Motor wordt telkens te heet, van alles geprobeerd!

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een Renault Megane uit 1999.
Een maand terug merkte ik op dat de ventilator bij de radiateur niet draaide. En de motor werd steeds te heet.
Vanaf dat moment heb ik de warmte sensor vervangen en thermometer vervangen.
Ventilator doet het wel weer maar blijft voor onbepaalde tijd aanstaan naar dat ik de sleutel uit het contact heb gehaald. ''Afhankelijk hoe diep ik de schakelaar is de sensor druk''
- Expansievat wordt tijdens het rijden erg heet
- Heb tot heden nog geen rook uit de motorkap of uitlaat gezien.
- Verwarming zet ik vol aan en komt hele hete lucht uit.
- Radiateur is niet vies.
- Beide slangen (koelvloeistof in en uit) zijn erg heet.
- Er zit genoeg koelvloeistof en olie in.
- Zekeringen zijn allemaal goed
- Zie nergens lekkages

Ik ben ten einde raad want de motor wordt nog steeds veelste heet. Wie weet wat het nog meer kan zijn.

Goedendag,

Wat is te heet ? Dit is een ruim begrip , tante van me kwam ooit ook bezorgd uit haar nieuwe auto met het verhaal "de motor kookt bijna" . Temperatuurmeter stond namelijk mooi op 90 graden ...

Misschien is de temperatuurmeter van slag? Accu even loshalen?

Bovenste streepje, dus mag dan zeggen tussen de 110 en 120 graden.
Accu heb ik er een avond en nacht tussen weg gehaald om inderdaad te resetten.

Ik ga vandaag de radiateur even goed afspuiten hopen dat dat nog iets oplevert.

Kun je de temperatuur van de koelvloeistof ook apart meten met een externe thermometer? Met is namelijk helemaal niet gezegd dat de motor ook daadwerkelijk die temperatuur bereikt. Mijn thermometer staat soms ook ineens in korte tijd tegen het rood aan, blijft dat een poosje staan en springt dan ineens weer terug op normaal. Ooit schrok ik daarvan, inmiddels heb ik dat onder karakter geschaard...

Bedankt voor de vele reacties, ik zie meerdere nieuwe mogelijkheden terug komen.
Doorstroming radiateur
Waterpomp
En externe thermometer proberen om zo de juiste hoeveelheid graden aan te tonen.

Super, ik ga er even naar kijken vandaag a morgen en kom er op terug

Misschien een hele rare vraag, maar draait de koelvin wel de juiste kant op?

Ik weet niet of de sensor verkeerd om gemonteerd kan worden, maar ik heb het eerder gezien.

Carkiller zei:
Misschien een hele rare vraag, maar draait de koelvin wel de juiste kant op?

Ik weet niet of de sensor verkeerd om gemonteerd kan worden, maar ik heb het eerder gezien.

Hij draait naar rechts als je er van boven op kijkt.
Lucht waait richting de motor
Dit is ook de bedoeling of

s velthuis zei:
MKOO zei:
- Verwarming zet ik vol aan en komt hele hete lucht uit.

Als je dit doet, wat gebeurt er dan volgens de thermometer in het dash? Daalt die dan wel?

Hij daalt dan een heel klein beetje.. dus ja hij daalt wel maar niet dat ik dan langdurig door kan blijven rijden op die manier

Gaat die fan aan als het moet? Heb je airco? Er schijnt een weerstand in te zitten waardoor de fan op een langzame stand moet kunnen draaien. Als die stuk is, dan wil ie alleen nog maar aan als "echt" hoog nodig is.

Bij mijn Megane komt de meter vrijwel nooit voorbij het midden. Meestal net iets onder het midden. En die stand bereikt ie na 5-10 min. rijden. Een enkele keer in de zomer in fileverkee en airco aan een streepje hoger gezien dan het midden.

turbod12 zei:
Gaat die fan aan als het moet? Heb je airco? Er schijnt een weerstand in te zitten waardoor de fan op een langzame stand moet kunnen draaien. Als die stuk is, dan wil ie alleen nog maar aan als "echt" hoog nodig is.

Bij mijn Megane komt de meter vrijwel nooit voorbij het midden. Meestal net iets onder het midden. En die stand bereikt ie na 5-10 min. rijden. Een enkele keer in de zomer in fileverkee en airco aan een streepje hoger gezien dan het midden.

Ik heb geen airco, en de fan gaat aan maar dan niet meer uit ''net alsof die dan rechtstreek stroom pakt'' ook niet als de auto uit is.
of hij gaat helemaal niet aan.
Maar zelfs wanneer die fan aan is wordt de motor heet dat is het vreemde van het verhaal.
Nu merkte ik gisteren wel op dat de buis die de radiateur in gaat wel warm/heet wordt maar er uit (richting motor) lauw/koud blijft.

Als de meter iets terug loopt als de verwarming aan gaat, doet die dus wel wat. In de OP schrijf je dat beide slangen aan de radiateur warm worden. Nu niet meer, begrijp ik? Je zou verwachten dat er ofwel te weinig flow van koelvloeistof is (defecte pomp, verstopte radiateur, defecte thermostaat), of dat de capaciteit van de radiateur ondermaats is (verstopping of vervuiling).

Als je onderste radiateurslang koud blijft is het 9 van de 10x een kapotte thermostaat.
Soms is er sprake van lucht in het systeem, of een defecte waterpomp.
Je geeft echter aan dat de temperatuur wel iets daalt met de verwarming vol aan op de hoogste hittestand, dat betekend dat er wel doorstroming is.

Ik heb een renault modus. Deze word soms te heet. Egt oververhit. Niet bij elke rit
Thermostaathuis gescheurd en laten vervangen. Garage zegt dat nu alles goed en vervangen is. Maar probleem blijft. Ze denken koppakkingen of cilinderkoppen in de motor.
De waterpomp is nog niet vervangen. Maar k wil eigelijk zekerheid. Want ik ben het zat om er geld in te blijven steken.

Heeft iemand opties of ideeen. Wat t probleem zou kunnen zijn ?

Problemen met de kop(pakking), verkalkte radiator, versleten waterpomp, koelfan die niet goed werkt, lucht in het systeem, thermostaat die blijft hangen, koelslang die geknikt is... kan zoveel zijn, het is lastig adviezen te geven zonder wat te kunnen zien en/of testen.

Gaarne je eigen topic openen en niet een twee jaar oud topic omhoog halen.

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan