombestrijding is dan op de middellange termijn de verkeerde aanpak.
Met middellange termijn bedoel ik 1-2 jaar.

Terug
Bovenaan