Motor wordt té warm

eerste opel

Wegverkenner
Gisteren moest ik met de auto naar het werk. Bovenaan de A73 bij Nijmegen stond het verkeer een paar 100 meter voor het stoplicht al te wachten, op de snelweg dus nog. Uiteindeiljk ben ik aangesloten om een stukje langzaam te moeten rijden. Na een tijdje zag ik de temperatuurmeter van de auto klimmen van 85 graden (waar die altijd op staat) richting de 90, en zelfs nog enkele graden eroverheen (91 a 92 stopte die). Kan dit ermee te maken hebben dat ik stapvoets heb moeten rijden? En is dit normaal??? Volgens mij namelijk niet.
's Middags hadden we vanuit het werk nog een uitje elders in het land (iets verder rijden als 's ochtends). Hier ben ik ook weer met de auto heen geweest, en ook toen heb ik in de file gestaan. De auto had af kunnen koelen van 08.30u tot ongeveer 16.15u/16.30u voordat die weer gebruikt werd. Echter ook 's middags in de file liep de temperatuurmeter weer richting de 90 graden en op het hoogtepunt er weer 1 a 2 graden overheen. Uiteindelijk heb ik het daarbij weten te laten door het raam op een kiertje te zetten en de koude blower op 4 te zetten om hem maar wat af te koelen.

Wat kan er met de auto aan de hand zijn? Is er ergens vuil bij gekomen wat verbrand werd of iets dergelijks? Of zou er iets meer aan de hand zijn?
LET OP: HET BETREFT EEN OPEL CORSA (ZIE PROFIEL) AUTOMAAT.

Nee, is niet normaal. En heeft niets met vuil in de motor te maken. De temperatuurmeter geeft de temperatuur van de koelvloeistof weer.

Waarschijnlijk is je thermostaat stuk of slaat de koelfan niet aan.

Ik hoop trouwens dat je de verwarming op z'n heetst hebt gezet (je schrijft "koud") toen je de blower op 4 zette, anders heeft het hooguit averechts gewerkt.

Dit is normaal, een fan zou nooit bij 85 graden aanslaan anders draait die continu. Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.

Het is logisch dat de auto warmer wordt als je van 120km/h naar 0 gaat. Bij 120 moet de motor relatief veel vermogen leveren, en heeft relatief veel rijwindkoeling. Als je ineens stop blijft de motor nog even extra warm doordat hij net vel vermogen heeft geleverd, alleen valt nu de rijwindkoeling weg.
De temperatuur stijgt vervolgens, en als deze hoog genoeg is slaat de ventilator aan. Deze dient eigenlijk dus ter vervanging van de rijwind wanneer die wegvalt ;)

Mijn auto doet dit ook. Wanneer ik file moet rijden schommelt de temperatuur ook de hele tijd. Wanneer ik dus ook rond de 90+ ga (gok ik, mijne heeft geen cijfertjes en ook geen blauw/rood stripje) begint (vermoedelijk) de v-snaar een beetje te piepen. Geef ik een beetje gas verdwijnt het tot mijn toerental weer normaal is en hij weer begint te piepen. Zakt de temperatuur weer wat, stopt het piepen ook..

Maar volgens mij is dat schommelen normaal. In de file beweeg je amper, dus geen rijwind om te koelen. Daarbij sta je rondom allemaal auto's die allemaal warme lucht uitstoten wat jouwe lekker opzuigt. Zou me er niet te druk om maken.

Bij een oudere Opel is het standaard dat de tempratuurmeter oploopt richting de 100 graden.

Bij mijn Passat bleef ie altijd staan op precies 90 graden, daar had mijnheer Velthuis ooit een mooie uitleg over

s velthuis zei:
s velthuis [ Privé reageren ]
Re: VW Polo temperatuurmeter gaat snel omhoog tot 90 graden
06-12-2011 22:41
Is helemaal normaal, doet mijn auto al 16 jaar zo. Jouw thermometer wordt niet rechtstreeks aangestuurd door de temperatuurzender, maar via de ECU. Die filtert het sensorsignaal. 90 graden is een normale bedrijfstemperatuur, alles wat daar vlak omheen ligt, wordt ook als zodanig weergegeven. De modernere VW's werken hetzelfde, als je daar de laptop met VAGcom aan het boordnet hangt, kun je de echte temperatuur aflezen. Dan zie je ook dat bij opwarmen de motortemperatuur wat trager oploopt dan de wijzer je wil doen geloven. Dat de auto zo snel warm wordt, is voor oudere auto's niet zo vreemd.

90 tot 95 graden is normaal. Hoger is een probleem. Echter zul je dan merken dat de fan niet aanslaat (en dat hoor je wel) Of dat de temperatuur zo snel oploopt dat je lampje gaat branden, wat betekend dat je op zijn minst een kapotte thermostaat of ergens een lekkage/verstopping.

Blower op standje 4 heet, ramen open is een remedie om met een kapotte thermostaat toch nog bij een garage/thuis te kunnen komen. Echter moet je ook dan om de 10km stoppen om hem weer af te laten koelen.

Dus TE warm? Nee, nog lang niet. Normale temperatuur. Zeker na een lange rit of tijdens het filerijden. Dat schommelen tijdens het filerijden is trouwens ook volstrekt normaal.

eerste-opel zei:
Gisteren moest ik met de auto naar het werk. Bovenaan de A73 bij Nijmegen stond het verkeer een paar 100 meter voor het stoplicht al te wachten, op de snelweg dus nog. Uiteindeiljk ben ik aangesloten om een stukje langzaam te moeten rijden. Na een tijdje zag ik de temperatuurmeter van de auto klimmen van 85 graden (waar die altijd op staat) richting de 90, en zelfs nog enkele graden eroverheen (91 a 92 stopte die). Kan dit ermee te maken hebben dat ik stapvoets heb moeten rijden? En is dit normaal??? Volgens mij namelijk niet.
's Middags hadden we vanuit het werk nog een uitje elders in het land (iets verder rijden als 's ochtends). Hier ben ik ook weer met de auto heen geweest, en ook toen heb ik in de file gestaan. De auto had af kunnen koelen van 08.30u tot ongeveer 16.15u/16.30u voordat die weer gebruikt werd. Echter ook 's middags in de file liep de temperatuurmeter weer richting de 90 graden en op het hoogtepunt er weer 1 a 2 graden overheen. Uiteindelijk heb ik het daarbij weten te laten door het raam op een kiertje te zetten en de koude blower op 4 te zetten om hem maar wat af te koelen.

Wat kan er met de auto aan de hand zijn? Is er ergens vuil bij gekomen wat verbrand werd of iets dergelijks? Of zou er iets meer aan de hand zijn?
LET OP: HET BETREFT EEN OPEL CORSA (ZIE PROFIEL) AUTOMAAT.
Ik rijd met een lichte vracht Opel Combo, en bij warm (heet) weer in de file gaat de temp ook naar de 90gr. en zelfs een paar graden hoger. Ik heb ondervonden dat éénsmaal hij over de 90gr. gaat de koelfan aangaat en dan ziet je temperatuur meter terug een paar graden zakken.
Voor een opel is dit dus normaal.

Monsieur Le Loure zei:
Bij een oudere Opel is het standaard dat de tempratuurmeter oploopt richting de 100 graden.

Bij mijn Passat bleef ie altijd staan op precies 90 graden, daar had mijnheer Velthuis ooit een mooie uitleg over

s velthuis zei:
s velthuis [ Privé reageren ]
Re: VW Polo temperatuurmeter gaat snel omhoog tot 90 graden
06-12-2011 22:41
Is helemaal normaal, doet mijn auto al 16 jaar zo. Jouw thermometer wordt niet rechtstreeks aangestuurd door de temperatuurzender, maar via de ECU. Die filtert het sensorsignaal. 90 graden is een normale bedrijfstemperatuur, alles wat daar vlak omheen ligt, wordt ook als zodanig weergegeven. De modernere VW's werken hetzelfde, als je daar de laptop met VAGcom aan het boordnet hangt, kun je de echte temperatuur aflezen. Dan zie je ook dat bij opwarmen de motortemperatuur wat trager oploopt dan de wijzer je wil doen geloven. Dat de auto zo snel warm wordt, is voor oudere auto's niet zo vreemd.

Na bijna 14 dagen toch nog maar een reactie op mijn eigen topic geven.
Het betreft in mijn ogen geen oudere Opel (is van april 2001), dus die vlieger gaat niet op.

Daarnaast heb ik altijd gedacht dat 85 graden ongeveer normale bedrijfstemperatuur was, maar gezien jullie reacties is dat dus niet het geval....
Ik heb hier eigenlijk ook wel een verklaring voor dat ik dat dacht vermoed ik. Mijn auto zal nooit helemaal op bedrijfstemperatuur gekomen zijn omdat ik tot eind mei werkte voor een bedrijf in Nijmegen wat op 6 kilometer enkel van mijn huis lag. Om hier te komen maakte ik alleen gebruik van 50, en 300 meter 80 wegen. Eind mei is het bedrijf verhuisd, en ik mocht meeverhuizen. Dit is 9 kilometer enkel van mijn huis. De keer waar ik eerder in dit topic over schreef was ik voor het eerst over de snelweg gereden naar het nieuwe pand. Ik kwam dus meteen in een kleine file terecht, en 's middags hadden we uitje met de afdeling in Lent waardoor ik de drukke Waalbrug over moest, en inderdaad ook hier heb ik in de file gestaan. Toen viel me op dat de boel zo opliep.
Nu weet ik in ieder geval dat ik me er geen zorgen over hoef te maken.

eerste-opel zei:
Na bijna 14 dagen toch nog maar een reactie op mijn eigen topic geven.
Het betreft in mijn ogen geen oudere Opel (is van april 2001), dus die vlieger gaat niet op.

Klopt, een Opel van 12 jaar is geen oudere Opel maar gewoon een oude Opel:confused:.

Opels van 5 jaar en ouder worden door opel al oud genoemd (korting op onderhoud, wat duurder blijft dan de universele garage)

Maar het komt echt niet doordat hij eerst nooit echt op temperatuur kwam en nu net een file was. Het is altijd normaal in een file ;) Ligt er niet aan dat ie eerder nooit warm is geworden. Wat wel kan gebeuren is een heetloper op zo'n moment. Blokje dat niet warm word heeft de thermostaat dicht staan. Die kan kapot gaan op het moment dattie wel open moet gaan. Echter heb je dan heel snel een kokende motor in de file, en dat betekend temperatuur boven de 110 graden en auto dus aan de kant!

Terug
Bovenaan